Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra Multi 22.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 30 mar 2018 19:44

Ja det er helt sikkert
Jeg har haft en røggas måler i ca 500 fyr de sidste 3 år
og jeg tror der er nogle der ville være rigtig skuffede hvis de kendte resultatet
og det + nogle andre ting har gjort at mine knap 20 års erfaring skal bruges på noget andet end det jeg har solgt til dato
Og lad mig sige at det er ikke danske produkter der ligger i toppen og ej heller et mærke solgt af 2 danske firmaer ejet af samme koncern :oops:

Tror faktisk hvis jeg skulle vælge idag
Så blev det en Windhager
og hvis jeg ikke ville finde penge til den
så blev det en BlackStar (den gamle model) og evt uden semirens hvis min skorsten ikke kunne være med ;-)
Alt der imellem ville jeg ikke bruge mine penge på :great:

JoJo Varmepumper er også en løsning i huse med fremløb der passer
gamle huse med høj fremløb = nej og nej det ville ikke ændre sig markant
Hvis jeg ville den vej ville jeg vente på en brændselscelle ;-)

Holder i 30 år kontra 10 til 15 år
Ja men der er altså også nogle der hellere vil nyde varmen end stå på hovedet i knækkede snegle svage gear motorer og dårlige blæsere ;-)
Tror bare der er varme uden bøvl eller en ny hobby




triumph skrev:
30 mar 2018 19:21
Det er jo en svær diskution.
Hvem ved om et pillefyr er en god ide om 30 år. Hvem ved om vi alle skal have varmepumper til den tid. Så ønsker man at binde det dobbelte beløb i en varmeinstallation.
Bor man samme sted om 15, eller 30 år. Og er det ikke bedre og have et nyere billigt fyr, frem for et 15 år gammelt dyrt fyr.
Nå Biowind kedlen holder længere, er det jo ikke nødvendigvis fordi den er bedre. Det er vel i ligeså høj grad et udtryk for at det koster dobbelt så meget at udskifte den til en ny, og derfor er der mere incitament for reparation af en gammel. Ligsåvel som man ikke ofre 15.000 kr på at reparere på en 15 år gammel 406, fordi man kan købe en nysynet for samme pris. Men en tilsvarende Passat koster 30.000, så derfor vil man gerne bruge 15.000 på en reparation af den.
Fordi fyret har været dyrt, behøver det jo ikke være noget værd (f.eks baxi novopellets, det jo kom med et klistermærke fra en af de mest anerkendte kedelfabrikanter).
Kedlen på en Biowind er jo også den samme som på en Vailliat, og jeg har som forbruger ingen viden om hvem der reelt producere kedler, og hvilken der er noget værd, og hvilken der ikke er noget værd. Og som oftest er det jo en information der først kommer nogen år efter kedlen er kommet på markedet. Og derfor er der mere lotterisedel over at købe en dyr kedel, end en billig.
Inden for biler ser man at de dyre biler går mere i stykker end de billige. Sikkert fordi der er mere der kan gå i stykker.
Sådan kunne det jo også være inden for kedler, og på tyske pillefyrs fora kan man da læse om problemer på dyre mærker som f.eks Øko offen når de får nogen år på bagen.
Hvis man f.eks tager en pellux, så er brænderen en 30 år gammel konstruktion (der er videreudviklet lidt),og hvor driftstabiliteten er bevist.
Og kedlen er ikke mere komplex, end at det ikke kan gå helt galt. Så når man køber sådan en, så er "risikoen" at man ikke får det sidste nye. Men man er garanteret at man får noget der giver stabil varme.
Østrigerne er jo noget mere innovative, og her ligger ikke 30 års driftstabilitet bag hver model, og derfor også en større risiko for fejlkonstruktioner. Specielt fordi de er mere komplicerede.
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 30 mar 2018 19:45

Nu ved jeg ikke lige hvor du er fra
men man kunne jo måle effektivitet på den du har og så holde det op mod en ny
enten tal fra test eller tal fra anlæg i drift ;-)

hindsgavl skrev:
30 mar 2018 19:36
Tak for jeres svar, ind til videre.
Er der ingen der har prøvet at udskifte deres multi22, som kan sige noget konkret om forskellen i det fyr frem for et mere effektivt og moderne?
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 30 mar 2018 20:59

Det er der vel heller ikke nogle der siger
men lad os snakke om det om 10 år ;-)

Der er kunder til alle typer pillefyr ingen tvivl om det
jeg har bare ud fra mine oplevelser truffet et valg :great:
og det er så mit valg og alle andre må så have deres :shock:
desværre kam man ikke ligge pdf filer op uden anden host ellers kunne jeg godt ligge lidt op af test på kundefyr
før og efter samt typer og mærker ;-)

pille bruger skrev:
30 mar 2018 20:32
Jeg er skiftet fra en Multi22 til en OPOP/Scotte og igen til en RTB
Med Multi22eren brugte jeg ca 6900 kg piller/år
med OPOP kedlen/Scotte 5000 kg piller/år
og med RTB bruger jeg ca 4500 kg piller/år
På Scotten har jeg skiftet en eltænder.
På RTBen har jeg intet skiftet.
Så den med at det ikke holder, holder ikke. icon_cheesygrin.gif
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af triumph » 30 mar 2018 21:24

H.S skrev:
30 mar 2018 19:44

Jeg har haft en røggas måler i ca 500 fyr de sidste 3 år
og jeg tror der er nogle der ville være rigtig skuffede hvis de kendte resultatet
og det + nogle andre ting har gjort at mine knap 20 års erfaring skal bruges på noget andet end det jeg har solgt til dato
Og lad mig sige at det er ikke danske produkter der ligger i toppen og ej heller et mærke solgt af 2 danske firmaer ejet af samme koncern :oops:

Tror faktisk hvis jeg skulle vælge idag
Så blev det en Windhager
og hvis jeg ikke ville finde penge til den
så blev det en BlackStar (den gamle model) og evt uden semirens hvis min skorsten ikke kunne være med ;-)
Alt der imellem ville jeg ikke bruge mine penge på :great:

JoJo Varmepumper er også en løsning i huse med fremløb der passer
gamle huse med høj fremløb = nej og nej det ville ikke ændre sig markant
Hvis jeg ville den vej ville jeg vente på en brændselscelle ;-)

Holder i 30 år kontra 10 til 15 år
Ja men der er altså også nogle der hellere vil nyde varmen end stå på hovedet i knækkede snegle svage gear motorer og dårlige blæsere ;-)
Tror bare der er varme uden bøvl eller en ny hobby
Jeg har også haft en røggasmåler i mit fyr. Og det skal ikke være nogen hemmelighed at hvis man skal have en fornuftig ilt/CO2, så ligger CO langt over hvad test resultater, og almindelig sund fornuft foreskriver.
Jeg er sikker på at en brænder med en alm. hærd langt fra er optimal når det kommer til optimal forbrænding, specielt når der køres med lav last/lille dækning af hærd.
Jeg syntes har svært ved at se hvordan man skulle kunne opnå DTI´s testresultater på en Scotte (eller andre lignende brændere) Uden snyd.
Og da jeg købte mit fyr viste DTI billeder af testen med Scotten. Den var udstyret med Skamolfætter, i stedet for den åbne hærd det blev solgt med, og med en Technomatic styring med iltstyring, Istedet for den standard NBE styring der fulgte med fyret.
Jeg henvente mig til DTI, og oplyste dem om divergensen.
Løsningen var at DTI slettede billederene, og NBE gav mig den Skamolfætter de måtte have glemt at med levere til min ordre........!!!
Så ja, jeg bruger måske 10-15% flere piller, end hvis jeg havde haft en BioWind.
Men jeg kan ikke se hvordan forbrændings princippet i en MGM skulle være dårligere end i en Biowind.
Jeg kan ikke afvise / Det er formodentligt mere optimeret i en Biowind, end i en MGM, da Biowind ofte laver nye (og formodentligt optimerende) modeller. Men man kan jo også få 2 MGMér for prisen af en Biowind.
Her på siden er der meget få meldinger om fejl på MGM, så det er ikke stabilitet, der skulle være argumentet for en Biowind (Jeg kender også en der har et MGM. Det funger hos ham).
Og jeg gav altså 18.800 kr for min Scotte for 12-13 år siden .
Min forældres nabo gav ca. 100.000 for en Biowind (Dog inkl installation, og noget noget svinedyrt software, der idag følger gratis med en scotte)
Min brænder er 12 år gamle (jeg har skiftet kondensatore i 1 gang (ca. 100 kr). Og for 3 år siden satte jeg en keramisk tænder i (400 kr).
Den holder endnu. Inden måtte jeg skifte eltændere ca hver 8 måned (1200 kr). Jeg har skiftet sneglen (1900 kr). Og da blackstar kedlen kom, fik jeg et super tilbud af Levi, hvor jeg fik byttet min opop kedel og 4,8 styring, til en Blackstar + 6,8 styring, for 7000 kr.
Så efter 12 år har min installation stadigt kostet under 30.000.
Hvis vi antager at jeg har brugt 10% flere piller, end hvis jeg havde købt en biowind, så havde jeg sparet 8 tons piller = 16.000 kr.
Så ligger min udgift til varme investering stadig under det halve af ham med Biowindén. (Hvis en biowind ALDRIG har behov for reservedele. Iflg Michale der har biowind, så holder en eltænder ca 5 år)
Jeg kan relativt nemt finde 7000, eller til nød 20.000 kr i mit buget. Men ikke 60.000.
Så for mig kommer der låne omkostninger oven i, hvis jeg skal købe et dyrt fyr, og så går låne omkostningerne lige op med pille besparelsen.
Og så har jeg altså sparet minimum 50.000 på 10 år, ifh. til mine forældres nabo. Og ja, så har jeg (Måske....) bøvlet lidt mere. Men meget mindre end en med en Baxi novopellet, eller en Øko offenn, så jeg ville ikke vælge anderledes.

Du siger at varmepumper kun er relevant ved lave fremløbstemperature/at pillefyr altid er en god løsning.
Men hvis regeringen indføre afgifter på biobrændsel i morgen, så er der sku da ærgeligt at brugt en formue på en pillefyrs installation
Last edited by 1 on triumph; edited 30 times in total

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af triumph » 30 mar 2018 21:36

pille bruger skrev:
30 mar 2018 20:32

På Scotten har jeg skiftet en eltænder.
På RTBen har jeg intet skiftet.
Så den med at det ikke holder, holder ikke. icon_cheesygrin.gif
ARRGGGGHHH...........
Medmindre at du har skiftet Scotten ud med en RTB efter 1½ år, eller her kørt med pausefyring. Må det være en fuldkommen total opdigtet version af sandheden.
Det er sku lidt ærgeligt at en lønnet medarbejder fra NBE ikke kan holde sig lidt tættere på reel forbrugeroplysning, istedet for vildledning


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 30 mar 2018 21:39

Jeg siger ikke noget om at varme pumper er en dårlig forretning
med de kommende regler er Kwt pris ca 1.50 kr
og i et ældre hus med gamle radiatorer ville jeg nok stadig vælge et pillefyr
i moderne byggeri ville jeg nok vælge en varmepumpe da forskellen er enten der ikke eller meget lille
Og som sagt skal der stilles et regnskab op for alle muligheder
Nogle vil vinde på en varmepumpe
nogle på en BS / Scotte
Andre på en BioWin
Jeg vil bare sige at rigtig meget af det der ligger der imellem bare ikke har styr på forbrænding ud fra den måde de styre det
ingen nævnt ingen glemt ;-)
En Blackstar kan man se flammen og forholde sig til den (et rigtig godt anlæg til dem der vil bruge tiden på det)
Alle de andre Der er ikke mange producenter der har styr på deres lukkede forbrænding (og det gælder rigtig mange)
Windhager har lavet en styring på det eneste der er vigtig
Og Ja man kan styre efter O2, MAF og kombi af begge samt over og undertryk styring mm. (det er bare sørgelig at det efter DTI test ikke kommer bare i nærheden af det lovede)
Men igen der som sagt kunder til alle typer anlæg og sådan skal det være
Jeg siger bare jeg personlig har truffet mit valg ;-)
https://www.facebook.com/qpro.dk/posts/ ... &ref=notif
Jeg skriver her med erfaringer både som forhandler og som privat (som jeg i min underskrift skal gøre opmærksom på
det syntes jeg er fint
Der er så nogle der kan være supportere og samtidig repræsentere et bestemt firma uden det er særlig tydelig og altid stemme for dettes produkt ??
Just my 2 cent ;-)
Last edited by 2 on H.S; edited 30 times in total
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af HR LUCCA » 30 mar 2018 21:46

triumph skrev:
30 mar 2018 21:36
ARRGGGGHHH...........
Medmindre at du har skiftet Scotten ud med en RTB efter 1½ år, eller her kørt med pausefyring. Må det være en fuldkommen total opdigtet version af sandheden.
Det er sku lidt ærgeligt at en lønnet medarbejder fra NBE ikke kan holde sig lidt tættere på reel forbrugeroplysning, istedet for vildledning
Han kan sagtens have ret , har en arbejdskolega der INTET har skiftet på hans over 10 årig gamle Woody , ikke engang en eltænder :wink:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af triumph » 30 mar 2018 22:00

HR LUCCA skrev:
30 mar 2018 21:46
Han kan sagtens have ret , har en arbejdskolega der INTET har skiftet på hans over 10 årig gamle Woody , ikke engang en eltænder :wink:
Det er muligt. Men så må anlægget have haft meget få opstarter, og må have kørt uøkonomisk hele sommeren, og i overgangsperioder.
Hvis man er ansat af NBE til at rådgive folk, så må oplyse folk om hvis man benytter anlægget på en atypisk måde, eller ikke benytter de standart komponenter anlægget er solgt med (f.eks keramisk tænder) Ellers bliver dette jo ikke et forum der hjælper folk, men vildleder folk

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 30 mar 2018 22:11

Jamen
Jeg har kunder med Scotte / Biocomfort kedler fra 2002 of frem der måske har skiftet en kondensator eller nogle foto/eltændere
= det er sku alle pengene værd ;-)
Det jeg siger er at der er rigtig mange mærker på markedet (Mange rost mange med Ris) Når man måler på disse anlæg
de kan have =2 Sensor og MAF og alt mulig andet og love at afvejning / indregulering er fortid ;-)
Jeg siger bare de holder ikke hvad de lover
Jeg har set anlæg indreguleret efter MHES.dk eller Yout.be der kørte med højre virkningsgrad end nogle grå anlæg med både O2 og Maf

De eneste anlæg jeg ikke har taget i at afvige mere end 2% (både + og -) er Tyske og Østrigske anlæg
og nettop Windhager regulerer bare efter noget af det mest simple (og nettop denne metode tiltaler mig pris uanset)

Så som sagt vælg ud fra mavefornemmelse og budget ;-)
Jeg vil ikke på nogen måde sige at man skal vælge et anlæg (uden montage) 48.000 kr kontra 20.000 kr
jeg vil bare gøre opmærksom på at meget af det der ligger imellem ikke er så godt som forventet ;-)
Last edited by 1 on H.S; edited 30 times in total
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af HR LUCCA » 30 mar 2018 22:19

Det er slukket sommeren over , men det er der en del anlæg der er , også er hans eltænder anderledes en dem man kan få i dag , de var åbenbart bedre :wink:


Besvar