Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af oliefyr.

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
MissCC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 20 jul 2015 18:33
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 170
Fremviser gerne i postnummer: 9320

Udskiftning af oliefyr.

Indlæg af MissCC » 21 jul 2015 14:08

Efter dejlig rådgivning i en anden tråd, søger jeg hjælp til den rette varmekilde til vores gamle hus.

Vi vil gerne væk fra oliefyret. Så derfor søger vi råd til ny varmekilde.

Huset er 177 kvm fordelt på 2 etager.
Der er nye termoruder i alle rum.
Isolering er på nuværende tidspunkt ukendt, men forventer hulmursisolering inden for de næste 6 måneder.
Lofts isoleringen er rigtig god (ifølge fagmand)
Vi er 2 voksne, hvor den ene kun er hjemme i weekenderne.

Max beløb for selve varmekilden er 20.000 kr.

Håber i skønne mennesker kan komme med gode råd :)


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Udskiftning af oliefyr.

Indlæg af HR LUCCA » 21 jul 2015 18:50

Du skal nok oplyse hvor meget olie du bruger om året , så bliver du nok også oplyse hvad du har i tankerne af ny varmekilde , den eneste varmekilde jeg mener du kan få for 20000 kr er en luft til luft varmepumpe og det er ikke sikkert 20000 er nok , skal du have et pillefyr skal du nok bruge ca 40-50000 kr hvis du ikke selv kan sætte det op :wink:

xkfc

Re: Udskiftning af oliefyr.

Indlæg af xkfc » 21 jul 2015 20:52

Jeg vil nu mene at man kan få et Scotte eller en Scotte Mini til omkring 20000.
Begge er glimrende valg.
Hvis man selv piller oliefyret ned, og smeden blot skal tilslutte fremløb og retur samt shunt, vil jeg mene at man kommer langt for 5000. Skal man i gang med 3vejs vvb styring og ny vvb, så bliver det noget dyrere.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Udskiftning af oliefyr.

Indlæg af kovas » 21 jul 2015 21:40

Hej.
Er det helt sikkert at oliefyret ikke kan laves igen. Nu kommer der snart iransk olie på markedet, dermed billigere olie. Hvis pengene er små kan det måske være en løsning på kort sigt. Måske er der nogen der ved hvor meget man må udskifte på et eksisterende oliefyrsanlæg
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Udskiftning af oliefyr.

Indlæg af kovas » 21 jul 2015 21:44

Hej igen.
Ser nu at HS giver et tilbud i din anden tråd det ser ud som et godt et.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Udskiftning af oliefyr.

Indlæg af HR LUCCA » 21 jul 2015 22:30

xkfc skrev:Jeg vil nu mene at man kan få et Scotte eller en Scotte Mini til omkring 20000.
Begge er glimrende valg.
Hvis man selv piller oliefyret ned, og smeden blot skal tilslutte fremløb og retur samt shunt, vil jeg mene at man kommer langt for 5000. Skal man i gang med 3vejs vvb styring og ny vvb, så bliver det noget dyrere.

Hilsen Kenneth
Der kan være mange ting der gør det dyre , måske er skorstenen ikke ok til et pillefyr , rummet skal godkendes , det kan koste nogle plader på væggene , måske branddøre mm , varmvandspriotering vil jeg ikke undvære , så skal VVB være en combibeholder og det er ikke normalt til et oliefyr :wink:

nemocharley

Re: Udskiftning af oliefyr.

Indlæg af nemocharley » 22 jul 2015 09:48

Jeg ville nok også nappe H.S tilbud.

Billig olie eller ej - træpiller er billigere.

Pellux er godt nok et 20kw fyr - men det kan indstilles til at køre mellem 4 og 10-12 kw (i får næppe brug for mere end 10kw på noget tidspunkt). Fyret har autotænding, så det står ikke og sjatfyrer. Det kan samlet set ikke blive meget dyrere end 22.000 - hvis i altså selv rydder fyrrummet.

Scotte 10kw - pris med installation er set til under 30.000.

Men jokeren er self. hvor meget det vil koste at brandsikre fyrrummet så det er lovligt til biobrændsel? Og om det nuværende fyrrum i det hele taget er egnet? De fleste pillefyr skal efter min mening helst have sit eget rum, adskilt fra bryggers.

nemocharley

Re: Udskiftning af oliefyr.

Indlæg af nemocharley » 22 jul 2015 10:28

Plus skorstenen - den skal være egnet til et pillefyr som sender røggastemperaturen afsted med mindre end 100 grader.

dannidines

Re: Udskiftning af oliefyr.

Indlæg af dannidines » 22 jul 2015 11:34

Hejsa,

Vi havde "mange udgifter" da vi købte hus i en December måned, men alligevel klemte jeg penge ud til en pillebrænder (dengang på eksisterende kedel) som erstatning for oliebrænderen. Vi under halverede vores varmeudgifter med piller kontra tidligere ejer på olie!

Besparelsen fra vinteren gik til et solfanger anlæg om foråret samt en bunke isolering på loftet og yderligere besparelse i årene efter (nej,solfanger kan ikke forrentes med et pillefyr på matriklen)..

I vores tilfælde forrentede pillefyr, solfanger, isolering sig på ca 3 år, og i den beregning er pilleforbruget altså regnet med..

Faktisk har vi købt et 3kw solcelle anlæg for besparelsen piller kontra olie, svarende til 2 ekstra år.. forstået sådan at på ca 5 år har vi fået pillefyr, solceller, solfanger & isolering for samme pris som det ville koste at hælde olie på det gamle fyr i samme periode.

Det skal dog tilføjes, at jeg har opgraderet fyret til et RTB efterfølgende - en investering som ikke afleder besparelse men komfort.

Devisen er, at investere i pillefyr nu, om man så må lave en isoleret i skorstenen selv, og evt. få en ven til at hjælpe med installationen af fyret.. Selvfølgelig under skelen til rummet indretning/lovliggørelse heraf - Så vil piller kontra olie hurtigt få bøtten til at vende.


Besvar