Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af flisfyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
achalberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 dec 2016 22:28

Valg af flisfyr

Indlæg af achalberg » 01 jan 2017 15:46

Hej

Jeg bor i en gammel fredet hovedbygning på ca 600 kvm hvor der i dag fyres med olie. Jeg vil gerne have en billigere løsning til opvarmning og har pladsen til alle løsninger i gårdens bygninger. Herudover vil jeg også gerne have mulighed for lejlighedsvis at kunne opvarme en uisoleret 180 m2 staldbygning.

Jeg er efterhånden ved at nå frem til at flis nok er den bedste løsning, da vi har egen skov som sagtens kan forsyne os med flis.

Jeg planlægger at bygge et magasin på 50 m3, så vi ikke skal fylde op for tit. Der skal gå en cirkeludmader fra magasinet til fyret på ca 4 m. Jeg har en hal på ca 200 m2 der egner sig til flisopbevaring og planlægger at fylde denne hver 2-3 år. Hallen har perlestensunderlag og jeg overvejer derfor at asfaltere den, støbning af cementgulv virker dyrt.

Jeg er i tvivl om jeg skal vælge en fyrløsning med stor akkumuleringstank så fyret kan slukkes i nogle perioder i stedet for at køre på lavblus. Afstand fra fyr til hovedbygning er 120 m. og der skal trækkes varmerør ca halvvejs indendørs og resten af vejen i jorden.

Så er der selve fyret. Hvilket er bedst til mig? Alle virker meget glade for netop deres fyr og jeg savner en sammenligning og kategorisering/typeiddeling mellem de forskellige modeller. Jeg har kig på Twin-heat, Reka, Passat, MGM og er så småt begyndt at indhente tilbud. Jeg foretrækker et stabilt fyr som bare kører og holder i mange år og som er enkelt at udbedre fejl på, skulle der opstå problemer, men prisen skal også være i orden. Bør jeg overveje andre mærker og er 80 KW for stort?

Er der nogen som har gode råd?

På forhånd tak.

Anders


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Valg af flisfyr

Indlæg af Brandsen » 01 jan 2017 18:41

Halløj i forum,

Med hensyn til størrelse på fyret, så vil det være fint hvis du kunne oplyse hvor meget
olie der anvendes på det nuværende fyr, og hvis du oven i købet ved hvor meget olie der
bruges på en varm sommerdag og en kold vinterdag, vil det være helt perfekt, for det vil
give en ide om både minimum- og maximum-forbrug.

Minimumsforbruget er efter min mening meget vigtigt for dit valg af løsning, for mange køber
ud fra en betragtning om at 'vi vil ikke fryse', et fyr der er alt for stort om sommeren med lille
varmeforbrug, med det resultat at fyret pausefyrer, med dårlig økonomi, sod og aske til følge.

Med 600m2 der skal opvarmes, samt extra 180m2 er også skal kunne varmes op i en fart,
siger fyret skal være ret stort, og det vil ofte give problemer om sommeren, så din tanke om
en akku tank er helt rigtig, så kan fyret køre fuld skrald når der kaldes på varme, og så stoppe
helt når akku tanken er varmet op. Den løsning kræver i praksis at fyret selv kan tænde op,
og det er ikke helt nemt når der fyres med flis, ved ikke hvor mange flis-fyr der kan det.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Valg af flisfyr

Indlæg af Jens » 01 jan 2017 19:56

Som Brandsen siger, så er det hidtidige olieforbrug den bedste rettesnor for fyrets størrelse.
Umiddelbart vil jeg tro, at 80 kw er alt for stort, - mener også at der er væsentlige forskelle i love og regler, der afhænger af om fyret er under eller over 60 kw.

Der er næppe tvivl om at Reka's vandrende trapperrist, er et rigtigt godt og velafprøvet system til komplicerede brændsler, som jeg vil henregne flis under.
Dit største problem uanset mærkevalg, vil være at opnå en fornuftig drift i den varmeste sommertid, - der kunne det måske være en fordel med en kombiløsning, - med et mindre pillefyr til sommerdrift, som er parallelkoblet med flisfyret.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

achalberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 dec 2016 22:28

Re: Valg af flisfyr

Indlæg af achalberg » 01 jan 2017 20:01

achalberg skrev:Hej

Jeg bor i en gammel fredet hovedbygning på ca 600 kvm hvor der i dag fyres med olie (ca 6-8000 L/år). Jeg vil gerne have en billigere løsning til opvarmning og har pladsen til alle løsninger i gårdens bygninger. Herudover vil jeg også gerne have mulighed for lejlighedsvis at kunne opvarme en uisoleret 180 m2 staldbygning.

Jeg er efterhånden ved at nå frem til at flis nok er den bedste løsning, da vi har egen skov som sagtens kan forsyne os med flis.

Jeg planlægger at bygge et magasin på 50 m3, så vi ikke skal fylde op for tit. Der skal gå en cirkeludmader fra magasinet til fyret på ca 4 m. Jeg har en hal på ca 200 m2 der egner sig til flisopbevaring og planlægger at fylde denne hver 2-3 år. Hallen har perlestensunderlag og jeg overvejer derfor at asfaltere den, støbning af cementgulv virker dyrt.

