Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tekla..?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Tekla..?

Indlæg af Tom_AT » 12 mar 2017 20:41

Harrenor skrev:Tom_AT:. Det er alligevel godt gået op for mig at hedestoker.dk er en forhandler, der slår jeg jo så to fluer med et smæ efter som de har flere produkter at vælge imellem :)

Flammen:. Jeg har mulighed for at få alt det pind jeg gider at hente (hovedsagligt bræder) og bare smide det gennem flishuggeren, og elsker at ha noget at gå og makke med, så tænkte det var lige mig, det har jeg tit savnet ved det gamle fyr :)


Dannidines:. Hvis en producent informere mig om at fyret er godkendt til "alt" så kan jeg alligevel ikke være sikker på det eller.? Og hvis det er tilfældet hvor kan man så tjekke op på det, eller er det fejeren bolden ligger ved så.?
Det er måske ikke helt gået op for mig hvorfor du vil have en stoker og ikke bare et pillefyr. Har du adgang til meget billigt flis eller anden groft brændsel? For du skal vide, at uanset hvad er det forbundet med noget større arbejde at fyre med denne slags brændsler end hvis du bare køber et pillefyr.


Harrenor
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 feb 2017 23:07
Mit fyr: Benekov Pelling 27 Silver
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 65
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tekla..?

Indlæg af Harrenor » 12 mar 2017 22:16

Ja har adgang gratis pind/flis, og det kunne jeg godt tænke mig at benytte mig af :) Hvad mener du med at det er forbudt med noget større arbejde at fyre med sådan helt præcist.?

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Tekla..?

Indlæg af newpas » 12 mar 2017 22:30

Flammen skrev:hvorfor vil du overhoved bruge tid på at se efter stokerfyr, når du kun skal varme 195m3 op.
et moderne pillefyr vil give dig komforten og økonomien i en samlet løsning
Ja til 195m3 kan det blive svært at finde et fyr der modulerer langt nok ned!! :oops: :oops: :oops:

Harrenor
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 feb 2017 23:07
Mit fyr: Benekov Pelling 27 Silver
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 65
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tekla..?

Indlæg af Harrenor » 12 mar 2017 23:07

Hvad mener du helt præcist med det newpas.? At man ikke kan få det til at spille eller.? Er lidt grøn i den dybe fyr verden, men agter at blive hængende på forummet når jeg får et nyt anlæg op at spille :) Men jeg kan virkelig bare godt li tanken om at putte gratis brændsel i magasinet, så betyder det ikke noget at der er lidt arbejde ved det, og gider jeg så ikke lige en periode kan jeg altid hente en Palle piller hvis jeg vælger et sådan fyr tænker jeg :)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Tekla..?

Indlæg af Tom_AT » 13 mar 2017 00:03

Jeg synes nu alligevel 195m2 er en sjat at varme op. Og afhængigt af hvordan det er isoleret kan det nu sagtens hænge sammen med at fyre med et stokerfyr. De har vel alle automatisk optænding osv?

Der er bare langt mere svineri med den slags brændsel i form af aske. Træpiller ligger nede omkring 0.2-0.5% aske. Alt det stads man kan putte i et stokerfyr kan ligge på helt op til 10% aske. Og så er fyret bare ikke helt så økonomisk i drift som et egentligt pillefyr. Så man skal virkeligt ville det arbejde der er med flisfyring eller lignende.


pendec

Re: Tekla..?

Indlæg af pendec » 13 mar 2017 09:04

Det er vel et spørgsmål om prioritering når man vælger at håndtere de mange m3 flis istedet for at betale sig ud af det med træpiller, og har man den tid, så er det vel perfekt, eller er økonomien lige tilpas til at bruge flis, så er det jo også en god grund. Alt afhængigt af prisen for den nye stoker til formålet.

Hvor mange m3 regner du med at få eller hente som er tilgængeligt? Der skal jo bruges en del.?

Harrenor
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 feb 2017 23:07
Mit fyr: Benekov Pelling 27 Silver
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 65
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tekla..?

Indlæg af Harrenor » 13 mar 2017 22:07

Det er ikke super isoleret pt, men det skulle da helst blive bedere en dag :) Ved godt at der er mere arbejde ved håndteringen generelt, men det har jeg det ganske fint med, og så gør det da slet ikke noget når varmen bliver billigere af det :)

Jeg har tilgang til alt det rene pind jeg kan slæbe afsted med, tykke bræder og regler uden søm, skruer og div, og det er ikke gammel og råddent, men helt frisk lige for at få det med :) Så er planen egentlig at trække det gennem flishuggeren, man bor vel ikke på landet hvis ikke man har nogle sære ider i ny og næ :) Men vil nu også gøre i at flise træ der har været fældet et års tid. Men har tænkt mig lige at skaffe et træk til at starte op med indtil jeg lige får rigget det andet grej an og lige får det til at spille(forhåbentligt) :)

Men tror mit valg er faldet på KSM Stoker, synes det er noget lækkert grej de sælger, men lidt dyrt, men det må man jo tage med :)

Men som i jo nok kan fornemme, så har jeg en plan, og jeg elsker at arbejde :lol: Men lækkert lige at høre andres ider og meninger, det giver stof til eftertanke det hele :great:

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Tekla..?

Indlæg af Tom_AT » 13 mar 2017 23:23

Bruger KSM Stoker ikke Alcon 6 kedel?

dannidines

Re: Tekla..?

Indlæg af dannidines » 14 mar 2017 07:09

Spørgsmål, ville det ikke være bedre med en fastbrændselskedel m. Buffertank og et lille pillefyr monteret parallel (Scotte, MGM Junior ell. lign)

Fastbrændsel varmer buffer op, når buffer fremløb er nede i temperatur, så starter pillefyr og holder varmen o hytten og Varmtvandsbeholder.

Det kan jo laves så der ikke løber spildvarme over i den kedel som er slukket samt sådan pillefyr ikke skal varme buffer op..

Det var bare en tanke som også giver mulighed for billig varme og med lidt automatik som holder varmen på hytten :)

Harrenor
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19 feb 2017 23:07
Mit fyr: Benekov Pelling 27 Silver
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 65
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tekla..?

Indlæg af Harrenor » 16 mar 2017 12:17

Dannidines:. Det lyder som en fed løsning, jeg er helt pjattet med din tankegang :great: Men jeg er blevet så fascineret af flis muligheden, især når jeg kan tilkomme mig det gratis på nær lige brændstof, tid og besvær :) Og så kan jeg godt li at det kan passe sig selv et stykke tid uden at det er piller jeg har hældt i. Jeg elsker projekter og arbejde, jeg vil selvfølgelig lave det så automatiseret som muligt, så har man det lidt sjovt med det også :)


Besvar