Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra Multi 22.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 30 mar 2018 23:51

Ja og nettop derfor siger jeg at der er pillefyr til alle ;-)
Nogle vil pille for god virkningsgrad
andre vil bare have 95% uden at pille og en rapport ved næste service der siger det samme ;-)
og ingen bøvl med 24/7 365 service med i købet andre vil pille og elsker alle de muligheder det giver ;-)
pendec skrev:
30 mar 2018 23:43
FYI, så har pille bruger skrevet et indlæg her, og nævnt besparelserne fra hans ejerskab af multi22 til scotte til RTB, så jeg tror han startede fra multi22 på 6900kg, til RTB på 4500kg , og man så kan spare 2400kg som ham, well, det handler vel også om at kende sin kedel bedre end den almindelige bruger. Kan da godt indskyde at Jan Pihl , da jeg købte mit bio18, også fik meget mere ud af sin bio18 end jeg kunne selvom han forsøgte og rådgive på bedste vis. Så det handler jo også om erfaring når man optimerer sit forbrug.
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


pendec

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af pendec » 30 mar 2018 23:56

H.S skrev:
30 mar 2018 23:51
Ja og nettop derfor siger jeg at der er pillefyr til alle ;-)
Nogle vil pille for god virkningsgrad
andre vil bare have 95% uden at pille og en rapport ved næste service der siger det samme ;-)
og ingen bøvl med 24/7 365 service med i købet andre vil pille og elsker alle de muligheder det giver ;-)
Må jeg have lov at skrive, at nogle bare også har de flere penge og plads til at bruge 100.000 på at få en østriger ind i huset og det bare fungerer, når man også ringer, når det ikke virker. Det koster alt sammen og så er det jo fint, hvis man har den plads i budgettet. Så det er vel ikke bare et spørgsmål om leg, for jeg var tæt på at købe biowin på lån i banken tidligt nok men når man så hører salgsgas om et til 19.000 og 4000 i vvs regninger, så tænker man lidt om det var så galt i forhold til 100.000. Så penge, de flytter også på religionen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af triumph » 31 mar 2018 00:08

H.S skrev:
30 mar 2018 23:25


Og lige bare for ........
H.S har konveneret til Windhager Q-PRO.dk har konveneret til Windhager (Windhager are the best .... ... ....)
Henrik Schack = D.O osv.
og nej det er ikke nogen hemmelighed og jeg vil gerne fortælle hvorfor 8692 9393 ;-)
Og ja jeg har været for længe om at se lyset ;-)
Hvis man nu skulle være lidt grov...... :wink:
Kunne "Lyset" have noget at gøre med at der er rigtigt mange der installere NBE, så prisen er presset, mens der kun er få der installere Biowin, så prispresset er mindre. Og fyret er dyrere, så en 15% fortjeneste på 80.000, er bedre end 10% på 40.000 ?
Hvis nu du sælger en scotte installation (Jeg gætter bare fra hoften....) til 40.000. Så koste fyret 20000. Stumperne 5000, og installationen 5000. Så har du umiddelbart tjent 10.000. Men så går der 2 dage, så ringer kunden og spørger ind til den avancerede styring/opsætning af stoker pro/problemer med opdatering, og du bruger et par timer på at fortælle ham om hvordan det virker. Så går der 14 dage, og fyret går ud, fordi sneglen er slidt til. Og du må bruge ½ dag på afvejning, undervisning, og transport til/fra kunden.
Nogle af komponenterne i en NBE installation er lidt sløje (3 vejs ventil, rumtermostat, osv) hvilket igen kunne koste ½ dags besøg.
Og så er fortjenesten kun 5000 (der også skal dække faste udgifter som husleje, bil, osv). Og så skal der ikke gå meget galt før fortjenesten er helt væk.
Hvis du sælger en biowin installation til 80.000, så koster fyret måske 40.000. stumper 10.000, og installation 6000. Så er fortjenesten 24.000. Og da fyret har iltstyring, og bedre snegl, så ringer kunden ikke igen, fordi fyret går ud.
Jeg har ikke nogen viden om hvordan en Biowin styring fungere, og om den kræver ekstra information. Så jeg ved ikke om der er ekstra arbejde ifb med dette.
Jeg siger ikke jeg skyder rigtigt med mine beløb. Men der må være en større fortjeneste på at sælge dyre produkter, end billige produkter, og hvis der samtidigt er færre ekstra besøg= flere tilfredse kunder= højere fortjeneste, så er det da klart det er det man vælger.
Men det er ikke nødvendigvis det samme som at kunden får mest for pengende

