Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nødvendig effekt - Gæt baseret på dagligt forbrug ?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Nødvendig effekt - Gæt baseret på dagligt forbrug ?

Indlæg af majland » 20 feb 2015 14:46

Foranledigt af at mit fyr er ved at komme i reperationsalderen (*1) har vi overvejet om der var ide i at skifte det ud.

Argumenterne for at skifte
1) Driftsikkerhed. Det er ikke rart at fyret går i stå. Arbejdet tager mig ofte hjemmefra nogle dage ad gangen.
2) Effektivitet. Nuværende fyr er alt for stort (29kW) så et mindre burde køre mere effektivt.

Vi har jo haft temmeligt milde vintre de sidste par år og det årlige forbrug på 4,5 til 5,5 ton siger jo ikke meget om hvilken effekt jeg har brug for når det for alvor er koldt. Men vi har også en brændeovn vi kan supplere med under en isvinter så hvis fyret kan holde huset varmt i en normal vinter er det "stort nok".

Vores vinterforbrug har de sidste par år ligget på 30-40kg døgnet mens jeg skal tilbage til februar 2011 for at finde en uge der krævede 48kg/døgn (og ellers tilbage til 2006 for at det blev overgået med en uge med 50kg/døgn. Men siden er der kommet nye vinduer i hele huset og nyt tag (+100mm isolering)

Hvis jeg antager at jeg kan nøjes med 48kg/døgn og antager at der er 4900kWh/ton svarer det til en gennemsnitlig indfyret effekt på 9,8kW. Mit fyr har en virkninsgrad på 78-84% så hiver reelt jeg ikke over 7,6-8.2 kW ud af den til huset.

Gennemsnitligt i december og januar denne vinter har jeg kun haft et forbrug på 30kg/døgn svarende til 4,8-5,1 kW effekt

Jeg har betongulve med gulvvarme i hele stueetagen så der er en ret stor varmebuffer. På 1.sal er der radiatorer Desuden har jeg en 500liter akku tank (pga af solvarmen) der kan udjævne spidserne lidt fra fyret.

Jeg ser super glad for de store 750liters magasin på det gamle twinheat og skal nok ikke under 500liter næste gang (så det kan holde piller til 8 vinterdage )

Hvor lille et fyr turde i installere ?


*1 Kæden til stokersneglen knækkede midt i december mens jeg var væk på arbejde. Den samlede jeg så igen da jeg kom hjem med et nyt led. Den knækkede så igen lige ved siden af imens vi var juleferie. Ikke fedt igen at komme hjem til at koldt hus men heldigvis var der jo ikke frostvejr. Da jeg kom hjem fra abejde onsdag aften var den gal igen. Jeg opdagede at badeværelsesgulvet var koldt. Denne gang tog fejlfindingen lidt længere og det viste sig at være motorværnet der hang. Ikke så fedt at starte fejlfinding af fyret 23:30 når man hellere ville i seng og den blev næsten 2 inden jeg havde fundet fejlen, tændt op igen og fået temperaturen nok op til at slå opstart fra. Men familien nåede ikke at opdage noget der huset var varmt igen torsdag morgen ...
Last edited by 1 on majland; edited 20 times in total
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Nødvendig effekt - Gæt baseret på dagligt forbrug ?

Indlæg af Tom_AT » 20 feb 2015 15:06

Taget i betragtning af at i også har brændeovn til at supplere med på de rigtigt kolde dage, så ligger et pillefyr på ca 10 kw jo lige til højrebenet. Det er jo også uøkonomisk at købe en 15-16 kw model hvis den skal ligge på 30-50% ydelse 10 mdr om året.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Nødvendig effekt - Gæt baseret på dagligt forbrug ?

Indlæg af majland » 20 feb 2015 15:17

Ja umiddelbart burde 10kW jo dække det fint, men jeg har ikke data for hvor meget den nødvendige ydelse svinger i løbet af en uge - det håber jeg der var nogle med datalogger der på fyres ydelse der har et godt bud på :-)

Vi plejer at slukke fyret midt i april og tænde op igen i slutningen af oktober så fyrer kører kun ca halvdelen af året. Det gamle fyr er ca 17år gammelt og selvom et nyt skulle være 10% mere effektivt giver det jo kun en besparelse på ~1200kr årligt

Men det vil også giver noget komfort med et mere moderne fyr der selv kan tænde efter behov (fra ekstern styring der idag holder øje med og styre akku tank og vvb). Så kunne der måske spares en smule mere ved at elpatronen skulle køre mindre på gråvejsdage
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

dannidines

Nødvendig effekt - Gæt baseret på dagligt forbrug ?

Indlæg af dannidines » 20 feb 2015 16:37

Jeg tror jeg ville satse på en 10kw som du selv og Tom også er inde på..


Vi har 240m2 og vores 10kw fyr ligger og pendler mellem 20-55% drift i denne vinter (alt efter blæst, Varmtvandsproduktion eller om vi lige har luftet hele hytten ud..)

Jeg tror ikke jeg ville fokuserer på magasinets størrelse, da man idag kan få et fint lille fyr som ikke fylder meget, men kan hente pillerne fra en større silo/rum, hvilket kan give helt nye indretningsmuligheder i fyrrummet.

Efter vi har skiftet til RTB, så er vores fyrrum under forvandling til bryggers/kælder indgang og det er super lækkert, at de m2 hvor fyret stod for sig selv førhen, nu kan gøre bedre gavn.

Hvis jeg skulle kigge fyr i 10kw størrelsen idag, så ville jeg, alt efter budget, kigge efter RTB/MGM junior (evt. Comfort Lux) eller, nu du har buffertank pga solvarmen evt. et Pellux 200 Exclusive - det er godt nok ikke 10kw, men til buffertank setup tror jeg det er helt perfekt (hedestoker.dk er VILDT billige med det og du får ALT grej med på det fra fabrikken)

En sidste notits, og noget jeg ikke ved meget om, men dog lige vil nævne, så overvej en model med røgsuger (biomax Compact, MGM, Ekoheat o.l.) kontra blæser (Scotte, RTB, pellux, passat) grundet røgsugeren holder konstant undertryk i kedlen = ingen grisseri overhovedet.

Held og lykke med valget :)

nemocharley

Nødvendig effekt - Gæt baseret på dagligt forbrug ?

Indlæg af nemocharley » 20 feb 2015 16:56

tror godt 10kw kan trække det - på dti´s liste kan jeg se at scotten står til 10,8kw i fuld last. RTB 10,5kw.


nemocharley

Nødvendig effekt - Gæt baseret på dagligt forbrug ?

Indlæg af nemocharley » 20 feb 2015 17:14

glemte lige at skrive at med den løsning kan du jo så købe en mafa silo på 730 liter (kan godt forstå du vil holde fast i et stort silomål)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Nødvendig effekt - Gæt baseret på dagligt forbrug ?

Indlæg af majland » 20 feb 2015 17:55

dannidines skrev:Jeg tror jeg ville satse på en 10kw som du selv og Tom også er inde på..


Vi har 240m2 og vores 10kw fyr ligger og pendler mellem 20-55% drift i denne vinter (alt efter blæst, Varmtvandsproduktion eller om vi lige har luftet hele hytten ud..)
Hvor mange kg piller bruger du i døgnet ? Bare sådan for sammeligningen.

Magasinet størrelse er vigtigt for at jeg kan tage væk en uge uden at resten af familien skal "besværes" med det. Eller at vi kan tage en uges ferie og lign. Fyrrummet ligger i udhuset og selvom jeg har overvejet flere gange at lave en større silo er det blevet ved snakken da træpiller ser ud til at være klart billigst i sække. Så fyrets magasin skal bare være "stort nok" til 8-10dage

Hvis jeg skulle kigge fyr i 10kw størrelsen idag, så ville jeg, alt efter budget, kigge efter RTB/MGM junior (evt. Comfort Lux) eller, nu du har buffertank pga solvarmen evt. et Pellux 200 Exclusive - det er godt nok ikke 10kw, men til buffertank setup tror jeg det er helt perfekt (hedestoker.dk er VILDT billige med det og du får ALT grej med på det fra fabrikken)
RTB 10/16 med 320kg silo burde være stor nok.
Det samme med scotten med stort magasin

Kan der fåes et stort magasin til MGM junior

Forstår ikke lige fordelen ved Pellux 200 ? Jeg har ikke VVB'en i udhuset. Når fyret kører virker akkutanken/solvamen som forvarmning af det kolde returvand. Det give selvølgelig intet om vinteren. Til gengæld kan jeg slukke for fyret lidt før om foråret, og om sommeren er det nok til en stor del af brugsvandet. http://majland.org/blog/?p=411 << diagram

Idag kører termovaren kun når naturlig cirkulation og pumpen til huset ikke er nok. Dvs er kedlen varm i toppen men temperaturen mod huset ikke kan holdes starter termovaren, hvilket hiver trækkere mere varme ud af kedlen der så med sikkerhed skifter fra pause til drift
En sidste notits, og noget jeg ikke ved meget om, men dog lige vil nævne, så overvej en model med røgsuger (biomax Compact, MGM, Ekoheat o.l.) kontra blæser (Scotte, RTB, pellux, passat) grundet røgsugeren holder konstant undertryk i kedlen = ingen grisseri overhovedet.
Griseri er heller ikke det store issue i fyrrummet hvor katten har lov at komme og de mærker deres territorie af....

Jeg er lidt nørdet med tal så overvågningsmulighederne på rtb og scotte mf fra nbe er jo tillukkende. Bor dog ikke ret langt fra Passat så de skulle måske også have et besøg... Men foreløbigt er det mest for at være informeret inden der måske pludseligt skal tages en beslutning.... Men det vil da ikke gøre noget hvis det kan gå et par år endnu.

Kontakteren i twinheat styringen er det en del år siden jeg skiftede, og den bør så have et nyt motorværn og måske også en ny kontakter igen. Det er ligeledes et par siden jeg fik svejts kassen omkring sneglen lige inden brænderen. Der var brændt/slidt hul indefra lige ved svejsningen
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

nemocharley

Nødvendig effekt - Gæt baseret på dagligt forbrug ?

Indlæg af nemocharley » 20 feb 2015 18:02

et udvidet magasin på 310l til mgm er muligt

Bioheat er kommet godt ned i pris - ved ikke om det er den du tænker på? Men dens magasin rummer altså kun 80-90kg .

dannidines

Nødvendig effekt - Gæt baseret på dagligt forbrug ?

Indlæg af dannidines » 20 feb 2015 18:32

Jeg er selv super tilfreds med mit RTB og jeg er svært begejsret for stokercloud online delen, så jeg vil naturligvis sige"god" det.

Grunden til jeg ER begejsret for Pellux 200 exclusive er fodi den leveres med "alt" fra fabrikken - iltstyring, varmtvandsprioritering, vejrkompensensation og automatisk rens, til en billig penge (hedestoker.dk) samt der kan tilkøbes (mener ikke det er med) et solfanger modul til styringen (FYI det kommer også til NBE styringerne lige om snart)

Det med røgsuger/blæser var bare en heads up information :)

Vi bruger mellem 15-26kg/døgnet her i vinteren - klik på mit stokercloud link og se mine stats ;)


Besvar