Skifte fra Stoker til Pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
nemocharley

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af nemocharley »

det tager lidt tid før man lander på det rigtige - bare nyd processen :)

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Har takket: 27 gange
Blevet takket: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable »

nemocharley skrev:det tager lidt tid før man lander på det rigtige - bare nyd processen :)
He he he, det er så sandt som det er sagt... Det er bare fantastisk at så mange mennesker har lyst til at byde ind med viden, blot for at hjælpe mig. Det er jeg dybt taknemmelig for. Jeg er jo stadig MEGET grøn mht. fyr og alt det der hører med - så jeg suger ALT det til mig, som jeg kan.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pille bruger »

Expendable skrev:
OKAY, sjovt som man via viden kan skifte mening... Jeg var ret stålsat på Scotte Blackstar, men må ærligt indrømme efter at have læst de sidste par links - begynder jeg mere at hælde over mod RTB og MGM...

Især RTB'en står stærkt pga. det absolut minimale serviceniveau - I like it easy (også selvom det er i den lidt mere dyre ende).
Alt på RTB er lavet i Danmark - styring - kedel det hele.
Her bliver kedlen til: http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/ ... lefyr.html
Her bliver det hele samlet: http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/ ... rynje.html
Udvikling: http://www.nordjysk-bioenergi.dana9.dk/ ... kling.html
Udviklet - produceret - samlet - solgt i DK.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
dannidines

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af dannidines »

Jeg har skiftet fra et scotte 16kw (hvilket jeg var fint tilfreds med faktisk) til et RTB 10kw og jeg har ikke fortrudt et sekund!

RTB har jeg fået med iltstyring og ja, sat til justeret ud fra ilt %en og kørt lige siden (fyldt piller på af og til)

Jeg har pilleflytning, men det er ikke monteret på RTB endnu, men når det sker, så er der ikke mere at se til :)

Hvis jeg var dig, så ville jeg lure på MGM eller RTB, to selvkørende fyr til en fornuftig mønt
Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Har takket: 27 gange
Blevet takket: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable »

dannidines skrev:Jeg har skiftet fra et scotte 16kw (hvilket jeg var fint tilfreds med faktisk) til et RTB 10kw og jeg har ikke fortrudt et sekund!

RTB har jeg fået med iltstyring og ja, sat til justeret ud fra ilt %en og kørt lige siden (fyldt piller på af og til)

Jeg har pilleflytning, men det er ikke monteret på RTB endnu, men når det sker, så er der ikke mere at se til :)

Hvis jeg var dig, så ville jeg lure på MGM eller RTB, to selvkørende fyr til en fornuftig mønt
KONGE, tak for input. :great:

Jeg må ærlig talt indrømme, at jeg er ved at blive mere og mere varm på RTB og MGM, og bevæger mig længere væk fra Scottte. Jeg har KUN hørt godt om begge produkter, hvor der har været en lille smule problemer med utætte kedler og print der står af ved Scotte.

Kan man tømme askeskuffen på RTB uden at man behøver stoppe for fyret? Jeg kan se på billederne at askeskuffen er 100% isoleret fra brændkammer, på nær sneglen der kører asken ud.

Jeg vil hellere smide 10-15k mere efter en RTB eller MGM, og så have så lidt arbejde ved det som muligt. Under alle omstændigheder har fyret nok tjent sig selv hjem i løbet af få år, i besparelse alene - i forhold til det blå monstrum jeg har kørende nu. 8)

dannidines

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af dannidines »

Min oplevelse med min 16kw Scotte var ganske positive og uden fejl (kun 1 fejl og det var fejl-40) så tror ikke du skal være bange for at købe en Scotte.

Når det er sagt, så ville jeg smide de små 10-15000 kr ekstra og købe et fuld automatisk fyr i form af RTB eller MGM (det er svært at finde fuld automatiske fyr til den pris, som har så meget at byde på)

Personligt ville jeg vælge RTB (det har jeg jo så allerede gjort, hehe) ud fra design, 15 år gammel dansk virksomhed uden konkurser og med stor udvikling og gode garantiforhold, advanceret styring med bla. online overvågning, vejrkompensation via enten udetemperatur alene, eller kombineret med regulering af fremløbstemperatur, iltstyring, VVB prioritet, INTEGRERET solfangerstyring, styring af gulvvarmefremløbstemperatur (shunt behøvs så ikke) osv. (2 sidste ting er i beta test p.t.)

MEN som jeg har skrevet før, så er jeg NBE tilhænger og derfor ikke helt objektiv.

MGM har et funktionelt og kompakt design (lidt industri agtigt i mine øjne) en opbygning i brænder/kedel systemet a la de noget dyrer østriske mærker, fede features som separate kredse til gulvsrme, radiator og VVB, en advanceret styring med overskueligt interface, et par feature jeg er helt pjattet med - luftmassemåleren og montering uden shunt!

Virksomheden kender jeg ikke så godt, men den er vist ikke så gammel men har et godt ry og er repræsenteret med erfaring fra Benekov.

Ejerne af MGM er vist ret glade for fyret - eneste "øf" jeg har fundet er konstruktionen af beholder vist kan optimeres, men søg selv og læs.

Begge fyr er vist toppen af "bang for the buck" pillefyr i sin prisklasse.


