Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af triumph » 12 dec 2014 01:17

Rene Laursen skrev:Så har jeg haft kontakt til en forhandler omkring RTB, det var ikke positivt. den kan ikke fås, og hvorfor ville jeg have den..... den kan nok ikke fås enten fordi den har problemer....... eller også er var den så god at de alle ryger røg til USA, hmm kan ikke gøre mig klog på den snak....

Men begynder nu at vende tilbage til anderkendte mærker, de burde ikke have overlevet i så mange år fordi de bruger juks og hurtig brugtbilforhandler-tricks.....

Jeg er gået lidt væk fra TPK24, fordi, såvidt jeg kunne se, at brænderen ikke var modulerende??? altså kun høj/lav er dette korrekt??

Tænker nu på den anbefalede Vølund Pellux 100, tænd/sluk + Selvrens af rør/brænder + askeskuffer + mulighed for iltstyrring + kendt mærke.... er dette mit nye fyr?? i 30KW

uden religion/farve eller interesse for mersalg fra eventuelle handlere, HVAD er det bedste fyr til prisen for at opvarme 435m2?

og med alle disse nye ting vil jeg høre til råds omkring følgende punkter der skal være/hvorledes burde være eller IKKE være på et nyt moderne fyr:

• Aut. Tænd / Sluk (typer?)
Absolut et krav. Scotte/NBE holder fra 600 til 1800 tændinger (knapt et år hos mig) koster 100 kr at skifte. RTB har fået 2 stk eltændere, hvilket skulle forlænge holdbarheden, da de ikke skulle blive så varme. Pellux[/Iwaboe kan vist holde 50.000 tændinger ?(men tænder oftere end f.eks. Scotte, da iwabo har høj minimusydelse) MGM tændere er som en varmepistol, og holder længe/color]
• Modulerende (typer?)Jeg tror nærmest kun det er TPK og måske Iwabo ? der ikke er modulerene (jeg er ikke sikker på Pellux, er det ikke noget med at den kun modulere, hvis den har iltstyring?). men der er stor forskel på hvor langt ned de forskelige brændere kan gå i ydelse. Her skiller MGM og NBE/RTB sig positivt ud
• Automatisk / Sem-Rens (Typer?)
• Iltstyrring (JA/NEJ)det er meget afhængigt af fyr, mange køre fint uden, men kræver så at man manuelt indtaster hvor mange piller sneglen indføder. Det ændre sig med smuld, varierende pillelængde mm, og skal derfor gøres ved pilleskift. Hvis iltstyringen skal virke skal kedlen være 100% tæt. Det er der flere kedler der ikke er (bla scotte) Derfor er det ikke nødvendigvis en fordel at have iltstyring. MGM har luftmassemåler i stedet for iltstyring, men skulle kunne køre uden luftmassemåler og gentagne afvejninger, pga af en kort, rigtig snegl
• Vandindhold (hvor stor betydning har det? har 150l på nuværende fyr?) Hvis du køre start/stop af kedel via rumtemp. føler er det en fordel at der er så lidt vand så muligt i kedlen. Da der bliver mindre varmetab. Men hvis du kører med kedlen konstant , og minimumsydelsen på kedlen er højere end forbruget, så vil du få flere start/stop hvis du har et lile vandindhold
• WIFI (nødvendigt ved fyr der volder problemer??)Det var bedre at købe et fyr der ikke volder problemer. Når det nu er sagt, så kan man mange nørderier (Specielt på nbe/RTB, men også MGM) Ud over at kunne starte/stoppe fyret, og få alarm. Kan man få dagsforbrug, kurver for temperature, indstille regulatore, osv)
• Følsomhed for 6/8mm piller/smuld (forskel på fyr/erfaringer?) Fyr med flexsnegle er følsomme over for smuld. Et 10 kw scotte der ligger og brænder ved 1 kw skal bare mangle 3 piller i en fødning, så går det ud. Andre fyr kan måske kun gå ned til 6-8 kw (og man kan måske heller ikke se flammen), så de oplever måske ikke at få problemer selvom fødningen er forkert
• Reel KW ydelse (er det som med biler? kører ikke så langt som gennemtestet??)Ydelsen tror jeg passer, den kan du se på vedhæftet link. Fabrikanter må gerne teste ved (vist nok) 15% lavere effekt end det fyret markedsføres ved. så en 20 kw brænder, må gerne testes ved 17 KW
• Vejrkompensering (++/--?)Vist nok et lovkrav på nyinstalationer, jeg ved ikke hvad en nyinstallation er ?
Det er et system der sænker fremløbstemp. i forhold til udetemp. Så du f.eks har et fremløb på 70c når det er - 10c udenfor, og har et fremløb på 40 c når det er + 10 c. Systemet sænker rørtab fra installationen, men kræver ekstra pumpe + reguleringsventil

