Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Jens Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 mar 2008 13:46

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af Jens Andersen » 02 apr 2008 17:40

Svar til Soker 1.
Vi har en kælder på 45 kvm så der burde være plads til piller og fyr, er der nogen omkring Næstved der handler men Barlinek piller, hvis de altså er gode.
Denviroen mener jeg har 95% i virkningsgrad, det er da fint, ik? Vores 30 år gamle oliefyr har nok en på -12. Gammelt l... :o)
Der er lavet flere modificeringer ved fyret f.eks. indbygget stab. til skorsten og nyt rensesystem.
Jeg håber sgu det er et godt fyr, lige nu når i sidder og siger dårlige ting om det så får vi det lidt øv, for det trods alt 47.000.- vi skal af med. Men 25.000 om året i varme, det er der ikke råd til. Ham der skal sætte det op for os forhandler enten Woody og Scotte og han sagde det er et godt fyr, og det er dyrere end det han sælger, så vi håber det bedste. Men hvis nu der er nogen med kanon (gode) oplevelser med den denviro også med forbrug så tøv ikke med at skrive.
M.v.h.
Jens.


Jens Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 mar 2008 13:46

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af Jens Andersen » 02 apr 2008 17:42

Forresten Pihl.
Du er måske den der ved mest om pillefyr, hvad synes du om denviroen? Jeg ved du sælger Bio 18, det var vi tæt på at købe, men kan du sige noget godt om denviroen?
M.v.h.
Jens.

start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af start2008 » 03 apr 2008 22:37

Hej Jens
Tillykke med dit nye fyr.
Da jeg kiggede på denviro, var det nærmest stadigt en prototype, så du har helt sikkert ret i at der er lavet om på konstruktionen. (den har altså kun en virkningsgrad på 85 - 92% se test fra teknologisk: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp )
Men det er også en flot virkningsgrad, specielt når den kan gå helt ned til 3 kw. det bliver du glad for i overgangsperioderne.
NRGI er ihvertfald et seriøst firma, så mon ikke der er kommet styr på tingende.
Når jeg skriver noget negativt om et produkt, er det ikke for at det rakke ned. Men det positive skal sælgerene nok fortælle om. Alting har har gode og dårlige sider (undtagen tomme dåsebajer) Og det er jo nemmere at bedømme produktet hvis man både kende de gode og dålige sider.
Jeg tror det biligste sted at købe Barlink piller er gennem pillekluben. Men personligt syntes jeg at de er i den kvalitet, som man må forvente til det de koster. De er 200 kr billiger pr tons, end de Derome piller jeg bruger nu, men med Barlink piller kom der en lille smule mere slagger, og forbruget af piller var lidt højere, eller dvs, jeg tror nok forbuget var højere (jeg ved jeg brugte flere piller da jeg brugte barlink, men måske da der også koldere...) Der er stor forskel på hvor følsommer forskellige brændere er over for slagger, så måske er barlink lige noget for dig.

Husk nu at fortælle om dine erfaringer med dit nye fyr.
Held og lykke
Jesper

start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af start2008 » 03 apr 2008 22:40

PS
Link til pilleklubben: http://pilleklub.dk/

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af Ulrik » 04 apr 2008 00:15

Hej Jesper

Pilleklubben er ikke de billigste med Barlinek, så vidt jeg kan se har de dem heller ikke længere.
http://www.altibraende.dk/ er de billigste med Barlinek.
MvH Ulrik©


Jens Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 mar 2008 13:46

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af Jens Andersen » 04 apr 2008 07:14

Hej Jesper.
Tusind tak for dit indlæg. Vi har altså ikke vlagt det endnu netop fordi der er folk herinde der ikke synes det er godt. Og det er altså næsten 50.000 vi skal af med.
jeg kunne rigtig godt tænke mig der var nogen herinde der havde et denviro som begyndte at skrive meget rigtig godt om det fyr, vi er godt nok i vildrede lige nu.
M.v.h.
Jens.

Jens Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 mar 2008 13:46

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af Jens Andersen » 04 apr 2008 07:18

Til Jesper :o)
Må biovarme godt skrive at fyret har en virkningsgrad på 95% på deres hjemmeside hvis det er målt til andet hos teknologisk institut?
M.v.h.
Jens.

start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af start2008 » 04 apr 2008 22:08

Hej jens
Det er ikke fordi jeg vil skræmme dig. Men hvis jeg var dig så ville jeg vælge et anlæg jeg havde set i drift, talt med ejeren, og fået en god fornemmelse i maven af dette var et godt og stabilt anlæg. Jeg siger ikke noget om at denviro, eller bio 18 ikke er gode anlæg. Men blot at det er bedere at have sine informationer fra en der ikke vil prøve at sælge dig noget.
Normalt har fabrikanter refferencer man kan henvende sig til,og komme ud og se.
Prøv og ring til Biovarme og spørg.
Hvis der er 10 refference på sjælland der siger det er et pissegodt anlæg, så er der jo ingen problemer. Men har det været på markedet i 2 år, uden at du kan finde nogen der vil anbefale det. Er det så en god reklame ?
Denviro er efter min mening et et fyr der har en masse fancy fetures. Hvis de bliver ved med at virke i 20 år. Så er det et rigtigt godt fyr, med samme fetures som fyr der koster mere end det dobbelte. Men da jeg kiggede syntes jeg at mange ting der så noget skøbelige ud, og hvis de holder op med at virke, så har du et ubrugeligt fyr (Jeg syntes også der er mange ting på et woody fyr der ser skodagtige ud, men intil nu har der kun været problemer med eltændingen)
Derfor ville jeg sikre mig at der var nogen (mange) der ville anbefale det. Hvis jeg ikke kunne finde gode referencer, så ville jeg vælge et mere simpelt fyr, hvor der ikke var så meget der kunne gå i stykker.
Jeg bruger ½ time om måneden på at rengøre mit fyr, samt 2 minuter hver 3 dag på at skrabe slagger ud af hærd. Jeg tror ikke mit fyr er meget bedere end gennemsnittet, så vi taler altså om at du spare er 15 min om måneden (aske skuffe skal tømmes under alle omstændighedder). Dog skal det siges at rengøring sviner noget, og på et denviro ville der sikkert ikke komme så meget sod i rum hvor det står. (men hvis det er i kælderen betyder det vel ikke så meget)
Min anbefaling er; find et anlæg i drift og tal med ejeren, kig grundigt på tingende, og vudere om du tror på at tingende bliver ved med at du.
Hvis du ikke kan finde gode refferencer, så find et andet anlæg.
mvh jesper

Jens Andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 28 mar 2008 13:46

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af Jens Andersen » 05 apr 2008 09:33

Du har ret Jesper. Er der nogen herinde der kender nogen på Sydsjælland der har et Denviro fyr??? Jeg står som en der aldrig har prøvet et pillefyr før og ser et fyr der kan mange ting og som har god virkningsgrad, så er det svært at se om det er noget værd i længden. Fyret er heller ikke det dyreste der er på markedet men derfor kan det forhåbentligt godt være i orden.
Jeg snakkede med Kristian fra Biorvarme i næsten en halv time i går. Han lød altså som om tingene var ved at fungere med det. Han anbefalede også at jeg ikke skulle købe deres pillebeholder, den var ikke så god. Det lyder da som om det er ærlig snak?
Men igen, der er solgt 350 fyr, så der må da være nogen derude der kan fortælle noget positivt om det?
M.v.h.
Jens.

start2008
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 74
Tilmeldt: 04 feb 2008 20:53
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 48
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Skælskør

Re: Nyt Fyr, hvad skal jeg vælge

Indlæg af start2008 » 05 apr 2008 11:56

Hej Jens
hvis Biovarme har solgt 350 fyr, så må de da også kunne give dig referencer.
mvh jesper


Besvar