Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rette valg! + energitilskud!?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
MissCC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20 jul 2015 18:33
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 170
Fremviser gerne i postnummer: 9320

Rette valg! + energitilskud!?

Indlæg af MissCC » 03 sep 2015 16:21

Vi har efter længere tids søgen og hjælp fundet frem til at en Woody Mini Black Star 10 kw er noget for os.
Vores hus er 2 plans på 170 kvm. Helt nye termoruder i hytten.

Men mit spørgsmål er : Hvor og hvordan søger man energitilskud ?
Og er det egentlig et godt pillefyr ? Synes ikke at kunne finde ret meget "personlig" erfaring på området.


nemocharley

Re: Rette valg! + energitilskud!?

Indlæg af nemocharley » 03 sep 2015 17:02

du er kommet til det rette sted, hvis du vil have personlige brugererfaringer med scotte/woody :) - og uanset, så er det en god idé at besøge nogle private scotte-ejere og selv få syn for sagen.

energitilskud søges inden man handler - der er nogle firmaer som man kan kontakte, eller forhandleren (nogle forhandlere) gør det som et led i deres service.

MissCC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20 jul 2015 18:33
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 170
Fremviser gerne i postnummer: 9320

Re: Rette valg! + energitilskud!?

Indlæg af MissCC » 03 sep 2015 19:48

Min mand snakker også om et Baxi tpk 24... Jeg synes det bliver for voldsomt, men kan dog ikke helt snakke ham fra ideen!

nemocharley

Re: Rette valg! + energitilskud!?

Indlæg af nemocharley » 03 sep 2015 20:01

Der er et væld af muligheder :). Og ja - tpk med sine 20+kw er cirka dobbelt så stor som i har behov til, dens styring kan heller ikke matche scottens. Og når det så er sagt, så har jeg det fint med mit enkle svenske pillefyr, som sender 12-13kw ind i en vandtank og slukker når en set.temp er nået. Solvarmen sørger for at den ikke arbejder i sommerhalvåret - så de mange tænd/sluk er der lidt hold i.

tpk´s kedel virker stærkere end blackstar kedlen - andet kan jeg ikke lige fremhæve.

Hvad med MGM, Metrocompact, rtb, bioheat, atmos d14p (som også er meget enkel og ikke kan modulere)?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Rette valg! + energitilskud!?

Indlæg af triumph » 04 sep 2015 07:05

Der kommer efter sigende en ny model af tpk-en
tpkén har en meget høj minimusydelse = mange start/stop. Og en noget primitiv styring
Læs mere her:
viewtopic.php?f=96&t=23782

Woody og scotte er det samme fyr. Det er vist det mest solgte i danmark. Det er fuld modulerende. Det er driftsikkert nok, men kræver man sætter sig ind i virkemåden


nemocharley

Re: Rette valg! + energitilskud!?

Indlæg af nemocharley » 04 sep 2015 15:32

En ting er self. valg af pillefyr og energitilskud. Men der er mange andre ting at have i baghovedet - f.eks. - Fyrrum og skorsten (fejer skal godkende det hele, fyrrum skal brandsikres og skorsten skal være egnet til pillefyring - især scotten kan præstere meget lave røggastemp. hvilket kan give problemer for gamle uisolerede skorstene.

Opbevaring og transport af træpiller - hvor kan de stå? Og er det bøvlet at slæbe til magasinet? (Fjernlager med sug kan naturligvis laves - men det er bestemt heller ikke gratis) - personligt synes jeg det er rart at jeg har pladsen til at købe hjem til en hel fyringssæson ad gangen.

Hvis i vælger et pillefyr der ikke kan modulere (Baxi eller atmos f.eks), vil jeg foreslå tilkøb af en vandtank og vejrkompensering fra tanken - i det scenarie er man alligevel halvvejs mod solvarmen, hvilket derfor efter min mening også kan overvejes - men så er vi på cirka 70-80K - hvis man vel og mærker selv kan rigge det meste til.

Et fuldt modulerende pillefyr m. rumfølere, timer og vv-prio
En scotte koster cirka 20k, metrocompact 26k?, mgm junior 28k, rtb 11kw 31k, bioheat 37k - + opsætning - vil tjene sig selv langt hurtigere ind.

kan man ikke bare købe en baxi tpk? jo det kan man da godt, den skal nok varme huset op - men den har altså ikke de styringsfordele som de ovennævnte. Medmindre man self sætter en nbe styring på den, som en bruger herinde har gjort. Den vil dog stadig væk kunne yde det dobbelte af hvad i reelt set har behov for, hvilket måske gør den lidt mindre økonomisk end et 8-12kw fyr.


Besvar