Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Jens Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 mar 2008 13:46

Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af Jens Andersen » 29 mar 2008 00:18

Hej.
Nu er jeg snart godt forvirret af hvad der er af forskellige pillefyr og stokere.
En gang for alle, i et hus på 155 kvm. Fra 1977 med gennemsnitsisolering, hvad skal man vælge? Pille eller stoker?
Jeg har set på div. pillefyr der skulle kunne rense sig selv.
Er der nogen der kender til Denviro S+M?
KMP Uno Moderne?
Eller det billige Bio 18 fra VVS-eksperten?
Hvad kan man forvente af forbrug af kilo pr. dag hvis den er indstillet rigtigt?
Vi vil gerne ha en varmtvandsbeholder hvis det kan betale sig, med mindre fyret kan køre og klare det hele året rundt.
Jeg har ikke lyst til Woody, Scotte eller Boink.
Jeg har osse set på stokere, men jeg har fået af vide det skal jeg ikke tage i et hus af min slags. Er det sandt? De koster næsten det samme, så det er jer eksperter derude jeg hører om råd fra.
Vi har ikke r.... fuld af penge til et fyr, og det koster også mange penge at få sat op.
Er der nogen der kender en god billig vvs´er omkring Næstved?
Skal man købe røgvender? Kan de selv gå ned i virkning om natten ligesom gasfyr kan, mere der kan spares lidt penge. I kan godt høre jeg er amatør i det her.
Håber i vil svare derude.
M.v.h.
Jens.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af Ulrik » 29 mar 2008 00:23

Emnet er flyttet til selvstændigt emne. Så er der størst mulighed for at få hjælp.

Velkommen til Jens Andersen :)
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af Klaus » 29 mar 2008 07:22

En ting mere du skal have med i dine overvejelser er om du vil fyre med billigere alternativt brændsel ? Som også giver mere arbejde men ca halv pris!

start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af start2008 » 29 mar 2008 11:43

Hej Jens
Hvis du bor i et parcelhus i Næstved er der i hvert fald 2 ting du skal tænke på,
1 Hvis fyret skal stå inde i huset, så skal du vide at alle pillefyr/stokere sviner, generelt sviner de mere hvis der bruges "eksotiske" brændsler.
2. Du skal have plads til og opbevare brændslet. Man får som reelt billigere piller, hvis man bestiller min 3 paller af gangen, dvs. at du skal have plads til 4 paller. Mig bekendt er det ikke nemt at få fat i andet eksotisk brændsel end korn på Næstved egnen (ja, jeg kender nogen der fyre med frøafrens, og olivensten. Men det er fordi de kender nogen der kender nogen, men det gør jeg ikke). Hvis du ønsker at fyre med korn kræver det ofte at du har plads til at opbevare et helt års forbrug, for at få kornet til en fornuftig pris (da bønder ofte heller ikke plads til at opbevare hele høsten)

Man kan købe pillefyr med forskellige grader af automatisering, De fleste fyr der kan tænde selv, kan kun fyre med piller (undtagen benekov) Det betyder lidt mindre arbejde med optænding i overgangsperioderne forår/efterår samt mindre pausefyring, da jeg selv har et fyr der kan tænde og slukke, ved jeg ikke hvor store ulemperne er ved og have et fyr der ikke kan tænde.
Det næste er så bekvemmeligheden, der findes fyr der kræver mindre tilsyn end andre. (feks. brændere/røgrør der har længere intervaller mellem rensning, automatisk askeudtag osv.)
Så er der de eftermonterede faldstokere der kan monteres på et eksisterede fyr, her skal man dog overveje om kedlen er velegnet, både ydelsesmæssigt, men man skal også både kunne rengøre den og brænderen. derudover er det en fordel hvis man kan se ned på flammen, både pga. justering, men også fordi man oplever tit at der dannes slagge i hærden (brænderen) der skal fjernes (op til 1 gang om dagen, hvis man er uheldig med træpillerne) Mange faldstokere er noget flimset udført, og har efter min mening nogen begrænsninger i forhold til ensartet fødning af piller, og ordentlig forbrænding ved lave ydelser. Til gengæld er det en billig måde og komme i gang med og fyre med piller på.

