Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alternativer til Scotte-Woody

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Per T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19 jan 2018 22:59
Givet likes: 1 gang

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af Per T » 05 feb 2018 11:11

Hjemme teori skrev:
03 feb 2018 18:25
Jeg tror du skal nørde en hel del for at ramme +85 ydnyttelsesgrad. Så hvis jeg var dig ville jeg følge med så du ved hvor du vil hen og så køre med det gamle til det brækker sig.

Selv har jeg en Scotte og er (synes jeg selv) dybt inde i hvordan styringen arbejder og har sat mig grundig i i de fleste funktioner. Betatester også og er kommet med flere forslag til NBE, til forbedringer, som er blevet implementeret. Jeg skal ikke tage fortjensten for noget af det, for de kan have haft det på tegnebrættet længe inden jeg forslog det. Er det blevet implementere på forslag fra brugerne, så respekt, for så er der jo tale om en innovativ virksomhed som på ingen måde er bedrevidende.

Og grafer og PI, ja det ene er jo nok en følge af det andet og måske sygt i manges øjne.
Jeg må vælge at betragte det som meget nice. Som ingeniør med forstand på regulering, har du formentlig heller ikke svært ved at forstå fordelen ved at kunne justere reguleringen. Ikke så meget for fyrets måde at arbejde på, men pga. af forbruget. Der meget stor forskel på en radiator installation med et for lille fyr hvor aftaget svinger mellem 1 og 10kW over kort tid til reguleringen på et for stort fyr på en gulvarme installation hvor aftaget maks svinger 0.5kw over 6 timer. som følge af det har men desuden også lavet en VVB regulering, da man er bevidst om at forholdene så ændrer sig.

Så når man ikke har de funktioner, ja så har man heller ikke mulighed for at fucke det op, men må så også bare håbe at one size fits all i ens egen installation. Hvis ikke det gør, kan men jo så heldigvis leve lykkeligt uvidende om det.
Og omvendt hvis NBE's standardtal for PI er one size fits all og så mange vælger at stille PI, fordi det virker af røven til, kunne det måske også vise mere om hvor dårligt andre one size fits all virker og ikke kun hvor dårligt i mener NBE's fyr regulerer.

Så derfor skulle du måske kigge på atmos med buffer. Det er robust og forbrændingen er ens hver gang - det er kiss på den fede måde.
Tak for mange gode indspark. Jeg er faktisk også mest til at køre videre med mit "gamle" fyr lidt endnu. Jeg har faktisk et par "essser" i ærmet: en A4 styring der "bare" skal splejses ind i A3 ledningsnettet og en planlagt røgvender, kunne være sjovt at se hvad det kan give.

Jeg fik en energimåler monteret i mit system her i efteråret så jeg kan måle forbrug og se aktuel aftaget ydelse. Mit system (gulvvarme i stueetage med returventiler, 160L VV og ret stor støbejernskedel) ser faktisk ret stabilt ud, det er sjældent forbruget svinger voldsomt op og ned, p.t ligger det ml 5kW og 8,5kW med et gennemsnit på 6,5kW over et døgn og min kedeltemperatur ml 50-52c og 65c (slukker ved 65c) Så i mit tilfælde vil det nok været ret omsonst at justere på PI faktorer.

I efteråret kunne jeg derimod se en relativ stor ændring i forbruget, f.eks. når VV blev tømt eller termostaterne pludselig lukkede og gav "overshoot" i kedeltemperaturen. Her vil en meget mindre kedel og variabel indfyret effekt nok give et mere stabilt forløb men igen... Vil man give 20.000 for det??


Per T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19 jan 2018 22:59
Givet likes: 1 gang

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af Per T » 20 feb 2018 10:55

Ny røgvenderplade design, røgtemperatur 60-70grader (målt med analog termometer i røgrøret) og en målt udnyttelsesgrad på 65% (3kWH per kg træpiller angivet til 4,6kHW/kg).

Renset kedel, start 2,5kWh/kg ~54%, røgtemperatur 100-120grader
Manuel regulering af blæser 2,7kWh/kg~59%, røgtemperatur 80 grader men mindre flow (tynd røg i fugtigt vejr)
ovenfor + ny røgvender; 2,95kWh/kg~ 65% røgtemperatur 60-70 grader (tynd røg i fugtigt vejr) Har skruet lidt op for blæser for at kompensere for mindre træk med ny røgvender

- det er vel ikke helt skævt? :lol:

Og jeg kører stadig med en analog A3 styring med en lysdæmper regulering på blæsermotoren

Nkjessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 40
Tilmeldt: 18 feb 2018 23:05
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af Nkjessen » 20 feb 2018 14:39

Hej Per.
HVIS du engang alligevel skal skifte så vær opmærksom på at en støbejernseddel som du har er langt mere robust end en pladejernskeddel som stiller større minimumskrav til returvandets temperatur (55 grader)
Mvh Niels
I lære som fyrpasser på Woody / Scotte Blackstar 20-30 bs2030 Version 10 styring.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af PellX21 » 20 feb 2018 16:40

Mit eget anlæg med en gammel salamanderkedel m. røgvendere, indmuret trækstabilisator og en pellx brænder kører klippestabilt (når det er justeret rigtigt ind og træpillerne er gode) og er faktisk ganske økonomisk.

Til mit ældre men gennemrenoverede hus på 140m2 + 60m2 værksted/garage bruger jeg mindre end 4 ton årligt. Med til den historie hører, at jeg brænder en god rummeter af i brændeovn, har fyret helt slukket om sommeren (hvor elpatron i tanken og/el brændeovn tager sig af varmebehovet - jeg har solcelle overskud, derfor denne løsning). Min buffertank er på 500l og godt isoleret, og der vejrkompensering fra tanken - som sammen med en startpause på to timer, sørger for at forbruget er lavt. Temperaturen i midten af tanken kan variere ret meget - fra 37-38c til 74-75c - jeg har 90m tung gulvvarme med klinker, så komforten er ok) Jeg rengør min kedel med en cyklon efter en palles forbrug - det tager lidt tid, men er slet ikke så bøvlet igen.

Jeg har tænkt på at skifte til et moderne anlæg, men når forbruget er så lavt, så bliver det altså ved tanken.


Besvar