Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
DaaL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 okt 2014 21:44
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5
Areal: 181
Brændsel: Træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Geografisk sted: Årslev - Fyn

Nyt pillefyr

Indlæg af DaaL » 06 dec 2014 18:07

Hej

Jeg har et Baxi multiheat 2.5f jeg skal have skiftet ud med et nyt pillefyr, men kan slet ikke bestemme mig for hvilket fyr jeg skal vælge da jeg er helt ny i alt det her, har kun haft fjernvarme :)
Lige nu har jeg fået tilbud fra to VVS'ere, på RTB 10 kw, Pellux 100 og et Scotte 10 kw BS1016. Priserne på de to første inkl montering og nedtagning af Baxi fyret koster ca. det samme, BS1016 er ca. 13.000 kr billigere.

Jeg har fået af vide at selvom RTB skulle være selvrensende, så skal jeg regne med at det skal renses engang imellem, kan det passe?

Kan i hjælpe mig med hvilket fyr jeg skal vælge? og evt. om der skal købes noget iltstyring eller noget til? :)

Mit hus er 181 kvm og har 44 kvm garage med gulvvarme.


pendec

Nyt pillefyr

Indlæg af pendec » 06 dec 2014 18:28

Meget kort, så ville jeg vælge RTB primært på grund af mulighederne som elektonik nørd, og ja, den skulle være næsten selvrensende og skulle kræve en østrigsk behandling, som er rengøring ikke findes i dagligdagen for dig.

Scotte kan vel nok også være med rent teknologisk men har du så også fået samme tilbehør på den model som RTB tilbyder? Ellers kan det blive en svær sammenligning der. Men har du ikke brug for det ekstra, så er Scotte jo lettere at konfigurere til en billig penge.

DaaL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 okt 2014 21:44
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5
Areal: 181
Brændsel: Træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Geografisk sted: Årslev - Fyn

Nyt pillefyr

Indlæg af DaaL » 06 dec 2014 18:44

pendec skrev:Meget kort, så ville jeg vælge RTB primært på grund af mulighederne som elektonik nørd, og ja, den skulle være næsten selvrensende og skulle kræve en østrigsk behandling, som er rengøring ikke findes i dagligdagen for dig.

Scotte kan vel nok også være med rent teknologisk men har du så også fået samme tilbehør på den model som RTB tilbyder? Ellers kan det blive en svær sammenligning der. Men har du ikke brug for det ekstra, så er Scotte jo lettere at konfigurere til en billig penge.
Jeg er nok også mest til RTB, men hvis jeg alligevel skal rense det en gang imellem, så kan jeg ikke se hvorfor jeg skal betale 13.000 kr mere det end det jeg skal give for Scotten?
Hvad er det for noget tilbehør?

Hvis jeg vælger RTB, hvad skal jeg så have med af tilbehør?

nemocharley

Nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley » 06 dec 2014 19:16

Hvad med MGM?

alle pillefyr skal manuelt renses en gang imellem - men en rtb, mgm eller en dyr østriger vil føles som et oliefyr efter baxién - hvis jeg skal tro på, hvad der skrives herinde.

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Nyt pillefyr

Indlæg af WoodyHugo » 06 dec 2014 19:18

nemocharley skrev:Hvad med MGM?
Ja hvad med MGM , lyder til at være ret godt kørende og pålideligt :great:


pendec

Nyt pillefyr

Indlæg af pendec » 06 dec 2014 19:28

WoodyHugo skrev:
Ja hvad med MGM , lyder til at være ret godt kørende og pålideligt :great:
Man får jo ikke alt det sjove slik med som man nyder så ofte på andre elektroniske dimser.

Dimser med mere information er altid at foretrække, selvom man primært bare skal have noget som kører, så er det altid godt at kunne se på dette og skrue hvis nu man mener det skal til. og udover at kikke på paller som jeg må her, så får man en lettere måde at vurdere om ens energi behov ændres eller adfærd gør udfald i forbrug.

Gider man ikke elektronikken, så kan MGM måske godt spille med men jeg ville altså have alt det sjove med, for det bare bedre.

Findes der mon en punkt opstilling i forskelle på modellerne, og på reservedele, garanti og begrænsninger, og sikkerhed, og udvidelser? eller skal alle bare researche alt dette fra bunden hver gang?

DaaL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 27 okt 2014 21:44
Mit fyr: Baxi Multiheat 2.5
Areal: 181
Brændsel: Træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5792
Geografisk sted: Årslev - Fyn

Nyt pillefyr

Indlæg af DaaL » 06 dec 2014 19:46

nemocharley skrev:Hvad med MGM?

alle pillefyr skal manuelt renses en gang imellem - men en rtb, mgm eller en dyr østriger vil føles som et oliefyr efter baxién - hvis jeg skal tro på, hvad der skrives herinde.
Et MGM har jeg også kigget lidt på, men har ikke lige fundet en VVS mand der sælger og montere sådan et.

Jeg tænker bare at hvis alle pillefyr skal renses engang imellem, så er det meget at give 13.000 kr mere for et RTB fremfor et Scotte.
For mig skal fyret bare virke, uden for meget arbejde da jeg ikke rigtig har tid eller forstand på det.

pendec

Nyt pillefyr

Indlæg af pendec » 06 dec 2014 19:54

DaaL skrev:Jeg tænker bare at hvis alle pillefyr skal renses engang imellem, så er det meget at give 13.000 kr mere for et RTB fremfor et Scotte.
For mig skal fyret bare virke, uden for meget arbejde da jeg ikke rigtig har tid eller forstand på det.
Når du tegner service, så har du en forventning og at betale ved kasse1 når/hvis der er problemer(og JA, garanti dækker for en periode) og du ringer efter service? Det kan jo blive dyrt, så her skal du nok finde en lokal vvs'r som kan installere, såsom scotte du nævner, RTB er ikke helt så udbredt og kan du ikke finde en MGM montør og det brænder på, så er der nok en lokal som er din fremtidssikring.

Alt kan jo gå i stykker, og grundlæggende når man ikke ved selv, så betaler man andre, og her er det vigtigt at det er gennemtestet og udbredt for dig.

nemocharley

Nyt pillefyr

Indlæg af nemocharley » 06 dec 2014 20:00

DaaL skrev:
Et MGM har jeg også kigget lidt på, men har ikke lige fundet en VVS mand der sælger og montere sådan et.

Jeg tænker bare at hvis alle pillefyr skal renses engang imellem, så er det meget at give 13.000 kr mere for et RTB fremfor et Scotte.
For mig skal fyret bare virke, uden for meget arbejde da jeg ikke rigtig har tid eller forstand på det.
altså der er ret stor forskel på hvor ofte den manuelle rens skal til og hvor bøvlet det er - rtb og mgm har mindre arbejde forbundet til sig end scotte f.eks.

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Nyt pillefyr

Indlæg af WoodyHugo » 06 dec 2014 20:43

DaaL skrev:
Et MGM har jeg også kigget lidt på, men har ikke lige fundet en VVS mand der sælger og montere sådan et.

Jeg tænker bare at hvis alle pillefyr skal renses engang imellem, så er det meget at give 13.000 kr mere for et RTB fremfor et Scotte.
For mig skal fyret bare virke, uden for meget arbejde da jeg ikke rigtig har tid eller forstand på det.
Siger ikke at scotte er dårlig ,har selv et, men du skal vide noget om det , det er ikke plug and play som MGM og muligvis RTB er det som jeg ser det :-)


Besvar