Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal finde et stoker men hvilket?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Mads L
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 mar 2008 20:30
Mit fyr: Ingen
Areal: 150kvm
Geografisk sted: Sønderup fra D. 1/5

Skal finde et stoker men hvilket?

Indlæg af Mads L » 13 mar 2008 20:40

Jeg tillader mig at tage mit indlæg fra et andet forum i håb om at få lidt mere hjælp, dog tak til thoken som oss er her inde...

>
Nu har jeg så købt mig et hus sammen med min kæreste. Og vi har smidt det gamle olie fyr af H til Nu vil jeg så have mig et stokerfyr og en varmtvands beholder. Men udvalget af stoker fyr er stort og jeg ved ikke hvad man skal købe, vil have noget der virker. Huset er 150kvm.

Hvad skal jeg vælge?

Mvh Mads L


Sv: Hvilket stokerfyr?
« Svar #1 på: Mar 10, 2008, 09:40 »

--------------------------------------------------------------------------------

Hej mads!
Tillykke med huskøbet!
Der findes mange gode stokerfyr, og også nogle mindre "heldige" !
Men det afhænger også af hvad du forventer.
kan du lave lidt selv?, der skal jo hældes i magasin, og renses kedel. du skal være klar over at der er mere arbejde ved et stokerfyr, end ved olie/gasfyr. Men
når det så er sagt er der jo en god besparelse, og for mange bliver det en hobby,
at få det til at køre kanon! Du skal overveje om det skal være en "rigtig" stoker,
hvor du kan brænde næsten alt(men den er også dyr) eller om det "bare" skal være en pillebrænder, hvor du er afhængig af prisen på træpiller.(selvom om mange siger at træpille prisen stiger og stiger, så giver jeg det samme for piller i dag, som jeg gav for 5 år siden).Pillebrænderen, kan selv tænde op, og kommer rimeligt tæt på oliefyret, rent komfort mæssigt,+ den er billigere i anskaffelse. Du skal ihvertfald passe på ikke at købe for stort(KW), den fejl har mange begået! Prøv at give lidt flere oplysninger om hvad du
ønsker/kræver, så er der mange flere muligheder for at råde dig!
Held og lykke!

Mvh thoken

Sv: Hvilket stokerfyr?
« Svar #2 på: Mar 11, 2008, 21:05 »

--------------------------------------------------------------------------------

Jamen planen er at jeg vil fyre med piller da jeg ikke rigtig har så mange andre muligheder. Jeg vil have så jeg bare kan fylde i magsin og så passer det sig selv, jeg kan selv lave det meste er fix på fingerne, er oss håndværker.

Jeg har kigget lidt på et KL og et Woody. Men aner slet ikke hvad jeg skal kigge efter...
Idaglig dagen skal det bare være nemt...!
Men det vil ikke gøre noget hvis jeg kan smide et par brænde kløver i også.

Hvilke ting er det du gerne vil vide?

Mvh Mads


Sv: Hvilket stokerfyr?
« Svar #3 på: Igår ved 17:40 »

--------------------------------------------------------------------------------

Hej mads!
Jamen det er jo en god start, at du selv er håndværker, så kan man
fixe det meste selv og er ikke helt mekanisk/elmæssig analfabet (jeg
er også selv håndværker )Du har jo allerede svaret på at det er en pillebrænder du gerne vil have, så behøver vi jo ikke tænke på "rigtige" stokere! Jeg kan da varmt anbefale woody, jeg har en kammerat, som har den. Jeg har selv en scotte, som er samme brænder som woody(og bio-comfort, og boink), men styringerne er lidt forskellige! Hvis du fx. køber en scotte, og interface til pc, kan du regulere scotten som woodyen! Fordelene ved disse brændere, er at de er robuste, driftsikre, og dansk produceret, og reservedels priserne er rimelige. Før jeg fik en scotte, havde jeg en tb-mini(også pillebrænder), den er meget simpel, og var på min kedel, for ustabil, og reservedelene er dyre!Disse problemer er jeg blevet kvit med min scotte! Og de fås til rimelige priser, og der er solgt mange af dem, så der er masser af hjælp at få på div. fora på nettet! En god ide inden du begynder at indrette fyrrum, er at tage din skorstensfejer med på råd, så undgår du overraskelser, og han skal alligevel godkende det til sidst!

mvh thoken


Sv: Hvilket stokerfyr?
« Svar #4 på: Idag ved 20:27 »

--------------------------------------------------------------------------------

Du er nød til at forklare det lidt bedre for jeg forstår det ikke helt, jeg er helt analfabet med stokere/fyr i det hele taget...
Har du hørt noget om de fyr som http://www.vvs-eksperten.dk sælger?


Om sommeren er det meningen at fyret bare skal lukkes ned og så skal varmvandsbeholderen bare køre til det varme vand.


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Skal finde et stoker men hvilket?

Indlæg af Brian B » 13 mar 2008 21:33

Hej og velkommen
Det er en lidt forvirrende tråd, men jeg læser det som du vil have en pille brænder og det skal være noget i scotte familien eller noget fra vvs eksperten..
Jeg vil sige at du skal ud og kigge på et fyr af det mærke du måske vil have og høre hvad ejeren sige og ikke kun stole 100% på hvad en sælger fortæller for det kan godt komme til at se noget rosen rød ud..
Men hvis der hvor du er flyttet hen ikke har fjernvarme eller andet kunne det være en ide at se hva naboen har..
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Skal finde et stoker men hvilket?

Indlæg af Ulrik » 13 mar 2008 23:08

Hej Mads

Du skriver at du har kigget lidt på Kl og woody OG:
- at du vil fyre med træpiller
- at du vil slukke fyret om sommeren

Det betyder at det faktisk er ret ligegyldigt hvad du vælger af de 2 anlæg.
Som Brian skriver, er det en god idé at finde nogen herinde der bor i nærheden af dig og vil vise det frem.
Spørg efter det i de tilhørende kategorier, jeg er sikker på der er flere der gerne viser deres anlæg frem.
Vælg ud fra hvad du bedst synes om.

Skulle anlægget varme det varme vand om sommeren, ville Woody være det bedste valg.
En pillebrænder af den type overtrumfer den alm. stoker flere gange når det gælder sommerfyring.
Virkningsgraden er også højere Woody hvilket betyder mindre forbrug.

Ulempen ved Woody kontra Kl er at woody'en er mere påvirkelig over for smuld og piller af dårlig kvalitet idet den har en spiralsnegl som brændslet trækkes op igennem inden det afbrændes.
På dette punkt er Kl'eren stærkere fordi den ikke er smuld følsom og du vil også have nemmere ved at brænde Alternative Brændsler af i den.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Skal finde et stoker men hvilket?

Indlæg af Falck » 14 mar 2008 08:36

Ulrik skrev:Hej Mads

Du skriver at du har kigget lidt på Kl og woody OG:
- at du vil fyre med træpiller
- at du vil slukke fyret om sommeren

Det betyder at det faktisk er ret ligegyldigt hvad du vælger af de 2 anlæg.
Som Brian skriver, er det en god idé at finde nogen herinde der bor i nærheden af dig og vil vise det frem.
Spørg efter det i de tilhørende kategorier, jeg er sikker på der er flere der gerne viser deres anlæg frem.
Vælg ud fra hvad du bedst synes om.

Skulle anlægget varme det varme vand om sommeren, ville Woody være det bedste valg.
En pillebrænder af den type overtrumfer den alm. stoker flere gange når det gælder sommerfyring.
Virkningsgraden er også højere Woody hvilket betyder mindre forbrug.

Ulempen ved Woody kontra Kl er at woody'en er mere påvirkelig over for smuld og piller af dårlig kvalitet idet den har en spiralsnegl som brændslet trækkes op igennem inden det afbrændes.
På dette punkt er Kl'eren stærkere fordi den ikke er smuld følsom og du vil også have nemmere ved at brænde Alternative Brændsler af i den.
Ham Ulrik, han har læst en del på lektien :great: :great: :great:
Sønderup, er den Sønderup, som ligger lige syd for Ålborg??? Men fortæl hvor det er henne og tag ud/få kontagt til nogle og se deres anlæg, og lav så dit valg........
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Mads L
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 mar 2008 20:30
Mit fyr: Ingen
Areal: 150kvm
Geografisk sted: Sønderup fra D. 1/5

Re: Skal finde et stoker men hvilket?

Indlæg af Mads L » 14 mar 2008 14:55

Ja det er den sønderup :D lige syd for suldrup. hehe hvad da?

