Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Rakjaer » 06 jul 2017 10:47

Hej Alle

Jeg har brugt omkring 25-30 timer på at læse og studere træpille/stoker anlæg. Sagen er at jeg netop har overtaget en gård der i dag har et 75kW Atmos håndbrændefyr med 3000l akkumuleringstank. Tidligere ejer har oplyst et forbrug på 60-90 rummeter brænde. Fyret er ikke særligt velholdt og installationen er lettere tvivlsom.

Der opvarmes i dag omkring 700bolig kvadratmeter til 2½ familie. I fremtiden skal der opvarmes 850kvm bolig (2 plan) med 3½-4 familer/lejligheder. Der er tale om en stråtægt gård fra 1900 der er hovedrenoveret i 2005. Jeg kender ikke til isoleringsgraden, men den er ikke i den høje ende - samme gælder vinduer. De fleste varmerør er dårligt isoleret og akkumulator tanken står udenfor i et skur og har kun sin isoleringsfrakke på. Der er cirka 400kvm med gulvarme, resten har radiatorer. Der er 5 vandvarmere der opvarmes af varmestrengen.

Jeg skal igang med at renovere den ene længe hvor jeg vil isolere så meget jeg kan i forbindelse med ombygning. Jeg vil samtidig udskifte håndbrændefyret til et træpille/stokerfyr. Hele varmesystemet bliver rykket fra nuværende placering og hen i en garage - dette giver massere af plads og installationsmuligheder. Det giver også muligheder for at lave ny isolering af akkumulatortanken (såfremt den skal bruges i fremtiden). Jeg overvejer at sætte håndbrændefyret og akku tanken op igen som back-up ELLER til brug når jeg har lyst til selv at fyre op og dermed spare penge på træpillerne (der er skov på ejendommen). På grund af de store pladsmuligheder er der praktisk mulighed for både at sætte håndbrændefyret og et træpillefyr op.

Jeg har fundet et regneark her på forummet der tager højde for graddage og forbrug. Med udgangspunkt i 850kvm med et årligt energibehov på 140kwh/m2 samt 500liter varmt vand om dagen skal der bruges 131.733kwh om året. De værste måneder er januar og februar med et gennemsnitligt dagligt energibehov på hhv. 572kwh (24kw i timen) og 675kwh (28kw i timen). Det vil sige at jeg teoretisk kunne nøjes med et 28kW anlæg som teoretisk vil bruge 30tons træpiller om året. Udregningen kan ses her https://www.dropbox.com/s/kvhg8bnonoe1w ... .xlsm?dl=0

Jeg har købt et brugt velholdt Baxi TPK24. Teoretisk set ville dette anlæg kunne holde gården kørende - undtagen i februar hvor der i gennemsnit skal bruges 28kw. Jeg har været i kontakt med et par danske leverandøre af kedler som har anbefalet mig et fyr i 40-50kW enden.

Jeg har nu fået tilbudt at købe et brugt (1998) Passat C4 anlæg med 650liter magasin. Dette anlæg kan levere 42kW og burde være rigeligt stort til mit behov, men jeg ved bare ikke om det er 'det' værd.

Jeg vil (naturligvis) helst undgå alt for meget manuelt arbejde, og jeg kan forstå at Passat'en kræver lidt mere manuelt arbejde end Baxi TPK24'eren. Baxi'en har i øvrigt også elektrisk tænding, så i de varme sommer måneder vil det selv tænde op og ned alt efter behovet for varmt vand. Det vil i øvrigt også nemmere kunne sættes sammen med (planlagt) sol-varmeanlæg på grund af denne start-stop funktion.

Hvad synes i her på forummet? Er mine beregninger og forudsætninger helt i vejret eller kan det bruges? Skal jeg gå efter et større anlæg end Baxi'en?

jeg har brændeovn i stuehuset, så tænker at jeg kan fyre op hvis det bliver rigtig koldt og derved lade de andre lejere få mere af varmen fra anlægget. (Kunne sætte en træpillebrænde ovn op).
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Rakjaer » 28 nov 2017 09:03

Hej Alle

Med chance for at nogle kan få gavn af det, så vil jeg skrive mine erfaringer vedr. ovenstående spørgsmål. Jeg valgte at installere en kamstrup energimåler så jeg nøje kan følge mit energiforbrug og på den måde dimensionere mit anlæg mere præcist når jeg bygger om næste år. Som nævnt er der 3 boliger på i alt 700kvm. Det er en blanding af gulvvarme, radiatorer og VVB's (5*160L). Måleren blev sat op 1/10/2017, og den højste ydelse (gennemsnit over 1 dag) er 18kW (som jeg i øvrigt tror skyldes en abnormalitet, så ser bort fra denne værdi i mine beregninger). Jeg har i øvrigt svært ved at presse mere end 3,75kwh/kg piller. så mit pilleforbrug er højere end beregnet da jeg regnede med 4,2kwh/kg. Jeg har stadig svært ved at styre forbrændingen og renser herden for kage 1-2 gange dagligt samt justere parametrerne på fyret.

Gennemsnittet for oktober var 9kW.
Gennemsnittet for november var lidt over 12kW.





I mine beregninger havde jeg sat kWh forbruget pr m2 bolig til 140kWh/m2/år +400 liter varmt vand. Dette har jeg justeret ned til 110kWh/m2/år + 400liter varmt vand som ligger stort set tæt på spot on for både oktober og november med hhv. -7% og -2% forskel fra beregningerne.

Teknologisk institut har oplyst at der var 137 graddage i Oktober hvilket giver at mit hus har behov for 30,15kWh per graddag. Det bliver spændende at se om det tal ligger stabilt vinteren over.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af HR LUCCA » 28 nov 2017 20:05

Hvis du skal rense herden flere gange om dagen vil jeg mene at problemet er dårlige piller , eller for meget luft under forbrændingen .
Jeg renser kun min herd en gang om måneden efter det er blevet stillet rigtigt , havde selv problemer for år tilbage da jeg brugte nogle dårlige piller og havde for meget luft tilførelsen til pillerne så de brænder sammen .

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af coctail » 28 nov 2017 20:18

En Passat C4 er et godt fyr, personligt har jeg set et fra 1990 og som indtil for 7 år siden havde fyret med korn, i dag kun træpiller - og det kører stadig upåklageligt. Styringen er blevet byttet en gang.

har du overvejet en atmos d50p, det er en atmos kedel med deres egen 45kw pillebrænder, som også tænder og slukker efter behov.

Man hører ikke meget til dem, for de kører bare!

En meget vigtig ting, når man varmer andres hjem op - og især hvis det er lejere, og det er at have en anden varmekilde som backup.
Personligt vil jeg vælge et 30-40kw oliefyr som backup, som automatisk slår i gang hvis stokerfyret svigter.
Een ting er at stokerfyret svigter, det er meget værre, hvis der ingen backup er.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Rakjaer » 28 nov 2017 21:05

HR LUCCA skrev:Hvis du skal rense herden flere gange om dagen vil jeg mene at problemet er dårlige piller , eller for meget luft under forbrændingen .
Jeg renser kun min herd en gang om måneden efter det er blevet stillet rigtigt , havde selv problemer for år tilbage da jeg brugte nogle dårlige piller og havde for meget luft tilførelsen til pillerne så de brænder sammen .
Hej Lucca
Har før hørt om det med dårlige piller, men har umiddelbart ingen grund til at tro de jeg har er dårlige. Anyway, jeg har 13 paller tilbage.. Det er ved at gå op for mig at jeg har for meget luft på, prøvet at sætte den mere og mere ned . Det er bare ikke nemt på min lorte baxi kedel hvor minimum luft på lav last er 40%! Har gang i tape for at begrænse indsugninge.
coctail skrev:En Passat C4 er et godt fyr, personligt har jeg set et fra 1990 og som indtil for 7 år siden havde fyret med korn, i dag kun træpiller - og det kører stadig upåklageligt. Styringen er blevet byttet en gang. har du overvejet en atmos d50p, det er en atmos kedel med deres egen 45kw pillebrænder, som også tænder og slukker efter behov. Man hører ikke meget til dem, for de kører bare!

En meget vigtig ting, når man varmer andres hjem op - og især hvis det er lejere, og det er at have en anden varmekilde som backup.
Personligt vil jeg vælge et 30-40kw oliefyr som backup, som automatisk slår i gang hvis stokerfyret svigter.
Een ting er at stokerfyret svigter, det er meget værre, hvis der ingen backup er.
Jeg er gået væk fra C4 løsningen da det jeg havde på hånden blev solgt, og vil ikke købe sådan en kedel fra ny. Jeg har ikke kigget på Atmos d50p, men kan være jeg skal læse lidt om det. Jeg har mest af alt forelsket mig i et RTB 50kW - mest af alt fordi det har indbygget nogle gode ting såsom kompressorrens, iltstyring og en generelt god styring.

Pillefyret er faktisk i stor udstrækning tænkt som min back-up da jeg har et 75kW brændefyr med akkumulering. Det bliver den primære opvarmningskilde og så tager pillefyret over når jeg ikke gider fyre - eller hvis en af de ultra simple komponenter på brændefyret skulle stå af. Ergo så har jeg back-up. Det er ellers en rigtig god pointe.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Brandsen » 28 nov 2017 22:07

Halløj i forum,

Nu har vi i tidens løb hørt meget her på Stoker Pro, men om en 'lorte Baxi'
det har vi nu godt nok ikke hørt før, så kunne du kvalificere hvilken Baxi
type fyr du taler om, og hvad dit problem med den er ?

Så kunne der jo dukke nogle Baxi-guruer op, som på stående fod, på ét ben,
og uden at blinke, kan et cowboy trick, eller to, eller måske tre 8)

Jeg kører somme timer flere hundrede kilometer om dagen, men kørt fordi en 'lorte Baxi'
det tror jeg bestemt ikke nogensinde er sket for mig, endnu altså.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Hjemme teori » 29 nov 2017 03:47

Rakjaer skrev:Pillefyret er faktisk i stor udstrækning tænkt som min back-up da jeg har et 75kW brændefyr med akkumulering. Det bliver den primære opvarmningskilde og så tager pillefyret over når jeg ikke gider fyre - eller hvis en af de ultra simple komponenter på brændefyret skulle stå af. Ergo så har jeg back-up. Det er ellers en rigtig god pointe.
Hvis det er tanken tror jeg du bliver træt af din akku tank. Du specificerer 24-28kW på fyret, på en kold februar dag. Din akku kan indeholde 175kWh (diff 95-45, længere ned kan du nok ikke gå med radiatorer i noget af huset). Det betyder fyring mindst 3 gange om dagen og alt efter hvor meget du kan presse fyret, en fyretid på 8-12 timer.

Jeg har samme størrelse hus og der har 30kW kun været presset i korte perioder de sidste 5år. Men jeg har heller ikke lejere der holder 23grader for åbne vinduer. Og så har vi 2 brændeovne som også benyttes.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af pille bruger » 29 nov 2017 06:27

Der er en mulighed du har overset,og der er RTBer i kaskade.
Se manual side 11
http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... 3.2017.pdf
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Rakjaer » 29 nov 2017 08:08

Brandsen skrev:Halløj i forum, Nu har vi i tidens løb hørt meget her på Stoker Pro, men om en 'lorte Baxi'
det har vi nu godt nok ikke hørt før, så kunne du kvalificere hvilken Baxi
type fyr du taler om, og hvad dit problem med den er ?

Så kunne der jo dukke nogle Baxi-guruer op, som på stående fod, på ét ben,
og uden at blinke, kan et cowboy trick, eller to, eller måske tre 8) Jeg kører somme timer flere hundrede kilometer om dagen, men kørt fordi en 'lorte Baxi' det tror jeg bestemt ikke nogensinde er sket for mig, endnu altså.
Hej Brandsen. Det er et TPK24, og tror i snit jeg bruger 30-60 minutter som dagen på at få det til at køre ordenligt. Uanset hvad jeg gør, så danner der sig en kage på herden som "lukker" lufthullerne og skubber forbrændingen længere og længere ud og bare selvforstærker problemet.

Hjemme teori skrev:Hvis det er tanken tror jeg du bliver træt af din akku tank. Du specificerer 24-28kW på fyret, på en kold februar dag. Din akku kan indeholde 175kWh (diff 95-45, længere ned kan du nok ikke gå med radiatorer i noget af huset). Det betyder fyring mindst 3 gange om dagen og alt efter hvor meget du kan presse fyret, en fyretid på 8-12 timer. Jeg har samme størrelse hus og der har 30kW kun været presset i korte perioder de sidste 5år. Men jeg har heller ikke lejere der holder 23grader for åbne vinduer. Og så har vi 2 brændeovne som også benyttes.
Er ret heldige med de lejere jeg har lige nu, de hjælper selv med at kløve brænde og fyre op, så de er rimelige og holder ikke 23 grader, men jo - der vil være et højere forbrug end hvis jeg selv brugte alle 700kvm (flere rum der ville have lavere temperatur).
Anlægget skal ombygges helt næste år, og der er min plan (hvis jeg beholder brændefyret) at jeg skal have godt 3500liter mere ind så jeg kommer op på 6500liter. For ja, med de nuværende 3000 liter, så skal der fyres 2 gange dagligt allerede nu.

Jeg har godt set på dit anlæg og stokercloud, og skrev på et tidspunkt en PM (som vist aldrig kom frem) om hvad dine erfaringer var med de 30kW og 700kvm. Har du oplevet nogle gange at den ikke er stort nok?

pille bruger skrev:Der er en mulighed du har overset,og der er RTBer i kaskade.
Se manual side 11
http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... 3.2017.pdf
Jeg har godt kigget lidt på anlæg i kaskade, men er det virkelig det værd? Jeg spurgte NBE som sagde at deres RTB 50KW godt kunne komme ned omkring 4-5kW ydelse, og eftersom jeg kommer til at have en 500L akkumulatortank jeg vil varme op med pillefyret (+solvarme etc), så tænker jeg at flere anlæg bare vil være en større udgift end gevinst?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Kedelvalg 850kvm bolig - energibehovsberegninger

Indlæg af Brandsen » 29 nov 2017 09:00

Halløj i forum,

OK, troede lige et vanvittigt øjeblik det var en rigtig Baxi stoker du mente 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar