Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skift fra Multi 22.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af triumph » 30 mar 2018 22:25

H.S skrev:
30 mar 2018 21:39
Jeg siger ikke noget om at varme pumper er en dårlig forretning
med de kommende regler er Kwt pris ca 1.50 kr
og i et ældre hus med gamle radiatorer ville jeg nok stadig vælge et pillefyr
i moderne byggeri ville jeg nok vælge en varmepumpe da forskellen er enten der ikke eller meget lille
Og som sagt skal der stilles et regnskab op for alle muligheder
Nogle vil vinde på en varmepumpe
nogle på en BS / Scotte
Andre på en BioWin
Jeg vil bare sige at rigtig meget af det der ligger der imellem bare ikke har styr på forbrænding ud fra den måde de styre det
ingen nævnt ingen glemt ;-)
En Blackstar kan man se flammen og forholde sig til den (et rigtig godt anlæg til dem der vil bruge tiden på det)
Alle de andre Der er ikke mange producenter der har styr på deres lukkede forbrænding (og det gælder rigtig mange)
Windhager har lavet en styring på det eneste der er vigtig
Og Ja man kan styre efter O2, MAF og kombi af begge samt over og undertryk styring mm. (det er bare sørgelig at det efter DTI test ikke kommer bare i nærheden af det lovede)
Men igen der som sagt kunder til alle typer anlæg og sådan skal det være
Jeg siger bare jeg personlig har truffet mit valg ;-)
https://www.facebook.com/qpro.dk/posts/ ... &ref=notif
Jeg skriver her med erfaringer både som forhandler og som privat (som jeg i min underskrift skal gøre opmærksom på
det syntes jeg er fint
Der er så nogle der kan være supportere og samtidig repræsentere et bestemt firma uden det er særlig tydelig og altid stemme for dettes produkt ??
Just my 2 cent ;-)
My 2 cents are:
Hvis regeringen i morgen kommer i tanke om at de ikke ved hvad de skal gøre med alt overskudstrømmen fra vindmøllerne, og øger fradraget til varmepumper. Og/eller lægger afgift på biobrændsel.
Så er det sku lidt ærgerligt og have brugt 100 Kilo på en Biowin (eller andre dyre fyr)
Og derfor er det også svært at vælge hvad der er rigtigt om 30 år.
Der er heller ingen der siger at man bor i huset om 30 år, og måske har ham der vil købe huset ikke lyst til et pillefyr
Jeg er maskinmester og har derfor en fascination af god teknik, og godt håndværk. Derfor kan jeg sagens forstå hvorfor nogen vil betale for at få det. Men sagen er vel bare den, at det er de færreste der køber et pillefyr for at få komfort. Det er muligt at man betaler lidt, for at få lidt mere komfort. Men det er jo ikke det der driver værket. Det er prisen på at holde varmen.
Jeg kan få et gasfyr i lækker kvalitet for 25.000.
Så ville det jo være gak og betale 100.000 for et pillefyr, da jeg aldrig ville kunne betale merprisen hjem.
Og jeg skal stadig slæbe på pillerne, og hive aske ud.
Så det kan godt være at du sælger verdens fedeste pillefyr.
Men hvis jeg ikke kan tjene 5 kilo om året på at slæbe piller, så gider jeg ikke.
Så vil jeg hellere have gas/varmepumpe eller hvad der nu er billigst.
Og det kan jeg ikke hvis jeg skal købe et dyrt fyr, og samtidigt tage højde for div. usikkerhedder ifb. med levetid, reparationer, boligsituation, afgiftpolitik, oma.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af triumph » 30 mar 2018 22:33

HR LUCCA skrev:
30 mar 2018 22:19
Det er slukket sommeren over , men det er der en del anlæg der er , også er hans eltænder anderledes en dem man kan få i dag , de var åbenbart bedre :wink:
Mig bekendt blev pillebruger tilmeldt i 2008. Dengang havde en Scotte hverken 2 eltændere eller keramisk tænder