• Flowmåler (hvad gør dette?)Hvis systemet kender flow og temp på frem/retur. Kan dit forbrug beregnes i kw. Når det sammenholdes det med dit pilleforbrug kan virkningsgrad beregnes
• VVB Prioritering (min vandvarmer står i stuehus / fyr i garage kan dette så virke for mig?)VVB prioritering laves somregel sammen med rumtermostater, så fyret stopper når der er varmt i rum + vvb. Det kan give store besparelser i overgangsperioder, og øger komforten da man ikke skal ud og starte/stoppe fyr, alt efter vejert
• Besparelse hmmm ja jeg ved det (burde der ikke kunne spares minimum 15-20% ift. det gamle Baxi? 7mdr=10T)
Jo, men måske/formodentligt vil du have varme på i en længere periode, og måske lave vv hele året. Så måske bliver forbruget ikke mindre. Jeg syntes ikke at 10t/år lyder af meget til 400 m2. Baxiens virkningsgrad er lige så god (næsten) som dit nye fyr´s. Når den ikke pausefyre. Det er kun under pausefyringen du får en besparelse.
• Burde jeg beholde det gamle Baxi der kan brænde alt fra gamle mennesker til rumvæsener? ;o)
Det kommer jo an på om du har nogen gamle menesker, eller rumvæsner du vil have brændt ?
Hvis du kun vil fyre med piller, så syntes jeg ikke det giver mening. Men hvis du vil brænde korn eller andet af i baxien, så syntes jeg det giver god mening at beholde den
Triumph: Din beregning er jeg ikke helt med på? men jeg bruger i alt i gennemsnit over de sidste 3 år: 10.000kg på 7 mdr. + 5 mdr. el patron
.


Jeg kan ikke helt gennemskue hvor stort dit fyr behøver at være, fordi det er svært at vudre hvor meget ekstraforbrug der har været fordi baxien har pausefyret det meste af tiden. Hvis nu du havde fyret hele året, så havde du måske brugt 12 t/år
Og så skal der trækkes noget fra pga pausefyring.
jeg har på et tidspunkt brugt 10 t træpiller på et helt år (ikke 7 md) mit daværende fyr på 16 kw kunne lige netop følge med, når det var -14 C. ved -14 c brugte jeg 6 sække træpiller på et døgn =96 kg
Så et 16 kw fyr er nok for lille, men et 25 kw tror jer er passende.
Jeg fandt denne her bereningsmodel fra nbe:
http://www.nbe.dk/download/beregningsprogrammer.html
Hvis du taster 12 t træpiller ind som årsforbrug, siger den at dit fyr skal være 23 KW

Her på listen er de fleste godkendte fyr, og der står virkningsgrader, effekt, osv
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... =rapportnr

Pelux 100 er testet til 28 kw (den kan sagtens yde 30 kw)


nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 12 dec 2014 06:13

Aaen skrev:Brist, aghr Nemo......pjat med dig :)
:D - har du fået rørene på taget Aaen?

nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 12 dec 2014 06:27

Pellux modulerer trinvist uden iltstyring - iltstyring hjælper med effektiviteten uanset om du skifter træpilletype.

Jeg tror at pellux 100 20kw kan køre en tand over 20kw og kan komme ned på 4kw førend at den slukker - 30kw er testet til 8kw i bundydelse hvis jeg husker ret. Man kunne jo også have en akkutank til anlægget - så kunne en 20kw have lidt varmeoverskud gemt til når det kniber, eller en 30kw kunne reducere sine tændinger i sommerhalvåret. Det fine med Pellux og andre fyr med ekstern snegl er at du relativt billigt lan få et stort magasin (maga 720l) - men var der ikke noget med at du havde en silo at tage fra? Det system kan jo fungere fint til et mindre magasin, som der f.eks er på MGM.

