Hvilket fyr og hvor skal det stå?...

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Glazzy76
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 maj 2015 16:14
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 161, 121 opvarmet
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4270

Hvilket fyr og hvor skal det stå?...

Indlæg af Glazzy76 »

Hej alle

Vi har lige købt et hus på vestsjælland hvor der står et gammelt oliefyr og det skal skiftes til et pillefyr. Og dermed dukker der en masse spørgsmål op :shock: ...

Først lidt om huset:
Gammel landejendom med stråtag på 191 m2, ok isoleret, energimærke D. Oliefyret står i bryggers. Fyret står IKKE ved en ydervæg icon_frown.gif .Ca 10 m fra bryggers står et skur med støbt gulv, 2 støbte vægge og 2 trævægge, tag med tagpap. Vi er to voksne og 2 børn.

Og så til spørgsmålene:
Hvilket fyr, har kigget på både Scotte og RTB og ved der findes mange andre...
Hvor vil det være bedst at placere fyret, skur eller bryggers?
Fordele og ulemper ved fyr i bryggers?
Hælder mest til Scotte pga pris, men er det sværere at betjene end RTB f.eks.?
Skal også bruge VVB, men hvilken?

Kunne egentlig bedst tænke mig fyret skulle stå i skuret, men er bange for prisen løber løbsk. De to træ vægge skal skiftes, det trænger også til nyt tag, der er ingen el og vand og der skal etableres skorsten.
Derudover skal rørene jo ind i bryggers. Fylder de meget eller kan man bygge dem ind i en rørkasse og føre langs loftet hen til VVB? De skal nemlig over en dør...

Det virker umiddelbart som en lettere og billigere løsning at sætte det i bryggers, men må man det og hvad med larm, svineri og lugt gener?

Kan det betale sig at finde delene billigt selv og få en til at installere det hele? Og er der overhovedet nogen der gider det uden at sælge delene selv?
Eller er det bedre at købe en samlet pakke?

Har en kammerat i et stort VVS firma der nok kan skaffe nogle gode priser.

Det var vist det hele for denne gang, ser frem til at høre hvad i byder ind med.

Mvh Thor

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Hvilket fyr og hvor skal det stå?...

Indlæg af HR LUCCA »

Nu er det svært for os og forestille og hvordan huset er indrettet , men det første du skal tænke på er påfyldning af piller , du vil måske bruge 6-7 tons om året , og det vil være kedeligt og skulle slæbe dem igennem huset , så vil jeg nok foretrække skuret , hvis tilkørelses forholdene er ok , og skuret kunne måske beklædes med nogle stålplader på vægge og tag udvendigt og nogle gips plader indvendigt , og så er det jo også pænt igen ,og koster ikke en formue icon_cheesygrin.gif , du kan sagtens selv købe et Scotte , feks hos http://www.hedestoker.dk/?gclid=CNTy8Ma ... tAodM3kAVA eller http://www.dvcenter.dk/ som ligge i dit område og få din ven til og klare monteringen , så kan du spare en del , husk også du skal bruge en godkendt skorsten .
Du kan også vælge brygges , det kan ikke undgås at det støver lidt ved rensning og fåfyldning af piller men det er ikke være ind hvis der stod en brænde ovn , der er mange der har det og stå i et bryggerset , prøv feks og se under Galleri her på forum feks her gallery/album/103, der er nogle meget flotte "fyrrum " icon_cheesygrin.gif
nemocharley

Re: Hvilket fyr og hvor skal det stå?...

Indlæg af nemocharley »

Jeg forestiller mig at det pillefyr jeg har sviner/støver nogenlunde ligesåmeget som en scotte (manuel håndtering af træpiller støver nu engang) - og når fyret skal renses kan det ikke helt undgås at der kommer lidt askestøv. Personligt er jeg glad for at mit fyrrum blev indmuret, og ikke er i direkte forbindelse med resten af bryggers.

Jeg ved ikke om den nye metro-pillefyr er kommet i handlen endnu, det ser ellers også spændende ud. MGM Junior fortjener da også et kig synes jeg.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Hvilket fyr og hvor skal det stå?...

Indlæg af triumph »

Hvad er dit olieforbrug (det kan være en pejling om du skal have en 10 eller 16 KW fyr)?

Det er muligt at man kan gøre en scotte ren uden det sviner, men det sviner når jeg gør min ren. Det er heldigvis kun 4 gange om året (+ en ugentlig rensning af hærd i fyringssæsongen (jeg har ikke kompressorrens)
Min far har sin scotte stående ved siden af vaskemaskinen, så det kan altså godt lade sig gøre.
Forskellen på en RTB og en Scotte er hovedsageligt den, at man er nød til at sætte sig ind i hvordan Scotten virker, hvor RTB er mere plug and play.
Man skal manuelt justere luft/pillemængden på en scotte ved pilleskift, og lige efter man har købt den, da sneglen ændre ydelse den første måned.
Det er nu ikke noget stot arbejde. Min fars fyr blev sat op for 1½ år siden. Det blev indreguleret ved opstart, og så 14 dage efter. Det køre stadigt perfekt, selvom han har skiftet pillemærke. Der er der dog ingen garenti for at det altid er sådan. En flexsnegl dosere ikke samme mængde piller, hvis piller er korte, som hvis de er lange. Og heller ikke hvis der er smuld.
Man skal som sagt også rense scotten 4 gange om året, hvor RTB´en er selvrensende.
Der er nogen der har oplevet en svag røglugt på scotten, ved opstart, og brug af kompressorrens (kedlen er ikke 100% tæt)
RTB kedlen er tæt. Hvilket betyder at den ikke har et låg så man kan se flammen: At den er tæt betyder at iltstyringen fungere, men også at den er et godt valg da man ikke kan se flammen ved indregulering.

Sagt med andre ord; Man kan få (ihvertfald næsten) lige så god fyringsøkonomie på en scotte som en RTB, men det kræver en smule mere arbejde, men vigtigst af alt; At man sætter sig ind i virkemåden. En scotte sviner lidt mere, og den kan risikere at lugte svagt ved opstart.
Men til ½ pris af en RTB, kan scotten være et fremragende valg.

Du bør inden køb også sætte dig ind i nogen af de styringsmæssige ting, der kan give væsentlige besparelser.
Jeg tror at jeg spare 20% af pilleforbruget ved at have vv prioritering og rumtermostater.
De fåes også med regulering af fremløbstemp, ifh til udetemp, + meget andet.
De fleste ting kræver dog at rørsystem laves specifik til de valg man gør, så du skal have gjort dig klart hvad du ønsker, inden installation.

Der findes mange andre gode fyr end Scotte/RTB. Bla. MGM, Vølund/Pellux/Metro

Hvis du har lyst til en gang fyrspark, så skal du være velkommen til at se min scotte
nemocharley

Re: Hvilket fyr og hvor skal det stå?...

Indlæg af nemocharley »

Fint og klart indlæg Triumph :great:

Glazzy76
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 maj 2015 16:14
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 161, 121 opvarmet
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4270

Re: Hvilket fyr og hvor skal det stå?...

Indlæg af Glazzy76 »

Tak for gode input :-).

Der er brugt omkring 2200 l olie i 2014, så tænker at et 10 KW burde klare det?...

Tror at Scotten fører hvis det bliver udendørs, da den har en virkelig attraktiv pris.

Jeg kan godt se at placering i skur er at foretrække, især da bryggers ikke er ret stort og også mht lugt og skidt. Tror i ikke det ville være en god ide at snakke med skorstensfejer om indretning af skur, så reglerne bliver overholdt og prisen holdt nede?
Hvor mange piller må man opbevare ved fyr, kan man evt lave en skillevæg og så have lager ved siden af?

Er kompressorrens en god investering? Vil det spare den ugentlige rens du omtaler Triumph og kører det automatisk?
Hvad mener du med rørsystem, er det rør ud til radiatorer eller?...
VV prioritering, er det til sommer fyring til brugsvand istedet for elpatron?
Indreguleringen, var det din far selv der gjorde det eller en anden?
Pex rørene eller hvad de hedder, er det 90 cm de skal ned?

På forhånd tak og god aften til alle

Mvh Thor
Glazzy76
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 maj 2015 16:14
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 161, 121 opvarmet
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4270

Re: Hvilket fyr og hvor skal det stå?...

Indlæg af Glazzy76 »

Og tusind tak for tilbud om fyrspark, det vil jeg gerne. Vender lige tilbage omkring det på et senere tidspunkt :-)

Mvh Thor
nemocharley

Re: Hvilket fyr og hvor skal det stå?...

