Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

skal - skal ikke

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Om skovoglandbrug
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 jan 2015 17:42

skal - skal ikke

Indlæg af Om skovoglandbrug » 27 jan 2015 18:52

Jeg opvarmer 260 m2 landstuehus fra 1931 med et fastbrændsels anlæg bestående af et passat atmos 50 kilowatt med 2000 liter akkumulerings tank. skal man skiftet til et stoker anlæg.................(hvad skal man vælger og størrelse)


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

skal - skal ikke

Indlæg af Tom_AT » 27 jan 2015 18:57

Hvad har du af penge til det ?
Og hvad er dine ønsker for fyret ?

Skal det køre helt autonomt i flere måneder ad gangen eller kan du leve med en ugentlig eller månedlig rengøring ?

Overvej også om du kun vil fyre med piller. Det er billigere i indkøb og generelt med langt højere komfort.

nemocharley

skal - skal ikke

Indlæg af nemocharley » 27 jan 2015 18:59

størrelse er over 10kw og under 20kw dømt ud fra m2 - men det er meget upræcist, hvor mange kwh varme sluger huset nu?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

skal - skal ikke

Indlæg af Landlyst » 27 jan 2015 19:56

Er du træt af at save pind? Af af fyre eller hvad er bevæggrunden til spørgsmålet om en stoker?

nemocharley

skal - skal ikke

Indlæg af nemocharley » 27 jan 2015 20:03

ja...og er det et pillefyr som ønskes eller en regulær stoker, fordi der også skal fyres med andet end træpiller? Anlægget behøver jo heller ikke at blive skiftet ud, men man kan kombinere det med et pillefyr ved siden af. Så er der lidt fleksibilitet :)


Om skovoglandbrug
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 jan 2015 17:42

skal - skal ikke

Indlæg af Om skovoglandbrug » 27 jan 2015 20:40

Tom_at jeg vil helst holde under 40 000 tusind, jeg har det fint med engang om dagen men det skal kunne kører en uge, helst ville jeg fyrer med træ korn træpiller da jeg både har adgang til træ og korn. (måske pilleflis)
Nernocharley jeg ved ikke hvor mange kilo watt vores hus bruger jeg fyrer bare
Landlyst nej jeg er ikke træt af at save pind men er træt er at være afhængig af at skulle fyrer hver dag og skulle have nogen til at fyrer når man er væk hjemmefra mere end en dag

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

skal - skal ikke

Indlæg af Brandsen » 27 jan 2015 20:46

Halløj i forum,

Tja, jeg har en Baxi 25kw stoker i længen, til at fyre med lidt af hvert i vintermånederne,
og en lille Scotte mini på 10kw til at lave varmt vand om sommeren, og de kører parallelt,
sådan at kedel temp på Scotten er 5 grader under kedel temp på Baxi, så hvis Baxi som her
i dag lige skulle renses, så tager lillebror Scotte helt automatisk over, når han opdager storebror
ikke laver varme af én eller anden grund.

Det er ofte en tvangstanke at udskifte sit fyr, hvorfor ikke bare lade det blive stående, hvis der
ellers er plads nok, så har du jo frit valg med hensyn til brændsel, og kan fyre med pind når du
har tid og energi, og ellers lade pille-gnaskeren lave arbejdet. Og så har du i øvrigt en back-up,
hvis det ene fyr går i stykker, og det sker jo trods alt forholdsvist tit, på både pillefyr og stokere.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

nemocharley

skal - skal ikke

Indlæg af nemocharley » 27 jan 2015 20:47

jeg ville vælge en pellux 100 eller atmos d14 el 21p til omkring 25k i anskaffelse og lade dem varme ind i noget af tanken, og samtidig beholde brændekedlen.
Varmestyringen skulle foregå fra tanken af - hvis den da ikke allerede gør det.

hov Brandsen kom først :)

Om skovoglandbrug
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 jan 2015 17:42

skal - skal ikke

Indlæg af Om skovoglandbrug » 27 jan 2015 21:01

Brandsen og nemocharley mange tak... er der en vvs mand i Sønderjylland (rødding) der kan hjælpe med at tegne og fortælle om hvor jeg skal forbinde det rigtigt :)

nemocharley

skal - skal ikke

Indlæg af nemocharley » 27 jan 2015 21:07

[tag]fyrkat[/tag] - har et kombinationsanlæg med hele molevitten måske han har et par tips til dig. Han bor også i det sønderjydske.


Besvar