Stiller du pellux i serie med baxi, så ville jeg holde mig til 20kw.

nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 19 dec 2014 13:51

Hej Rene - er du kommet nærmere en beslutning?

Brugeravatar
Rene Laursen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 02 dec 2014 13:40
Mit fyr: NIBE/VØLUND Pellux 100 30KW
Areal: 341 + 94 + 151
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 7-8,5 Tons
Geografisk sted: Slagelse

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af Rene Laursen » 19 dec 2014 14:20

Ikke helt endnu..... jeg afventer tilbud fra Kærsgaard VVS på Pellux men har ikke hørt noget fra ham endnu, de må have travlt....... men tænker dog mere på Pellux end på Baxi nu.... og er begyndt at tænke på MGM og RTB, blot for at have været hele vejen rundt så jeg ikke fortryder bagefter..... men tror at Pellux opfylder det meste, samt er holdbart..... er der nogen der kan svare på forskellen mellem Pellux 100 og 200? Samt hvornår Pellux kom på markedet? Jeg har set at man i Sverige kan købe Pellux 200 med mere udstyr (el patron standard) til billigere penge end i dk.... + annonceret med 3 års garanti........


nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 19 dec 2014 15:28

pellux 200 er en ældre kedel, den har mere vandindhold og en veksler til brugsvandssiden hvis jeg husker ret - pellux 100 er nyere og har styring af polsk fuzzy logic oprindelse siddende i selve fyret, den har også en delvis rensefunktion som 200 kedlen mig bekendt ikke har.

når du nu kigger til det svenske så er der også ctc´s ecoflex som de får brugere her på forum er meget glade for - bioline brænderen har været solgt løst i nogle år efterhånden herhjemme (det er den brænder som hører til ecoflexen)

http://www.ctc-heating.com/product/ctc-ecoflex/

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af triumph » 19 dec 2014 17:06

Rene Laursen skrev:Ikke helt endnu..... jeg afventer tilbud fra Kærsgaard VVS på Pellux men har ikke hørt noget fra ham endnu, de må have travlt....... men tænker dog mere på Pellux end på Baxi nu.... og er begyndt at tænke på MGM og RTB, blot for at have været hele vejen rundt så jeg ikke fortryder bagefter..... men tror at Pellux opfylder det meste, samt er holdbart..... er der nogen der kan svare på forskellen mellem Pellux 100 og 200? Samt hvornår Pellux kom på markedet? Jeg har set at man i Sverige kan købe Pellux 200 med mere udstyr (el patron standard) til billigere penge end i dk.... + annonceret med 3 års garanti........
Du behøver da ikke vente på ham icon_cheesygrin.gif
http://www.hedestoker.dk/pillefyr-voelu ... ellux.html
Det er da bare at bestille et andet sted.
Men jeg syntes også at du skylder dig at se på MGM og RTB

nemocharley

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af nemocharley » 19 dec 2014 17:09

tror i øvrigt også hedestoker har den skarpeste pris på pelluxén.

Brugeravatar
Hellfire
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 30 jan 2014 14:35
Mit fyr: Scotte Blackstar 1016 mini 10kw
Areal: 140 m2
Brændsel: Laxxå
Dagligt forbrug: 14-16,5 kg
Årligt forbrug: 3,0T
Geografisk sted: Norup , Jylland
Modtaget likes: 2 gange

Baxi TPK 24 i stedet for 4.0 Multiheat??

Indlæg af Hellfire » 23 jan 2015 06:51

TPK 24 er en rigtig go kedel lige indtil man kommer til styringen den er simpelthen til grin kan ikke modulere andet end 2 trin. Der er ingen fidus i at have et pillefyr der kører som en oliebrænder. Pellux kender jeg en der har og han er træt af de mange tændinger . Jeg vil slå et slag for scotte da det er det smarteste på markedet , men det er jo bare min mening
Venlig hilsen
Hellfire


Besvar