Indlæg af nemocharley »

10kw er fint og jeg ville selv vælge skurløsningen - hvis økonomien er til det -

scotten er helt sikkert fin, men jeg må sige at MGM lader til at være et godt fyr - der er en del opsatte efterhånden, og der er ikke mange klager på det, så jeg håber du har kigget på det også.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Hvilket fyr og hvor skal det stå?...

Indlæg af triumph »

Glazzy76 skrev:Tak for gode input :-).

Der er brugt omkring 2200 l olie i 2014, så tænker at et 10 KW burde klare det?...

Tror at Scotten fører hvis det bliver udendørs, da den har en virkelig attraktiv pris.

Jeg kan godt se at placering i skur er at foretrække, især da bryggers ikke er ret stort og også mht lugt og skidt. Tror i ikke det ville være en god ide at snakke med skorstensfejer om indretning af skur, så reglerne bliver overholdt og prisen holdt nede?
Hvor mange piller må man opbevare ved fyr, kan man evt lave en skillevæg og så have lager ved siden af?

Er kompressorrens en god investering? Vil det spare den ugentlige rens du omtaler Triumph og kører det automatisk?
Hvad mener du med rørsystem, er det rør ud til radiatorer eller?...
VV prioritering, er det til sommer fyring til brugsvand istedet for elpatron?
Indreguleringen, var det din far selv der gjorde det eller en anden?
Pex rørene eller hvad de hedder, er det 90 cm de skal ned?

På forhånd tak og god aften til alle

Mvh Thor
Det er en rigtig god ide at tale med skorstensfejeren om indretning af fyrrum, sjovt nok er krav lempeligere i beboelsen, end i skur.

Da jeg ikke har komressorrens, ved jeg heller ikke hvor effiktivt det er, men jeg ville gætte på at man måske i stedet for at rense hærd en gang om ugen (om vinteren) så kunne man nok nøjes med en gang om måneden. Det tager ca 5 min at rense hærd.
Om det er en god indvistering med kompressorrens; Tjaa bum,bum. Man kan komme ud for piller der danner slagge, eller har meget tung aske (tit fordi at der er bark i pillerne) så skal man ud og rage slaggeklumpen ud fra hærden oftere. Jeg har 2-3 gange på 8 år købt piller hvor det var nødvendigt at rense hærden oftere end ugentligt (Jeg køber ALTID de billigste piller)
Man kan altid købe kompressorrens efterfølgende, hvis man syntes det er rart at have.

Hvis du køber VV prioritering og rumtermostater. Så skal der monteres en 3 vejsventil i rørsystem, der enten leder vv til hus, eller til vv beholder.
Hvis din rumtermostat siger at det er varmt nok, og din termostat i vvbeholderen gør det samme. Så stopper fyr. Det spare piller/øger komforten i overgangsperioder. Hvis din vvb kalder på varme, så starter fyr, 3 vejs ventil skifter over, og leder vand til vvb. På den måde skal du ikke varme hele radiatorsystemet op, for at lave vv.
Men det kræver 3 vejsventilen indbygget i rørsystemet, derfor er det nemmest, mens du alligevel makker med rør.
Hvis du vil have styring af fremløbstemp, ifh til udetemp. Så kræver det en ekstra shunt + pumpe indbygget i systemet.

Indregulering af en scotte er noget man selv gør.
Man vejer af hvor mange piller sneglen giver på 6 min, og taster vægten ind i styringen. Dernæst fastholder man kedel ydelsen på henholdsvis 100-50 og 10%. Mens man justere blæseren, så flammen er korrekt.
Glazzy76
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 8
Tilmeldt: 21 maj 2015 16:14
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 161, 121 opvarmet
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4270

Re: Hvilket fyr og hvor skal det stå?...

Indlæg af Glazzy76 »

Godmorgen, igen tak for gode input :-)

har kigget på MGM, de ser fine ud. Venter dog lige svar fra min kammerat, han har fyr fra NBE i sortimentet, så vil lige høre hvad han kan gøre det til.

Kan godt se at VV priotering og rumtermostater er noget jeg skal have, det lyder virkelig smart.

Er der meget forskel på de forskellige slags piller, eller er det minimalt?

Indreguleringen lyder ikke så kompliceret, det burde jeg kunne finde ud af.

Rigtig god søndag til alle, nu vil jeg tage ungerne med i ZOO :-)

Mvh Thor

Besvar