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 30 mar 2018 22:42

Det med strømmen er helt rigtig
MEN hvad nu hvis de når xx% er skiftet til Varme over elregning / Fjernvarme bruger det som en regulerings form for forbrug / regulering af DK økonomi
Ja der kan komme afgift på træpiller, brændeovne og andet biobrændsel
Jeg kan huske for knap 20 år siden var dette også et tema og er det stadig
Men hvordan de vil gøre det ved de stadig ikke
Hvis du henter 1000 l olie i et andet land er det farlig gods = No Go
Hvis du bestiller et træk piller i et andet land er det frihandel i EU
og straffer vi med afgifter via dette vil EU komme efter os så = No Go
ok så ligger vi afgift på skorsten
Ja det kan man godt men her vil et fyr med 93 / 95 % virkningsgrad ikke kunne rammes
for så vil det ryge direkte i en EU domstol da de fleste Fjernvarmeværker har laaaaangt dårligere virknings grad
(alt den afgift vil ramme manuelt fyrede anlæg)
Så vær fri vælg et Bio Anlæg
Eller vælg at være i statens magt vælg en VP eller FJV ;-)
triumph skrev:
30 mar 2018 22:25
My 2 cents are:
Hvis regeringen i morgen kommer i tanke om at de ikke ved hvad de skal gøre med alt overskudstrømmen fra vindmøllerne, og øger fradraget til varmepumper. Og/eller lægger afgift på biobrændsel.
Så er det sku lidt ærgerligt og have brugt 100 Kilo på en Biowin (eller andre dyre fyr)
Og derfor er det også svært at vælge hvad der er rigtigt om 30 år.
Der er heller ingen der siger at man bor i huset om 30 år, og måske har ham der vil købe huset ikke lyst til et pillefyr
Jeg er maskinmester og har derfor en fascination af god teknik, og godt håndværk. Derfor kan jeg sagens forstå hvorfor nogen vil betale for at få det. Men sagen er vel bare den, at det er de færreste der køber et pillefyr for at få komfort. Det er muligt at man betaler lidt, for at få lidt mere komfort. Men det er jo ikke det der driver værket. Det er prisen på at holde varmen.
Jeg kan få et gasfyr i lækker kvalitet for 25.000.
Så ville det jo være gak og betale 100.000 for et pillefyr, da jeg aldrig ville kunne betale merprisen hjem.
Og jeg skal stadig slæbe på pillerne, og hive aske ud.
Så det kan godt være at du sælger verdens fedeste pillefyr.
Men hvis jeg ikke kan tjene 5 kilo om året på at slæbe piller, så gider jeg ikke.
Så vil jeg hellere have gas/varmepumpe eller hvad der nu er billigst.
Og det kan jeg ikke hvis jeg skal købe et dyrt fyr, og samtidigt tage højde for div. usikkerhedder ifb. med levetid, reparationer, boligsituation, afgiftpolitik, oma.
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af triumph » 30 mar 2018 22:43

H.S skrev:
30 mar 2018 22:11

Jeg vil ikke på nogen måde sige at man skal vælge et anlæg (uden montage) 48.000 kr kontra 20.000 kr
)
Det der tidligere var en udfordring med Østriske anlæg, var prisen på alt det der lå udover selve kedlen (Mesh system, eller hvad det nu hed, der regulerede fremløbstemperaturen, akkumuleringstank, og hvad ved jeg. Det endte jo ofte med et tillæg på 30% af prisen, da det også skulle installeres) Jeg ved ikke hvordan det ligger nu ?
Last edited by 1 on triumph; edited 30 times in total

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af Oldgaard » 30 mar 2018 22:52

triumph skrev:
30 mar 2018 21:36
ARRGGGGHHH...........
Medmindre at du har skiftet Scotten ud med en RTB efter 1½ år, eller her kørt med pausefyring. Må det være en fuldkommen total opdigtet version af sandheden.
Det er sku lidt ærgeligt at en lønnet medarbejder fra NBE ikke kan holde sig lidt tættere på reel forbrugeroplysning, istedet for vildledning
Træk lige vejret og snur rundt om dig selv et par gange triumph 😉

Hvis jeg så fortæller, at min scotte kører på 8. år, på den tid har jeg skiftet 2 eltændere, 1 sæt kondensatorer, 2 lysfølere ( er i tvivl om det er 1 eller 2, så for en sikkerhedsskyld 😉) Det er ikke i mine øjne, noget at skrive hjem om, dvs. En udgift på omkring 700 kr på små 8 år, er vel ok ?
Eller vil jeg også få postulatet løgner ?

