Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Andershholm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 jul 2017 20:42

Valg af pillefyr

Indlæg af Andershholm » 01 aug 2017 12:00

Hej Stoker.

Jeg skal have skiftet mit gamle oliefyr ud og er blevet lidt hooked på et pillefyr.. men vil gerne hører lidt erfaringer omkring valget.
Huset er 135 kvm og fra 74 med fuld gulvvarme fra samme tid, med middel isoliering på loftet og nok dårlig isoloering i gulvet.
Vi er pt 2 voksne og 1 barn og konen er glad for varme lange bade.

Jeg har kigget lidt på en NBE 10 KW og VVB fra vølund. Vi bruger ca. 2700-3000 liter lie om året lige nu.

Jeg har læst lidt frem og tilbage her i forummet men lidt svært at blive klog på.

Hvad siger jeres erfaringer? Noget jeg skal være særligt opmærksom på?


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af Lintz » 01 aug 2017 12:17

En 10 kw til dit hus burde være alt stort nok.
Jeg ved ikke præcist hvilken 10kw du har fået kig på men hvis det er en med sammenbygget magasin skal du selvfølgelig være klar over at du skal fylde piller på lidt tier end hvis det er med udvendig magasin.
Regner med at du har tænkt på opbevaring af piller (hvor og hvor mange du har plads til) Altid rarest hvis man kan nøjes med indkøb en gang årlig.

Jeg mener at alle Scotter kommer med Retarder eller røgvender som den vist også kaldes. Den er der delte meninger om - Bliver man træt af den kan den bare pilles ud - Koster måske en brøkdel mere i piller at den ikke er der.

Med hensyn til lange varme bade er det jo størrelse på vvb der her er afgørende - Vi har en 300 l med dobbelt spiral (pga. solvarme) og el-patron - Den er umulig at tømme - Også for vores datter. Men mon ikke en mindre kan gøre det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af MichaelK » 01 aug 2017 13:07

Som altid, gode input fra Lintz, men jeg vil da lige tilføje at forbruget sikkert
vil ligge omkring 6 tons piller om året. Det er 6 paller, så dem skal man jo lige
have plads til.

Jeg har en 110 l VVB, og har et badekar. Den er lige præcis stor nok, men
kunne sagtens være en smule større. Den kan lige præcis leverere et
karfuldt varmt badevand, men kun hvis temperaturen i VVB er min. 60 grader.
Jeg kan derfor ikke tage et karbad når som helst, men kun når temperaturen
altså er høj nok.

Næste gang skal jeg i hvert fald have en større VVB.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

TOTAL
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 104
Tilmeldt: 17 maj 2016 12:55
Mit fyr: Vaillant Arotherm 7KW monoblock VP
Areal: 215
Brændsel: Strøm
Fremviser gerne i postnummer: 7470
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af TOTAL » 01 aug 2017 13:09

Vi stod i samme situation, købte et hus med oliefyr, og estimeret forbrug var 2500l olie ca. knap 200 m2.

Jeg købte et NBE Rtb 10kw, med tilhørende silo, og jeg har været utrolig glad for det. Det køre simpelthen bare. Jeg har aldrig brugt et fyr før, og heller aldrig rørt et vandrør før, men satte mig ind i det hele, og installerede det hele med dette forums hjælp.

Om lidt over en måned har det kørt i et år, og vi har indtil videre brugt knap 3500kg piller, så jeg regner med lige under 4 tons piller om året, mod 2500l olie før. Samtidigt er komforten også forøget.

Nu ved jeg ikke hvor du er fra, men du er velkommen til at komme og "sparke" fyr

Edit. Skal lige siges, at vi også har solvarme, og en 300liters vvb, der er rigeligt med varmt vand til 2 voksne, og en lille der kommer i karbad :)
Vaillant varmepumpe

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af triumph » 01 aug 2017 13:28

jeg ved ikke om du er klar over at der findes 3 slags NBE fyr
Det Billige / Den gamle model Blackstar ; https://www.hedestoker.dk/3966_scotte_m ... 10_kw.html
Blackstar + : https://www.hedestoker.dk/5327_blacksta ... yring.html
RTB: https://www.hedestoker.dk/5332_rtb_kede ... yring.html
Bemærk at priser på Blackstar + og RTB er uden magasin
Blackstar+ renses med retarder, og RTB rengøres med luft.

Andre gode fyr kunne være:
http://www.mgm-pillefyr.dk/?gclid=Cj0KE ... Atwj8P8HAQ

https://www.hedestoker.dk/5416_pellux_c ... _13kw.html


Andershholm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 jul 2017 20:42

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af Andershholm » 02 aug 2017 12:36

Hej.

Det fyr jeg har kigget på er et NBE 10 KW, da jeg gentagene gange har fået det anbefalet, og det bare skulle køre..
Har ikke helt besluttet mig med pillerne, men tror det bliver en ekstern silo, hvor den gamle olietank står.

Er fra sjælland, så tror der desværre er lidt langt for, at sprke fyr, men kunne godt tænke mig at se den live. Så giver det også lidt mere mening omkring pladsen osv.

Hvad med opsætning med 2 eller 3 vejs ventiler, er der nogle erfaringer på den front?
Den skal jo køre på gulvvarmen, og så på VVB. Er ikke helt klar over, om den skal prio. VVB når den skal have varmt vand eller det "bare" skal gøre samtidig.

pendec

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af pendec » 02 aug 2017 14:01

Andershholm skrev:Det fyr jeg har kigget på er et NBE 10 KW, da jeg gentagene gange har fået det anbefalet, og det bare skulle køre..
Hvis du ikke kender navnet, så kender du vel prisen for tilbuddet på den NBE 10kw? uden vvs og installation.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af triumph » 02 aug 2017 16:19

Andershholm skrev:Hej.

Det fyr jeg har kigget på er et NBE 10 KW, da jeg gentagene gange har fået det anbefalet, og det bare skulle køre..
Har ikke helt besluttet mig med pillerne, men tror det bliver en ekstern silo, hvor den gamle olietank står.

Er fra sjælland, så tror der desværre er lidt langt for, at sprke fyr, men kunne godt tænke mig at se den live. Så giver det også lidt mere mening omkring pladsen osv.

Hvad med opsætning med 2 eller 3 vejs ventiler, er der nogle erfaringer på den front?
Den skal jo køre på gulvvarmen, og så på VVB. Er ikke helt klar over, om den skal prio. VVB når den skal have varmt vand eller det "bare" skal gøre samtidig.
Alle de 3 NBE modeller jeg linkede til er 10 KW, og har samme brændre og styring. Den "Billige" har semirens => man skal selv gøre rent bag i kedlen 4 gange om året. Kommpressorrens af hærd er ekstra udstyr, og kedlen er ikke 100% tæt, hvilket gør at iltstyring ikke virker optimalt.
Iltstyring er ikke nødvendigt for at få kedlen til at brænde ordenligt, men det kræver manuelt afvejning af piller/regulering af brænder. Det er ikke særligt svært, men skal gøres.
RTB og Blackstar + er tætte, 100% selvrensende, og har askekomprimering, så der går 3 gange så længe mellem hver gang du skal tømme askeskuffen.

Jeg ville købe fyret med VarmtVands Prioritering og rum termostat/termostat i VVb, Det kan hive op til 20% af forbruget (afhængig af installation)

Andershholm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 jul 2017 20:42

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af Andershholm » 03 aug 2017 09:23

Jeg tror, at valget falder på https://www.hedestoker.dk/5332_rtb_kede ... yring.html, da jeg gerne vil have et fyr der mere eller mindre kan passe sig selv.

Jeg skalhave lavet en del om i min rørføring og samt en ny shunt på min gulvvarme, hvorfor der kommer til at gå lidt inden jeg kan få fyret sat op.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Valg af pillefyr

Indlæg af triumph » 03 aug 2017 11:08

Jeg er umidelbart af den opfattelse at Blackstar+ er ligeså selvpassende, som rtb. Og personligt ville jeg hellere have retarder, end luftrengøring. Jeg har dog ikke set Blackstar+ i virkelighedden, så det er en helt subjektiv vudering


Besvar