Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
EnergiL
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 jan 2015 09:38

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af EnergiL »

Hej alle.

Kort fortalt skriver jeg herinde, da min mand og jeg er ved at kigge på hus, og jeg prøver at finde ud af, om der findes en billigere løsning af varmekilde end den nuværende i huset. Det er nok mig, der har forelsket mig mest i huset... og også som den eneste, derfor laver jeg lidt research på området, så jeg står stærkere i en diskussion for og imod. Jeg håber, at I vil tage min henvendelse seriøs. :)

Vi har kig på et hus med 152 m2 bolig i stueetagen, og 152 m2 tør og varm kælder, som tidligere er blevet brugt til erhverv. I følge salgsopstillingen/informationer om huset er der på nuværende tidspunkt oliefyr i huset, suppleret med en brændeovn i stuen, og der bliver brugt for kr.45.000,- om året på varme. Dette tænker jeg kan gøres billigere med et pillefyr. Alt inkl. max kr. 100.000. Rengøring af fyr max en gang om ugen. Mine spørgsmål er:
- Hvad koster et pillefyr med silo og installation til et hus i denne størrelsesorden? Hvilket mærke skal vi gå efter? Og hvilket skal vi holde sig langt fra?
- Hvad vil det koste, i træpiller, at fyre i et hus af denne størrelsesorden... bare "et slag på tasken"?
- Desuden er der radiatorer af ældre dato flere steder i huset, er det nødvendigt at udskifte disse?
- Hvad er mest "almindeligt" når man køber pillefyr? Lader man en vvs'er stå for "hele pakken", indkøb af produkter og installering? Eller køber man selv de store ting og så får man en vvs-mand til at installere?
- Skal der laves ekstra udsugning til fyret?
- Er der noget man skal tage forbehold for?

Det skal siges, at der ingen anmærkninger er omkring varmekilderne i huset.
Jeg er ked af, at jeg har så mange blandede spørgsmål, men vil gerne stå stærkt og være forberedt i en diskussion. :)

På forhånd MANGE TAK for svar. :great:

Venligst
Lise-Lotte

nemocharley

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af nemocharley »

Hej og velkommen til.

Oliefyret står det i kælder eller i stueetage? Rummet skal brandsikres og godkendes af skorstensfejeren, så han skal med på råd inden i går i gang. Hvor skal træpillerne opbevares? Sørg for at der ikke er langt med transport af disse, hvis i vælger manuel påfyldning. Står fyret i kælderen, skal man efter min mening overveje en løsning, som sørger for at man ikke skal gå på trapper med pillesækkene.

Et pillefyr kan fint erstatte jeres oliefyr.

45000kr er ca 4500liter - det er ca 15-20kw

Pillefyr fåes til mellem 17000 og 100000dkr. Personligt ville jeg holde mig fra discount pillefyrene.

Så jeg vil anbefale MGM Comfort, Vølunds Pellux 100 og pellux 200 exclusive, RTB, Passats Bioheat - alle mellem 30 og 40k i anskaffelse (der er mange andre pillefyr derude - hvis i vil have solvarme med tør jeg godt anbefale atmos og mit eget pillefyr pellmax ub m. viking bio brænder). De her pillefyr kan passe sig selv i flere uger ad gangen pånær pilleopfyldningen.

er prisen et non issue - så er der windhager, hoval, hargassner, biotech, eta m.fl af de meget dyre højkvalitets østrigere/tyskere

Skorstenen skal være egnet til det pilelfyr i vælger - fejer og forhandler/installatør vil give jer anvisninger om dette
Senest rettet af nemocharley 28 jan 2015 10:52, rettet i alt 1 gang.
nemocharley

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af nemocharley »

nå ja - hvis i ikke selv kan installere det, så vil jeg da helt klart købe en pakke m. evt service aftale

er 100k loftet vil jeg se på et af de pillefyr i mellemklassen jeg nævnte. Vi fik installeret vores med solvarme, men lavede en del selv og skulle ikke renovere skorsten - vi kom af med knap 20k. Men priserne varierer meget, ikke to opgaver er ens og der findes desværre eksmepler på fagfolk som tager overpriser, hvis man ikke ser sig for.

4500l er = cirka 9ton piller, hvilket er cirka 18000dkr - men det er cirka cirka. Det nye pille fyr kan jo være meget mere effektivt end det gamle oliefyr.

Med lidt vejledning herfra forum og lidt net research vil jeg foreslå dig at vælge en lille håndfuld pillefyr ud og så tage ud og se dem ved private. Det er ved disse fyrspark, at man får det bedste indtryk af deres styrker og svagheder.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af Landlyst »

[tag]Levi[/tag] Psst... Levi... Her skal du være vågen ange.gif

levi

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af levi »

EnergiL skrev:Hej alle.

Kort fortalt skriver jeg herinde, da min mand og jeg er ved at kigge på hus, og jeg prøver at finde ud af, om der findes en billigere løsning af varmekilde end den nuværende i huset. Det er nok mig, der har forelsket mig mest i huset... og også som den eneste, derfor laver jeg lidt research på området, så jeg står stærkere i en diskussion for og imod. Jeg håber, at I vil tage min henvendelse seriøs. :)

Vi har kig på et hus med 152 m2 bolig i stueetagen, og 152 m2 tør og varm kælder, som tidligere er blevet brugt til erhverv. I følge salgsopstillingen/informationer om huset er der på nuværende tidspunkt oliefyr i huset, suppleret med en brændeovn i stuen, og der bliver brugt for kr.45.000,- om året på varme. Dette tænker jeg kan gøres billigere med et pillefyr. Alt inkl. max kr. 100.000. Rengøring af fyr max en gang om ugen. Mine spørgsmål er:
- Hvad koster et pillefyr med silo og installation til et hus i denne størrelsesorden? Hvilket mærke skal vi gå efter? Og hvilket skal vi holde sig langt fra?
- Hvad vil det koste, i træpiller, at fyre i et hus af denne størrelsesorden... bare "et slag på tasken"?
- Desuden er der radiatorer af ældre dato flere steder i huset, er det nødvendigt at udskifte disse?
- Hvad er mest "almindeligt" når man køber pillefyr? Lader man en vvs'er stå for "hele pakken", indkøb af produkter og installering? Eller køber man selv de store ting og så får man en vvs-mand til at installere?
- Skal der laves ekstra udsugning til fyret?
- Er der noget man skal tage forbehold for?

Det skal siges, at der ingen anmærkninger er omkring varmekilderne i huset.
Jeg er ked af, at jeg har så mange blandede spørgsmål, men vil gerne stå stærkt og være forberedt i en diskussion. :)

På forhånd MANGE TAK for svar. :great:

Venligst
Lise-Lotte
Hej Lise-Lotte, - nu ved jeg ikke lige hvor du kommer fra i landet, - men herovre på "øen" er det blevet mere og mere populært at hyre sagkyndige når man kigger på hus.

Jeg er flere gange blevet hyret til at lave en vurdering af vvs-installationerne i huset før huskøb, - sidste gang jeg var med på en besigtigelse fik vi presset sælger 75.000 kr alene på vvs-installationen da den var i jammerlig stand.... (Udbedringerne løb op i 69.000 kr incl. besigtigelsen, - så køber "tjente" 6000 kr i dette tilfælde).

Så hvis det er her på Sjælland du påtænker at handle hus, - så hjælper jeg jer gerne med en gennemgang af vvs-installationen, - og også gerne med en løsning på en bedre varmekilde i jeres forhåbentlig kommende hus :great:
nemocharley

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af nemocharley »

ser lige at jeg har skrevet en fejl:

Vølunds Pellux 100 kan anskaffes til 23500dkr med et basis energitilskud ved Hedestoker. Men det kan være en idé at tilkøbe iltstyring, varmtvandsprio, stor 500l silo og vejrkompensering (er vist lovkrav nu) til (alt dette får prisen op over 30000dkr). Husk at søge om energitilskud inden i handler, der kan være en del penge at hente, hvis oliefyret er gammelt.

Bioheaten står i 36000dkr også set ved Hedestoker inkl. basalt energitilskud. - Fast magasin på 80-90kg - Passat tilbyder fjenlager med sugetransport (det gør de andre mærker også) - men det koster self. ekstra. Men skal fyret stå i kælder, og har i 100K som loft, så er det da værd at overveje. ) 8-9 tons manuel håndtering af træpiller over et år er alligevel noget.

MGM comfort 33000dkr m. lambdasonde men før evt energitilskud - fast magasin på ca 125kg - en udvidelse kan tilkøbes.

RTB 16kw til ca 40000dkr med den store 300kg silo - før evt tilskud

Pellux 200 excluxive til ca 40000dkr med stor 500l silo - før evt tilskud

Her på siden har MGM, RTB, Pellux og Bioheat alle underforaer hvor du kan studere videre om hvordan pillefyrene opfører sig ved private brugere. Der er endvidere et underfora under Stoker Diverse, som hedder Mit Fyrrum og mine indstillinger - her er både Bioheat og MGM anmeldt af forsk. brugere.
dannidines

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af dannidines »

Hejsa,

Bare en sidenote til det Nemocharley skriver, så er Pellux 200 exclusive INKL iltstyring, vejrlompensensation samtvarmtvandsprioritering fra start af, så det skal man lige have med i sine overvejelser/priser. Jeg har et RTB og det VIRKER, men med tilkøb af vejrkompensensation (inkl. Blandesløjfe/pumpe til fremløb), VVB prio samt iltstyring, så kan du hurtigt ligge 5-7000kr oveni i prisen... Jeg er virkelig nysgerrig på Pellux 200 Exclusive og tør stadig godt sige jeg er NBE tilhænger, men... Den pris til den pellux der..

I stedet for at bruge penge på en større silo, så med et forbrug på 8-9 tons som Nemo siger, så ville mit fokus ligge på et vacuumsug/pilleflyt i stedet.

God dag samt held og lykke med valget:)
EnergiL
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28 jan 2015 09:38

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af EnergiL »

Hej igen.

Mange tak for jeres input. Føler mig virkelig som en novice i dette forum, men det er rart at blive hørt og svaret. :)

Jeg har lige lidt tillægsspørgsmål:
- Kan man altid gå ud fra, at når man har haft et oliefyr i kælderen, som ikke skal graves op, så kan man nemt erstatte det med et pillefyr? Eller er det her skorstensfejeren kommer ind i billedet?
- Hvad er et vacumsug/pilleflyt? Fordele/ulemper til en silo?
- Kommer træpiller altid i poser? Eller kan man via en slange få tilført træpiller fra lastvogn til fyr?

På forhånd tak for svar.

Venligst
Lise-Lotte
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Opsætning af pillefyr... og hvilket et?

Indlæg af Tom_AT »

Jeg er sikker på Nemo sidder klar ved tastaturet og klar med et svar på dine spørgsmål inden længe icon_cheesygrin.gif

Besvar