Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt pillefyr, blacksmith 24kw?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
pendec

Nyt pillefyr, blacksmith 24kw?

Indlæg af pendec » 19 mar 2018 23:57

Jeg er blevet inspireret af nogle tidligere indlæg omkring pillebrændere med roterende herd. Og denne pellasx Revo brænder lyder interessant synes jeg på det område. Selve kedlen Blacksmith har jeg ikke fundet særlig mange detaljer omkring, udover at selve styring findes i 2 varianter fra pellasx som har lavet pillebrænder, og den har vist mulighed for det meste man vil have.

Kedlen som de har monteret brænder på, lyder til at være den eneste, måske minus, da rengøring dårligt er beskrevet, og omhandler et håndtag som renser røgkanaler efter nogle gange's træk i håndtag, rimelig manuelt. Udover det, ingen detaljer om rengøring og aske spand's størrelse / tømning osv..

Kan nævnes jeg har kontaktet forhandler for nærmere information og evt. manual omkring rengøring / opsætning. Og diverse ekstras som nævnes på pellasx hjemmeside, som jeg ikke synes er nævnt på den danske forhandler side.

Jeg har indtil videre valgt at springe udenom danske gængse produkter, som MGM,RTB og kikker på alternativer, det er vist mere religiøst betonet end andet at jeg vælger dette indtil videre :)

Det som jeg kan se af muligheder i brænderen (pillefyr)
plusser
- Roterende herd
- Support af andet end træpiller, altså skaller
- mindre rengøring af herd
- Software styring med vejr kontrol + indendørs måling
- lambda sonde + silo måling + vvb temp. sensor
- Internet tilslutning
minusser
- Ukendt, rengøring
- Ukendt, Røgrør udgang
- Ukendt, vvb prioritering
* lidt usikker på om "mixing valve with temperature" er præcis dette.
- Måske slet ikke plads til denne model, da pillebrænder sidder på venstre side, hvor min væg med skorsten og trækstabilisator er ;(

Nogen med erfaring omkring dette Blacksmith pillefyr og brugen / vedligehold?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Nyt pillefyr, blacksmith 24kw?

Indlæg af triumph » 20 mar 2018 04:39

Jeg syntes at brænderen ser spændende ud. Men kender intet til den. hvad er dit varmebehov/ er den ikke lidt stor

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Nyt pillefyr, blacksmith 24kw?

Indlæg af triumph » 20 mar 2018 06:03


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Nyt pillefyr, blacksmith 24kw?

Indlæg af triumph » 20 mar 2018 07:12

pendec skrev:
19 mar 2018 23:57
Jeg er blevet inspireret af nogle tidligere indlæg omkring pillebrændere med roterende herd. Og denne pellasx Revo brænder lyder interessant synes jeg på det område. Selve kedlen Blacksmith har jeg ikke fundet særlig mange detaljer omkring, udover at selve styring findes i 2 varianter fra pellasx som har lavet pillebrænder, og den har vist mulighed for det meste man vil have.

Kedlen som de har monteret brænder på, lyder til at være den eneste, måske minus, da rengøring dårligt er beskrevet, og omhandler et håndtag som renser røgkanaler efter nogle gange's træk i håndtag, rimelig manuelt. Udover det, ingen detaljer om rengøring og aske spand's størrelse / tømning osv..

Kan nævnes jeg har kontaktet forhandler for nærmere information og evt. manual omkring rengøring / opsætning. Og diverse ekstras som nævnes på pellasx hjemmeside, som jeg ikke synes er nævnt på den danske forhandler side.

Jeg har indtil videre valgt at springe udenom danske gængse produkter, som MGM,RTB og kikker på alternativer, det er vist mere religiøst betonet end andet at jeg vælger dette indtil videre :)

Det som jeg kan se af muligheder i brænderen (pillefyr)
plusser
- Roterende herd
- Support af andet end træpiller, altså skaller
- mindre rengøring af herd
- Software styring med vejr kontrol + indendørs måling
- lambda sonde + silo måling + vvb temp. sensor
- Internet tilslutning
minusser
- Ukendt, rengøring
- Ukendt, Røgrør udgang
- Ukendt, vvb prioritering
* lidt usikker på om "mixing valve with temperature" er præcis dette.
- Måske slet ikke plads til denne model, da pillebrænder sidder på venstre side, hvor min væg med skorsten og trækstabilisator er ;(

Nogen med erfaring omkring dette Blacksmith pillefyr og brugen / vedligehold?
- Support af andet end træpiller, altså skaller.
Hvad betyder det /hvad er skaller ?

pendec

Re: Nyt pillefyr, blacksmith 24kw?

Indlæg af pendec » 20 mar 2018 07:37

triumph skrev:
20 mar 2018 07:12
- Support af andet end træpiller, altså skaller.
Hvad betyder det /hvad er skaller ?
Mener det er sådan noget her: https://www.energy-supply.dk/article/vi ... traepiller
Er blevet tilbudt det for nogle år tilbage men dengang var jeg ikke sikker på om jeg kunne bruge dem, og det er også fortalt at der var mere aske men prisen var vist en del under normalen (1600) dengang.


pendec

Re: Nyt pillefyr, blacksmith 24kw?

Indlæg af pendec » 20 mar 2018 07:42

triumph skrev:
20 mar 2018 06:03
der er jo også denne her
http://www.mgm-pillefyr.dk/benekov-pillefyr/
En youtube video er vist også alt som man kan finde :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Nyt pillefyr, blacksmith 24kw?

Indlæg af triumph » 20 mar 2018 10:06


pendec

Re: Nyt pillefyr, blacksmith 24kw?

Indlæg af pendec » 20 mar 2018 12:05

Den er så svær at få til Danmark, eller mener du benekov modellen er denne, som de leverer på en Youtube video? Der tror jeg så mere på Blacksmith modellen :)

Blacksmith modellen har certifikat liggende online, det er dog ikke på dansk, skal det ikke være læsbart for skorstensfejer for at godkendes?

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Nyt pillefyr, blacksmith 24kw?

Indlæg af mattiassonne » 20 mar 2018 12:19

Det jeg bider mærke i, ved den blacksmith keddel er at brænderen kommer til at sidde frygteligt lavt. Og så er der vel ikke meget plads til aske?

For brænderen ser jo rigtig smart ud, men man overvejer jo lidt om den var bedre at sætte på en anden keddel, fx Värmebaronen's som en eller anden talte ret godt om for år tilbage her inde. For der skulle være plads til en masse aske før tømning.

pendec

Re: Nyt pillefyr, blacksmith 24kw?

Indlæg af pendec » 20 mar 2018 12:30

Enig, det er derfor spændende at se service manual og hvorledes den arbejder internt, så man f.eks også ser aske udtag på deres blacksmith, lige nu er det jo som at købe katten i sækken, det skal man holde sig fra.

Når man ser på østriger fyr som biowin, så kan jeg huske at brænder også der sad ret lavt, så det kan vel lade sig gøre.


Besvar