Expendable skrev:
KONGE, tak for input. :great:

Jeg må ærlig talt indrømme, at jeg er ved at blive mere og mere varm på RTB og MGM, og bevæger mig længere væk fra Scottte. Jeg har KUN hørt godt om begge produkter, hvor der har været en lille smule omkring problemer med utætte kedler og print der står af ved Scotte.

Jeg vil hellere smide 10-15k mere efter en RTB eller MGM, og så have så lidt arbejde ved det som muligt. Under alle omstændigheder har fyret nok tjent sig selv hjem i løbet af få år, i besparelse alene - i forhold til det blå monstrum jeg har kørende nu. 8)
med
Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Har takket: 27 gange
Blevet takket: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable »

dannidines skrev:Min oplevelse med min 16kw Scotte var ganske positive og uden fejl (kun 1 fejl og det var fejl-40) så tror ikke du skal være bange for at købe en Scotte.

Når det er sagt, så ville jeg smide de små 10-15000 kr ekstra og købe et fuld automatisk fyr i form af RTB eller MGM (det er svært at finde fuld automatiske fyr til den pris, som har så meget at byde på)

Personligt ville jeg vælge RTB (det har jeg jo så allerede gjort, hehe) ud fra design, 15 år gammel dansk virksomhed uden konkurser og med stor udvikling og gode garantiforhold, advanceret styring med bla. online overvågning, vejrkompensation via enten udetemperatur alene, eller kombineret med regulering af fremløbstemperatur, iltstyring, VVB prioritet, INTEGRERET solfangerstyring, styring af gulvvarmefremløbstemperatur (shunt behøvs så ikke) osv. (2 sidste ting er i beta test p.t.)

MEN som jeg har skrevet før, så er jeg NBE tilhænger og derfor ikke helt objektiv.

MGM har et funktionelt og kompakt design (lidt industri agtigt i mine øjne) en opbygning i brænder/kedel systemet a la de noget dyrer østriske mærker, fede features som separate kredse til gulvsrme, radiator og VVB, en advanceret styring med overskueligt interface, et par feature jeg er helt pjattet med - luftmassemåleren og montering uden shunt!

Virksomheden kender jeg ikke så godt, men den er vist ikke så gammel men har et godt ry og er repræsenteret med erfaring fra Benekov.

Ejerne af MGM er vist ret glade for fyret - eneste "øf" jeg har fundet er konstruktionen af beholder vist kan optimeres, men søg selv og læs.

Begge fyr er vist toppen af "bang for the buck" pillefyr i sin prisklasse.




med

SUPER opstilling af de to fyr med pro's and con's. Det er bare endnu et indlæg der gør at jeg kigger nærmere i retning af RTB og MGM frem for Scotte (uden at have noget imod Scotte). Men jeg må indrømme at jo nemmere fyret er at have med at gøre i det daglige, jo gladere er jeg. Det skal bare køre, uden at jeg skal rende ude i fyrrummet på daglig basis, som jeg gør lige nu. Og derfor er jeg også overbevist om at jeg skal gå efter et fuld-automatisk fyr. :wink:
Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Blevet takket: 1 gang

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Smut 25 »

Hej...
Uha jeg kender alt til din situation..
Efter og ha boet i 2 udlejnings huse hvor der stod
2 gamle stoker hold nu kæ. . Alt det tid
Der er brugt på og få dem til og køre....
Så da vi købte vores eget var jeg ikke et sekund i tvivl skotten blev bestilt...
Og den skal igang med sin 3 vinter sæson stoppene på de 2 år den har været igang her har ikke været produktets skyld
lyn nedslag og tom silo...
Jeg har ikke fortrudt et sekund...super hjælp og hente her på forum omk indstillinger og hurtig adgang til stumper simpelt styring som man faktisk er istand til og guide konen igennem tlf når der er stop...nu kan hun selv....
Vil lige sige min bliver nok straffet med rens som hævn over alle de timer jeg har knoklet med div lorte stoker...
Held og lykke med dit valg
Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
9
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Har takket: 27 gange
Blevet takket: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable »

Smut 25 skrev:Hej...
Uha jeg kender alt til din situation..
Efter og ha boet i 2 udlejnings huse hvor der stod
2 gamle stoker hold nu kæ. . Alt det tid
Der er brugt på og få dem til og køre....
Så da vi købte vores eget var jeg ikke et sekund i tvivl skotten blev bestilt...
Og den skal igang med sin 3 vinter sæson stoppene på de 2 år den har været igang her har ikke været produktets skyld
lyn nedslag og tom silo...
Jeg har ikke fortrudt et sekund...super hjælp og hente her på forum omk indstillinger og hurtig adgang til stumper simpelt styring som man faktisk er istand til og guide konen igennem tlf når der er stop...nu kan hun selv....
Vil lige sige min bliver nok straffet med rens som hævn over alle de timer jeg har knoklet med div lorte stoker...
Held og lykke med dit valg
Tusind tak for dit indspark... Ja jeg er ved at være pænt træt af stokeren, og især fordi tidligere ejer valgte at installere et alt for stort fyr, kæmper jeg nu med soddannelse og uforholdsmæssig tit rensning. Tid der kunne have været brugt meget bedre andre steder. :)

RTB'en, er den ikke også bygget over Woody/Scotte, så vidt jeg kan læse mig frem til? Det er jo i forvejen et ret gennemtestet system, og kombineret med RTB'ens fuldautomatiske funktion, lyder det til at være som et match-made-in-heaven. :)
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pille bruger »

Forskellen på Scotte og RTB er kedlen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar