Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Guide til køb af pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Kettner
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 sep 2010 23:33
Givet likes: 3 gange

Guide til køb af pillefyr

Indlæg af Kettner » 09 okt 2017 15:11

Hej

Søger lidt guide vedr. et pillefyr. størrelse og valg af pillefyr (gamle fyr er blæsermotor defekt, synes ikke jeg vil udskifte motoren da det er et gamle fyr, og hvad bliver det næste)

Med mit gamle (ca.20 år vil tro) røde Multihead anvender jeg 9 palle af 900kg træpiller på ca.6 md drift. Energi forbrug pr time =(4,6kw/kg * (9paller * 900kg/pr palle)) / (180 dag * 24) = 8,6Kw.
Når det rigtig kold ( -10 C og stærk blæst) vil jeg tror at bruger max 60kg pr/dag, Energi forbrug pr. time = (4,6kw/kg * 60kg piller) / ( 24) = 11,5 Kw.

Så er et 10 kw pillefyr stort nok?

Har kigget lidt på RTB 10kw og silo 320, skal man være opmærksom på noget om hvad er holdbarheden på sådan et?
Har også kigget på MGM pillefyr, syens bare at siloen ikke er så stor. skal man være opmærksom på noget om hvad er holdbarheden på sådan et?

info:
Hus er på ca. 180 m2 og er fra 1912, er i 2 plan 1.sal er der udnytte ca. 30 m2. resten af 1. sal er ikke isoleret.
Der radiator i huset, på når badeværelse og alle vindueren er udskifte for 4år. Så har vi også en ny 7kw Morsø brændeovn anvendes når det gamle fyr ikke køre, eller som hygge varme.

På forhånd tak.

Mvh. Peter Kettner fra Fyn


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Guide til køb af pillefyr

Indlæg af pille bruger » 09 okt 2017 19:17

Kettner skrev:Hej

Søger lidt guide vedr. et pillefyr. størrelse og valg af pillefyr (gamle fyr er blæsermotor defekt, synes ikke jeg vil udskifte motoren da det er et gamle fyr, og hvad bliver det næste)

Med mit gamle (ca.20 år vil tro) røde Multihead anvender jeg 9 palle af 900kg træpiller på ca.6 md drift. Energi forbrug pr time =(4,6kw/kg * (9paller * 900kg/pr palle)) / (180 dag * 24) = 8,6Kw.
Når det rigtig kold ( -10 C og stærk blæst) vil jeg tror at bruger max 60kg pr/dag, Energi forbrug pr. time = (4,6kw/kg * 60kg piller) / ( 24) = 11,5 Kw.

Så er et 10 kw pillefyr stort nok?

Har kigget lidt på RTB 10kw og silo 320, skal man være opmærksom på noget om hvad er holdbarheden på sådan et?
Har også kigget på MGM pillefyr, syens bare at siloen ikke er så stor. skal man være opmærksom på noget om hvad er holdbarheden på sådan et?

info:
Hus er på ca. 180 m2 og er fra 1912, er i 2 plan 1.sal er der udnytte ca. 30 m2. resten af 1. sal er ikke isoleret.
Der radiator i huset, på når badeværelse og alle vindueren er udskifte for 4år. Så har vi også en ny 7kw Morsø brændeovn anvendes når det gamle fyr ikke køre, eller som hygge varme.

På forhånd tak.

Mvh. Peter Kettner fra Fyn
Du er velkommen til at kigge ind og se et RTB 10 kW
Så kan du bedømme hvad du har brug for icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Kettner
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14 sep 2010 23:33
Givet likes: 3 gange

Re: Guide til køb af pillefyr

Indlæg af Kettner » 09 okt 2017 19:47

Jeg kunne godt tænke mig at se dit fyr. Så jeg får en bedre forståelse hvad jeg går og overveje at købe.
Har sendt dig en PB.
Mvh. Peter

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Guide til køb af pillefyr

Indlæg af thermik » 11 okt 2017 00:05

Vi har MGM Comfort 15 kw har kørt i 2 år uden problemer den er forberedt til ekstern snegl vi har opsat en silo der kan være lidt over 1 ton i så vi skal fylde den op 5 gange om året som tager 20 -30 min pr. gang og tage aske ud 7-8 gange 10 min pr. gang og ellers rense en gang om året 1,5 time med rengøring. Du må gerne komme og kikke her i Viborg hvis du kommer på de kanter.

pendec

Re: Guide til køb af pillefyr

Indlæg af pendec » 11 okt 2017 10:29

Ud fra jeg har 180m2 og hus fra 1920, så har jeg også set på RTB, og fik at vide af 2 tilbud at jeg skulle have et 16kW , så kan den rådgivning måske gives videre til dig. Jeg har endda lidt hulmurs isolering og gulvvarme her. bruger så kun 5.5-6 paller á 896kg ca. om året.

RTB kan i hvert fald mere på den tekniske sige, hvis man vil nørde lidt omkring elektronik, hvor MGM ser ud til at halte lidt på det. Tror ikke det halter på nogen måde på stabilitet og service aftaler og varme effektivitet dog , og måske gælder det RTB også. Når man baserer det på hvad er læst i flere år læst på forums.

Vil du pille i fyret selv og er ligeglad med servicen og garanti, så er begge nok fine, så er det et spørgsmål om hvilken er lettest tilgængelig for reservedele, når du selv vil skifte, og hvor kompakt de er bygget, når du roder :)


Besvar