Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker - hvad skal jeg vælge?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Bailey
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 02 mar 2008 13:40
Mit fyr: mangler stadig fyr
Areal: 240
Geografisk sted: Djursland

Stoker - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Bailey » 02 mar 2008 14:47

Hej.

jeg er som mange andre på jagt efter anden varmekilde end el. Må jo nok erkende at jeg ikke har forstand på stoker eller træpiller som brændsel.

Jeg har lige købt et hus på 240 kvm der er opvarmet med el. Så er det store spørgsmål så ... hvilket fyr skal jeg købe. der må være forskel i pris og kvalitet.

Huset skal sættes i stand, så der vil blive lagt gulvvarme og isolering efter gældende krav.
Nå så jeg ser på mit budget, må der ikke være et vildt dyrt fyr.

håber på nogle gode råd.

vh martin


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Valg af stoker

Indlæg af Brian B » 02 mar 2008 18:42

Hej og velkommen
Det er et stort spørgsmål, men som der står i nogen af de ovenstående indlæg, hvad vil du fyre med ?
Hvis du kun er til træpiller kan der fåes mange fine pillebrændere til fornuftige priser
Men tag ud og se nogen anlæg og hør hvad folk kan fortælle det er det bedste frem for kun at høre den gyldne rosenrøde salgstale fra en sælger..
pris og kvalitet er vel som med alt andet det hænger noget nær sammen.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

pendec

Re: Valg af stoker

Indlæg af pendec » 02 mar 2008 19:33

Jeg kører med det jeg kalder et billigt alternativ, Bio18 . Jeg havde selv en EcoClimax før, som var utrolig besværlig..kikkede selv på baxi og andre "store" modeller i 40k klassen og helt op til en BioWin til 70k.

Dog var det alt for meget, når Eco'n kun var 3 år gammel, så et billigt og måske bare en mere simpel løsning skulle findes, som ikke var for 21 århundred agtig.

Bio18 er for mig faldet godt til rette i huset, og det larmer jo ikke (fyrrum er tæt på stue)..
Den er 95% elektronisk styret, kun en kæde som gør noget at opgaven manuel..
Derudover utrolig stabil for de 10 uger jeg har haft den kørende, udover almindelige tilkørselsforhold.

Den var billig 18k, og fylder også meget mindre end en Baxi løsning, som min VVS'r forklarede ville tage en stor del af mit rum, som ikke er så stort.

Så en pillebrænder, ikke nødvendigvis bio18, er et godt alternativ.. mener jeg..
Jeg bruger ca. 32kg pr. dag på 180m2 alle rum opvarmet, og det er vist acceptabelt.

Bailey
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 02 mar 2008 13:40
Mit fyr: mangler stadig fyr
Areal: 240
Geografisk sted: Djursland

Re: Valg af stoker

Indlæg af Bailey » 02 mar 2008 19:35

Tak til de erfarne som har givet gode råd.

Må nok erkende at jeg er mest til træpiller, korn, træ/brænde eller andet som ikke sviner vildt. er f.eks ikke så vild med kul/koks.

Som med så meget andet må der være mærkevarer og de billigere.... vil helst slippe for at købe B&O hvis sony giver samme resultat til billigere penge.

Tak til Brian for svar... :)

Bailey
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 02 mar 2008 13:40
Mit fyr: mangler stadig fyr
Areal: 240
Geografisk sted: Djursland

Re: Valg af stoker

Indlæg af Bailey » 02 mar 2008 19:53

pendec skrev:Jeg kører med det jeg kalder et billigt alternativ, Bio18 . Jeg havde selv en EcoClimax før, som var utrolig besværlig..kikkede selv på baxi og andre "store" modeller i 40k klassen og helt op til en BioWin til 70k.

Dog var det alt for meget, når Eco'n kun var 3 år gammel, så et billigt og måske bare en mere simpel løsning skulle findes, som ikke var for 21 århundred agtig.

Bio18 er for mig faldet godt til rette i huset, og det larmer jo ikke (fyrrum er tæt på stue)..
Den er 95% elektronisk styret, kun en kæde som gør noget at opgaven manuel..
Derudover utrolig stabil for de 10 uger jeg har haft den kørende, udover almindelige tilkørselsforhold.

Den var billig 18k, og fylder også meget mindre end en Baxi løsning, som min VVS'r forklarede ville tage en stor del af mit rum, som ikke er så stort.

Så en pillebrænder, ikke nødvendigvis bio18, er et godt alternativ.. mener jeg..
Jeg bruger ca. 32kg pr. dag på 180m2 alle rum opvarmet, og det er vist acceptabelt.


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Valg af stoker

Indlæg af Brian B » 03 mar 2008 08:38

Hej selv tak
Jeg tror ikke nitro-x sviner mere end andet stoker brændsel, men det lyder til du skal have en rigtig stoker som kan tage lidt af hvert, der er ikke de store prisforskel på stoker, men du skal regne med det kræver lidt arbejde og tilsyn at have en stoker der kan brænde lidt af hver.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Stoker - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Ulrik » 03 mar 2008 11:22

Info:
Emnet er delt således at Bailey får sin egen tråd.

Hvad lyder budgettet på?
MvH Ulrik©

Bailey
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 02 mar 2008 13:40
Mit fyr: mangler stadig fyr
Areal: 240
Geografisk sted: Djursland

Re: Stoker - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Bailey » 03 mar 2008 12:09

Mit budget er omkring 45.000 til fyr, vandkedel/varmer, opsætning, skorsten og de evt. løsdele som skal købes.
Skorstenen må gerne være en midlertidig og billig løsning alt efter hvad der nu er lovligt.

Da jeg osse skal have gulvvarme i huset, kan det være at det samlet set er billigere at samme vvs-mand ordner det hele.

palau
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Re: Stoker - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af palau » 03 mar 2008 16:42

Gejs stoker, som jeg har, kan fyre med stort set alt lige fra piller til skovflis. Da den er bygget sammen med en Alcon kedel, kan jeg også fyre med brænde og koks, og hvad jeg nu lige falder over. Det er rart med noget fleksibilitet. Men jeg kunne forestille mig at de rendyrkede pillefyr udnytter pillerne en lille smule bedre. Det er nok et spørgsmål om temperament, hvad man vælger. Jeg har ikke fortrudt.

http://www.gejs.dk/

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Stoker - hvad skal jeg vælge?

Indlæg af Ole S. » 03 mar 2008 23:08

Hej

Med et samlet budget på 45k, skal du helt ned i den lave ende når det gælder fyr, tror ikke du skal sættte næsen op efter en stoker. En pillebrænder til omkring 20k. er nok mere realistisk.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar