Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
ofktoubro
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 nov 2016 16:21
Givet likes: 3 gange

HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!

Indlæg af ofktoubro » 03 nov 2016 16:43

Hej,

Jeg skal have nyt fyr.
Jeg har et frygteligt Denviro/Biovarme som nu skal have skiftet styringsboks for at leve videre - og jeg gider ikke kaste flere penge efter det lort.
Samtidig har jeg i den grad brændt nallerne på at købe hos Biovarme, så jeg er helt bange for om andre fyr er af lige så ringe kvalitet... Det er de vel ikke, men jeg har brug for råd af jer som har erfaring med et godt stabilt fyr. Jeg tør i øjeblikket ikke stole på hvad en producent siger fordi Biovarme var så fulde af bullshit :)

Mit setup er
• En "stor" silo (ca 4.5 M3)
• En lille silo
• Fyrets "egen" snegl stikker ned i den lille silo
• 1000 liters akkumuleringstank
• ca 12 m2 Solceller
• "Varmehus" bygget til fyret
• To ældre huse skal opvarmes - ialt ca. 400 m - dog ikke alt sammen to 22°C

Denviroen var 23KW og kunne godt klare det når den virkede. Der kan blæses piller ind i den store silo, men det smuld der kom af det kunne Denviroen slet ikke magte. Så jeg har brugt sække som jeg selv hælder i den store silo. Når det kørte gav det mig et par måneder uden at skulle tænke på pilleopfyldning. Den lille silo er dog UDEN tæt låg - som det ser ud til nogle fyr kræver - da den automatisk fyldes fra den store silo. Da fyret står for sig selv er støj ikke noget problem. Varmehuset det hele står i er dog bygget "rundt om" siloer, fyret og akku-tank så jeg kan ikke nemt lave om på basis setuppet. Altså noget der ligner Denviro med brænder i fronten/bunden og føde-silo ved siden af fyret.

Mine ønsker (i prioriteret rækkefølge):
• Stabilitet
• Kvalitet
• Automatisk opstart
• Enkelhed - jo færre fancy "automatiske" ting jo bedre
• Nemt at rengøre og tømme aske
• Akkumuleringstanks føler (selvom jeg tænker at alle har?)
• Helst et fyr der ikke kræver "tryk" / tæt låg på den silo der suges fra
• Helst et fyr som har det ok med en hvis mængde smuld
• Høj effektivitet

Det kunne være fedt med (igen i prioriteret rækkefølge):
• Mulighed for at se status online eller bare se det på mit lokale net
• Meget gerne en opensource eller meget konfigurerbar styringsboks
• Evt. mulighed for andet brændsel end piller
• Renlighed - har et dedikeret hus men der er seriøst støvet og det er lidt træls

Denviroen skulle rengøres hver uge i vinterperioden for at køre optimalt og den er simpelthen så bøvlet at skille ad hele tiden. Jeg har egentlig ikke noget imod at rengøre og smårense tit - bare det er nemt og man ikke føler man slider på skidtet ved at skille det ad :)

Jeg ved det er mange spørgsmål - men jeg håber det giver mening og at der er nogen herinde der kan hjælpe :)


ofktoubro
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 nov 2016 16:21
Givet likes: 3 gange

Re: HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!

Indlæg af ofktoubro » 03 nov 2016 16:52

Jeg ved det er mange informationer! Men jeg håber nogen kan fortælle om egne gode oplevelser - eller om det fyr du ville købe hvis du kunne købe et nyt idag...

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!

Indlæg af Jens » 03 nov 2016 17:04

Det er nærliggende svar er et MGM, min erfaring er, at det er seriøst ligeglad med smuld / kvalitet af piller.
Den har føler i siloen og styring kan styre opfyldning fra ekstern silo.
Generelt tror jeg den opfylder de ønsker, du har opstillet, - har dog har ikke prøvet andet end træpiller og mener heller ikke det er besværet og ulemperne værd.

Det var den korte version, da arbejdet kalder ;-)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!

Indlæg af triumph » 03 nov 2016 18:28

Jeg ved ikke hvordan din solvarme styres, er det af fyret, eller med seperat styring ?
Jeg ved at NBE der sælger Scotte og RTB har solvarmestyring der arbejder sammen med fyrets styring (Uden jeg ved særligt meget om det) RTB er et mere modrne fyr end scotten
Derudover er Pellux 100 og MGM (som nævnt ovenfor), gode valg

dannidines

Re: HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!

Indlæg af dannidines » 03 nov 2016 18:40

Kort sagt:

RTB, MGM og Pellux 200 exclusive vil jeg mene er 3 gode bud vil jeg mene

Vores venner havde sådan karl du er træt af og deres kom aldrig rigtig op og køre... Men brændte til gengæld deres længe på gården ned da fyret selv blev træt af livet


ofktoubro
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 03 nov 2016 16:21
Givet likes: 3 gange

Re: HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!

Indlæg af ofktoubro » 03 nov 2016 20:27

Jens skrev:Det er nærliggende svar er et MGM, min erfaring er, at det er seriøst ligeglad med smuld / kvalitet af piller.
triumph skrev:RTB er et mere modrne fyr end scotten. Derudover er Pellux 100 og MGM (som nævnt ovenfor), gode valg
dannidines skrev:Kort sagt: RTB, MGM og Pellux 200 exclusive vil jeg mene er 3 gode bud vil jeg mene
Når jeg kigger på MGM så ser jeg et kompliceret, indelukket og meget automatiseret pillefyr. Det ser ud til i mindre grad at være tilfældet med RTB som er uden retrater og Pellux med en slags retrater bagerst i brændkammeret(?).

Jeg vil umiddelbart helst have noget simpelt der "bare virker" og som jeg selv kan rense og holde kørende, fremfor noget over-automatiseret. Måske er jeg bare overfølsom efter næsten 6 år med Denviro og uden stabil varme...

Har I erfaring gennem flere år med dem?
Og er de (især MGM) ikke svære at rense?

=====
triumph skrev:Jeg ved ikke hvordan din solvarme styres, er det af fyret, eller med seperat styring ?
Solvarmen styres individuelt så det behøver jeg heldigvis ikke blande sammen :)
dannidines skrev:Vores venner havde sådan karl du er træt af og deres kom aldrig rigtig op og køre... Men brændte til gengæld deres længe på gården ned da fyret selv blev træt af livet
Shit, det nåede vores heldigvis ikke. Men det er hovedrystende med Denviro/Biovarme - ser dog ud til at de har givet op på dem... Ihvertfald er de på seriøst tilbud derovre. Det er SÅ synd for dem der i god tro køber sådan en... :(

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!

Indlæg af baggadap » 03 nov 2016 21:01

Hvis du gerne vil have en super styring og online muligheder, så tror jeg ikke der findes noget bedre end dem NBE laver pt. Den nye V13 styring er tablet baseret, og bruger en åben protokol.
Nu står du jo nok og skal have købt ASAP men ellers ville jeg vente på den nye Blackstar+ som er på trapperne..

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!

Indlæg af Alex fs » 03 nov 2016 21:42

MGM er ikke svært at rense. et par ryk i håndtaget, så er det klaret.
Aske er ligeledes nemt. Brænderskålen renser jeg faktisk aldrig.

Får du den model der hedder lux, så renser det selv røgrør, og mener også det selv kører asken ud i en spand ved siden af.

´Det er meget automatiseret, og det kører bare.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!

Indlæg af triumph » 04 nov 2016 10:56

ofktoubro skrev:Når jeg kigger på MGM så ser jeg et kompliceret, indelukket og meget automatiseret pillefyr. Det ser ud til i mindre grad at være tilfældet med RTB som er uden retrater og Pellux med en slags retrater bagerst i brændkammeret(?).

Jeg vil umiddelbart helst have noget simpelt der "bare virker" og som jeg selv kan rense og holde kørende, fremfor noget over-automatiseret. Måske er jeg bare overfølsom efter næsten 6 år med Denviro og uden stabil varme...

Har I erfaring gennem flere år med dem?
Og er de (især MGM) ikke svære at rense?

=====


Solvarmen styres individuelt så det behøver jeg heldigvis ikke blande sammen :)


Shit, det nåede vores heldigvis ikke. Men det er hovedrystende med Denviro/Biovarme - ser dog ud til at de har givet op på dem... Ihvertfald er de på seriøst tilbud derovre. Det er SÅ synd for dem der i god tro køber sådan en... :(
Alle fyr har jo plusser og minusser. MGM har det plus at det er ikke er følsomt over for støv. Og jeg syntes jo at det er lige så simpelt som de andre. Hiv i et håndtag, og det er rensningen. Hvis noget går galt, så kan man se alt. Det samme gør sig gældende på Pellux.
Tænk over at et RTB bliver renset med trykluft. Hvis nu det ikke virker, så blokker hele fyret op, og det er slet ikke til at komme ind til. (eller hvad hvis der kommer løbesod ?)
Pellux syntes jeg jo er nem og komme til, det er jo nemt og hive en retarder op og rense røret, hvis den ikke bevæger sig
Tilgændgæld har RTB den bedste styring. Den har også en snegl der trækker piller ind i brænderen, hvor de falde selv på pellux. På enkelte Pelux har der været lidt problemer med at piller ikke falder ordenligt ned i brænderskål, eller der sidder smulder i slangen, der blokere

mattiassonne
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 16 jan 2015 17:17
Mit fyr: MGM Comfort 25
Areal: 299
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3700
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: HJÆLP - Jeg skal have nyt Fyr!

Indlæg af mattiassonne » 04 nov 2016 12:18

Her kan du se, hvordan man renser et MGM Comfort (det er det billige uden automatisk rens af røgrør) https://www.youtube.com/watch?v=83e5TQTJB3Q

Man skal bare trække i håndtaget og slippe... Sådan et har jeg i 25 kw version! :-)

Jeg undlod det med håndtaget et halvt års tid, da jeg alligevel ikke syntes der kom noget støv ned i starten. Meeen, det gjorde der så efter det halve år, med det resultat at der pludseligt var en del løs aske i røgsugeren, som gjorde at fyret meldte fejl. Men vupti, så denne video om årligt rengøring https://www.youtube.com/watch?v=3kWFXiS77OQ og her var det jo nemt at se hvordan røgsugeren afmonteres og det ordnes.. Neeemt, og fyret kørte igen.

Jeg kan bestemt anbefale fyret, men om det passer til dig, skal jeg ikke kunne sige. Jeg bor på Bornholm, laaangt væk fra forhandleren, i Herning, så går der noget galt er jeg lidt på Herrens mark, men det har på ingen måde drillet. Det kører bare, og tager automatisk piller fra min ekstra silo, når beholderen på fyret er ved at være tom. Neemt.

Jeg vælger såmænd bare de piller der er billigst, selvfølgeligt er aske lidt afgørende, for så går der længere tid mellem jeg skal rense ud, men ellers er det lige meget med smuld og andet. Så jeg kikker til fyret når min eksterne silo er tom, det er på 5-600 kg, og renser aske ud efter 1-2 tons træpiller...


Besvar