Jeg er i tvivl om jeg skal vælge en fyrløsning med stor akkumuleringstank så fyret kan slukkes i nogle perioder i stedet for at køre på lavblus. Afstand fra fyr til hovedbygning er 120 m. og der skal trækkes varmerør ca halvvejs indendørs og resten af vejen i jorden.

Så er der selve fyret. Hvilket er bedst til mig? Alle virker meget glade for netop deres fyr og jeg savner en sammenligning og kategorisering/typeiddeling mellem de forskellige modeller. Jeg har kig på Twin-heat, Reka, Passat, MGM og er så småt begyndt at indhente tilbud. Jeg foretrækker et stabilt fyr som bare kører og holder i mange år og som er enkelt at udbedre fejl på, skulle der opstå problemer, men prisen skal også være i orden. Bør jeg overveje andre mærker og er 80 KW for stort?

Er der nogen som har gode råd?

På forhånd tak.

Anders

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Valg af flisfyr

Indlæg af Jens » 01 jan 2017 21:06

Med et forbrug på kun 6-8000 liter olie, - så er størrelsen nok nærmere 30-35 kw, og så vil jeg mene du også er dækket ind, når du lejlighedsvis vil varme de ekstra 180 kvm op.

Jo mindre fyr du kan nøjes med i spidsbelastning om vinteren, jo bedre vil den kunne håndtere sommerfyring, da den vil have en mindre minimumsydelse, hvor den stadig kan køre ordentligt.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Valg af flisfyr

Indlæg af Brandsen » 01 jan 2017 21:37

Halløj i forum,

Hvis du er i den høje ende af de 6.000-8.000l olie, altså 8.000l årligt, så siger energiberegneren
du skal have et anlæg på 27kw, så det passer meget godt for tidligere forslag om 30-35kw som
passende størrelse på et stokerfyr.

Som Jens nævnte, så er to fyr også en mulighed, jeg har en Baxi stoker på 25kw, og en Scotte på 10kw,
som er koblet parallelt. Baxi'en kører faktisk kun om vinteren, og kun på lav last, dvs ca 30% af maximum,
men den kan ikke komme under 6-7kw, og det er vildt for meget om sommeren, hvor der kun skal laves varmt
vand til brusebadet, så der kører den lille Scotte, den kan gå helt ned til 1kw.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Valg af flisfyr

Indlæg af Jens » 01 jan 2017 22:09

En vigtig detalje er din fremføring fra fyr til beboelse, når der er 120 meter, - så er det vigtigt, at du ikke sparer på kvaliteten af de fjernvarme-rør du vælger. Glem alt om jernrør med rørisolering og lign., - det er kun fjernvarmerørene, som er egnede.

En krone sparet kan hurtigt blive til mange kroner tabt, - på så lang en strækning kan du få et enormt varmetab, hvis kvaliteten ikke er i orden.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Valg af flisfyr

Indlæg af timkenneth » 02 jan 2017 06:32

hej Anders.

prøv at ring til Linka Energy, de skriver godt nok de arbejder med anlæg fra 100 til 10000 kw, men jeg tror dit projekt kunne være noget for dem.
http://www.linka.dk/

den der lejlighedsvise opvarmning af de 180 m2 staldbygning, hvor ofte er det og hvor varmt skal det være? tænker du radiator eller kalorifer?

hvor er du fra? jeg kan måske arrangere en rundvisning ved et fyr der ca opvarmer 3/4 dele af det du efterspørger, men har samme opstilling. det et twinheat beliggende i 6980.

achalberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 dec 2016 22:28

Re: Valg af flisfyr

Indlæg af achalberg » 02 jan 2017 08:25

timkenneth skrev:hej Anders.

prøv at ring til Linka Energy, de skriver godt nok de arbejder med anlæg fra 100 til 10000 kw, men jeg tror dit projekt kunne være noget for dem.
http://www.linka.dk/

den der lejlighedsvise opvarmning af de 180 m2 staldbygning, hvor ofte er det og hvor varmt skal det være? tænker du radiator eller kalorifer?

hvor er du fra? jeg kan måske arrangere en rundvisning ved et fyr der ca opvarmer 3/4 dele af det du efterspørger, men har samme opstilling. det et twinheat beliggende i 6980.
Jeg er fra Sydfyn. Hvem skal man tale med hos Linka? Jeg har tidligere talt med dem hvor jeg netop fik oplyst at de ikke havde anlæg på under 100 kW.

achalberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 dec 2016 22:28

Re: Valg af flisfyr

Indlæg af achalberg » 02 jan 2017 10:15

achalberg skrev:Jeg er fra Sydfyn. Hvem skal man tale med hos Linka? Jeg har tidligere talt med dem hvor jeg netop fik oplyst at de ikke havde anlæg på under 100 kW.
Jeg tror at opvarmning af stald skal ske med kalorifere,


Besvar