Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af løsning til flis 400-500m2

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Witzel
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 sep 2016 19:18

Valg af løsning til flis 400-500m2

Indlæg af Witzel » 24 sep 2016 19:31

Hej og tak for et fint forum, jeg har ofte fundet svar p mange spørgsmål her, så stor tak til jer alle


Jeg står pt og SKAL have en ny løsning på opvarmning inden vi skal fyrre for alvor, vi er. Nettop flyttet og har nu 190m2 hus og 200mm2 værksted der skal opvarmes

Fyret bliver opstillet i en lille tilbygning på værkstedet som tilpasses behovet, og der. Lægges 24 m varmerør nex i mellem bygningerne, nu er problemt her, jeg vil gerne på sigt fyre med flis, og piller når jeg ikke har nok flis, spørgsmålet er nu hvilket fyr, jeg har kikketlidt på bla a hargasner (sindsygt mange penge) som umidlbart kan løse en af mine udfordringer, mit flis er relativt groft, og jeg vil ikke pt invistere i en ny flishugger, da jeg brugerden for lidt er min gode gl pt 760 fra lindana helt smuk, men som jeg. Ser det kan manhe fyr ikke klare den lidt til tider grove flis og evt trævlere

Kan man få en neddeler man kan sætte efter magazinet ig før fyret, evt fyrets magazin, og kan man forestille sig den neddeler kunne knuse alm brænde til noget brugbart?

En sådan enhed ville løse alverdens problemer for mig, nogle ider??

Nu harjeg skrevet en del om min valgte løsning, men jeg er bestemt mig for, menjeg er helt åben for helt andre muligheder men kan jeg bruge mit spild produkt (flis, tja så bliver poolen sq også opvarmet

Jeg håber i kan komme med lidt god info eller link til den tråd jeg måske har overset med alle svarene


De venligste hilsner

Esbn Witzel
Snekkersten


dannidines

Re: Valg af løsning til flis 400-500m2

Indlæg af dannidines » 24 sep 2016 20:00

Der er sikkert mange andre mærker og løsninger end den jeg giver dig her, mener ved MGM har anlæg til fyring med flis og hvis de kører lige så stabilt som deres pillefyr serie, så er det en god løsning.

Jeg ville give Karsten fra MGM et ring

KimB
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 02 okt 2008 17:55
Mit fyr: Windhager BioWIN exclusiv 14,3kw
Areal: 280
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4760
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Valg af løsning til flis 400-500m2

Indlæg af KimB » 13 okt 2016 09:56

Prøv og tage et kig på windhagers nye flis løsning, den får ret god omtale: xxxxxxx kontakt dem evt. så kan de sikkert hjælpe dig videre i processen.

Link fjernet

Lintz / Redaktør
Windhager BioWIN exclusiv 14,3kw plus MES, automatisk sugesystem og indbygget pilletank. installeret i 2006.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Valg af løsning til flis 400-500m2

Indlæg af timkenneth » 14 okt 2016 08:02

Hej Esbn og velkommen til.

vil først lige kommentere på din flishugger, som er en fin lille maskine. du skriver den laver meget groft flis og trævlere. du behvøver iikke købe ny flishugger, men istedet blot indstille modskær og knive således fliset ikke bliver så stort/groft. og så skal du have fat i et sæt stikkerbrydere som monteres oven på knivene, så er du kørende til at lave flot ensartet flis. Herved kan du kigge på andre og billigere stokere. prøv at kig på twinheat eller MGM. Twinheat kan nu også klare ret så groft flis!
Når du skal fyre så forholdsvis meget op skal der jo en del flis til, så jeg vil klart gå efter noget med en udendørs silo som kan fyldes maskinelt.

Det der med en neddeler ovenpå magasinet lyder egentlig meget smart, men tror et sådan projekt vil rende helt væk i økonomi kontra det varme du vil kunne hive ud af det. FLismarkedet er også meget mættet lige pt, så hvis du kan aftage et helt træk flis af gangen kan ud få det til en ret så fordelagtig pris.

Witzel
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 24 sep 2016 19:18

Re: Valg af løsning til flis 400-500m2

Indlæg af Witzel » 17 okt 2016 12:10

Hej, så fik jeg kikket lidt på jeres svar, tak for dem.

Jeg vil kikke lidt på MGM

Jeg har kikket lidt på windhagers fyr, og det ligner meget hargasners :-)

ang flishugger, uanset nye modstål, og hyppig knivskift (bliver vådslebet prof af LH) og selvom jeg montre nye stryeer, har jeg ofte trævler, især da jeg ofte får kørt i noget langfibret knald, hvis jeg holler mig til løvtræ så er det tip top, det eneste jeg snart ikek har prøvet er en kortere instilling af knivene til er det 8mm tror jeg, men eller er alt vist prøvet, og køre man i fx poppel eller lærk, så er det næsten med garanti der er "lange hår i maden" ;)

Jeg vil da igrunden overveje at høre på et træk fyrringsklart flis af gangen, for plads har jeg da nok af,og næste skridt var at kikke på tørringsmuligheder. nogle ide om pris pr m3/ton?

Hvad angår en nedeler kan den prinsipielt laves med en mindre elmotor og et godt gear, 2 møgstive aksler, nogle meter kæde og nogle knive der er "timet" korrekt, ikke noget der burde koste ret meget, og bare kunne stå og køre efter behov, men om strømforbruget kontra output er en dårlig fidus ved jeg ikke, men tanken er intresandt.

Tusind tak for jeres svar


Esben Witzel


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Valg af løsning til flis 400-500m2

Indlæg af snubbi » 19 nov 2017 12:54

hej
jeg har en reka stoker jeg har fyre med flis i.
jeg selv har lavet med en tp 660 den kan godt lave en rigtig god kvalitet flis det kræver at knive og modskær er justeter ,jeg fliser mest i fyr og gran..


Besvar