Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nicdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 02 apr 2009 14:22

Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af nicdal » 29 sep 2016 13:06

Hej,

Jeg står i den situation at jeg for 8 år siden købte en Bio 18 med VVB i vvs-eksperten, og er aldrig blevet gode venner med den. Den har fra start kørt elendigt og ustabilt. Jeg har haft flere fagfolk på systemet men uden hjælp. Så nu giver jeg sku op.

Så nu er jeg faktisk så træt af træpillefyr at jeg er begyndt at kigge på at få et gasfyr. Men man kan jo ikke rigtigt komme udenom at pillerne er noget billigere i indkøb end gassen.

Mit hus er på 140kvm i 2 plan fra 1968, dertil ca. 20kvm lagerrum som bare skal holdes frostfrit. Stueplan kører på gulvvarme og første sal på radiatorer. Alt styres med Danfoss Link.

Jeg tænker jeg vil være åben for at få et nyt træpillefyr, såfremt der findes en løsning som kan det jeg ønsker.

1. Jeg er ikke gør-det-selv mand og ønsker så vidt muligt ikke at have noget med fyret at gøre. Så der skal ikke bruges tid med fyret på fin-justeringer, analysere aske, forbrænding etc... Det interessere mig ikke, så jeg vil skulle betale en fagmand for det.
2. Ingen driftstop... Fyret skal kører og blive ved med det uanset hvad. Jeg skifter sjældent pillemærke, men jeg vil egentligt helst have at fyret bare æder det den får serveret uden at stille spørgsmål.
3. Det skal kører hele året rundt. Da vi om sommeren bruger det til VVB og gulvvarme i badeværelset.
4. Jeg er træt af at rense fyr ustandseligt. Jeg vil ikke stå med sorte arme hver eneste uge, og et fyrrum som bliver svinet til.
5. Det skal helst kun kører når der er behov for at det kører. Hvis VVB er fyldt med varm vand og alle gulve og termostater i huset er slået fra. Så er der ingen grund til at det brænder piller af. (Danfoss Link kan vist med et kedelrelæ fortælle hvornår huset mangler varme).

Mit budget ligger i omegnen af max 60.000 med montering. Dog skal det ikke være 10.000 fra eller til som gør den store ændring hvis det er den helt rigtige løsning.

Er der et træpillefyr som jeg kan blive glad for? Eller må jeg over på gas?

På forhånd tak for hjælpen icon_cheesygrin.gif


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af pille bruger » 29 sep 2016 13:50

nicdal skrev:Hej,

Jeg står i den situation at jeg for 8 år siden købte en Bio 18 med VVB i vvs-eksperten, og er aldrig blevet gode venner med den. Den har fra start kørt elendigt og ustabilt. Jeg har haft flere fagfolk på systemet men uden hjælp. Så nu giver jeg sku op.

Så nu er jeg faktisk så træt af træpillefyr at jeg er begyndt at kigge på at få et gasfyr. Men man kan jo ikke rigtigt komme udenom at pillerne er noget billigere i indkøb end gassen.

Mit hus er på 140kvm i 2 plan fra 1968, dertil ca. 20kvm lagerrum som bare skal holdes frostfrit. Stueplan kører på gulvvarme og første sal på radiatorer. Alt styres med Danfoss Link.

Jeg tænker jeg vil være åben for at få et nyt træpillefyr, såfremt der findes en løsning som kan det jeg ønsker.

1. Jeg er ikke gør-det-selv mand og ønsker så vidt muligt ikke at have noget med fyret at gøre. Så der skal ikke bruges tid med fyret på fin-justeringer, analysere aske, forbrænding etc... Det interessere mig ikke, så jeg vil skulle betale en fagmand for det.
2. Ingen driftstop... Fyret skal kører og blive ved med det uanset hvad. Jeg skifter sjældent pillemærke, men jeg vil egentligt helst have at fyret bare æder det den får serveret uden at stille spørgsmål.
3. Det skal kører hele året rundt. Da vi om sommeren bruger det til VVB og gulvvarme i badeværelset.
4. Jeg er træt af at rense fyr ustandseligt. Jeg vil ikke stå med sorte arme hver eneste uge, og et fyrrum som bliver svinet til.
5. Det skal helst kun kører når der er behov for at det kører. Hvis VVB er fyldt med varm vand og alle gulve og termostater i huset er slået fra. Så er der ingen grund til at det brænder piller af. (Danfoss Link kan vist med et kedelrelæ fortælle hvornår huset mangler varme).

Mit budget ligger i omegnen af max 60.000 med montering. Dog skal det ikke være 10.000 fra eller til som gør den store ændring hvis det er den helt rigtige løsning.

Er der et træpillefyr som jeg kan blive glad for? Eller må jeg over på gas?

På forhånd tak for hjælpen icon_cheesygrin.gif
Prøv at kigge efter sådan en her http://www.nbe.dk/rtb-5/
Den kan det du spørger om, og mere til.
Support over internettet, så bliver det ikke nemmere.
Spørg en god forhandler om energitilskud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af newpas » 29 sep 2016 14:18

Prøv at kigge på MGM. Det glemmer du du har når først det er installeret.

nicdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 02 apr 2009 14:22

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af nicdal » 29 sep 2016 14:24

Michael, når jeg søger på RTB på forummet. Så får jeg en tråd som den her tilbage.
3 mdr. med RTB16

Og det skræmmer mig lidt. Jeg kan dog se at tråden er lidt gammel efterhånden. Så måske der er kommet opdateringer til fyret siden? ... Eller måske bare en mandags model?

MGM virker det til at folk taler pænt om. Men hvordan har den det med rensning (eller mangel på samme). Og kan den de ting jeg søger? RTB'en lyder jo lovende i salgstalen omkring "fuldautomatisk rensning osv"... Men der er jo (næsten) altid forskel fra salgsmateriale og virkelighed.

Jeg er skeptisk som I nok kan fornemme. Men når man kommer fra 8 år med et l*rte fyr... Så er man lidt skeptisk haha...

Tak for jeres tilbagemeldinger indtil nu.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af pille bruger » 29 sep 2016 14:45

nicdal skrev:Michael, når jeg søger på RTB på forummet. Så får jeg en tråd som den her tilbage.
3 mdr. med RTB16

Og det skræmmer mig lidt. Jeg kan dog se at tråden er lidt gammel efterhånden. Så måske der er kommet opdateringer til fyret siden? ... Eller måske bare en mandags model?

MGM virker det til at folk taler pænt om. Men hvordan har den det med rensning (eller mangel på samme). Og kan den de ting jeg søger? RTB'en lyder jo lovende i salgstalen omkring "fuldautomatisk rensning osv"... Men der er jo (næsten) altid forskel fra salgsmateriale og virkelighed.

Jeg er skeptisk som I nok kan fornemme. Men når man kommer fra 8 år med et l*rte fyr... Så er man lidt skeptisk haha...

Tak for jeres tilbagemeldinger indtil nu.
Tag på besøg i et fyrrum :great:
Mit RTB har kørt problemfrit fra dag 1
Fyld piller på, årlig rens, tøm aske kassetten når den er fyldt, det er det.
Når du får fyret sat op af montør, ja har du fuld service og garanti icon_cheesygrin.gif
Gør man det selv, ja så er man selv montør, og skal derfor selv stå for udførelsen.
Der kommer løbende opdateringer til fyret + nye tiltag,
og jo der er mange nye tiltag der retter de omtalte problemer.
F.eks. måling af kompresserfunktionen.
Se f.eks her http://www.nbe.dk/nbe-holder-aben-hus-i-saeby/
Nyt fyr - ny styring - nye muligheder på nettet.
Et fyr der altid er i udvikling icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af Hanefar76 » 29 sep 2016 17:42

Hej
Vi har også haft RTB siden Maj 2014, og det har kørt helt fantastisk.
Så helt klart et fyr der er værd at tage et ekstra kig på. :-)

Mvh
Thomas

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af baggadap » 29 sep 2016 21:05

nicdal skrev:Michael, når jeg søger på RTB på forummet. Så får jeg en tråd som den her tilbage.
3 mdr. med RTB16

Og det skræmmer mig lidt. Jeg kan dog se at tråden er lidt gammel efterhånden. Så måske der er kommet opdateringer til fyret siden? ... Eller måske bare en mandags model?
Hejsa!
Jeg vil mene at de problemer der er beskrevet i ovenstående tråd, mest kommer sig af misforståelser og dårlig montering/indregulering. Hvis du hvis have et fyr der passer sig selv, er det meget vigtigt at du finder en rigtig god montør der er uddannet i det fyr du vælger!
Men tag ud og se på nogle fyr i drift, det er vigtigt du ved præcis hvordan de fungerer for at tage stilling til om DU synes det er besværligt eller nemt :great:

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af H.S » 29 sep 2016 22:11

Hej
vi har mere end 200 RTB ude at køre og det er meget få problemer det har givet
Det kan ikke helt undgåes at fejl kan opstå det modsatte ville være rent salgsgas ;-)
Din kedel kan give et godt tilskud og med et RTB ville du næsten glemme at du har et fyr ;-)
Gi mig et kald eller en mail så regner vi gerne på det
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

pendec

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af pendec » 29 sep 2016 22:35

H.S skrev:Din kedel kan give et godt tilskud og med et RTB ville du næsten glemme at du har et fyr ;-)
Bare du holder fast i at den kun har 40% virkningsgrad (pille bruger udsagn), så skal der nok være lidt kød på pinden til trådstarter når der gives tilskud.

Jeg håber der er nogle gode tilbud, når jeg engang skifter, det er så udsat lidt tid. Jeg synes og håber, jeg stadig er gode venner med min bio18 :)
nicdal skrev:5. Det skal helst kun kører når der er behov for at det kører. Hvis VVB er fyldt med varm vand og alle gulve og termostater i huset er slået fra. Så er der ingen grund til at det brænder piller af. (Danfoss Link kan vist med et kedelrelæ fortælle hvornår huset mangler varme).
Jeg har også Danfoss link og styring af gulvvarme + radiators, desværre så fungerer bio18 ikke særligt godt med at slumre/pausefyring, så helt korrekt det sux på det område, når ingen varme behov er der.

Slog lige dine gamle indlæg op, og så du også havde udfordringer med sluk og tilbagebrand og nedløbsrør fyldt med træpiller ;(
Fra 2008 og så idag, 2016, så kører mit på lavere forbrug, jeg renser slet ikke 2 gange om ugen, nærmere hver 2-3 uger (især fordi jeg var syg 1 års tid og andre skulle springe ind), jeg løste nogle nedløbsrør problemer med huller i røret og så gav den nye firmware da også bio18 nyt liv. Sidste år røg snegl så helt og nu håber jeg den nye så holder lidt igen, det var en kedelig ekstra udgift.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 663
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af Alex fs » 29 sep 2016 22:50

Jeg ville klart anbefale et MGM
Har selv et comfort 15, men du kunne jo passende spendere lidt ekstra og få lux modellen.
Jeg har ikke renset fyr her hele sommeren. Når jeg starter op igen, tømmer jg nok aske af.
Jeg mener lux modellen har aske kasse ved siden af, og automatisk rens af røgrør( comfort modellen kræver 10 ryk i banditten en gang imellem, altså en udvendig stang.)
Ellers renser jeg faktisk ikke.
Jeg har ilt styring på, jeg servere det ringeste føde jeg kan opdrive til den.

Husk at pillebruger er tæt med NBE, ikke at RTB er et dårligt fyr, men jeg er ikke imponeret
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Besvar