Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fastbrændselsfyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Colli
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31 jan 2016 13:09
Mit fyr: baxi mb solo 30 mk II
Areal: 170
Brændsel: Fast Brændsel
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Givet likes: 1 gang

Nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af Colli » 31 jan 2016 14:09

Hejsa.

Vi har besluttet os for at udskifte vores baxi mb solo 30 mk II, med et nyt fyr.
Vil i den sammenhæng spørge jer, om i evt. har nogle forslag både med mærke, samt behov for effekt, akkumulerings tank osv.

Det nu værende fyr er tilsluttet en 1000l akkumuleringstank samt en åben expansionsbeholder.
Derudover har vi et oliefyr til backup eller til hvis vi er ude at rejse i vinterperioden.
I sommerhalvåret er fyret slukket og brugsvand leveres af en 140l kombi central/el varmer.

Stueetagen er på ca. 120kvm. De 16kvm på badeværelse er med gulvvarme, resten er med radiator.
På første sal er der 40-45kvm med radiator.
I løbet af de næste 2 år, er det planen at udvide stueetagen med ca. 50kvm, hvor det gerne skulle opvarmes med gulvvarme.
Huset er fra 1930 og dårligt isoleret.
Isolering kommer ikke på tale lige pt. da vi vil have lavet gulvvarme i både stue og køkken i løbet af et par år.

Spørgsmålene er så:
Hvilket mærke fyr er bedst? - Orlan, Baxi, Atmos, Attack mfl(eller er der nogen vi skal holde os fra)
Hvor stort skal det være for at vi ikke skal fyre 5-10 gange om dagen(Skal fyre meget lige pt.)
Kapacitet på akkumuleringtank(Ved godt at 1000l er for lidt)
Og vi vil gerne have et fyr med mulighed for trykexpansion i stedet for at have åben expansion på loftet.

Skal lige huske at fortælle vi naturligvis fyrer med træ og har adgang til alt det løvtræ vi vil have.
I det gamle fyr har vi desuden brugt rest træ fra forskellige produktioner(rent træ - men til tider søm eller skruer i træet)
Kan de nye fyr håndtere at der er et par søm ind i mellem eller skal vi bare holde os til alm. løvtræ.

Venlig hilsen
Colli


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af John Skov Jensen » 01 feb 2016 08:49

Jeg vil mene du skal gå efter en kedel i størrelsen 40-50 kw
Der er flere at vælge imellem
Attack ser ganske fornuftige ud, men rummer efter min mening for lidt træ, så med den skal du fyre oftere
Orlan super 40 kw, prisbillig kedel der brænder udemærket. Måske ikke så fin finish på den, men det er jo egentlig uden betydning.
Atmos, 40 GD eller 50 GSX, lidt dyre end Orlan. Stor brændkammer på 170 og 210 L. Jeg er selv godt tilfreds med min egen 40 GD
De nye Baxi Solo innova 30 og 50 kw ser virkelig fine ud, men de er s.. dyre, næsten dobbelt pris af Orlan. Men Baxi er jo et mærke med godt omdømme, bare meget dyre.

Så umiddelbart vil jeg mene du skal ud og "sparke" fyr ved folk der har enten en Atmos 40 GD eller Orlan super 40 kw
Begge disse kedler skal ikke have mindre end 2500 L akku volumen at arbejde med.
Lidt søm går fint, men det er hård ved de keramiske dyser. Men hvis man sikrer at der altid ligger et 3-4 cm askelag på dysen inden man fylder den op med gamle dør karme går det fint.

Colli
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31 jan 2016 13:09
Mit fyr: baxi mb solo 30 mk II
Areal: 170
Brændsel: Fast Brændsel
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Givet likes: 1 gang

Re: Nyt fastbrændselsfyr

Indlæg af Colli » 14 apr 2016 16:14

Undskyld mit sene svar John, har haft ufatteligt travlt det sidste stykke tid.

Du får tusind tak for hjælpen og kan fortælle at det nok bliver en 40 eller 50kw Atmos.

Venlig hilsen
Colli


Besvar