Jamen jeg er helt på bar bund på hvad jeg skal kigge se og lytte efter. Så at tage ud og se et får jeg ikk så meget ud af, for har absolut ingen forstand på det.
Jeg vil også gerne kunne smide en pind i fyret og sådan noget.
Ham fra vvs-eksperten anbefaler et bio18, men ved slet ikke hvad jeg skal gå efter... :S
Det skal være et som bare er så nemt for mig så muligt... :)

Men hvor mange KW skal det have til 150kvm 2plan. 3 rum har gulvvame og ellers er resten radiatore.


Brugeravatar
aastrup
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 212
Tilmeldt: 06 jan 2008 11:32
Mit fyr: goliath 25 kw. modulerende
Areal: 250
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4850
Dagligt forbrug: 25-30 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: FALSTER 4850

Re: Skal finde et stoker men hvilket?

Indlæg af aastrup » 14 mar 2008 15:28

hej ulrik tager kedlen ik skade af at man slukker den om sommeren eller er det en gammel skrøne jeg har hørt mvh. aastrup
MVH.AASTRUP
Rigtige mænd er far til fem

Balslev
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 07 sep 2007 23:07
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 210
Brændsel: træpiller 8 mm neovo
Årligt forbrug: 6
Geografisk sted: Sjælland

Re: Skal finde et stoker men hvilket?

Indlæg af Balslev » 14 mar 2008 16:23

Hej Mads L

Du skal have den mindste type stokker, ikke over 15 kW. Hvis ikke 15 kw er nok, er det rockwool du skal købe :-)

Har selv 165 kvm plus 45 kvm værksted, og min 15 kw er rigelig stor.

Det sker langt ofter at folk køber for stor stokker end for lille

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Skal finde et stoker men hvilket?

Indlæg af Ulrik » 14 mar 2008 16:33

aastrup skrev:hej ulrik tager kedlen ik skade af at man slukker den om sommeren eller er det en gammel skrøne jeg har hørt mvh. aastrup
Hej Aastrup

Nu skal vi vist til at definere skade :)
Hvis du slukker anlægget og tapper kedlen for vand, så tager det uden tvivl skade.
Hvis du slukker anlægget UDEN at tappe kedlen for vand, men holder lågen lukket og der dannes kondens inde i kedlen, så tager den også skade.
Men hvis du sørger for at holde kedlen kondensfri f.eks. ved at åbne lågen og lade luften cirkulere gennem den, vil skaden være meget begrænset.

Jeg har aldrig set nogle konkrete tal på hvor meget kedlens levetid forringes ved at et givent anlæg slukkes om sommeren, men jeg ved der er en del der gør det.
Hvis man frygter dette kunne man jo lade det varme vand cirkulære i kedlen. Enten fra VVB, solvarme eller andet.

Men nu ville jeg aldrig slukke mit anlæg, ikke med mindre vi fik solvarme. Jeg er ikke sikker på at det kan betale sig at varme vandet op med el, men det er jo afhængigt af hvor meget varmt vand man bruger.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Skal finde et stoker men hvilket?

Indlæg af BVMP » 14 mar 2008 19:10

ang kondens prøv at kigge her

viewtopic.php?t=1058
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Skal finde et stoker men hvilket?

Indlæg af kaptajnen » 14 mar 2008 21:27

Ulrik skrev: Hej Aastrup

Nu skal vi vist til at definere skade :)
Hvis du slukker anlægget og tapper kedlen for vand, så tager det uden tvivl skade.
Hvis du slukker anlægget UDEN at tappe kedlen for vand, men holder lågen lukket og der dannes kondens inde i kedlen, så tager den også skade.
Men hvis du sørger for at holde kedlen kondensfri f.eks. ved at åbne lågen og lade luften cirkulere gennem den, vil skaden være meget begrænset.

Jeg har aldrig set nogle konkrete tal på hvor meget kedlens levetid forringes ved at et givent anlæg slukkes om sommeren, men jeg ved der er en del der gør det.
Hvis man frygter dette kunne man jo lade det varme vand cirkulære i kedlen. Enten fra VVB, solvarme eller andet.

Men nu ville jeg aldrig slukke mit anlæg, ikke med mindre vi fik solvarme. Jeg er ikke sikker på at det kan betale sig at varme vandet op med el, men det er jo afhængigt af hvor meget varmt vand man bruger.
Belært af Pelle-missekat har jeg erfaret at man ikke skal lade en opvarmet kedel stå med lågerne åbnet, men afvente afkøling indtil kedlen har svedt af...
Derefter vil jeg gerne tilslutte mig at det er en god idé med udluftning i kedlen via en (katte)låge mijav! på klem...

Alt dette blot for at undgå at komme i en kattepine new15
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar