Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af newpas » 30 sep 2016 17:14

Hvis det er mig du henviser til så "hakker" jeg ikke. Konstaterer blot at Michael selvfølgelig ikke kan anbefale et MGM (eller andre).


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af Alex fs » 30 sep 2016 18:55

Torpet skrev:Er det ikke lidt uartigt og unfair at hakke på pille bruger (Michael), barer fordi han har tikknytning til NBE? Jeg tror vi er rigtig mange der har haft stor stor glæde af hans fantastiske hjælp med så mange forskellige tekniske spørgsmål. Han svarerr altid ret hurtigt og med stor tålmodighed. Så vær nu lidt flink og fair, Han er ret så uundværlig i dette forum, syntes jeg.
Jeg føler mig ramt, så jeg svarer :roll:

Jeg hakker bestemt ikke, men informerer om at han umuligt ka have et nøgternt syn på NBE produkter, af den ene grund at han bliver betalt af dem.
JEg sybtes stadig det er en fin service, men man skal tage den for hvad det er.
Det kan være svært at gennemskue for nye brugere, deraf min kommentar.
Og han er jo altså kun uundværlig for dem med NBE fyr, vi andre har ikke brug for så meget hjælp :roll: :lol:
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af pille bruger » 30 sep 2016 20:19

I denne tråd bliver der spurgt om et fyr der opfylder 5 kriterier.
Et RTB vil opfylde alle hans 5 kriterier.
Om et andet fyr også vil det, ja det må andre der er kompetente i de fyr, svare på.


Om andre har interesse i at kunne bruge deres fyr ud i alle funktioner,
ja der må de jo selv om, men har man noget der driller, eller vil man tilslutte
ekstra udstyr på et NBE fyr, ja så hjælper jeg gerne.

Ja, jeg er tilknyttet NBE, det står jo også i min signatur.

Og skal vi så komme videre med det det drejer sig om,
at hjælpe new2
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af HR LUCCA » 30 sep 2016 20:29

Alex fs skrev:Jeg føler mig ramt, så jeg svarer :roll:

Jeg hakker bestemt ikke, men informerer om at han umuligt ka have et nøgternt syn på NBE produkter, af den ene grund at han bliver betalt af dem.
JEg sybtes stadig det er en fin service, men man skal tage den for hvad det er.
Det kan være svært at gennemskue for nye brugere, deraf min kommentar.
Og han er jo altså kun uundværlig for dem med NBE fyr, vi andre har ikke brug for så meget hjælp :roll: :lol:

Ahh der har du ikke helt ret , han har hjulpet/svaret dig på en del indlæg , prøv og se i dine gamle indlæg hvis du ikke husker det´ :wink:

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af Bagger » 01 okt 2016 02:21

Fuck nu det mudderkastning der.. :great:

For at gøre det kort, så kan både RTB og MGM det du efterlyser.

Jeg svarer nu med MGM øjne!!

1: Ja den kan kobles med danfoss link om stop start af kedel og pumpe i forhold til varmebehov.

2: Ja den kan køre ren sommerdrift med dedikeret VVB funktion uden problemer.

3: Rensning? Hvad er det? Den er fløjtende ligeglad, og der kan ligge OCEANER af aske i skuffen..

4: Piller, der køber du bare hvad du har lyst til. Om de er mørke, lyse, med eller uden smuld, slaggedannelse, billige eller dyre, it doesn't matter.


Kort og godt. Installer, fyld piller på, stikket i kontakten, gå din vej og glem at du har et fyr...

Evt. kunne du lave et fjernlager da styring kan håndtere automatisk opfyldning af magasin, og med en lux model med autorens, så vil jeg vove at påstå at der kan gå måneder før du kigger til det..

Det er virkelig blevet kedeligt at have pillefyr efter jeg fik mit MGM. Der var sku mere udfordring i den gamle lort, der sjovt nok altid brækkede ned om natten eller når man skulle ud af døren... icon_cheesygrin.gif


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af triumph » 01 okt 2016 11:31

nicdal skrev:Jeg er helt enig i at Bio18 aldrig var kommet indenfor dørene, hvis man kunne have valgt om.

Jeg er glad for jeres tilbagemeldinger. RTB og MGM var også dem jeg selv havde læst mest om, og der er stor forskel på hvad folk mener når de siger "fyret kører bare, jeg skal intet gøre". Det er jo lidt ud fra hvilke øjne som kigger på opgaven.

En VVS'er jeg indtil videre har talt med har til gengæld peget på Pellux 100, som slet ikke virkede indbydende på mig, og har henvist til at RTB var en opgraderet Scotte med de samme problemer.... Så det er sku svært... Hvem taler sandt ;-)

Så jeg kan forstå at jeg lige nu står med RTB 10, MGM Lux 15 og Pellux 100 på hånden?

RTB lyder indbydende eftersom jeg kan forstå at dens styring kan alt det jeg ønsker. Spørgsmålet er så hvordan den klare at leve uden rensning og hvis man giver den dårlige træpiller?

MGM lyder indbydende eftersom den skulle kunne bruge alle slags træpiller uanset kvalitet. Men kan dens styring sættes op som jeg ønsker det med Danfoss Link og VVB prioritering og som sommerdrift? Og hvordan kører den hvis den ikke bliver renset?

Pellux? ... Pas... Virker til at være inde i varmen hos VVS'ere... Men ikke her på forummet?
Efter min mening taler alle sandt. Jeg syntes at en Pellux 100 er på højde med de andre 2 fyr. Dog er det en 20 kw, hvilket er mindre optimalt til 140 m2. Der burde du gå efter et 10 kw fyr, og så er pelluxen efter min mening ude.
Din smed har jo ret i at en RTB er en opgraderet scotte. Men det er heller ikke det ringeste at opgradere fra. Scotten har lidt udfordringer med at håndtere smuld og varierende pillestørelser fordi den har flexsnegl. Men en pellux 100 har også flexsnegl. Den eneste grund til at den ikke går ud i lavlast, er at minimusydelsen er 6 kw. Altså så meget at den ikke brænder ud, selvom der mangler lidt piller i et par fødneinger, Tilgændgæld er 6 KW mere end dit forbrug 3/4 af året.
Det eneste fyr der skiller sig positivt ud her, er MGM.
MGM fremstår umidelbart noget "rustik" i sin udførsel, men også dejlig primitiv. Tilgændgæld har den ikke RTBéns gode styring.
Jeg har hverken RTB eller MGM. Men jeg ville overveje hvad der sker hvis man skal rense inde i selve kedlen.
Så vidt jeg ved, fremgår det af MGM manualen, at toppen skal pilles af en gang om året, og der skal rengøres. Hvor nemt er det ?
Jeg læste om en anden der havde en RTB. Her var kompressoren ved et uheld slukket, så kedlen var totalt lukket, og resning var vist nærmest umulig, da kedlen er lukket.
Årsagen til at kedlen er 100% lukket, er at ved bare den mindste utæthed virker iltstyringen ikke optimalt. Her er rtbén altså helt tæt, hvor mgm,en har adskellige ikke 100% tætte gennemføringer.

Altså;
Det korte af det lange er at alle kedler har plusser og minusser. Det er ikke alle der afvejer plusser og minuser ens

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af PellX21 » 01 okt 2016 12:33

Jeg vil lige tilføje en kommentar til Pellux 100, uden dog at være ekspert på området.

Min bror købte for nylig en Metro Compact 20, som skulle være identisk med Pellux 100. Man kan justere dens ydelse således, at den kan køre 60% af maxydelse. Hvilket vil sige at dens topydelse er 12kw, og den faktiske bundydelse i min brors tilfælde er 3,5kw. Forbrændingen er rigtig fin på fyret, da han har købt iltstyring til.

nicdal
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 02 apr 2009 14:22

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af nicdal » 04 okt 2016 22:20

Tak for alle jeres input.

Jeg er faktisk kommet så langt at valget står imellem en EasyPell eller et gasfyr.

Jeg har fået indhentet tilbud på begge løsninger og har forsøgt at opstille en beregning på de totale driftsomkostninger over en periode på 10 år. (etablering, service, brændsel, skorstensfejer)

Da jeg ikke præcist kender mit kommende forbrug på hverken træpiller eller gas, har jeg taget udgangspunkt i gennemsnitsforbruget af kwh ifølge Dong i et hus/familie som min.

Og forskellen er faktisk ikke så stor som jeg forventede fra træpiller til gas, med de nuværende priser. (7,8 m2 gas / 2,17 kg piller).

Jeg ender på 3.184 kr pr. år i træpillens favør. Hvis gasprisen skulle stige til en gennemsnit på 9 kr, vil det stadig "kun" være 5.809 kr. pr. år.

Det store spørgsmål er så... Hvorfor vælge træpiller frem for gas? ...
Opvejer de par tusinde i besparelse arbejdet med træpillerne kontra gas?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af HR LUCCA » 05 okt 2016 00:38

nicdal skrev:Tak for alle jeres input.

Jeg er faktisk kommet så langt at valget står imellem en EasyPell eller et gasfyr.

Jeg har fået indhentet tilbud på begge løsninger og har forsøgt at opstille en beregning på de totale driftsomkostninger over en periode på 10 år. (etablering, service, brændsel, skorstensfejer)

Da jeg ikke præcist kender mit kommende forbrug på hverken træpiller eller gas, har jeg taget udgangspunkt i gennemsnitsforbruget af kwh ifølge Dong i et hus/familie som min.

Og forskellen er faktisk ikke så stor som jeg forventede fra træpiller til gas, med de nuværende priser. (7,8 m2 gas / 2,17 kg piller).

Jeg ender på 3.184 kr pr. år i træpillens favør. Hvis gasprisen skulle stige til en gennemsnit på 9 kr, vil det stadig "kun" være 5.809 kr. pr. år.

Det store spørgsmål er så... Hvorfor vælge træpiller frem for gas? ...
Opvejer de par tusinde i besparelse arbejdet med træpillerne kontra gas?
Du har muligvis ret i din beregning men du skal huske på at gas prisen følger oliepriserne ,og de er meget lave lige nu , men tvivler på det foresætter de næste mange år .
Priser på træpiller er faldet de 5 år jeg har haft pillefyr , eller også er jeg blevet bedre til og finde de billige icon_cheesygrin.gif
Men for 5 år siden havde jeg gasfyr og bruge for 20000 kr og året + en palle træbriketter ca 2000 kr leveret , altså 22000 kr
Nu bruger imellem 4500-5000 kg træpiller om året ca 9-10 000 kr , så jeg kommer ikke tilbage til gasfyr , så skal jeg da have en prisgaranti på gassen de næste mange år
Mvh Bjarne

pendec

Re: Pillefyr til en som er træt af pillefyr?

Indlæg af pendec » 05 okt 2016 13:27

nicdal skrev:Og forskellen er faktisk ikke så stor som jeg forventede fra træpiller til gas, med de nuværende priser. (7,8 m2 gas / 2,17 kg piller).
For os pille misbrugere, så synes jeg 2,17kr kg er meget dyrt for at købe piller. Jeg mener mit sidste indkøb var 1,886kr/kg for Neova træpiller inkl. transport. Så det er altså ikke så dyrt, og lolland er sgu langt fra de tyske landegrænser hvor de ellers er endnu billigere i indkøb.
nicdal skrev:Jeg ender på 3.184 kr pr. år i træpillens favør. Hvis gasprisen skulle stige til en gennemsnit på 9 kr, vil det stadig "kun" være 5.809 kr. pr. år.
Det er svært at spå 5 år frem i tiden men enkelt at se 5 år tilbage :)

2015 - 7,28
2014 - 8,5
2013 - 9,21
2012- 9,07
2011 - 9,20

Fra energi tilsynet. Så 9kr kan da godt ske hurtigt igen, og nu har OPEC da forhandlet noget på plads, og hvem ved, det kan falde, det kan stige.

Træpiller synes jeg har ligget stabilt for mig de sidste mange år +/- 500kr

Hvis det så passer med 14% du har fejl i din træpille pris, så er det vel 3184-14% = 2738 som giver lige godt 50% besparelse pr. år (hvis det så stiger på gassen). og 27.000 på 10 år er vel også penge. Dog kan jeg heller ikke sige træpiller ligger stabilt på min pris, måske falder de yderligere ;)


Besvar