Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gasfyr og pillebrændeovn ELLER pillefyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Bakken
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16 dec 2016 13:13

Gasfyr og pillebrændeovn ELLER pillefyr?

Indlæg af Bakken » 19 jan 2017 14:48

Hej - jeg leder efter input fra jer!

Vi har idag oliefyr og det vil vi meget gerne skifte ud til noget billigere.

Hvad mener I giver bedst og billig varme?

Mulighed 1:
Oliefyret skiftes ud med et gasfyr (+ etablering af stikledning til +15.000,-) og en træpillebrændeovn (udskiftes med vores alm. brændeovn). Pillebrændeovnen kan evt. være med vandtank, men den nærmeste radiator er ca. 5 meter væk.

Mulighed 2:
Oliefyret skiftes ud med et pillefyr og vi beholder vores alm. brændeovn. Pillefyret kan ikke være i vores nuværende fyrrum, så det skal etableres i vores garage, mens der lægges rør over til det nuværende fyrrum.

Vi har fået et tilbud på etablering af pillefyr på 15kw til vores hus på ca 200m2 fordelt over 2 plan. Pris ca 75.000kr incl alt.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Gasfyr og pillebrændeovn ELLER pillefyr?

Indlæg af triumph » 19 jan 2017 16:13

hvor meget olie bruger du

Bakken
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16 dec 2016 13:13

Re: Gasfyr og pillebrændeovn ELLER pillefyr?

Indlæg af Bakken » 19 jan 2017 18:32

Vi bruger knap 3000 liter om året

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Gasfyr og pillebrændeovn ELLER pillefyr?

Indlæg af triumph » 20 jan 2017 22:05

Her er et beregningseksempel der ikke nødvendigvis tager udgangspunkt i din installation. Jeg er ikke opdateret med gaspriser. Sæt selv dine egne tal ind.
Nu ved jeg ikke hvor gammelt dit oliefyr er, eller hvad virkningsgraden er. et 15 år gammelt oliefyr har vel en virkningsgrad på ca. 85%. et 30 år gammelt har en på ca. 65%.
Hvis du bruger 3000 l olie/år er det = 30.000 kwh. ved en oliepris på 8,5 kr. Giver det 25.500 kr/år
Hvis dit fyr har en virkningsgrad på 85% svare det til at 25.500 KWh bliver nyttiggjort som varme i huset.
Et godt gasfyr har en virkningsgrad på 105%. Naturgas indeholder 11KWh/Nm3 => at du skal bruge: 25.500/(1,05x 11 )
=2.208 M3 gas/år
Hvis gas koster 7 kr/m3 svare det til 15.456 kr/år
Du skal give 15.000 for stikledningen + ? 30.000 for fyret ? + ? 5000 ? for en foring i skorstenen = 50.000 ?

Hvis jeg skulle vælge mellem en pilleovn i stuen, eller et pillefyr i garagen. Så blev det helt sikkert et pillefyr i garagen.
Et hus i 2 etager/200 m2 kræver varmeflytning => en pilleovn kræver gris + tilslutning til radiator. Og så er prisforskellen op til et pillefyr pludselig ikke så stor.
Pillefyring sviner, derfor er det ikke optimalt at have det i stuen. Derudover har en pilleovn et lille magasin => at der ofte skal fyrers => man kan ikke tage væk i længere tid.
Tænk også på opbevaring og transport af piller.

På papiret har et pillefyr en virkningsgrad på 90%. Det opnåes ikke altid i virklighedden. 1 kg træpiller indeholder 4,9 KWh/kg =>
Dit forbrug vil være: 25.500/(0,9 x 4,9) = 5.782 kg træpiller/år. I virklighedden vil dit forbrug måske være 6,5 t/år
Hvis piller koster 2 kr/kg vil dit forbrug være ca 13.000 kr/år.

Hvis en pillefyrs installation er 20.000 kr dyrer, og piller er 2500 kr billigere/ år. Så går der altså 8 år før installationen er tjent hjem.

Bemærk; Jeg kender ikke dit fyrs virkningsgrad, jeg er ikke sikker på gaspris, jeg er kender ikke installationsomkostninger for de forskelige løsninger. Sæt dine egne tal ind

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Gasfyr og pillebrændeovn ELLER pillefyr?

Indlæg af HR LUCCA » 21 jan 2017 11:55

Jeg havde for 5 år siden et gasfyr og brændeovn , men der havde for mange år siden været et olie fyr i huset , da gasfyret ikke kunne mere havde jeg valget mellem et nyt gasfyr eller et pillefyr , jeg valgte det sidste og har ikke fortrudt , det står der hvor olie fyret stod for år tilbage . Har der eller er det oliefyr er det gerne nemt og opsætte et pillefyr , der er lidt arbejde ved et pillefyr , men mindre ind hvis du bruger brændeovn , og min brænde ovn har ikke været brugt de sidste 5 år , det kan ikke svare sig icon_cheesygrin.gif
Min varme regníng er gået fra 22000 kr til gas og brænde ned til imellem 9-10000 kr .
Hvis du vil fyre med piller og har plads til et pillefyr så vælg det .
Pillebrænde ovnen har nogle ulemper , lille magasin der tit skal fyldes op , der skal bæres piller ind stuen eller hvor den nu står , skal rengøres oftere , kan ikke lave varmt vand til VVB om sommeren , og en god pillebrændeovn koste det samme eller er dyre end et pillefyr .
Er du i tvivl så tag ud til et par fyrspark og se det live , skriv hvor du bor så skal der nok være nogle der åbner døren :wink:
Du skriver ikke hvorfor et pillefyr ikke kan stå der hvor oliefyret står i dag :wink:
Men jeg vil helt sikket vælge løsning 2 icon_cheesygrin.gif


koden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 jan 2016 08:39
Modtaget likes: 4 gange

Re: Gasfyr og pillebrændeovn ELLER pillefyr?

Indlæg af koden » 01 feb 2017 19:38

triumph skrev:Her er et beregningseksempel der ikke nødvendigvis tager udgangspunkt i din installation. Jeg er ikke opdateret med gaspriser. Sæt selv dine egne tal ind.
Nu ved jeg ikke hvor gammelt dit oliefyr er, eller hvad virkningsgraden er. et 15 år gammelt oliefyr har vel en virkningsgrad på ca. 85%. et 30 år gammelt har en på ca. 65%.
Hvis du bruger 3000 l olie/år er det = 30.000 kwh. ved en oliepris på 8,5 kr. Giver det 25.500 kr/år
Hvis dit fyr har en virkningsgrad på 85% svare det til at 25.500 KWh bliver nyttiggjort som varme i huset.
Et godt gasfyr har en virkningsgrad på 105%. Naturgas indeholder 11KWh/Nm3 => at du skal bruge: 25.500/(1,05x 11 )
=2.208 M3 gas/år
Hvis gas koster 7 kr/m3 svare det til 15.456 kr/år
Du skal give 15.000 for stikledningen + ? 30.000 for fyret ? + ? 5000 ? for en foring i skorstenen = 50.000 ?

Hvis jeg skulle vælge mellem en pilleovn i stuen, eller et pillefyr i garagen. Så blev det helt sikkert et pillefyr i garagen.
Et hus i 2 etager/200 m2 kræver varmeflytning => en pilleovn kræver gris + tilslutning til radiator. Og så er prisforskellen op til et pillefyr pludselig ikke så stor.
Pillefyring sviner, derfor er det ikke optimalt at have det i stuen. Derudover har en pilleovn et lille magasin => at der ofte skal fyrers => man kan ikke tage væk i længere tid.
Tænk også på opbevaring og transport af piller.

På papiret har et pillefyr en virkningsgrad på 90%. Det opnåes ikke altid i virklighedden. 1 kg træpiller indeholder 4,9 KWh/kg =>
Dit forbrug vil være: 25.500/(0,9 x 4,9) = 5.782 kg træpiller/år. I virklighedden vil dit forbrug måske være 6,5 t/år
Hvis piller koster 2 kr/kg vil dit forbrug være ca 13.000 kr/år.

Hvis en pillefyrs installation er 20.000 kr dyrer, og piller er 2500 kr billigere/ år. Så går der altså 8 år før installationen er tjent hjem.

Bemærk; Jeg kender ikke dit fyrs virkningsgrad, jeg er ikke sikker på gaspris, jeg er kender ikke installationsomkostninger for de forskelige løsninger. Sæt dine egne tal ind

Som du beskriver det der lyder det ikke som om det kan betale sig at tage pillefyr kontra gas.

ja gas koster 7 kr. (faktisk lidt under) så der ramte du rigtigt :-)


jeg formoder fordelen ved piller er at man måske kan finde nogle billige partier.
gas pris kan man ikke gøre så meget ved.

Hvis gas koster 15.000 om året og pillefyr 13.000 om året, så ville jeg nok vælge gas.
Alt andet lige vil huset nok få en bedre salgspris med gas (sagde en mægler til mig).


Besvar