Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi / Vølund / Pelling

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Panserdyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24 aug 2016 10:47

Baxi / Vølund / Pelling

Indlæg af Panserdyr » 24 aug 2016 11:00

Kære forum,
Står for at skulle sætte et pillefyr op på min ejendom, der pt. er udlejet - har fået tre tilbud, der prismæssigt, stort set matcher hinanden - der er 4.000 kr fra billigste til dyreste, alt. incl.

Valget står mellem: Eco Pelling Thermoflux 25, Vølund Pellux 100 og Baxi TPK 24.

Umiddelbart er Eco Pelling den billigste, og da jeg ikke har nogen anden reference er det den jeg hælder til - Baxi er måske det største mærke, men jeg har hørt at den ofte kan give problemer...?

Der er sikkert for og imod alle, men hvad tænker I?

MVH
Martin


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Baxi / Vølund / Pelling

Indlæg af triumph » 24 aug 2016 11:38

For det første; Hvad har du behov for, det kan give et væsentligt ekstraforbrug på piller, at vælge et for stort fyr.
Personligt har jeg aldrig hørt om Eco Pelling. De 2 andre fyr er ret store (24 kw for baxien), og deres minimumsydelse er høj 6 kw. Det er hvad mange huse bruger i november. Man vil altså få mange start stop i yder perioder.
Hvis jeg skulle vælge mellem de to blev det Vølundén, den er væsetligt mere moderne, og har selvrens, og en bedre styring. Baxien er meget primetiv.
Du kunne også kigge på MGM, RTB og scotte
Her er link til de fleste godkendte fyr
http://www.teknologisk.dk/kedelliste/35412

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Baxi / Vølund / Pelling

Indlæg af Bigfoot » 24 aug 2016 14:33

enig med Triumph....

Men Vølunden stikker altså fra de andre, den er noget mere moderne, væsentlig bedre styring, og et bedre moduleringsområde, altså ikke med et nedre loft på 6kw som de to andre.

Så det var der mit valg havde lagt....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Baxi / Vølund / Pelling

Indlæg af triumph » 24 aug 2016 17:12

Hvad er dit forbrug i dag ?

Panserdyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24 aug 2016 10:47

Re: Baxi / Vølund / Pelling

Indlæg af Panserdyr » 25 aug 2016 08:07

Tak for svar!
Der er tale om et ret stort hus - 360 m2 i to plan, så derfor skal det være forholdsvist stort fyr.
Fyrret skal stilles op ved siden af en Atmos fastbrændsel kedel, og der kommer en automatisk styring, således pillefyret tager over - når/hvis temperaturen bliver for lav ved fyring med fastbrændsel.
Opdagede lige at Vølunden, der ellers var den dyreste var incl. røgsuger, hvilket de andre ikke er, hvilket gør at der i praksis kun er godt 1.000 kr i forskel på Vølund og Thermo Flux fra Pellux. Jeg har en tilsvarende opfattelse, dog på et begrænset grundlag..., af Baxi hvorfor min mavefornemmelse også siger at det skal være enten Vølund eller Thermo Flux.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Baxi / Vølund / Pelling

Indlæg af triumph » 25 aug 2016 13:41

Jeg har hørt at vølund har behov for røgsuger. Det har de andre nok ikke, hvorfor de ikke er med i dit tilbud

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Baxi / Vølund / Pelling

Indlæg af Bri_Jac » 26 aug 2016 13:43

Husk nu at se på noget andet, nemlig hvem der skal betale. Dine lejere kommer nemlig IKKE til at betale for den forbedring, det gør DU.
Dine lejere skal KUN betale for forbrug... Så lad være med at forbedre dit udlejningshus, da du selv hænger på regningen.

Hvem skal rense fyr og bestille og hælde piller på fyret? det skal DU som udlejer, med mindre du har stået noget andet i din lejekontrakt.
Så jeg ville beholde det gamle oliefyr,det kræver ingen service, og du kan ringe til oliemanden som fylder tanken. Olie er dyr, men som sagt det er dine lejeres problem...
Nej jeg er ikke en sur gammel mand, jeg giver bare mine egne råd videre. og ja jeg har et udlejningshus med pillefyr. Jeg fortryder jeg skiftede fra olie til piller...

Panserdyr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24 aug 2016 10:47

Re: Baxi / Vølund / Pelling

Indlæg af Panserdyr » 06 sep 2016 09:43

Den er en god pointe Bri_Jac, men der står en fastbrændsel kedel nu og en del af lejeaftalen med de nye lejere, var at jeg opsatte et pillefyr - som de er ansvarlige for at vedligeholde, jf. lejekontrakten...

I mellemtiden er der dukket et tilbud op på en Metro Compact 20, med 500 liter magasin, hvad siger forummet om den model...?

MVH
Martin

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Baxi / Vølund / Pelling

Indlæg af Bigfoot » 06 sep 2016 10:52

Panserdyr skrev:Den er en god pointe Bri_Jac, men der står en fastbrændsel kedel nu og en del af lejeaftalen med de nye lejere, var at jeg opsatte et pillefyr - som de er ansvarlige for at vedligeholde, jf. lejekontrakten...

I mellemtiden er der dukket et tilbud op på en Metro Compact 20, med 500 liter magasin, hvad siger forummet om den model...?

MVH
Martin
Metro compact, er det ikke bare en vølund i en anden indpakning???
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 276
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Baxi / Vølund / Pelling

Indlæg af PellX21 » 07 sep 2016 17:11

Jo de ligner ihvertfald hinanden rigtig meget (min bror har en metrocompact 20, som har kørt uproblematisk i en håndfuld måneder nu)


Besvar