Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjælp til valg af pillefyr og varmtvandsbeholder

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: hjælp til valg af pillefyr og varmtvandsbeholder

Indlæg af triumph » 29 dec 2016 14:10

dannidines skrev:Egentlig et underlig angreb Triumph...er du ved at skubbe mig ud af forum?! ;) ;) ;)

Må hellere tilføje: skrevet for sjov :)
Det var skam ikke noget angreb, det var blot skrevet med en virkeligt stor forundring.
Jeg kan heller ikke forstå hvordan at man ved at udskifte en rimelig fornuftig brændselsanlæg, kan opnå energitilskud på 7000 kr.
På arbejdet arbejder jeg meget med energitilskud. Industrien kan somregel opnå bedre prise end private, da besparelserne er større / administrationen pr kwh. er mindre. Pt får jeg 30 - 40 øre/KWh + moms (max 50 øre inkl. moms)
Dvs at for at få 7000 kr, skal man spare 14.000 kwh = 1400 l olie, eller 3 tons piller pr år.
Et 15 år gammelt oliefyr har vel en virkningsgrad på 85%, så reelt kan man max spare 10 % af forbruget ved at udskifte til et nyt anlæg.
Hvilket så medføre at man tidliger skulle have haft et olieforbrug på 14.000 l/år.
Hvis man har haft det, så er det nok ikke en 10 KW scotte man skal gå efter :wink:

Jeg kan godt forstå at man får et stort tilskud hvis man udskifter en gammel brændefyret salemander, med et moderne pillefyr, men det er der jo ikke tale om her.

Når forhandlere reklamere med "energitilskud" på 5000 kr på et pillefyr, uden nogen viden om hvilken opvarmningsform der har været tidligere (Det kunne jo have været et kondenserende gasfyr, med en virkningsgrad på 105%)
Så må størstedelen af beløbet enten være ganske almindelig rabat, eller ganske almindelig svindel.
Nu er markedet for energitilskud generelt plaget af snyd. Hvis jeg f.eks sætter led, rør op. Så er der jo ingen der ved om det er halogen, eller lystofrør der har siddet der tidligere. Der er heller ingen der ved hvor mange timer de givne led rør er tændt/år. Og dermed hvor stor besparelsen er.
Energiselskaberne lever af at sælge energibesparelser, jo flere kwh de spare, jo mere tjener de. Og jeg har aldrig nogen sinde været ude for at der har været lavet kontrol af de ting vi har lavet.
På samme måde kan det selvfølgeligt også være med pillefyr


dannidines

Re: hjælp til valg af pillefyr og varmtvandsbeholder

Indlæg af dannidines » 29 dec 2016 14:18

Hehe, det var nu også skrevet med et glimt i øjet :)

De gamle skiftede netop fra en gl. SALEMANDER kedel til et moderne pillefyr og deraf det større tilskud!

Jeg var dog af den opfattelse samme var gældende for olie, men er efterfølgende blevet opdateret på det, og kan se der fra 2016 er mindre tilskud at hente.

De tilskud forhandlerne giver er, i min optik, en deling mellem de får det tilskud der er + rabat... Dig førhen ofte en fortjeneste for forhandlerne, som f.eks. ved overdragelse af Co2 realisering til NBE for et opstartsbesøg....

Men jeg som jeg kan se det idag, så er tilskud nok nærmere 2-3000kr ved skifte fra olie til piller, men stadig værd at tage med :)

Anyways, der har været en del fusk omkring disse Co2 realiseringer, men det var vist på højere niveau hvor samme "pulje" blev solgt i flere lande... For menig mand kan jeg ikke se hvordan man kan fuske.. Tilskud kan kun hentes een gang på adressen, når gl
anlæg udskiftes med et moderne :)

PETERKNUDSEN1767
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 28 dec 2016 20:53
Mit fyr: BS1016mini
Areal: 181
Brændsel: Agrol træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup
Givet likes: 20 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: hjælp til valg af pillefyr og varmtvandsbeholder

Indlæg af PETERKNUDSEN1767 » 29 dec 2016 14:37

Nu er jeg med :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: hjælp til valg af pillefyr og varmtvandsbeholder

Indlæg af triumph » 29 dec 2016 15:59

dannidines skrev:Hehe, det var nu også skrevet med et glimt i øjet :)

De gamle skiftede netop fra en gl. SALEMANDER kedel til et moderne pillefyr og deraf det større tilskud!

Jeg var dog af den opfattelse samme var gældende for olie, men er efterfølgende blevet opdateret på det, og kan se der fra 2016 er mindre tilskud at hente.

De tilskud forhandlerne giver er, i min optik, en deling mellem de får det tilskud der er + rabat... Dig førhen ofte en fortjeneste for forhandlerne, som f.eks. ved overdragelse af Co2 realisering til NBE for et opstartsbesøg....

Men jeg som jeg kan se det idag, så er tilskud nok nærmere 2-3000kr ved skifte fra olie til piller, men stadig værd at tage med :)

Anyways, der har været en del fusk omkring disse Co2 realiseringer, men det var vist på højere niveau hvor samme "pulje" blev solgt i flere lande... For menig mand kan jeg ikke se hvordan man kan fuske.. Tilskud kan kun hentes een gang på adressen, når gl
anlæg udskiftes med et moderne :)
Tilskud er jo udelukkende beregnet udfra KWh besparelsen. Ikke CO2 belastningen. Derfor får man det samme for en kwh olie, og en kwh træ. Oliefyr har bare generelt en højere virkningsgrad, end en gammel brændefyret salemander.

Menigmand kan jo stadig fuske.
Hvis man efterisolerer, er der jo ingen der ved om der lå 0, 100, eller 200, inden man startede.
Hvis man skifter vinduer, kan man jo have haft enkeltglas, istedet for termoruder, osv

dannidines

Re: hjælp til valg af pillefyr og varmtvandsbeholder

Indlæg af dannidines » 29 dec 2016 16:04

Den med virkningsgrad og besparelse i KWh og ikke Co2 belastning fangede jeg da jeg bogede efter idag ;)

Altså, jeg gik da ud fra man som minimum tager udgangspunkt i BBR og byggeår = det sætter vel en minimums isoleringsgrad, men havde ikke lige tænkt det som du skriver... Jeg tager udgangspunkt i det gode i mennesker.

Nå men, trådstarter, der er så et mindre tilskud til dig end jeg først antog, jeg tog udgangspunkt i et tilskud hvor der blev skiftet fra fastbrændsel
triumph skrev:Tilskud er jo udelukkende beregnet udfra KWh besparelsen. Ikke CO2 belastningen. Derfor får man det samme for en kwh olie, og en kwh træ. Oliefyr har bare generelt en højere virkningsgrad.

Menigmand kan jo stadig fuske.
Hvis man efterisolerer, er der jo ingen der ved om der lå 0, 100, eller 200, inden man startede.
Hvis man skifter vinduer, kan man jo have haft enkeltglas, istedet for termoruder, osv


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: hjælp til valg af pillefyr og varmtvandsbeholder

Indlæg af triumph » 29 dec 2016 16:13

dannidines skrev:Den med virkningsgrad og besparelse i KWh og ikke Co2 belastning fangede jeg da jeg bogede efter idag ;)

Altså, jeg gik da ud fra man som minimum tager udgangspunkt i BBR og byggeår = det sætter vel en minimums isoleringsgrad, men havde ikke lige tænkt det som du skriver... Jeg tager udgangspunkt i det gode i mennesker.

Nå men, trådstarter, der er så et mindre tilskud til dig end jeg først antog, jeg tog udgangspunkt i et tilskud hvor der blev skiftet fra fastbrændsel
Det er netop derfor jeg ikke tror dit facebook tilbud er særligt godt.
Hedestoker giver 5000 i "energitilskud" Men man kan selv kun få 2000.
Det er de første 3000 kr´s rabat på anlægget

pendec

Re: hjælp til valg af pillefyr og varmtvandsbeholder

Indlæg af pendec » 29 dec 2016 21:11

dannidines skrev:Såfremt reglerne ikke er ændret, så prøv at ringe til dit elselskab,og snak med dem.. De kan også opdatere dig på reglerne
Her ville seas-nve slet ingen tilskud give, hvis jeg ikke brugte deres fagfolk til at installere. Så mon ikke flere andre oplever at besparelsen ædes op af fagfolk som skal gøre arbejdet, og så skal man altså kende en anden vej til at få tilskud, eller så er seas-nve bare ikke et elselskab man skal spørge der.

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: hjælp til valg af pillefyr og varmtvandsbeholder

Indlæg af nasty » 30 dec 2016 10:04

Jeg vil da godt komme med med mit indput til valg af anlæg og varmtvandspeholder
1 vælge rigtig første gang ( prøv at finde de videoer med biomax på youtube ang rens det vil man blive slem træt af)
2 Et anlæg så som en blackstar er et fornuftig valg med en V7 styring gerne med en stor silo
3 en metro varmtvandsbeholder på 110 l
4 vælge varmtvandspriotering
5 vælg en montør du stoler på

Jeg har selv en scotte/woody mini 10 kw det køre fornuftig eneste er den lille silo og en 60 liter metro den kan vi ikke tømme for varmt vand nå fyret køre eneste udfordring er somme perioden der skal bade planlægges da fyret kun laver varmt vand om sommeren
Vi er 2 voksne & 3 børn
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: hjælp til valg af pillefyr og varmtvandsbeholder

Indlæg af PellX21 » 30 dec 2016 10:12

Den facebookgruppe der er tale om skulle vel tilfældigvis ikke være "Os med pillefyr"?. Uden at blive alt for negativ, så forlod jeg denne gruppe, på grund af alle de ulovlige og oppumpede salgsannoncer. Klasse 3 fyr blev solgt uden attest, eller uden nogen form for information om, at de ikke kunne genopsættes, forkerte data på fyr - og flere såkaldte gode tilbud holdte jo ikke til nærmere undersøgelse af folk, som har begreb om tilskudsreglerne. Jeg er overbevist om at flere godtroende købere er blevet snydt i den gruppe. Så nu holder jeg mig til her på forum i stedet :).

Men for at holde fokus på det du gerne vil Peter Knudsen. Et 16kw blackstar pillefyr tror jeg bestemt er et godt valg, mon ikke det er det mest solgte pillefyr i Danmark (så der er masser af hjælp og vejledning at få). Da du selv kan sætte det op, gætter jeg på at du er lidt gds-typen - hvilket med sikkerhed øger chancen for at du får en rigtig god drift på fyret. De laveste priser på en ny Blackstar har jeg set ved Hedestoker og q-pro. Men du skal være opmærksom på dit fyrrum og skorsten, her skal skorstensfejer med på råd - da han skal godkende det hele - en evt. ombygning og renovering af skorsten kan sprænge budgettet noget. Har skorstenen en lysning på mere end 150mm og er uisoleret, så kan det være en idé at gøre noget ved det.

Med hensyn til solvarme, så kan der vistnok også indløses tilskud til disse. En 300l vvb og 60 rør med overskudsvarmen ud i huset via en veklser ville sikkert være passende. Vvs-eksperten har nogle ret billige sæt, uden jeg dog ved om de indeholder alle nødvendige komponenter. Det bør kunne handles til omkring 20.000dkr ud fra deres kampagne at dømme. Men så er du pludselig over det dobbelte af dit oprindelige budget. Start med pillefyret og fyrrummet, så kan du om du stadig vil have solvarme til næste år (skal vvb skiftes nu, så skift den til en solvarme-vvb)

Så fremt den gamle Nilan vvb ikke fejler noget - så bør den godt kunne genbruges.

Energitilskud kan mig bekendt også søges gennem nogle kraftvarmeværker.

PETERKNUDSEN1767
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 28 dec 2016 20:53
Mit fyr: BS1016mini
Areal: 181
Brændsel: Agrol træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup
Givet likes: 20 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: hjælp til valg af pillefyr og varmtvandsbeholder

Indlæg af PETERKNUDSEN1767 » 30 dec 2016 15:59

Tusind tak pellx21


Besvar