Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alternativer til Scotte-Woody

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af Tom_AT » 02 feb 2018 14:25

Helt korrekt. MGM er lavet i Tyrkiet af Kozlusan.
Men det skal nu ikke holde en tilbage hvis man skal tro brugererfaringer. Det lader til at være et meget velfungerende fyr.


Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af Blinky » 02 feb 2018 18:16

Per T skrev:
02 feb 2018 13:40
Tak for alle svarene, det har været interessant at læse.

MGM fyret synes jeg umiddelbart lyder tiltalende, ikke mindst pga dets "altædende" egenskaber. Og en NBE brænder er et prisdygtigt alternativ, og man kan jo bare lade være med alt lir'en. Måske er det bare fordi jeg er ved at blive gammel, jeg mener jo stadig en tlf er noget man taler i...

Er MGM fyret produceret/udviklet i DK? Synes "Karsten" bliver nævnt mange gange i MGM tråde

Men udover at være gammeldags er jeg også nærig, og et nyt fyr skal kunne betale sig. Mit nuværende forbrug er 8-9ton med 55% effektivitet, så går jeg til 85% vil jeg spare omkring 3 tons på årsbasis eller ca 5000kr. Dvs et NBE fyr er betalt på 4 år og et MGM på 6-7 år... hmm
Jeg synes du skal prøve at få et tilbud på de fyr du synes kunne være relevante. Du vil sikkert opdage at et Scotte fyr ikke er så billigt som det kunne se ud til når du har fået købt det ekstraudstyr til som ikke følger med standardprisen.
Med et MGM fyr får du et særdeles driftsikkert fyr, hvor sneglen holder, hvor der meget sjældent skal skiftes sliddele, hvor pillekvalitet og smuld er af underordnet betydning, hvor kedlen er tæt, hvor der ikke skal vejes piller af eller indstilles luft, hvor shunt er indbygget og ikke skal stilles, hvor trækstabilisator og kompressorrens er overflødigt, hvor det stort set ikke er muligt at købe ekstraudstyr ( er indbygget fra start ) ,- og tilmed til en rimelig pris.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af HR LUCCA » 02 feb 2018 18:35

Blinky skrev:
02 feb 2018 18:16
Jeg synes du skal prøve at få et tilbud på de fyr du synes kunne være relevante. Du vil sikkert opdage at et Scotte fyr ikke er så billigt som det kunne se ud til når du har fået købt det ekstraudstyr til som ikke følger med standardprisen.
Med et MGM fyr får du et særdeles driftsikkert fyr, hvor sneglen holder, hvor der meget sjældent skal skiftes sliddele, hvor pillekvalitet og smuld er af underordnet betydning, hvor kedlen er tæt, hvor der ikke skal vejes piller af eller indstilles luft, hvor shunt er indbygget og ikke skal stilles, hvor trækstabilisator og kompressorrens er overflødigt, hvor det stort set ikke er muligt at købe ekstraudstyr ( er indbygget fra start ) ,- og tilmed til en rimelig pris.
Ahh man kan da få et extra magasin der ikke virker så godt icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af triumph » 02 feb 2018 19:42

Jeg syntes at det er lidt som en diskution om Mazda eller Honda er bedst. Det er muligt at det ene mærke er bedre på nogen punkter, end det andet. Men så er det omvendt på andre punkter. Og ligegyldigt hvad man køber, så få man et velfungerende produkt der med 100% sikkerhed vil give stabil og problemfri drift

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af Blinky » 02 feb 2018 20:48

HR LUCCA skrev:
02 feb 2018 18:35
Ahh man kan da få et extra magasin der ikke virker så godt icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Rigtigt,- det skal man ikke købe,- køb en extern silo i stedet.
Ellers gælder det med Scotte og MGM: Du får hvad du betaler for.


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af Lau » 02 feb 2018 21:26

Blinky skrev:
31 jan 2018 19:27
Med et MGM får du et klippestabilt fyr, der heller ikke er kræsen med træpillerne.
Det er rigtigt at pillebeholderen sidder højt og ikke er så stor.
På den anden side er der jo ikke nogen pillebeholder indbygget i et scotte fyr,- den må man købe ved siden af.
MGM fyret kunne derfor sagtens suppl. med en indkøbt pillebeholder efter eget valg og størrelse. Fyret er forsynet med automatik til genopfyldning af den indbyggede beholder.
Derved får du et perfekt set-up.
Det kan kun blive bedre, hvis du har mulighed for en særskilt silo, hvor pillerne blæses ind, men det er næppe muligt hvis du køber piller i Tyskland.
Jeg er fuldstændigt på linie her. MGM IGEN TIL MIG TAK. Det er simpelt, klippestabilt og de problemer der kunne opstå mens du er ude at rejse (kommentar fra pille bruger) de sker ikke..

