Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kombi træ- og pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Kombi træ- og pillefyr

Indlæg af Michael123 » 02 maj 2016 15:44

Jeg leder efter et kombineret træ- og pillefyr til et hus på 220 M2, som vi er ved at isolere sokkel og ydervægge på. Der vil efterfølgende blive installeret vandbåren gulvarme som brændefyret skal producere varme til, ud over

Da vi selv har plantage er det primært biomasse i form af træ vi skal fyre med, men vi vil også godt have at anlægget skal kunne tage piller hvis vi er væk fra huset i vinterhalvåret.

Hvad vil du I anbefale og er der andre løsninger end et sådan kombifyr?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Kombi træ- og pillefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 02 maj 2016 19:25

Der er ikke mange combi kedler tilbage der både er godkendt til fastbrændsel og en pillebrænder.
Atmos har 2 modeller, DC 25 GSP og DC 30 GSP der begge er Klasse 5 godkendt.
Jeg kender ikke prisen udsalgsprisen, men selv den gamle SP serie var svinedyre.
En enkelt på ebay kan man finde til 6600 EUR
http://www.ebay.de/itm/Atmos-Kombikesse ... 1679957153


Baxi DBK koster også ca 68.000 DKK
http://bioeksperten.dk/product/baxi-dbk-30kw-112/

Der findes sikkert andre end disse jeg her nævnte

Men pga. prisen vil de fleste nok kikke efter en løsning med to kedler, en til fastbrændsel og en til piller.

skrot1

Re: Kombi træ- og pillefyr

Indlæg af skrot1 » 02 maj 2016 21:36

Laver stokergården ikke en stoker der både kan tage piller og flis med omrører, ved der kan fyres med pindd i den også.http://www.stokergaarden.dk/

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Kombi træ- og pillefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 03 maj 2016 05:59

skrot1 skrev:Laver stokergården ikke en stoker der både kan tage piller og flis med omrører, ved der kan fyres med pindd i den også.http://www.stokergaarden.dk/
Den du linker til kan sikkert godt afbrænde fastbrændsel. Men den er ikke godkendt til det er jeg overbevist om. Princippet i dens fastbrændselskammer minder om en gammel salemanderkedel. Så virkningsgraden ved fastbrændsel vil nok ligge omkring 50-60%.

skrot1

Re: Kombi træ- og pillefyr

Indlæg af skrot1 » 03 maj 2016 06:37

kender den kun fordi en bekendt lige har fået en sat ind, og han fortalte at den kunne tage brænde også, så har ikke selv erfaring med den, så det var derfor jeg linkede til den.mvh.carsten


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Kombi træ- og pillefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 03 maj 2016 06:41

skrot1 skrev:kender den kun fordi en bekendt lige har fået en sat ind, og han fortalte at den kunne tage brænde også, så har ikke selv erfaring med den, så det var derfor jeg linkede til den.mvh.carsten
Og det kan den også. Har man f.eks. lidt affaldstræ man vil supplere med er det sikkert også fint nok, ikke lovligt, men ok til gratis suppleringstræ.
Men køber man brændet vil en 40% ringere virkningsgrad hurtigt spise en besparelse op.

skrot1

Re: Kombi træ- og pillefyr

Indlæg af skrot1 » 03 maj 2016 06:57

Ja, min fornemmelse er også at combikedler ikke er det optimale, ham jeg skrev om har også billigt flis, og supplerer så med affaldstræ om vinteren, så for ham er det en ok løsning.mvh. Carsten.

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 22 gange

Re: Kombi træ- og pillefyr

Indlæg af baggadap » 03 maj 2016 22:40

Jeg har den samme Alcon kedel som Stokergaarden bruger. Glem alt om at fyre med træ i den, det duer slet ikke!

Mit forslag vil være at fyre træet af i en god brændeovn, evt masseovn, måske med gris, og så have et pillefyr ved siden af.
Har du overvejet om du virkelig gider primært fyre med træ? Der skal virkelig kløves og saves og fyres i et væk, måske skal man ud og fyre om natten på de koldeste dage.

dannidines

Re: Kombi træ- og pillefyr

Indlæg af dannidines » 04 maj 2016 07:39

En tidligere kollega havde et setup bestående af;

Eksisterende Salamanderkedel (tidligere brugt til Koks) som der blev fyret brænde/briketter i, som varmede en buffertank op (gl. ombygget olietank), 2 plansolfangere, som gik gik i buffertanken også, og så en gammel Viadrus kedel med en TB mini brænder (mener jeg det var), der startede når buffer kom under "x" grader..

Det havde været et billigt setup, salamander og "buffer" var i huset, solfanger købt brugt og samme gældende for pillegnaskeren (før EN303-5 KLASSE 5).

Intet fancy smarte styringer og moderne autorens mv., men som han sagde "gider jeg fælde, kløve, stable brænde, så gør jeg det, på et tidspunkt tager solen over og i sidste ende har pillefyret tjansen hvis jeg er doven :)

Jeg kan godt se ideen i en fadtbrændselskedel og pillefyr, for hans setup var dælme fleksibelt.. Men min tese er, at for det skal være en god forretning, så skal f.eks. Fadtbrændselskedlen være der og så skal man montere et pillefyr ved siden af - skal man ud og købe begge dele bliver det for dyrt tror jeg.

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Kombi træ- og pillefyr

Indlæg af Michael123 » 04 maj 2016 14:06

Ja jeg har nu fundet ud af at der faktisk ikke er nogen godkendte kombi-anlæg, så den mulighed vil jeg se bort fra også fordi jeg kan se en masse negative kommentarer fra forskellige folk omkring kombianlæg.

Jeg havde glemt at krydse af på at få besked på dette indlæg og troede faktisk ikke der var nogen der svarede.

Jeg oprettede så dette indlæg Valg af brændefyr da jeg nu har indset at det er et træfyr jeg leder efter.

Hvis nogle af jer har kommentarer eller andre ideer til mine energibehov må I meget gerne svare på det andet indlæg tak.


Besvar