Stokere der kan fyre med andre brændsler end piller er ofte noget mere robuste, og hvis man vil give afkald på muligheden for automatisk optænding for muligheden for at kunne fyre med andre brændsler, så tror jeg det er det rigtige valg.
Det kræver dog du har muligheden for at få andre brændsler..., du gider det ekstra bøvl med rengøring, og at du kan opbevare brændsel (silo, snegl mm. koster også penge)
mvh. jesper

start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af start2008 » 29 mar 2008 11:55

PS
For et par år siden kiggede jeg selv på Denviro fyr, men var ikke imponeret. For prøv og se hvor bøvlet det er og komme til og rense brænderen og røgrør manuelt. Den brænder kan umuligt være 100% selvrensene, og hvad nu hvis man engang i mellem skulle rense røg rør.
Dette var bare mine tanker (det kan også være de har ændret på konstuktionen siden), men prøv og spørg i forumet for Denviro
mvh Jesper


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af søren ø » 29 mar 2008 12:10

Har været ude og pille en denviro ned der var 6 mdr. gammel. Der havde kun været bøvl med den, og servicen havde i dette tilfælde været lig nul.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af start2008 » 31 mar 2008 22:20

Hej Jens
Jeg var lidt nysgerrig, og var derfor inde og kigge i brochurerne på en bio 18.
Det jeg her skriver er dybest set ikke noget jeg ved noget om, men noget jeg ville undersøge hvis jeg var dig.

Tilsyneladende bio18 det kun testet til en virkningsgrad på 80 %, hvor gode anlæg ligger på ca. 90 %
Testen foregår ved at anlægget køre 6 timer i minimum last, og der efter 6 timer i maksimum last.
I praksis vil den reelle virkningsgrad ofte være under det målte, da det ikke er sikkert at virkningsgraden kan holdes, når ydelsen på kedel hele tiden regulere op eller ned. specielt hvis der er start/stop eller pausefyring. Hvis du skal fyre om sommeren/forår/efterår vil det altså sige at du formegentlig ikke vil få en virkningsgrad på over 75 %
Er det så i det hele taget investeringen værd, da dit oliefyr formegentligt har en virkningsgrad på over 90 %

Derudover var der kun et meget dårligt billede af brænderen, men for mig så det ud som om at pillerne faldt ned i en skålformet hærd, og brændte dernede.
Hvordan kommer asken væk?
Hvis det bare er meningen at det skal blæses væk, så vil den konstruktion medføre meget manuelt rensning, og kræve piller helt uden slagger (Man finder desværre først ud af om der er slagger efter at have købt pillerne)
Da hærd så meget solid og uhåndterlig ud, vil den være varm længe, og formegentlig være bøvlet at tage ud og rense.

Som sagt er dette her bare gisninger og fornemmelser, og jeg har kun set anlægget på et dårligt billede.
mvh Jesper

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af Fyrteknik » 01 apr 2008 00:57

start2008 skrev:Hej Jens
Jeg var lidt nysgerrig, og var derfor inde og kigge i brochurerne på en bio 18.
Det jeg her skriver er dybest set ikke noget jeg ved noget om, men noget jeg ville undersøge hvis jeg var dig.

Tilsyneladende bio18 det kun testet til en virkningsgrad på 80 %, hvor gode anlæg ligger på ca. 90 %
Virkningsgraden ligger altid noget laver på en støbejernskedel

Testen foregår ved at anlægget køre 6 timer i minimum last, og der efter 6 timer i maksimum last.
I praksis vil den reelle virkningsgrad ofte være under det målte, da det ikke er sikkert at virkningsgraden kan holdes, når ydelsen på kedel hele tiden regulere op eller ned. specielt hvis der er start/stop eller pausefyring. Hvis du skal fyre om sommeren/forår/efterår vil det altså sige at du formegentlig ikke vil få en virkningsgrad på over 75 %
Virkningsgraden er den samme, selv om fyret regulere op og ned, og og der er ingen start/stop, ej heller pausefyring, da styringen er modulerende

Er det så i det hele taget investeringen værd, da dit oliefyr formegentligt har en virkningsgrad på over 90 %

Derudover var der kun et meget dårligt billede af brænderen, men for mig så det ud som om at pillerne faldt ned i en skålformet hærd, og brændte dernede.
Hvordan kommer asken væk?Asken bliver blæst væk, lige som den bliver en din brænder
Hvis det bare er meningen at det skal blæses væk, så vil den konstruktion medføre meget manuelt rensning, og kræve piller helt uden slagger (Man finder desværre først ud af om der er slagger efter at have købt pillerne)
Da hærd så meget solid og uhåndterlig ud, vil den være varm længe, og formegentlig være bøvlet at tage ud og rense.
Ja, herden er solid, men slet ikke uhåndterlig, men meget let at rense

Som sagt er dette her bare gisninger og fornemmelser, og jeg har kun set anlægget på et dårligt billede.
mvh Jesper
Nu du skriver om virkningsgrad, så kan jeg se på din profil at du bruger ca. 8 tons på dine 135 kwm.

Jeg har 175 kwm. og jeg bruger under 6 tons, med mit BIO 18, så hvordan hænger det lige sammen med at
virkningsgraden er så meget bedre på din brænder ?

Måske fordi dit fyr står forkert ?

Forbruget skulle vel gerne være mindre, med bedre virkningsgrad. Nu ved jeg godt at der kan være tale om forskellig
isoleringsgrad og temperatur i vores huse, men nok ikke så meget at det giver et merforbrug på 2 ton og så selv om det er et mindre hus du har også, det burde da tælle den anden vej.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af start2008 » 01 apr 2008 21:20

Ja ja, godt ord igen.
Men iflg. databladet på fyret kan en BIO 18 regulere ned til 5 kw. Det er sikkert det samme som mit, og på en varm forårsdag som idag køre fyret altså indimellem i pause eller stopper, og det gør det i kortere eller længere perioder fra april til oktober, og i den periode har jeg ikke samme virkningsgrad som når der er konstant drift på fyret. i starten var PID indstillingen på mit fyr ikke indstillet korrekt, det medførte flere hundrede start stop i døgnet. Samt et forbrug på 60 kg piller pr døgn i marts måned 2007.

Nu har jeg jo som sagt aldrig set brænderen,og skal derfor ikke kloge mig. men efter som pillerne kommer ind i toppen af hærden må slagge og aske jo komme til at lægge under piller. Og det må da være mere besværligt at blæse aske/slagger væk, specielt når det ligger i en skål.

Derudover har jeg et gæstehus der har været beboet siden august, så jeg har 205 m2 dårligt isoleret hus fra 1907 at varme op. Og har i øvrit aldrig sagt at virkningsgraden er bedrere på min brænder, tværtimod oplevede jeg at have et olie forbrug (2006) på godt 3000 L. Men i 2007 brugte jeg 7500 kg træpiller, og somsagt oplevede jeg specielt en dårlig virkningsgrad i overgangsperioder.
mvh jesper

Jens Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 mar 2008 13:46

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af Jens Andersen » 02 apr 2008 17:23

Tusind tak allesammen.
Og tak for velkommen i forumet.
Jeg er ked af at se det med den Denviro, vi er sgu nok faldet for den. Jeg har læst der i starten var lidt ballade med renseren på den, men det skulle være lavet nu(Forhåbentligt) Jeg håber at det med at den er bøvlet at komme til også er lavet. Alle kan jo være uheldige med nyt fyr, men jeg har hørt at efter Biovarme har fået NRGI som ejer er tingene blevet lavet (håber jeg)
Nu bliver det sat op, så er der vel to års garanti hvis der skulle være noget i vejen så bliver det vel lavet.
Der er mange der roser biovarmes produkter. men jeg ville da gerne ha hørt noget positivt om Denviro s+m, det er lidt skræmmende at se efter et ½ år man piller det ned igen... Fik i pengene tilbage så?????
Jeg har fået et tilbud på alt opsat med fyr og pillebeholder (700 liters)og vvb og fremmedordet på Sjælland(moms) så blir det 47.000.- Et naturgasfyr med installering og tilslutning til Dong koster 55000.- og gassen stiger jo osse (håber pilleprisen bliver nede)
Vi har hørt godt om Barlinek træpiller, er de gode og skal man vælge 6 eller 8 mm.?
Vi havde også tænkt på Bio 18, men der er måske lidt mere arbejde med den, selvom Pihl har rost det (tak) nu prøver vi Denviroen så håber vi alle de negative ting bliver væk. Denviro koster "kun" 6000kr. mere opsat end Bio 18. Så må vi håbe det er pengene mere værd.
M.v.h.
Jens.


Besvar