Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gode råd til nyt fyr der passer til skorstenen, ellers får jeg ballade med skorstensfejeren :-)

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Magnusmyggen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 dec 2015 23:51
Mit fyr: RTB fumus
Areal: 198
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Gestelev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Gode råd til nyt fyr der passer til skorstenen, ellers får jeg ballade med skorstensfejeren :-)

Indlæg af Magnusmyggen » 05 dec 2017 19:39

Hej Alle

Jeg er ved at kigge på et nyt pille fyr. Har i dag et gammelt tb mini på en HS tarm kedel. Den er god til at varme skorstenen op. :-)

Har i forbindelsen med fejning snakkede med skorstensfejeren og hvad han anbefaler. Han mener at det eneste der duer på min skorsten er en vølund pellux. Grunden til at han siger det er at jeg har en lysning på skorstenen på 20. Skorstenen er 12 meter høj uden knæk. Rimelig stor åbning som jeg kan finde ud af det. Han er bange for at hvis jeg skulle købe en RTB (hvilket jeg havde tænkt på, da det virker som en færdig pakke istedet for alt det ekstra tilkøb) vil den få min skorsten til at smuldre inden længe. Som det er nu er den meget fint og tør.
Kunne i måske hjælpe med hvad der ellers er? Det er ikke fordi jeg ikke udelukker en pellux men vil gerne vide lidt mere og de muligheder der er.
Vil for alt i verden undgå en ny skorsten eller at etablere stål føring i den eksisterende.

Hvad skal det nye fyr have i dag? Der er så meget at vælge til et nyt fyr. iltstyring, varmvandsprioitering, vejrkompensering osv. Hvad er nødvendigt?
En anden vigtig ting er at den er nem at rense og passe generelt. Rejser en del med mit arbejde og derfor skal min kone også kunne fejlfinde eller betjene, rense den.

Bruger ca 7000 kg piller året og har 170 Kvm som bliver til 260 Kvm om et par år. Der bliver også etableret genvex med en varmeveksler/flade om et års tid. Huset er med 2 sal.

Tak på forhånd
Mvh
Stefan


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Gode råd til nyt fyr der passer til skorstenen, ellers får jeg ballade med skorstensfejeren :-)

Indlæg af HR LUCCA » 06 dec 2017 00:41

Hvis du vil have et der er i familie med RTB kunne du vælge et Scotte , samme brænder og styring som RTB , men en ældre kedel ,
og den har en højre røg temp :wink:

TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Gode råd til nyt fyr der passer til skorstenen, ellers får jeg ballade med skorstensfejeren :-)

Indlæg af TOTAL » 06 dec 2017 13:46

Du kan jo også få sat en stålkerne i din skorsten. Men når det så er sagt, så har vi også et RTB 10kw, på en skorsten med 200mm lysning.

Havde egentlig også planer om at den skulle have stålkerne, men ved sidste besøg af skorstensfejeren, mente han nu nok det kunne gå, hvis vi fortsatte vores fyrings mønster
Vaillant varmepumpe

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Gode råd til nyt fyr der passer til skorstenen, ellers får jeg ballade med skorstensfejeren :-)

Indlæg af triumph » 06 dec 2017 15:20

Du skal da ikke købe et dårligt fyr, fordi du har en dårlig skorsten.
Få gjort noget ved skorstenen

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: Gode råd til nyt fyr der passer til skorstenen, ellers får jeg ballade med skorstensfejeren :-)

Indlæg af Alex fs » 06 dec 2017 16:56

ellers er der MGM , de også temmelig ligeglade med skorstenen.

Men ville nu også opgradere skorstenen, også vælge fyr efter behag.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Gode råd til nyt fyr der passer til skorstenen, ellers får jeg ballade med skorstensfejeren :-)

Indlæg af coctail » 06 dec 2017 21:22

Skorstenen er ligeglad med hvilket fyr der er monteret, det du skal være opmærksom på er røgtemperatur og træk - det sidste vil ikke være noget problem, næsten uanset hvilket start/stop fyr du vælger med den højde din skorsten har.

Din skorstensfejer er vølund mand, mere er der ikke at sige om ham.. det er kun træværket der kan snakke (og det siger gori).

Jeg syntes det er en vild påstand at en rtb vil ødelægge skorstenen, mens en pellux vil beholde den i god stand - en pellux' røgtemperatur er ikke højere end rtb'en, så kan ikke følge hans påstand.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Gode råd til nyt fyr der passer til skorstenen, ellers får jeg ballade med skorstensfejeren :-)

Indlæg af Grevens » 07 dec 2017 05:30

- det må være røgtemperaturen din fejer er bekrymret for ... - hvis du ikke vil skifte skorsten, er det nemt og billigt at skifte skorstensfejer . Det er jo frit valg af skorstensfejer, så du finder det fyr du vil gerne vil have - RTB, MGM, VELUX, og så finder du den skorstenfejer der syntes det er en god ide !
...

