Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kender i dette pillefyr? Erfaringer og råd.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Pfyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 okt 2017 15:24

Kender i dette pillefyr? Erfaringer og råd.

Indlæg af Pfyr » 01 dec 2017 20:13

Hej pro's.

Jeg vil starte med at fortælle hvad vi bor i.
Vi bor på et nedlagt landbrug fra 1938 på 150 m2 og de 50 m2 er på 1 sal (energi klasse D) ( opvarmes med radiator på sigt bliver det gulvvarme i de 100m2) derudover har vi en længe på 200+ m2 kun med gulvvarme som er hulmursisolering, 300mm isolering på loft og 200 mm i gulv.

Vi har lige nu et gammelt stokerfyr som ikke køre for godt. Vi bruger Ca 15-16 tons pr år og vi opvarmer Ca 250 m2 heletiden. Vi køre lige nu alt varmen igennem en ny Ca 1700 liter tank hvor vi også får varmtvand fra.

Jeg har kigget lidt på: http://jyskboligopvarmning.dk/produkt/b ... yr-5-26kw/
Er der nogle som kan anbefale dette fyr? Eller evt. Et andet?
Vi bor i midtjyland.

På forhånd tak.


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Kender i dette pillefyr? Erfaringer og råd.

Indlæg af HR LUCCA » 01 dec 2017 20:56

Det er ikke et der er solgt mange af , ved ikke hvor mange forhandlere der er ?
Men vil nok vælge et der er solgt mange af , så man nemmere kan vælge hvor man køber reservedele og hvem der måske skal rep det .
Et bud på en anden forhandler kunne være Hedestorke.dk som har et fint udvalg af pillefyr og plejer og have en god servise .
Det er vist nok den forhandler der har solgt flest pillefyri Danmark :wink:

Pfyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 okt 2017 15:24

Re: Kender i dette pillefyr? Erfaringer og råd.

Indlæg af Pfyr » 01 dec 2017 21:57

Hvilket fyr vil du så anbefale?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Kender i dette pillefyr? Erfaringer og råd.

Indlæg af Lintz » 01 dec 2017 22:07

Pfyr skrev:Hvilket fyr vil du så anbefale?
Vil også sige som "Hr. Lucca". Gå efter noget der bliver solgt meget af.
Som du kan se henviser han til en side hvor der er nogle gode fyr. RTB - Blackstar Woody/Scotte.
Prisen er jo heller ikke afskrækkende i forhold til dit alternativ.

Som du kan se under min avatar kører jeg med Scotte og er godt tilfreds - Woody eri dag stort set ens. RTB bør du heller ikke frygte.

Hvad snakker vi om i størrelse? 16 kw eller måske 20 kw ?

Kig evt. NBE hjemmeside.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Pfyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 okt 2017 15:24

Re: Kender i dette pillefyr? Erfaringer og råd.

Indlæg af Pfyr » 01 dec 2017 22:23

Ja se hvad angår størrelse så er jeg lidt i tvivl men tror 16kw er nok. Hvordan jeg bliver mere sikker ved jeg ikke.

Hvad med hensyn til styring til en blackstar?


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Kender i dette pillefyr? Erfaringer og råd.

Indlæg af Lintz » 01 dec 2017 22:30

Pfyr skrev:Ja se hvad angår størrelse så er jeg lidt i tvivl men tror 16kw er nok. Hvordan jeg bliver mere sikker ved jeg ikke.

Hvad med hensyn til styring til en blackstar?
Jeg tror uden at være helt sikker at du ligger og svinger lidt mellem en 16 kw og en 20 kw lidt efter isoleringsgraden på dit hus - Der er nok andre der kan give et bedre bud.

Hvad angår styring er de vist kommet til version 13 som kan alt og skal styres via pc. Jeg har en version 6,xx og er tilfreds med den. Syntes ærligt talt det nye er for poppet - men hver sin smag.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Kender i dette pillefyr? Erfaringer og råd.

Indlæg af pendec » 01 dec 2017 22:42

HR LUCCA skrev:Det er ikke et der er solgt mange af , ved ikke hvor mange forhandlere der er ?
Men vil nok vælge et der er solgt mange af , så man nemmere kan vælge hvor man køber reservedele og hvem der måske skal rep det .
Et bud på en anden forhandler kunne være Hedestorke.dk som har et fint udvalg af pillefyr og plejer og have en god servise .
Det er vist nok den forhandler der har solgt flest pillefyri Danmark :wink:
Vi giver lige den nye her en chance for at komme ind på siderne :)

http://www.hedestoker.dk

http://www.nbe.dk

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Kender i dette pillefyr? Erfaringer og råd.

Indlæg af mattiassonne » 01 dec 2017 22:53

Fordi der bliver solgt meget af et produkt, behøver det bestemt ikke at betyde at det er godt.. Omend scotterne vidst bilder sig det ind... Nej her i verden er det som regel flertallet der har retning mod afgrunden, lidt ligesom en lort tiltrækker mange fluer..
Vi ville jo heller ikke køre rundt i biler idag, hvis man hele tiden anbefalede folk med et transportbehov en hestevogn, fordi der nu en gange var solgt flest af dem, dengang bilen kom frem.

Men trådstarter, jeg er egentligt ret nysgerrig på hvorfor du er faldet over netop det fyr du linker til? For jeg synes brænderen ser ret smart ud, og det er vel meget smartere end en typisk NBE brænder? For her roterer herden jo hele tiden. Og det gør vel at den ikke er følsom over for dårligere piller? Og dermed meget nemmere end et NBE fyr der kun tåler det ypperste, med mindre man vil rode med det hele tiden. Til gengæld tænker jeg at brænderen sidder ret lavt på kedlen, og så er der vel ikke så meget plads til aske nedenunder? Men har forhandleren evt nogle referencer hvor du kan snakke med en der har det kørende? For kører det stabilt, og ejeren ikke skal gøre noget for det, så er det jo bestemt interessant.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Kender i dette pillefyr? Erfaringer og råd.

Indlæg af Lintz » 02 dec 2017 06:32

mattiassonne skrev:Og dermed meget nemmere end et NBE fyr der kun tåler det ypperste, med mindre man vil rode med det hele tiden.
Gad vide om du nogensinde har haft et fyr fra NBE :roll: - Jeg kan altså ikke huske hvornår jeg "har rodet med mit for at få det til at køre".

Det får en gang piller hver uge og så bliver det tømt for aske en uge for sent hver gang. Rengøring når lige trangen falder over mig.

Vi skal alle have lov til at have vores meninger omkring pillefyr, men din virker desværre til at være grebet lige ud af luften.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Pfyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 okt 2017 15:24

Re: Kender i dette pillefyr? Erfaringer og råd.

Indlæg af Pfyr » 02 dec 2017 10:28

Jeg tænker at brænderen virker rigtig smart og derfor syntes jeg fyret var interessant " mattiasson"

Jeg vil prøve at høre forhandleren om de kan give mig nogle adresser sådan at jeg kan komme ud og se det køre og snakke med dem som har det i brug.
Omvendt tænker jeg at det med reservedelene er noget man skal tænke over da det kan blive et problem på sigt.

Hvad angår styring så er vi jo på landet og der er ikke trådløs net helt ud i fyrrummet så styringen skal jo egentligt bare supplere fyret sådan at det køre perfekt.


Besvar