Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt pillefyr til nybegynder

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Esben Stahl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 okt 2017 06:29
Modtaget likes: 1 gang

Nyt pillefyr til nybegynder

Indlæg af Esben Stahl » 07 okt 2017 17:49

Hej
Jeg er ny på forummet og inden for pille/stoker verdenen.

Jeg er ved at købe et hus der opvarmes af en gammel Salamander med pillebrænder. Denne overvejer jeg at udskifte af følgende grunde:

-Jeg formoder at et nyt fyr vil have en bedre brændselsøkonomi.
-Som nævnt i overskriften er nybegynder, uden den store rørbetvingereksamen, så et moderne anlæg med færre nykker og hjemmestrikkede særheder vil passe mig rigtig godt.
-mulighed for mere komfort i styring og daglig drift.

Huset det skal opvarme er en skønhed fra 1877 på 311 m2, isoleringsgraden er vel hvad man kalder middel.

Mine spørgsmål til jer et derfor.
- hvilket størrelse fyr skal jeg ca. bruge?
-Hvilke modeller kan i anbefale i forhold til holdbarhed og kvalitet kontra pris?
-varmt vand produceres nu i to elvandvarmere. Giver det mening økonomisk at sætte fyret til at lave varmt brugsvand hele året?

Sidst men ikke mindst kan i anbefale en smed med forstand på pillefyr i Midtjylland mellem Randers og Bjerringbro.

Håber i kan hjælpe

Mvh
Esben


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Nyt pillefyr til nybegynder

Indlæg af Lintz » 07 okt 2017 18:00

Esben Stahl skrev:Hej
Jeg er ny på forummet og inden for pille/stoker verdenen.

Jeg er ved at købe et hus der opvarmes af en gammel Salamander med pillebrænder. Denne overvejer jeg at udskifte af følgende grunde:

-Jeg formoder at et nyt fyr vil have en bedre brændselsøkonomi.
-Som nævnt i overskriften er nybegynder, uden den store rørbetvingereksamen, så et moderne anlæg med færre nykker og hjemmestrikkede særheder vil passe mig rigtig godt.
-mulighed for mere komfort i styring og daglig drift.

Huset det skal opvarme er en skønhed fra 1877 på 311 m2, isoleringsgraden er vel hvad man kalder middel.

Mine spørgsmål til jer et derfor.
- hvilket størrelse fyr skal jeg ca. bruge?
-Hvilke modeller kan i anbefale i forhold til holdbarhed og kvalitet kontra pris?
-varmt vand produceres nu i to elvandvarmere. Giver det mening økonomisk at sætte fyret til at lave varmt brugsvand hele året?

Sidst men ikke mindst kan i anbefale en smed med forstand på pillefyr i Midtjylland mellem Randers og Bjerringbro.

Håber i kan hjælpe

Mvh
Esben
Hej Esben Og velkommen til.

Jeg vil ikke til at anbefale fyr da der er så mange herinde der kender til de enkelte fyr bedre end jeg gør :wink:

Dog falder jeg over at du skriver Pille / Stoker fyr. Har du gjort op med dig selv om det skal være det ene eller det andet ?

Har du tid - lyst og lejlighed til at fyre med andet end piller siden du nævner Stoker. Eller satser du kun på pillefyring ? En Stoker kan sagtens også brænde piller af men vil påstå at et pillefyr er bedre til det end et Stokerfyr - Til gengæld kan det jo så heller ikke andet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Nyt pillefyr til nybegynder

Indlæg af Pawgs » 07 okt 2017 18:35

Hvad er dit budget?
Hvis du overvejer stoker har du så adgang til alternative brændsler? Korn, raps, flis osv?
For ellers har jeg svært ved at tro at du kan indtjene mer prisen på et stoker i forhold til et pillefyr

Esben Stahl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07 okt 2017 06:29
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt pillefyr til nybegynder

Indlæg af Esben Stahl » 07 okt 2017 18:52

Ingen stoker, kun piller! Bær over med mig, jeg skal lige have styr på begreberne...
Jeg har overskudstræ fra arbejde, men det ryger i en brændeovn.
Budgettet er ikke fastlagt endnu da der også skal bygges lidt om på huset. Jeg vil dog gerne have et godt fyr, der kan køre i mange år, uden at der er tale om en Mercedes-model.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Nyt pillefyr til nybegynder

Indlæg af triumph » 08 okt 2017 11:34

Det første du skal finde ud af, er hvilken størrelse du har brug for.
Du kan tage udgandspunkt i dit nuværende årsforbrug - 20% (vil jeg tro) Mon ikke du havner på omkring 20 KW ?
Her på sitet findes der gode erfaringer med; RTB, Blackstar / Blackstar+, MGM, Pellux,
Der er kommet fyr fra Polen der ser intressante ud, men erfaringer her på sitet er mere sparsomme
Her er listen over de fleste godkendte pillefyr
http://biomasse.teknologisk.dk/kedler/l ... ing_17.asp


Gitteel
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29 okt 2017 10:10
Mit fyr: ROCA P30 - vi skal have et nyt
Areal: 277
Brændsel: Piller forskellige
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Snæbum, Hobro

Re: Nyt pillefyr til nybegynder

Indlæg af Gitteel » 10 nov 2017 20:23

Du spørger til smed. Jeg ledte længe indtil jeg fik den ide at skrive på den lokale hjemmeside om hvilken smed de brugte. Det tog 1/2 time så fik jeg 3 svar på samme smed. Ham har jeg haft ude og han sværger til BlackStar for de kører bare ( han vil ikke alle de opkald).
Prøv den lokale hjemmeside


Besvar