Jeg er forelsket...

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Jeg er forelsket...

Indlæg af Sonata »

...i en TwinHeat Cpi 12.

Så er spørgsmålet bare, om det er ulykkelig kærlighed. Vi påtænker at smide oliefyret ud, og erstatte det med et pillefyr. Det skal være kompakt og nydeligt, uden snegle, rør, slanger og siloer over det hele. Og så skal det bare køre, da vi begge har fuldtidsarbejde og er væk 10 timer dagligt.

Huset er på 252 kvm, fra 1983, i 2 plan og rimeligt godt isoleret. Vi har ikke boet her så længe, men efter denne "vinter" vil jeg anslå vores årlige forbrug til 3000-3500 liter olie. Der ingen andre varmekilder, og vi har et mix af radiatorer og gulvvarme.

Efter officielle hjemmesider er CPi 12'eren for lille... Efter hvad jeg har kunnet læse mig til på forum, så opvarmes mange huse i samme størrelse med et fyr af tilsvarende effekt - så hvad skal man tro?

Jeg er med på, at fyret ikke må overdimensioneres, men vi gider jo ikke sidde og fryse så snart vinteren melder sig. Ergo er jeg - som 117 før mig - i tvivl om det rette valg.

Skal jeg gå videre med CPi-12 planerne, eller se mig om efter noget andet?
mvh Tom
Fyrdata

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Jeg er forelsket...

Indlæg af thy »

jeg vil mene den vil kunne klare det.. ikke mindst når det er godt isoleret...

generelt betyder 12kw ikke at den ikke vil kunne yde mere hvis den stilles til det...(flere piller mere blæs =højer kw)

så køb du roligt sådan en...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Jeg er forelsket...

Indlæg af Ulrik »

Hej Sonata og velkommen til :)

I første omgang synes jeg du skal kontakte TwinHEAT og høre lidt mere om CPI12'eren
Jeg kunne sagtens forestille mig at den, via ændrede indstillinger, kan komme til at yde noget mere end de 12 KW

Ifølge DTI's beregner skal du have et anlæg på 11-18 KW ved et forbrug på 3500 ltr olie
Kilde: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedler/beregn.asp

Og så er det bare med at komme ud og se et anlæg i drift :)
MvH Ulrik©
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Jeg er forelsket...

Indlæg af Troldmand. »

Hej
Hvis du mener dette.
Citat
" Det skal være kompakt og nydeligt, uden snegle, rør, slanger og siloer over det hele. Og så skal det bare køre, da vi begge har fuldtidsarbejde og er væk 10 timer dagligt."
Tror jeg du skal beholde oliebrænderen.
" Alle " pillefyr kræver lidt omsorg. Man skal kigge til det et par gange dagligt - det kan brænde ud, det skal renses ugentlig, hvis det skal køre 100% optimalt, der skal hældes piller på næsten dagligt, når ikke man vil have et tankanlæg, der skal slæbes 6 - 7 ton piller til fyret og snak slet ikke om indstillinger, der skal laves inden det køre perfekt.
Har I ikke tiden kan pengene være surt tjent.
Bare et løst skud fra hoften ChainGun.gif
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Jeg er forelsket...

Indlæg af thy »

Troldmand. skrev:Hej
Hvis du mener dette.
Citat
" Det skal være kompakt og nydeligt, uden snegle, rør, slanger og siloer over det hele. Og så skal det bare køre, da vi begge har fuldtidsarbejde og er væk 10 timer dagligt."
Tror jeg du skal beholde oliebrænderen.
" Alle " pillefyr kræver lidt omsorg. Man skal kigge til det et par gange dagligt - det kan brænde ud, det skal renses ugentlig, hvis det skal køre 100% optimalt, der skal hældes piller på næsten dagligt, når ikke man vil have et tankanlæg, der skal slæbes 6 - 7 ton piller til fyret og snak slet ikke om indstillinger, der skal laves inden det køre perfekt.
Har I ikke tiden kan pengene være surt tjent.
Bare et løst skud fra hoften ChainGun.gif

lidt uenig med dig trold med alm træpiller bør en stoker køre uden problemer i en uge mindst/eller den tid der er i en tankfuld :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Jeg er forelsket...

Indlæg af Troldmand. »

thy skrev:
lidt uenig med dig trold med alm træpiller bør en stoker køre uden problemer i en uge mindst/eller den tid der er i en tankfuld :great:
Helt rigtigt Thy. Det var nu heller ikke meningen jeg ville skræmme - men man skal altså ikke glemme, hvor mange der ikke lige får det til at køre - nogle får det aldrigt til at køre optimalt.
Igen - det var ikke for at skræmme - det var bare for at fortælle at et pille fyr ikke altid er lykken :)
Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Jeg er forelsket...

Indlæg af Sonata »

Tak for svar - det var hurtigt...

Når jeg skriver, at det "bare skal køre", så mener jeg blot, at jeg ikke er maskinarbejder, og jeg har heller ikke de rette forbindelser i den henseende. Så at eksperimentere med at svejse forskellige dingenoter sammen, det er nok ikke lige mig. Jeg er indstillet på at ofre den tid, det kræver (i vores gamle hus fyrede vi med meget brænde), men jeg orker ikke slås med et anlæg, der er baseret på medvind og overtro. Almindelige, tilbagevendende opgaver har jeg skam ikke noget imod, og jeg er gør-det-selv'er til enhver tid. Men noget så grundlæggende som et fyr, det skal helst ikke give for meget vrøvl - for tit.
mvh Tom
Fyrdata
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Jeg er forelsket...

Indlæg af thy »

Sonata skrev:Tak for svar - det var hurtigt...

Når jeg skriver, at det "bare skal køre", så mener jeg blot, at jeg ikke er maskinarbejder, og jeg har heller ikke de rette forbindelser i den henseende. Så at eksperimentere med at svejse forskellige dingenoter sammen, det er nok ikke lige mig. Jeg er indstillet på at ofre den tid, det kræver (i vores gamle hus fyrede vi med meget brænde), men jeg orker ikke slås med et anlæg, der er baseret på medvind og overtro. Almindelige, tilbagevendende opgaver har jeg skam ikke noget imod, og jeg er gør-det-selv'er til enhver tid. Men noget så grundlæggende som et fyr, det skal helst ikke give for meget vrøvl - for tit.
tror ikke du behøver at bekymre dig om cpi12 er et ganske godt fyr og prisen er der efter men som sagt før man får hvad man betaler for...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Jeg er forelsket...

Indlæg af MichaelK »

Hej Sonata

Se her : viewtopic.php?f=151&t=2207

Dette fyr opfylder alle dine krav, så længe du altså vælger 15 Kw modellen. Men min anbefaling er kun rent teknisk.
Der er IKKE tage hensyn til prisen. Du kan sagtens få anlæg, der kan nogenlunde det samme, uden at det koster så
meget som dette fyr.

Dagens oliepriser hjælper dog en del på tilbagebetalingsgraden. 3500 liter olie, svare jo til ca. 32.000,- (OK benzin).
Du skal påregne anskaffelses og installations omkostninger på ca. 100.000,- til omtalte fyr. Til gengæld vil dine
omkostninger til opvarmning andrage ca. 16.000,- pr. år (inkl. varmt brugsvand til 2 personer).

Du spare altså ca. 16.000,- pr. år. Tilbagebetalingstiden bliver så ca. 6½ år. Noget jeg personligt finder ganske
rimeligt, når man tænker på, at der næsten ikke er noget arbejde med fyret (i.f.h. til andre anlæg).



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Jeg er forelsket...

Indlæg af Sonata »

MichaelK skrev:Hej Sonata

Se her : viewtopic.php?f=151&t=2207

Dette fyr opfylder alle dine krav, så længe du altså vælger 15 Kw modellen. Men min anbefaling er kun rent teknisk.
Der er IKKE tage hensyn til prisen.
Ja, det er en lækker sag. Jeg har også haft kig på den, men prismæssigt er det altså lige i overkanten. Skulle jeg gå hen og vinde i Lotto inden jeg får købt et fyr, så det da godt være... Jeg er dog nødt til at budgettere med lidt installationsomkostninger, da huset nuværende fyrrum er for lille til "alt" - det er kun 120 cm bredt...
mvh Tom
Fyrdata

Besvar