Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvorfor opop 30 med 10kw brænder

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Pillegal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 feb 2018 09:58

hvorfor opop 30 med 10kw brænder

Indlæg af Pillegal » 10 feb 2018 10:49

Har set denne salgs annonce

https://www.dba.dk/pillefyr-opop-saelge ... 041488891/

Det er til min datter og svigersøn, som ikke har for meget på kontoen.
Virker bare ,som en lidt pudsig sammensætning, eller er det bare mig ?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: hvorfor opop 30 med 10kw brænder

Indlæg af pille bruger » 10 feb 2018 11:00

Pillegal skrev:
10 feb 2018 10:49
Har set denne salgs annonce

https://www.dba.dk/pillefyr-opop-saelge ... 041488891/

Det er til min datter og svigersøn, som ikke har for meget på kontoen.
Virker bare ,som en lidt pudsig sammensætning, eller er det bare mig ?
Det er en ældre sag du har kig på.
Spørg din fejer om vejledning inden i køber. icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: hvorfor opop 30 med 10kw brænder

Indlæg af Lintz » 10 feb 2018 11:11

Hej "Pillegal" - Velkommen til.

Jeg har en OPOP Blackstar 20 med 16 kw brænder. På skiltet er der angivet at en OPOP 30 kan kører med en max 30 kw brænder så gætter på at de har nedjusteret brænder på et tidspunkt.

Det kan vel sagtens kører med en 10 kw men om virkningsgraden så falder skal jeg ikke kloge i.

Fyret som sådan syntes jeg er udmærket - Kører upåklageligt og begrænset hvor meget der kan gå i stykker.

Der står intet om styring og der mangler også ekstern snegl og silo.

Der er regler for genopstilling men kender dem ikke godt nok til at udtale mig om dem.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: hvorfor opop 30 med 10kw brænder

Indlæg af john m » 10 feb 2018 17:57

Pillegal skrev:
10 feb 2018 10:49
Har set denne salgs annonce

https://www.dba.dk/pillefyr-opop-saelge ... 041488891/

Det er til min datter og svigersøn, som ikke har for meget på kontoen.
Virker bare ,som en lidt pudsig sammensætning, eller er det bare mig ?
Det er en boink brænder som er en udgave af scotte hvor styringen sidder i brænderen og styres
med tre potentiometere ,og jeg mener det er en 16 kw.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: hvorfor opop 30 med 10kw brænder

Indlæg af triumph » 10 feb 2018 18:24

Jeg ved ikke om det lever op til EN 303-5 klasse 5. Hvis ikke må det ikke genopstilles.
Og selvom det måtte, så ved jeg ikke om det er ulejlighedden værd. Hvad er det; 15 år gammet ?, og med en håbløs styring, og en kedel der stort set ikke er isoleret, og hvor alle låger er utætte (Har selv haft sådan en OPOP kedel, bare ikke en 30)


Pillegal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 feb 2018 09:58

Re: hvorfor opop 30 med 10 kw brænder

Indlæg af Pillegal » 11 feb 2018 00:26

Fejeren siger, selvom vi fandt en klasse 3 kedel, vil han ikke have problemer med og godkende det.
Bare tallene er under max, men ser efter noget andet. Hvad er godt ?
Kender ikke så meget til de forskellige pille fyr, ud over mit eget twinheat cpi 12

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: hvorfor opop 30 med 10kw brænder

Indlæg af Hjemme teori » 11 feb 2018 08:17

Den er ikke godkendt men hvis fejeren vil, så er det vel ikke et problem.

Og der sidder da et 8 polet stik, så kan ikke forstå at styringen skulle sidde i brænderen, forventer da den sidder for enden af kablet. Spørg evt. til styring, jeg ville ikke gå under en V6 og er det under V6 ville jeg byde 1500 og købe en V7 (hvis de kan skaffes endnu).

Kedlen bliver meget udskældt og det kan jeg ikke forstå, jeg har en næsten magen til fra 2011 og der blev den åbenbart lavet endnu og BS kedlerne kom vist i 13.
Prøvningsattesten med en 16kW ligger her http://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/0 ... b-1400.pdf så hvis de køber det nyeste nye, vinder de maks 2% i høj og 6,4% i lav ydelse. http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... -BS-16.pdf (begge dele nok pga. mangelfuld isolering, så skal den stå i et opvarmet rum, tabes der reelt ikke noget)

Om så kedlen kan 10 år mere og hvordan standen er på sliddele kan vi jo kun gætte på. Jeg ville synes det var et fint fyr. Byd til reservedele (da det ikke må sælges til genopstilling, hvilket sælger skal gøre opmærksom på), men det kan du jo gøre når du byder. Og så måske en ny styring inden så længe og forvente 2000 til reservedel inden for et års tid, så har du skiftet alle de dyre.

Men prisen skal noget ned, da du også skal lave eller købe silo og snegl.
Mvh. Sophus

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: hvorfor opop 30 med 10 kw brænder

Indlæg af triumph » 11 feb 2018 09:38

Pillegal skrev:
11 feb 2018 00:26
Fejeren siger, selvom vi fandt en klasse 3 kedel, vil han ikke have problemer med og godkende det.
Bare tallene er under max, men ser efter noget andet. Hvad er godt ?
Kender ikke så meget til de forskellige pille fyr, ud over mit eget twinheat cpi 12
Jeg syntes bare man skal overveje det grundigt, inden man monterer et 15 år gammelt fyr.
Det er som og købe en lotteriseddel.
Kedel bunden er ikke isoleret, derfor er den ofte tærret (Specielt hvis den har stået direkte på gulvet, den her har stået på et par fliser, så det er ikke sikker at det er så slemt)

Du spurgte om det ikke var en mærkelig blanding med en 30 kw kedel, og en 10 kw brænder.
Dengang den kedel og brænder blev fremstillet, lavede NBE ikke en 10 kw brænder De solgte en 16 og en 24 kw brænder. Men reelt var forskellen kun chippen i brænderen der fortalte om man kunne skrue op til 24 kw, i stedet for 16 kw. Brænderne var identiske.
Hvis nu det var meningen at brænderen skulle køre 24 kw, så er en 30 kw kedel jo fin.

Det jeg tror der er sket, er at man har udskiftet hærden til en 10 kw hærd og bygget den på på den 24 kw brænder.
Jeg har en 12 år gammel 16/24 kw brænder, der dengang blev solgt med en 4,8 styring, der er 1000 x bedre end den med 3 potmetre.
Jeg kæmpede dengang meget med pid reguleringen, for ikke at få fyret til at start/stoppe hele tiden. Den mulighed tror jeg ikke man har med potmeter styringen.
Derudover har den en meget stor blæser, selv for en 24 kw. Blæseren giver rigeligt meget luft ved optænding, hvilket gør at man tiltider kan få fejloptændinger. (Dengang blev fyret solgt med 400 w el tændere, der godt nok kunne tænde, men ikke holdt ret længe. Nu har fyrene fået mindre blæsere, og el tændere på 275 w der holder længere, men det giver altså til tider fejloptændeinger hvis man har den store blæser) Det her fyr har stadig den store blæser.

Hvis du f.eks kunne finde et 5 år gammelt fyr, syntes jeg at en Scotte ville være genial.
Personligt ville jeg ikke stille et 15 år gammelt fyr op, nærmest ligegyldigt type. Men hvis det f.eks havde været en Twinheat. Så havde det været det samme fyr man købte i dag, som man man havde kunne købe for 15 år siden. Det er det her ikke.
Jeg ville specifikt ikke sætte et fyr op hvor jeg viste at der var noget der haltede, her er der minimum flg ting der halter:
restlevetid - styring - konvertet 30 kw brænder - dårligt isoleret kedel - kedeltype er utæt ved låger (Kontroller om kedel er tæret i bunden)

Man kan få en ny Scotte Blackstar for 20.000 det er selvfølgelig mange penge, hvis man ikke har nogen. Men på sigt tror jeg det er billigere end og gøgle rundt med skrot.
Hvis jeg skulle købe en brugt scotte, så ville jeg op i blackstar modellerne, og i den størrelse der er behov for. Hvis jeg ikke kunne få det, så ville jeg købe nyt
Jeg er ikke ekspert i scotte. Men hvis det i det hele taget er muligt at udskifte styringen, så tror jeg at man bliver nød til at udskifte brænder print
En ny styring koster 3000, og brænderprintet 600. så har man stadig et fyr med for stor blæser, den koster 600, men der skal laves adapterplade for at montere den. Og så har man stadigt en Fyr med 15 år gamle gearmotore, kedel osv
Jeg ville hellere byde 8-10.000 for det her. der bliver solgt fordi ejeren har fået gas, ikke fordi ejeren har fundet det tjeneligt til udskiftning, som det andet
https://www.dba.dk/traepillefyr-kun-bru ... 041291010/
Og måske kunne du være heldig at få cirkulationspumpe, shunt, trækstabilisator, osv. med

Pillegal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 feb 2018 09:58

Re: hvorfor opop 30 med 10kw brænder

Indlæg af Pillegal » 11 feb 2018 14:48

Ja det har jeg også forslået, men det kniber med finasnerne.

Har også kikket lidt på denne.
https://www.dba.dk/pillefyr-woody-jeg-e ... 041103273/ prisen er nok i overkanten, kedlen må være mere end 5 år ?

Mener også at den, som du har forslået er et bedre køb, og da særlig, hvis den kan komme ned i 8-9000
Og til et lidt dårlig isoleret hus på140 m2 må det passe fint
Det bliver jo alligevel mig, der skal sætte det op, så må, man vel også, have lidt medbestemmelse.

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: hvorfor opop 30 med 10kw brænder

Indlæg af john m » 11 feb 2018 14:56

Hjemme teori skrev:
11 feb 2018 08:17
Den er ikke godkendt men hvis fejeren vil, så er det vel ikke et problem.

Og der sidder da et 8 polet stik, så kan ikke forstå at styringen skulle sidde i brænderen, forventer da den sidder for enden af kablet. Spørg evt. til styring, jeg ville ikke gå under en V6 og er det under V6 ville jeg byde 1500 og købe en V7 (hvis de kan skaffes endnu).

Kedlen bliver meget udskældt og det kan jeg ikke forstå, jeg har en næsten magen til fra 2011 og der blev den åbenbart lavet endnu og BS kedlerne kom vist i 13.
Prøvningsattesten med en 16kW ligger her http://nbe.dk/wp-content/uploads/2015/0 ... b-1400.pdf så hvis de køber det nyeste nye, vinder de maks 2% i høj og 6,4% i lav ydelse. http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... -BS-16.pdf (begge dele nok pga. mangelfuld isolering, så skal den stå i et opvarmet rum, tabes der reelt ikke noget)

Om så kedlen kan 10 år mere og hvordan standen er på sliddele kan vi jo kun gætte på. Jeg ville synes det var et fint fyr. Byd til reservedele (da det ikke må sælges til genopstilling, hvilket sælger skal gøre opmærksom på), men det kan du jo gøre når du byder. Og så måske en ny styring inden så længe og forvente 2000 til reservedel inden for et års tid, så har du skiftet alle de dyre.

Men prisen skal noget ned, da du også skal lave eller købe silo og snegl.
Hej ang . styring i brænder se boink under manualer på nbe,s hjemmeside.
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


Besvar