Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af varme kilde??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Manse-lyne
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 05 mar 2018 20:06
Givet likes: 1 gang

Valg af varme kilde??

Indlæg af Manse-lyne » 06 mar 2018 20:02

Godaften folkens
Nu har jeg det sidste 6måneder gået i tænkeboks omkring hva jeg skal købe af ny varmekilde til mit 250kvm rimelige godt isoleret hus med udelukkende gulvvarme,
Har pt en gammel pillebrænder som synger på
Sidste vers,
Har overvejet luft-vand meget og haft et par sælgere på besøg også, og blir spået at kunne spare omkring 5000 i året ved at gå fra piller til El. Men må ærligt sige jeg syntes der er noget Lurent omkring det luft-vand epidemi og føler mig sgu ikke rigtig tryg ved at skifte(de sættet sikkert os bar prisen op eller kommer med afgifter når vi alle har fået el Varme)

Men så spørger jeg jer hva havde i valgt?

#1 en ny Baxi Tpk + et vacum solfanger anlæg samt en buffer på omkring 3-500L prisen er omkring 60-65 monteret
Har også lidt kig på en MGM Lux men har bare ikke hørt så meget om den men den lyder spændende

#2 et Luft til vand varmepumpe anlæg eksempelvis fra Panasonic 12kw samt en mindre buffertank
Prisen er omkring 95-105 monteret

Det skal lige siges at jeg også har brændeovn og har sidste år fyret 7stk 950kg paller

Håber på en fin diskussion med relevante svar og god tone 🙂

- Kenneth
Fyrmester, murer, smed, tømrer og far til 2 på Hustedhus 8)


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Valg af varme kilde??

Indlæg af MichaelK » 06 mar 2018 20:37

Jeg havde taget MGM, dog uden solfangeren. Investeringen i solvarme kan simpelthen ikke svare sig.
Pillefyret kan fint lave en masse varmt vand om sommeren, til en fornuftig pris. Du kan lave meget
varmt brugsvand, for den ekstra investering som solfangeren udgør af den samlede anlægsudgift.

Selvfølgelig er der lidt arbejde med pillefyret, og det er også det primære argument for at vælge et
anlæg baseret på en varmepumpe. Jeg tror ikke en tøddel på den oplyste besparelse. Tværtimod har
Jeg en stærk formodning om, at varmepumpe vil være dyrere end pillefyret. Det er i hvert tilfælde set
mange gange før.

Jeg har selv prøvet at kigge på varmepumpe, inden jeg til sidst valgte et pillefyr. Jeg fyrer selv for ca.
10.000,- /år, mens en varmepumpe (jordvarme) ville have kostet ca. 17.000/år!
I mit tilfælde var jordvarmen endda "kun" 20.000 kr. dyrere end pillefyret.

Jeg gjorde ovenstående overvejelser tilbage i 2007, og er udemærket klar over at varmepumperne er
blevet bedre siden. Spørgsmålet er så, om de er blevet så meget bedre? - Jeg tror det ikke.....


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Valg af varme kilde??

Indlæg af HR LUCCA » 06 mar 2018 23:28

Ud med det gamle pillefyr og brændeovn , og sæt et nyt pillefyr op ,det kan ikke koste meget at sætte op hvis skorsten mm er i orden.
Der er for mig og se ingen grund til og købe 7 paller brænde/træbriketter når piller og briketter koster næsten det samme , og pillefyret er mere effektiv ind brændeovnen , og så slipper man for rengøring af brændeovn og støv fra den .
Jeg har selv pillefyr og brændeovn men ovnen har ikke været brugt de sidste år da der Inger besparelse er ved brug af den
Og solvarme kan ikke svare sig hvis man har et pillefyr med varmvandpriotering , jeg vil tro jeg bruger for 4-6 kr om dagen på varmt vand om sommeren .
Regn ikke med at du kan spare 5000 om året ved brug af luft/vand varmepumpe , min far fik sat et anlæg op for 4 år og det bruger mere strøm ind lovet , så han bruger brændeovn dagligt , især når det er meget koldt stiger forbruget voldsomt , også skal du tage med i betragtning at sådan et anlæg skal have lavet lovpligtigt servise en gang om året , pris ca 1000-2000 kr

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Valg af varme kilde??

Indlæg af triumph » 07 mar 2018 07:10

MichaelK skrev:
06 mar 2018 20:37


Jeg gjorde ovenstående overvejelser tilbage i 2007, og er udemærket klar over at varmepumperne er
blevet bedre siden. Spørgsmålet er så, om de er blevet så meget bedre? - Jeg tror det ikke.....


Mvh.
Varmepumper er ikke nødvendigvis blevet bedre, men der der er indført et fradrag på elafgiften, på det forbrug der ligger udover 4000 KWH/år
Fradraget er 50,5 øre/KWh. Hvis man angiver varmepumpe som sin primære varme kilde. => Elprisen reuceres fra 2,25 kr/KWh til 1,745 kr/Kwh

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Valg af varme kilde??

Indlæg af triumph » 07 mar 2018 07:12

HR LUCCA skrev:
06 mar 2018 23:28
Ud med det gamle pillefyr og brændeovn , og sæt et nyt pillefyr op ,det kan ikke koste meget at sætte op hvis skorsten mm er i orden.
Der er for mig og se ingen grund til og købe 7 paller brænde/træbriketter når piller og briketter koster næsten det samme , og pillefyret er mere effektiv ind brændeovnen , og så slipper man for rengøring af brændeovn og støv fra den .
Jeg har selv pillefyr og brændeovn men ovnen har ikke været brugt de sidste år da der Inger besparelse er ved brug af den
Og solvarme kan ikke svare sig hvis man har et pillefyr med varmvandpriotering , jeg vil tro jeg bruger for 4-6 kr om dagen på varmt vand om sommeren .
Regn ikke med at du kan spare 5000 om året ved brug af luft/vand varmepumpe , min far fik sat et anlæg op for 4 år og det bruger mere strøm ind lovet , så han bruger brændeovn dagligt , især når det er meget koldt stiger forbruget voldsomt , også skal du tage med i betragtning at sådan et anlæg skal have lavet lovpligtigt servise en gang om året , pris ca 1000-2000 kr
Der er vist ingen der får lavet lovpligtigt service, og der er ingen der kontrollere om det er blevet udført


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Valg af varme kilde??

Indlæg af triumph » 07 mar 2018 07:18

Manse-lyne skrev:
06 mar 2018 20:02
Godaften folkens
Nu har jeg det sidste 6måneder gået i tænkeboks omkring hva jeg skal købe af ny varmekilde til mit 250kvm rimelige godt isoleret hus med udelukkende gulvvarme,
Har pt en gammel pillebrænder som synger på
Sidste vers,
Har overvejet luft-vand meget og haft et par sælgere på besøg også, og blir spået at kunne spare omkring 5000 i året ved at gå fra piller til El. Men må ærligt sige jeg syntes der er noget Lurent omkring det luft-vand epidemi og føler mig sgu ikke rigtig tryg ved at skifte(de sættet sikkert os bar prisen op eller kommer med afgifter når vi alle har fået el Varme)

Men så spørger jeg jer hva havde i valgt?

#1 en ny Baxi Tpk + et vacum solfanger anlæg samt en buffer på omkring 3-500L prisen er omkring 60-65 monteret
Har også lidt kig på en MGM Lux men har bare ikke hørt så meget om den men den lyder spændende

#2 et Luft til vand varmepumpe anlæg eksempelvis fra Panasonic 12kw samt en mindre buffertank
Prisen er omkring 95-105 monteret

Det skal lige siges at jeg også har brændeovn og har sidste år fyret 7stk 950kg paller

Håber på en fin diskussion med relevante svar og god tone 🙂

- Kenneth
Vedr. Luft/vand varmepumpe. Så se denne tråd: viewtopic.php?f=107&t=29422
Sådan en Sundez fætter tror jeg jeg var hoppet på.
Jeg var ihvertfald ikke hoppet på en Baxi TPK med buffertank. Men en MGM den ville bestemt også friste. Og med VV prioritering, kan man lave vv for et par kg piller om dagen, og så kan solvarme ikke betale sig

Brugeravatar
Manse-lyne
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 05 mar 2018 20:06
Givet likes: 1 gang

Re: Valg af varme kilde??