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Gode råd til nyt fyr der passer til skorstenen, ellers får jeg ballade med skorstensfejeren :-)

Indlæg af pille bruger » 07 dec 2017 07:33

Magnusmyggen skrev:Hej Alle

Jeg er ved at kigge på et nyt pille fyr. Har i dag et gammelt tb mini på en HS tarm kedel. Den er god til at varme skorstenen op. :-)

Har i forbindelsen med fejning snakkede med skorstensfejeren og hvad han anbefaler. Han mener at det eneste der duer på min skorsten er en vølund pellux. Grunden til at han siger det er at jeg har en lysning på skorstenen på 20. Skorstenen er 12 meter høj uden knæk. Rimelig stor åbning som jeg kan finde ud af det. Han er bange for at hvis jeg skulle købe en RTB (hvilket jeg havde tænkt på, da det virker som en færdig pakke istedet for alt det ekstra tilkøb) vil den få min skorsten til at smuldre inden længe. Som det er nu er den meget fint og tør.
Kunne i måske hjælpe med hvad der ellers er? Det er ikke fordi jeg ikke udelukker en pellux men vil gerne vide lidt mere og de muligheder der er.
Vil for alt i verden undgå en ny skorsten eller at etablere stål føring i den eksisterende.

Hvad skal det nye fyr have i dag? Der er så meget at vælge til et nyt fyr. iltstyring, varmvandsprioitering, vejrkompensering osv. Hvad er nødvendigt?
En anden vigtig ting er at den er nem at rense og passe generelt. Rejser en del med mit arbejde og derfor skal min kone også kunne fejlfinde eller betjene, rense den.

Bruger ca 7000 kg piller året og har 170 Kvm som bliver til 260 Kvm om et par år. Der bliver også etableret genvex med en varmeveksler/flade om et års tid. Huset er med 2 sal.

Tak på forhånd
Det er ikke altid man er enig i fejers betragtninger.
Men han kan jo have en pointe. icon_cheesygrin.gif
Det er muligt at tage retarderne ud på en RTB.
Derved øges røgtemperaturen, hvis man har brug for det.
Finder man senere ud af at det har man ikke brug for alligevel, så kan de bare sættes tilbage i kedlen igen.
Som jeg ser det, så har RTB hele den pakke du ønsker.
Inden du helt bestemmer dig for hvilket fyr der passer til dig,
så tag på fyrkig og se et par forskellige fyr, og hvordan de skal passes :great:
Har du lyst til at se en RTB er du velkommen her.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Magnusmyggen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 dec 2015 23:51
Mit fyr: RTB fumus
Areal: 198
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5750
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Gestelev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: Gode råd til nyt fyr der passer til skorstenen, ellers får jeg ballade med skorstensfejeren :-)

Indlæg af Magnusmyggen » 09 dec 2017 06:59

Hej. Tak for alle jeres gode råd. Ja jeg kunne bare bygge en ny skorsten eller komme en stålføring i. Som det er nu fejler skorstenen ikke noget overhovedet. Jeg er glad for at der er andre muligheder der er værd at se på end kun vølund. Det var også min tanke at fejeren var lidt af en vølund mand. Jeg kommer nok helt sikkert at købe den gennem hedestoker og vil nok også rådspørge dem og eventuelt tage turen deroppe for se deres butik. Derfor er det dejligt at have så mange ideer,løsninger med i bagagen inden beslutning bliver taget. Kunne det være der er nogen der havde et bud på hvor meget der kan spares ved at skifte til et nyere fyr? Tænker på fra en virkningsgrad på måske 50% til 92%, må kun blive til et par kg piller sparet.
Mvh
Stefan

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Gode råd til nyt fyr der passer til skorstenen, ellers får jeg ballade med skorstensfejeren :-)

Indlæg af pille bruger » 09 dec 2017 07:39

Magnusmyggen skrev:Hej. Tak for alle jeres gode råd. Ja jeg kunne bare bygge en ny skorsten eller komme en stålføring i. Som det er nu fejler skorstenen ikke noget overhovedet. Jeg er glad for at der er andre muligheder der er værd at se på end kun vølund. Det var også min tanke at fejeren var lidt af en vølund mand. Jeg kommer nok helt sikkert at købe den gennem hedestoker og vil nok også rådspørge dem og eventuelt tage turen deroppe for se deres butik. Derfor er det dejligt at have så mange ideer,løsninger med i bagagen inden beslutning bliver taget. Kunne det være der er nogen der havde et bud på hvor meget der kan spares ved at skifte til et nyere fyr? Tænker på fra en virkningsgrad på måske 50% til 92%, må kun blive til et par kg piller sparet.

Jo, du vil spare piller men du vil også kunne spare den tid du bruger på at rense fyr.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar