Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr og skorsten ??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Marcjuul
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 jul 2015 20:52
Mit fyr: Oliefyr 1965
Areal: 225
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: 9240 Nibe

Nyt fyr og skorsten ??

Indlæg af Marcjuul » 27 jul 2015 21:10

Hej med jer

Jeg har købt en nedlagt ejendom med et oliefyr fra 1965.....Det er dyrt i drift! Har tænkt på et nyt pillefyr, men hvilket?
Har talt med skorstensfejeren - han mener også, at en ny skorsten ligeledes vil være at foretrække. Men hvilken??

Det er et nyt fyrrum jeg er ved at lave...nye gulve og lofter mv.
Skal ligeledes have nyt varmerør fra stuehuset over til fyrrummet i udhuset, hvad skal jeg ligge i jorden her??
Vil gerne have mulighed for, at "bygge videre" på min varmekilde om nogle år, når pengene er til det.....
Rummet måler 2,5x4,8 meter. Lofthøjde 2 m.

Min varmtvandsbeholder står i stuehuset, hvis det har noget at sige.

Huset er samlet 225 m2 fordelt på to etager. Siden oktober sidste år har vi brugt cirka 3000 l olie.
Der er pt radiatorer i hele huset - men på sigt (3-5år) ønsker vi at total renoverer med gulvvarme osv.


Som i kan høre er det et totalt nyt fyrrum der skal etableres. Jeg har et budget på maks 40-50.000,- for fyr og skorsten.
Excl. Montage.

Har i nogle forslag til hvad jeg skal købe og gøre? Evt. Indretning af fyrrum??? Er helt blank - kommer fra et hus med fjernvarme :-) kan selv lave det hele med hjælp fra venner ( en er smed ).

Vh Marc


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Nyt fyr og skorsten ??

Indlæg af J-B » 28 jul 2015 00:03

Hej og velkommen til.
Starter med skorstenen, det nemmeste og hurtigste er en stålskorsten, de plejer dog at være noget dyre pr. meter, har du/i selv mod på at mure en op, så vælg en Scancore eller Scheidel Rondo Nordic, begge med keramisk inderkern og isoleret, opsætningen er næsten som at bygge med lego :wink:
Det burde være nok med et fyr på 10kw. til dit forbrug, anbefaler selv NBE's produkter Scotte og RTB, 10kw. i dit tilfælde, ellers er der jo MGM i div. modeller, Vølund Pellux og Passat C+1, mv.
Rørføring fra fyrrum til stuehus skal du bruge "Løgstør"rør/fjernvarmerør og sammen med trækker du et par tomrør til strøm og følere til varmtvandsprioritering og net mv. til fyret og hvis der ikke er brugsvand i fyrrum så træk et rør til det nu du har gravet op.
HUSK inden du går i gang, så kan du får en god sum penge til optimering af dit varmeforsyning, især når din oliesluger er så gammel som den er, forhandler eller elforsyning kan nok hjælpe med det.
Inden du vælger anlæg, så vil det være en god idé at sparke fyr hos nogle der allerede har anlæg kørende, opdater din profil med hvor du kommer fra og spørg efter det, evt. i en ny tråd, der får du den bedste info om de forskellige anlæg.
Forhandlere jeg har god erfaring med er, http://www.hedestoker.dk/pillefyr.html http://www.dvcenter.dk/ og http://q-pro.dk/
Håber du kan bruge det her til noget og hvis der er mange nye spørgsmål så er du godt på vej :great:

nemocharley

Re: Nyt fyr og skorsten ??

Indlæg af nemocharley » 28 jul 2015 01:26

Jeg ved ikke om den nye Metro Compact er kommet i handlen 3-12kw - ville godt kunne dække de 3000 olie (og mere til). Der er også engang imellem nogle gode tilbud på Atmos d14p (et simpelt og godt pillefyr).

Husk at få energitilskud hentet ind for skift af oliefyr til moderne pillefyr - der kan være en pæn slat at hente i dit tilfælde.

Men ellers som nævnt scotte, rtb, pellux, mgm.

Udover Hedestoker så er der også q-pro, som også har nogle skarpe priser på scotte og rtb.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Nyt fyr og skorsten ??