Indlæg af Manse-lyne » 07 mar 2018 21:44

triumph skrev:
07 mar 2018 07:18
Vedr. Luft/vand varmepumpe. Så se denne tråd: viewtopic.php?f=107&t=29422
Sådan en Sundez fætter tror jeg jeg var hoppet på.
Jeg var ihvertfald ikke hoppet på en Baxi TPK med buffertank. Men en MGM den ville bestemt også friste. Og med VV prioritering, kan man lave vv for et par kg piller om dagen, og så kan solvarme ikke betale sig

Hvordan kan det være du ikke var gået for en Baxi?
Fyrmester, murer, smed, tømrer og far til 2 på Hustedhus 8)

Brugeravatar
Manse-lyne
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 05 mar 2018 20:06
Givet likes: 1 gang

Re: Valg af varme kilde??

Indlæg af Manse-lyne » 07 mar 2018 21:47

HR LUCCA skrev:
06 mar 2018 23:28
Ud med det gamle pillefyr og brændeovn , og sæt et nyt pillefyr op ,det kan ikke koste meget at sætte op hvis skorsten mm er i orden.
Der er for mig og se ingen grund til og købe 7 paller brænde/træbriketter når piller og briketter koster næsten det samme , og pillefyret er mere effektiv ind brændeovnen , og så slipper man for rengøring af brændeovn og støv fra den .
Jeg har selv pillefyr og brændeovn men ovnen har ikke været brugt de sidste år da der Inger besparelse er ved brug af den
Og solvarme kan ikke svare sig hvis man har et pillefyr med varmvandpriotering , jeg vil tro jeg bruger for 4-6 kr om dagen på varmt vand om sommeren .
Regn ikke med at du kan spare 5000 om året ved brug af luft/vand varmepumpe , min far fik sat et anlæg op for 4 år og det bruger mere strøm ind lovet , så han bruger brændeovn dagligt , især når det er meget koldt stiger forbruget voldsomt , også skal du tage med i betragtning at sådan et anlæg skal have lavet lovpligtigt servise en gang om året , pris ca 1000-2000 kr
Brændeovnen er bare til hygge og evt lige til den sidste varme på en blæsende dag med hård frost, så den vil jeg under ingen omstændigheder ud med, men kan solfangeren ikke også hjælpe fyret på kolde dage med godt sol?
Fyrmester, murer, smed, tømrer og far til 2 på Hustedhus 8)

Brugeravatar
Manse-lyne
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 05 mar 2018 20:06
Givet likes: 1 gang

Re: Valg af varme kilde??

Indlæg af Manse-lyne » 07 mar 2018 21:53

Er evt ved af finde ud af at varmepumpen ikke er vejen frem, men hvorfor mener i MGM fremfor en go gammen baxi?
Fyrmester, murer, smed, tømrer og far til 2 på Hustedhus 8)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Valg af varme kilde??

Indlæg af triumph » 07 mar 2018 21:59

Manse-lyne skrev:
07 mar 2018 21:44
Hvordan kan det være du ikke var gået for en Baxi?
Styringen på baxsien er meget primitiv. Der er ikke nogen mulighed (mig bekendt) for vv prioritering. Rumtermostat. Eller andre smarte løsninger. Der er en høj minimum last. Og der er hverken halv eller helautomatisk rengøring af brænder eller kedel.
Baxi er ikke just et firma der har lavet nogen produktudvikling de sidste 10-15 år


Besvar