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 31 mar 2018 00:13

Inden vi snakker 100.000 kr
så koster en Windhager 10 kW med manuelt magasin lige under 60.000 kr
og ja med sug til piller og ekstern magasin ender man på over 100.000 kr
men sammenligner vi med andre med manuel påfyldning er det så ikke rimelig at Windhager skal have samme setup
og kommer vi over 20 kW så bliver forskel mindre og mindre ;-) ja faktisk næsten ikke til at se ;-)

Og ja jeg har efter 20 år med rigtig mange anlæg set hvad der er det bedste (Faktisk tjener jeg flere penge på andre anlæg nu og her, men som kunden kan jeg ikke leve af hit and run salg)

og du er køber så du vælger og det er fint med mig ;-)
jeg melder bare ind at 60.000 kr m montage måske er bedre på langt sigt end 40.000 kr lige nu
Du har truffet dit valg eg det er fint med mig ;-)
Jeg har i denne uge solgt 2 anlæg 1 15 kW og et 60 kW og det er fint med mig ;-) (ialt 340.000 kr)
pendec skrev:
30 mar 2018 23:56
Må jeg have lov at skrive, at nogle bare også har de flere penge og plads til at bruge 100.000 på at få en østriger ind i huset og det bare fungerer, når man også ringer, når det ikke virker. Det koster alt sammen og så er det jo fint, hvis man har den plads i budgettet. Så det er vel ikke bare et spørgsmål om leg, for jeg var tæt på at købe biowin på lån i banken tidligt nok men når man så hører salgsgas om et til 19.000 og 4000 i vvs regninger, så tænker man lidt om det var så galt i forhold til 100.000. Så penge, de flytter også på religionen.
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 31 mar 2018 00:27

Tro mig eller lad være
jeg tjener mere pr kr på et RTB anlæg end på et Windhager ;-) (Windhager svarer nok til et BS+ eller BS med lidt mere)
men hvis jeg skal sætte 50% (set over de sidste 3 år langt mere ) af dem til på garanti rep. så ser regnskabet anderledes ud ;-)

Så Ja det jeg har valgt er ikke for kundens skyld ingen tvivl om det
jeg har en forretning der skal give mig et overskud (der er jo ikke mange der går på arbejde uden løn eller indbetaler for at få lov til at stemple ind)
Og som sagt flere gange i denne tråd der er kunder / forhandlere til alle pillefyr
Jeg kører rundt i en 10 år gammel Mercedes som har rundet 700.000 km uden store udgifter (av han har tjent for meget på de fyr han har solgt)
Købte den for 5 år siden for 120.000 kr(engros salg) den havde kørt 386.000 km
nok den bedste bil invertering jeg har lavet ;-)

NB. Windhager kører ikke med O2 sensor (bortset fra Pyrowin)
Næ de har noget der aldrig går i stykker ;-) KISS (og sætter jeg en pind i disse anlæg ligger de på det lovede og mildt sagt det er der ikke mage andre der gør ;-) )

NBB. se lige et fyr til flis der ikke skal have partikel filter for at ligge over alle andre både på virkningsgrad og teknik ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=D1rNn1Hieds
(hvis man som mig er Bionørd så er man solgt når man har set den køre i virkeligheden Fortjeneste eller ej)
triumph skrev:
31 mar 2018 00:08
Hvis man nu skulle være lidt grov...... :wink:
Kunne "Lyset" have noget at gøre med at der er rigtigt mange der installere NBE, så prisen er presset, mens der kun er få der installere Biowin, så prispresset er mindre. Og fyret er dyrere, så en 15% fortjeneste på 80.000, er bedre end 10% på 40.000 ?
Hvis nu du sælger en scotte installation (Jeg gætter bare fra hoften....) til 40.000. Så koste fyret 20000. Stumperne 5000, og installationen 5000. Så har du umiddelbart tjent 10.000. Men så går der 2 dage, så ringer kunden og spørger ind til den avancerede styring/opsætning af stoker pro/problemer med opdatering, og du bruger et par timer på at fortælle ham om hvordan det virker. Så går der 14 dage, og fyret går ud, fordi sneglen er slidt til. Og du må bruge ½ dag på afvejning, undervisning, og transport til/fra kunden.
Nogle af komponenterne i en NBE installation er lidt sløje (3 vejs ventil, rumtermostat, osv) hvilket igen kunne koste ½ dags besøg.
Og så er fortjenesten kun 5000 (der også skal dække faste udgifter som husleje, bil, osv). Og så skal der ikke gå meget galt før fortjenesten er helt væk.
Hvis du sælger en biowin installation til 80.000, så koster fyret måske 40.000. stumper 10.000, og installation 6000. Så er fortjenesten 24.000. Og da fyret har iltstyring, og bedre snegl, så ringer kunden ikke igen, fordi fyret går ud.
Jeg har ikke nogen viden om hvordan en Biowin styring fungere, og om den kræver ekstra information. Så jeg ved ikke om der er ekstra arbejde ifb med dette.
Jeg siger ikke jeg skyder rigtigt med mine beløb. Men der må være en større fortjeneste på at sælge dyre produkter, end billige produkter, og hvis der samtidigt er færre ekstra besøg= flere tilfredse kunder= højere fortjeneste, så er det da klart det er det man vælger.
Men det er ikke nødvendigvis det samme som at kunden får mest for pengende
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af Oldgaard » 31 mar 2018 09:10

triumph skrev:
30 mar 2018 23:31
jeg snurre endnu icon_cheesygrin.gif
Og jeg syntes at mine egne vedligeholdelses udgifter har været meget begrænsede. Dog har jeg været irriteret over eltændernes holdbarhed, da jeg 2 gange har været ude for at de er gået når jeg har været på ferie.
Men mig bekendt kom RTB omkring 2016 ?.
Pillebruger blev tilmeldt i 2008, og jeg antager at han dermed har haft en scotte i 8 år.
Pillebruger har gjort et stort nummer ud af at fortælle hvor få piller han brugte på at lave varmt vand om sommeren, så fyret må have haft en hel del optændinger.
Mine eltændere holdt ca 800 til 1200 optændinger, hvilket hos mig svarede til 8 måneder. = 4 optændinger om dagen
Min pointe er at når mine eltændere holder 8 måneder (min fars holdt under 1 år, selvom han stopper fyret om sommeren),
så derfor syntes jeg det er underligt at pillebrugers holder minimum 4 år.

Igen triumph, min scotte kører på 8. år og jeg har stadig kun skiftet 2 eltændere 😉
Efter jeg fik taget mig sammen til at lave vvbprioritering, så faldt vores forbrug af piller fra 10 til 2-3 kg om dagen i sommerperioden, det med 1 nogle gange 2 optændinger om dagen.
Om jeg har været heldig med komponenterne eller fundet de indstillinger,der passer hos os, tja der må jeg melde pas.


PS. H.S, nu var min bemærkning ment, som lidt venskabelig mobning icon_cheesygrin.gif har haft langt mærke til dit skifte på fb 😉 så faktisk at du har været her ovre på djævleøen på kursus i det (ja fb, afslører meget nogle gange 😉)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af bennylar » 31 mar 2018 10:51

min scotte kører på 14 år, i den tid har jeg brugt knap 2000 kr. i dele (har stadig en tænder og lyssensor liggende i den pris) , kører på den 2(anden) tænder og lyssensor, ny chip (havde en 5 trins nu 100), en motor til intern gear (fejl40 en bolt i piller) , gav 15.600kr for fyret i sin tid, fyret var tjent ind efter 1.5 år (pga. lavere pille priser dengang). det har lavet vv hver dag siden så det har har haft en del opstarter.
fik lidt rust i kedel pga. defekt shunt, men lidt af min "special" væske fjernede dette problem..

når nu såen en østriger går i stykker, hvordan ser det så ud med dele om 5-10-20-30 år som de jo sagtens blir.??? og jo de går i stykker...
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 31 mar 2018 10:53

Du må gerne mobbe
Ja og næste kursus er nok lidt længere syd på ;-)

Og ja FB kan fortælle meget, her var de med fuld overlæg ;-)

Ja en Scotte er lig med billig opvarmning og er den indstillet korrekt kører den bare om det så skulle koste en tænder hvert andet år
er den stadig billig i drift
Men det er bare ikke alle fyr der er indreguleret lige så godt som dit ;-)
Det du skriver med VVB er helt korrekt Jeg gik fra ca 8 kg til lige under 3 kg ;-)
NBE laver nogle rigtig fine fyr til prisen ingen tvivl om det især de billige af dem ;-)
Og er helt med når det gælder APP og online styring ingen tvivl om det
Der er bare andre ting som jeg vil mene er mere vigtig for sådan en lille forretning som min :great:
Oldgaard skrev:
31 mar 2018 09:10
Igen triumph, min scotte kører på 8. år og jeg har stadig kun skiftet 2 eltændere 😉
Efter jeg fik taget mig sammen til at lave vvbprioritering, så faldt vores forbrug af piller fra 10 til 2-3 kg om dagen i sommerperioden, det med 1 nogle gange 2 optændinger om dagen.
Om jeg har været heldig med komponenterne eller fundet de indstillinger,der passer hos os, tja der må jeg melde pas.


PS. H.S, nu var min bemærkning ment, som lidt venskabelig mobning icon_cheesygrin.gif har haft langt mærke til dit skifte på fb 😉 så faktisk at du har været her ovre på djævleøen på kursus i det (ja fb, afslører meget nogle gange 😉)
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 31 mar 2018 11:00

Når sådan en østriger går i stykker skifter man den del som på alle andre pillefyr :-) (15 års reservedels garanti fra sidste produktion)

Hvis man selv kan og vil ja så er en Scotte billig i drift det er bare ikke alle der kan/vil :great:
bennylar skrev:
31 mar 2018 10:51
min scotte kører på 14 år, i den tid har jeg brugt knap 2000 kr. i dele (har stadig en tænder og lyssensor liggende i den pris) , kører på den 2(anden) tænder og lyssensor, ny chip (havde en 5 trins nu 100), en motor til intern gear (fejl40 en bolt i piller) , gav 15.600kr for fyret i sin tid, fyret var tjent ind efter 1.5 år (pga. lavere pille priser dengang). det har lavet vv hver dag siden så det har har haft en del opstarter.
fik lidt rust i kedel pga. defekt shunt, men lidt af min "special" væske fjernede dette problem..

når nu såen en østriger går i stykker, hvordan ser det så ud med dele om 5-10-20-30 år som de jo sagtens blir.??? og jo de går i stykker...
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

hindsgavl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29 mar 2018 20:16
Mit fyr: BS+ 16 Kwh
Areal: 210
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 7,5
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af hindsgavl » 31 mar 2018 12:37

Hej igen.

Dejligt at se så megen aktivitet i denne tråd. Noget af det hjælper mig i mit spørgsmål vedr. erfaringer i at skifte fra multi22, men langt det meste er diskussioner om en masse andet. Kunne jeg, uden at være ubehøvlet, bede denne diskussion flyttet til selvstændig tråd?

Mvh Søren


Besvar