Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udskiftning af gl. tasso keddel til stoker

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
nemocharley

Udskiftning af gl. tasso keddel til stoker

Indlæg af nemocharley » 09 feb 2015 09:23

Hvis du har solcelle-strøm over skud som du kan bruge til det varme brugsvand, så kan du vel næsten varme 'gratis' i sommerhalvåret?

Det mest enkle ville være at sætte en fuldt modulerende pillebrænder ind og ud med akkutanken. MGM Junior og Scotte 10kw er gode valg, og det kan gøres til fornuftig penge. Med den rigtige styring tvivler jeg på i kommer over 4 ton piller, med masseovnen oveni så kommer i jo langt under det.

Jeg er så gået den anden vej med en svensk tænd/sluk brænder, som varmer ind i en akkutank - solvarme og elpatron sørger for at pillefyret er slukket i sommerhalvåret. Vi kommer til at bruge ca 3 ton i år til mine mellemisolerede 125m2 (to voksne, et par hunde - lange bade og t-shirt varmt i stuen). Hvis du har din tank et sted hvor spildvarmen bruges og du samtidig vil have solvarme m. styring til klima/vejrkompensering, så er jeg ikke bange for at anbefale denne løsning. Atmos til ca 25k er et godt valg her, det er enkelt og stabilt.

Hvad man ender med at bruge ift. investeringen er det som de fleste ser på - 1 ton piller koster ca 2000,-


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Udskiftning af gl. tasso keddel til stoker

Indlæg af Bri_Jac » 09 feb 2015 10:50

Kan den gamle tasso repareres og holdes kørende? hvis ja ville jeg lade den blive og anvende den engang imellem når du ønsker at brænde alt muligt "underligt" (LÆS: fyr med brændet og smid et par læs flis, savsmuld eller korn i)
Og så købe et pillefyr med kedel og få det tilsluttet- så kan du undgå at skulle købe en ny brændekedel eller en "dyr" stoker der kan gnaske træpiller, korn, savsmuld og flis.

Det ender jo nok med at du ikke "gider" besværet med at fyre op i den gamle tasso, da du opdager hvor let det er med pillebrænderen der kun brænder træpiller :-)

skovstedgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08 feb 2015 21:44
Mit fyr: Woody 10 KW / Blackstar
Areal: 160 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 12 kg
Geografisk sted: Østfyn

Udskiftning af gl. tasso keddel til stoker

Indlæg af skovstedgaard » 09 feb 2015 13:09

Jeg tror ikke, at det kan betale sig at satse på den gamle Tasso, da den stort set har kørt hver dag siden 1981, men er der nogen der har et bud på et evt. tilskud hvis den skrottes.
Hvis vi ikke anvender masseovn, ryger der vel mellem 30 - 40 m3 brændsel igennem /år :shock:

dannidines

Udskiftning af gl. tasso keddel til stoker

Indlæg af dannidines » 09 feb 2015 13:31

Giv Karsten (mgmone) et kald og få ham til at lave et tilbud på montering af et mgm junior eller comfort lux, hvor han laver den reel beregning han nævner her i tråden - to fluer med et smæk, tilbud du kan overveje samt indblik i co2 realiseringen ved udskiftning!

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Udskiftning af gl. tasso keddel til stoker

Indlæg af Landlyst » 09 feb 2015 13:35

[tag]Ugelvig[/tag] M¨å kunne hjælpe med ca besparelse?


Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Udskiftning af gl. tasso keddel til stoker

Indlæg af H.S » 09 feb 2015 14:22

Hej
Den vil give lige omkring 10.000 kr :great:

MVH
Henrik
skovstedgaard skrev:Jeg tror ikke, at det kan betale sig at satse på den gamle Tasso, da den stort set har kørt hver dag siden 1981, men er der nogen der har et bud på et evt. tilskud hvis den skrottes.
Hvis vi ikke anvender masseovn, ryger der vel mellem 30 - 40 m3 brændsel igennem /år :shock:
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190

dannidines

Udskiftning af gl. tasso keddel til stoker

Indlæg af dannidines » 09 feb 2015 16:18

Hejsa H.S.,

Fedt med et bud på co2 realiseringen til trådstarter - det giver et godt billede af hvad man kan "ligge oveni" budgettet :)

Jeg har nogle bekendte som overvejer at købe et RTB 10kw, de har en Salemander brændefyr (GAMMELT!!) og bruger 20-30RM/år til ca 170m2 - skal de skrive dig en mail og hvad skal du bruge for at give et bud på co2 realisering og bud på RTB (de ønsker nok selv at monterer, men gerne med standard monteringspris i buddet)

PM mig hvis det er, så stjæler vi ikke tråden, omvendt, så ved trådstarter da også hvordan han får et bud fra dig/q-pro.dk :)

Karsten/mgmone.. Hvad hvis et MGM skulle friste dem, hvor meget skal du bruge for et bud?

skovstedgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08 feb 2015 21:44
Mit fyr: Woody 10 KW / Blackstar
Areal: 160 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 12 kg
Geografisk sted: Østfyn

Udskiftning af gl. tasso keddel til stoker

Indlæg af skovstedgaard » 09 feb 2015 17:15

Hej dannidines.
jeg spørger måske dumt, men hvordan kommer jeg i forbindelse med Karsten/mgmone ?

nemocharley

Udskiftning af gl. tasso keddel til stoker

Indlæg af nemocharley » 09 feb 2015 17:20

[tag]mgmone[/tag] - håber han ser dette ellers mgmpillefyr.dk

her på forum skal man have skrevet 20 indlæg førend private beskeder kan sendes

skovstedgaard
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 08 feb 2015 21:44
Mit fyr: Woody 10 KW / Blackstar
Areal: 160 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5540
Dagligt forbrug: 12 kg
Geografisk sted: Østfyn

Udskiftning af gl. tasso keddel til stoker

Indlæg af skovstedgaard » 09 feb 2015 17:37

ok - fint nok. Jeg er som sagt ny på banen. :roll:


Besvar