Indlæg af JFinderup » 28 jul 2015 10:06

Hvor ligger huset? Det kunne være du skulle sætte mere info på din profil.
Det kan anbefales at se hvad andre har gjort i området. Jeg var det samme igennem.
Start med isolering :o) Få så lagt en plan for det hele og vent på tilbudene.
Når budgettet er presset (er der ikke altid) så gå efter en keramisk elementskorsten som J-B skriver - de er billigere - prisen ligger rimeligt fast alle steder på knap 8000 for 4,5m kit - med lidt tålmod kan den så købes når div. forhandlere har slagtilbud - f.eks. momsfri dag etc.
Fjernvarmerøret kan også løbe op afhængigt af afstand - hvor langt er der? Jeg fandt en rest på dba som passede mig, og det gav mig også 50% "rabat".
Som J-B også skriver, få trukket godt med ledninger ud. Jeg har 2,5mm2 5 leder, 1,5mm2 3 leder, IT netledning & et skærmet 4 leder signalkabel).
Skal du ikke også have vand ud i rummet? - og et tilsvarende afløb :o)
Velkommen til & God fornøjelse med projektet.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Marcjuul
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 jul 2015 20:52
Mit fyr: Oliefyr 1965
Areal: 225
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: 9240 Nibe

Re: Nyt fyr og skorsten ??

Indlæg af Marcjuul » 28 jul 2015 12:27

Hejsa - tak for jeres svar.
Holder til i 9240 nibe.

God ide med at trække ekstra kabler og tomrør ud til fyrrummet!

Hører gerne fra andre - og gerne nogen i området hvis i vil vise jeres fyrrum frem.


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Nyt fyr og skorsten ??

Indlæg af JFinderup » 28 jul 2015 12:40

Hvis du klikker oppe i højre hjørne på dit profilnavn "Marcjuul", klikker på "Profil" og "Rediger Profil" længere nede på din profilside, kan du rette dine oplysninger til.
Havde du vand i fyrrummet eller vil du brandsikre med en pulverslukker? Hvis der ikke er vand, så kan du trække et vandrør med, nu du er i jorden.
Du spurgte omkring VVB - den vil jeg lade blive i huset - så er du mere sikker på hurtig varmt vand i hanerne, da afstanden formentlig er kortere.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Marcjuul
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 jul 2015 20:52
Mit fyr: Oliefyr 1965
Areal: 225
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: 9240 Nibe

Re: Nyt fyr og skorsten ??

Indlæg af Marcjuul » 28 jul 2015 17:13

Step 1 er at grave nyt varmerør ned...... Er kommet frem til præ-isoleret dobbeltrør..... Men skal det være 2x25 mm eller 2x32 mm ???
Det er pt. Wavin Superflex jeg har kig på....

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Nyt fyr og skorsten ??

Indlæg af J-B » 28 jul 2015 18:57

Marcjuul skrev:Step 1 er at grave nyt varmerør ned...... Er kommet frem til præ-isoleret dobbeltrør..... Men skal det være 2x25 mm eller 2x32 mm ???
Det er pt. Wavin Superflex jeg har kig på....
Tag 2x32mm så er du på den sikre side, husk at grave langt nok ned da det er noget stiv skidt at have med at gøre :wink:

Marcjuul
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 jul 2015 20:52
Mit fyr: Oliefyr 1965
Areal: 225
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: 9240 Nibe

Re: Nyt fyr og skorsten ??

Indlæg af Marcjuul » 29 jul 2015 21:00

Kan jeg koble solfanger sammen med Woody Blackstar pillefyr ude i mit fyrrum?? Evt. med en akk( min varmtvandsbeholder står i stuehuset )
Evt. sammen med en akkumuleringstank ??? Hvis ja - kan nogen forklare placering i forhold til fyret? ( evt. link til billeder olign. )??

Det er ikke noget jeg skal lave nu - men vil jo gerne forberede mit nye fyrrum til det.

Til info har jeg bestilt Woody brænder 16kw og BlackStar kedel efter råd fra NBE og rådgiver ved Sanistål og meget læsning på denne side :-)
Skorsten er også på vej - det bliver en Isokern Rondo keramisk skorsten med Ø14 cm hul. ( lidt pga. prisen )

Så nu er jeg da igang ^^

nemocharley

Re: Nyt fyr og skorsten ??

Indlæg af nemocharley » 29 jul 2015 21:51

For at undgå for meget tab fra solvarmeslangen er det godt at have rørene tæt på vvb. De fleste har en 200-500l solvarme-vvb med top og bundspiral. Solen varmer fra bunden og er toppen af tanken ikke varm nok, så varmer fyret ind der. Vvbén har så en set temp på f.eks 70 grader, og når varmen overstiger dette føres overskuds solvarmen ud i husets varmesystem.

Der er rigtig mange måder at gribe det an på. NBE har nogle tegninger, Metrotherm ligeså.

Vvfs.dk har en mængde indførende information om solvarme.


Besvar