Tilføj et eksternt magasin og brug din energi på at tænke på noget andet.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af pille bruger » 03 feb 2018 08:29

Lau skrev:
02 feb 2018 21:26
Jeg er fuldstændigt på linie her. MGM IGEN TIL MIG TAK. Det er simpelt, klippestabilt og de problemer der kunne opstå mens du er ude at rejse (kommentar fra pille bruger) de sker ikke..

Tilføj et eksternt magasin og brug din energi på at tænke på noget andet.
Godt at du kender alle koner icon_cheesygrin.gif
Det er der mange der vil misunde dig.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af Hjemme teori » 03 feb 2018 18:25

Jeg tror du skal nørde en hel del for at ramme +85 ydnyttelsesgrad. Så hvis jeg var dig ville jeg følge med så du ved hvor du vil hen og så køre med det gamle til det brækker sig.

Selv har jeg en Scotte og er (synes jeg selv) dybt inde i hvordan styringen arbejder og har sat mig grundig i i de fleste funktioner. Betatester også og er kommet med flere forslag til NBE, til forbedringer, som er blevet implementeret. Jeg skal ikke tage fortjensten for noget af det, for de kan have haft det på tegnebrættet længe inden jeg forslog det. Er det blevet implementere på forslag fra brugerne, så respekt, for så er der jo tale om en innovativ virksomhed som på ingen måde er bedrevidende.

Og grafer og PI, ja det ene er jo nok en følge af det andet og måske sygt i manges øjne.
Jeg må vælge at betragte det som meget nice. Som ingeniør med forstand på regulering, har du formentlig heller ikke svært ved at forstå fordelen ved at kunne justere reguleringen. Ikke så meget for fyrets måde at arbejde på, men pga. af forbruget. Der meget stor forskel på en radiator installation med et for lille fyr hvor aftaget svinger mellem 1 og 10kW over kort tid til reguleringen på et for stort fyr på en gulvarme installation hvor aftaget maks svinger 0.5kw over 6 timer. som følge af det har men desuden også lavet en VVB regulering, da man er bevidst om at forholdene så ændrer sig.

Så når man ikke har de funktioner, ja så har man heller ikke mulighed for at fucke det op, men må så også bare håbe at one size fits all i ens egen installation. Hvis ikke det gør, kan men jo så heldigvis leve lykkeligt uvidende om det.
Og omvendt hvis NBE's standardtal for PI er one size fits all og så mange vælger at stille PI, fordi det virker af røven til, kunne det måske også vise mere om hvor dårligt andre one size fits all virker og ikke kun hvor dårligt i mener NBE's fyr regulerer.

Så derfor skulle du måske kigge på atmos med buffer. Det er robust og forbrændingen er ens hver gang - det er kiss på den fede måde.
Last edited by 2 on Hjemme teori; edited 3 times in total
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af Hjemme teori » 03 feb 2018 18:48

For at uddybe det rare ved grafer kunne være lavenergipumper på auto. Der har vi set en del som havde syge grafer på NBE fyr hvor ydelsen cykler op og ned over korte perioder. Når man så sætter dem på fast tryk eller ydelse, regulere fyret jævnt!

Det tror jeg har en del mere med pumpe og installationen at gøre end med fyrets PI.

Så er mit spørgsmål er, om i tror det kun sker på NBE fyr? -fordi man kan se grafer og justere PI
(det fenomen tror jeg vil være mest udbredt på et fyr med kedelshunt og det har en MGM vist ikke, så det problem tror jeg ikke det vil få. Men det samme kan så ske pga. en gulvarme shunt)

Vi ser det også med dårligt justerede gulvvarmer hvor fyret cykler op og ned i ydelse. Den ser man heller ikke uden grafer, men er igen er lykkeligt uvidende.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Alternativer til Scotte-Woody

Indlæg af Lau » 03 feb 2018 22:36

pille bruger skrev:
03 feb 2018 08:29
Godt at du kender alle koner icon_cheesygrin.gif
Det er der mange der vil misunde dig.
Tja tjoe godt ord igen - jeg har vist rigeligt at se til med blondinen her i hytten, så at give mig i kast med alle ville nok betyde en lettere mængde overarbejde. :shock: ikke nooget for en doven fyr (ejer) som mig icon_cheesygrin.gif


Besvar