PS. H.S var ikke i tvivl om du har fået en ny religion 😉 Windhager har jo nærmest været med i hver en sætning fra dig, på de forskellige medier det sidste stykke tid 😜
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


pendec

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af pendec » 30 mar 2018 23:15

triumph skrev:
30 mar 2018 22:43
Det der tidligere var en udfordring med Østriske anlæg, var prisen på alt det der lå udover selve kedlen (Mesh system, eller hvad det nu hed, der regulerede fremløbstemperaturen, akkumuleringstank, og hvad ved jeg. Det endte jo ofte med et tillæg på 30% af prisen, da det også skulle installeres) Jeg ved ikke hvordan det ligger nu ?
Da jeg skulle have nyt i 2008, var BioWin en favorit, og Ebay var da også stedet man kikkede da prisen næsten var halveret på BioWin modellerne og man kunne hente i Hamburg. Desværre var prisen kun 50% af løsningen og Biotek mener jeg, gav et tilbud på over 100.000 inkl. opsætning og startup.

Nu er spørgsmålet om jeg kan få et nyt fyr i 25k klassen og få vvs delen lavet billigst, så er biowin stadig alt for dyr, og på 10 år sker der en del, så hellere købe en model og bruge den i 10 år, end noget man skal afskrive over 25 år, fordi prisen er derefter. Jeg aner ikke om jeg bor der efter 10 år, jeg tror ikke huset stiger i værdi fordi en BioWin fremfor en BS+ står der, og jeg vil nok også hellere opgradere igen om 10 år og derved betale hvad BioWin koster og alligevel ikke for næste gang skal der måske ikke meget vvs arbejde til, så bliver det billigere måske.

Har da kikket på østriger modellerne, tilfælles er jo bare man betaler 50-60k for pillefyr og så skal det også serviceres simpelthen fordi det er mere teknisk og nok ikke noget man selv piller ved, og så stiger udgiften og TCO over de 25 år, simpelthen fordi service og vedligehold skal inkluderes over den tid.
Oldgaard skrev:
30 mar 2018 22:52
PS. H.S var ikke i tvivl om du har fået en ny religion 😉 Windhager har jo nærmest været med i hver en sætning fra dig, på de forskellige medier det sidste stykke tid 😜
Ikke at glemme links til hjemmeside, omtale og tale det op i skyerne og nu er det kun dette som man taler for. Gratis reklame? Går det, så går det.

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 30 mar 2018 23:25

1. Ingen tvivl om jeg er konverteret Det vil jeg ikke ligge tvivl om på nogen måde
Jeg har gjort det over det sidste år/ 3 år af mange grunde som jeg pt. vil holde for mig selv ;-)

Jeg har intet at indvende mod Scotte overhovedet efter min mening det bedste krone til krone for dem der ved / vil vide hvad de roder med ;-)
(og her tænker jeg den model hvor man kan se flamme ;-) )
men der er bare rigtig mange fyr fra Scotte og op der ikke holder det de lover (og her tænker jeg rigtig meget ind :P )

Og lige bare for ........
H.S har konveneret til Windhager Q-PRO.dk har konveneret til Windhager (Windhager are the best .... ... ....)
Henrik Schack = D.O osv.
og nej det er ikke nogen hemmelighed og jeg vil gerne fortælle hvorfor 8692 9393 ;-)
Og ja jeg har været for længe om at se lyset ;-)
Oldgaard skrev:
30 mar 2018 22:52
Træk lige vejret og snur rundt om dig selv et par gange triumph 😉

Hvis jeg så fortæller, at min scotte kører på 8. år, på den tid har jeg skiftet 2 eltændere, 1 sæt kondensatorer, 2 lysfølere ( er i tvivl om det er 1 eller 2, så for en sikkerhedsskyld 😉) Det er ikke i mine øjne, noget at skrive hjem om, dvs. En udgift på omkring 700 kr på små 8 år, er vel ok ?
Eller vil jeg også få postulatet løgner ?

PS. H.S var ikke i tvivl om du har fået en ny religion 😉 Windhager har jo nærmest været med i hver en sætning fra dig, på de forskellige medier det sidste stykke tid 😜
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af triumph » 30 mar 2018 23:31

Oldgaard skrev:
30 mar 2018 22:52
Træk lige vejret og snur rundt om dig selv et par gange triumph 😉

Hvis jeg så fortæller, at min scotte kører på 8. år, på den tid har jeg skiftet 2 eltændere, 1 sæt kondensatorer, 2 lysfølere ( er i tvivl om det er 1 eller 2, så for en sikkerhedsskyld 😉) Det er ikke i mine øjne, noget at skrive hjem om, dvs. En udgift på omkring 700 kr på små 8 år, er vel ok ?
Eller vil jeg også få postulatet løgner ?

PS. H.S var ikke i tvivl om du har fået en ny religion 😉 Windhager har jo nærmest været med i hver en sætning fra dig, på de forskellige medier det sidste stykke tid 😜
jeg snurre endnu icon_cheesygrin.gif
Og jeg syntes at mine egne vedligeholdelses udgifter har været meget begrænsede. Dog har jeg været irriteret over eltændernes holdbarhed, da jeg 2 gange har været ude for at de er gået når jeg har været på ferie.
Men mig bekendt kom RTB omkring 2016 ?.
Pillebruger blev tilmeldt i 2008, og jeg antager at han dermed har haft en scotte i 8 år.
Pillebruger har gjort et stort nummer ud af at fortælle hvor få piller han brugte på at lave varmt vand om sommeren, så fyret må have haft en hel del optændinger.
Mine eltændere holdt ca 800 til 1200 optændinger, hvilket hos mig svarede til 8 måneder. = 4 optændinger om dagen
Min pointe er at når mine eltændere holder 8 måneder (min fars holdt under 1 år, selvom han stopper fyret om sommeren),
så derfor syntes jeg det er underligt at pillebrugers holder minimum 4 år.

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af H.S » 30 mar 2018 23:40

RTB kom i 2014 ca maj (mener de første jeg satte op var Juni 14)
gi mig et kald / mail så skal jeg u/b sende dig en tænder der holder de næste 3 år + ;-)
(min rtb er fra okt 14 der blev skiftet til min egen keramiske tænder fra dag 1 og den kører stadig ved ikke hvor mange tændinger = 3 styring
og ellers har udgift været en silo snegl 1 aske motor 1 brændermotor så for mig er det ok ;-) til den pris anlæg ligger i )
triumph skrev:
30 mar 2018 23:31
jeg snurre endnu icon_cheesygrin.gif
Og jeg syntes at mine egne vedligeholdelses udgifter har været meget begrænsede. Dog har jeg været irriteret over eltændernes holdbarhed, da jeg 2 gange har været ude for at de er gået når jeg har været på ferie.
Men mig bekendt kom RTB omkring 2016 ?.
Pillebruger blev tilmeldt i 2008, og jeg antager at han dermed har haft en scotte i 8 år.
Pillebruger har gjort et stort nummer ud af at fortælle hvor få piller han brugte på at lave varmt vand om sommeren, så fyret må have haft en hel del optændinger.
Mine eltændere holdt ca 800 til 1200 optændinger, hvilket hos mig svarede til 8 måneder. = 4 optændinger om dagen
Min pointe er at når mine eltændere holder 8 måneder (min fars holdt under 1 år, selvom han stopper fyret om sommeren),
så derfor syntes jeg det er underligt at pillebrugers holder minimum 4 år.
Last edited by 1 on H.S; edited 30 times in total
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

pendec

Re: Skift fra Multi 22.

Indlæg af pendec » 30 mar 2018 23:43

triumph skrev:
30 mar 2018 23:31
Pillebruger blev tilmeldt i 2008, og jeg antager at han dermed har haft en scotte i 8 år.
FYI, så har pille bruger skrevet et indlæg her, og nævnt besparelserne fra hans ejerskab af multi22 til scotte til RTB, så jeg tror han startede fra multi22 på 6900kg, til RTB på 4500kg , og man så kan spare 2400kg som ham, well, det handler vel også om at kende sin kedel bedre end den almindelige bruger. Kan da godt indskyde at Jan Pihl , da jeg købte mit bio18, også fik meget mere ud af sin bio18 end jeg kunne selvom han forsøgte og rådgive på bedste vis. Så det handler jo også om erfaring når man optimerer sit forbrug.


Besvar