Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
dannidines

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af dannidines » 17 nov 2014 12:36

Hep hey,

Nu er jeg del af NBE koret, indrømmet og jeg nævner det af og til, da jeg er farvet i mine valg.

Jeg vil dog, til stadighed, slå på, at RTB og MGM er de to fyr som giver most value for money i sin prisklasse (ønsker dog at besigtige et MGM for understøtte dette)

NBE fylder på dette og et andet forum, dog syntes jeg den tendens er aftagende og efterhånden kommer flere fyr/producenter på banen, her bl.a. MGM (resten kan @Nemocharley remse op fra hoften). Men jeg personligt skriver pga positive oplevelser med deres produkter og jeg valgte NBE i "blinde" med baggrund i de gamles 10år og +65tons piller på deres Scotte 16kw, kun med 3 eltændere og en blæser i reservedels forbrug...

Jeg har brugt 2 eltænder ( nr 2 virker stadig) og går ind i 5. Sæson, dog nu med RTB og det valg blev på historikken og de gode oplevelser samt udvikling på produkterne.
Tom_AT skrev:NBE pillefyr fylder også rigtigt meget på dette forum. Lidt for meget vil nogen måske mene ;-)

Men det vil være en skam at vælge NBE pillefyr alene ud fra det faktum at NBE koret er størst er dermed skråler højest. De fylder jo meget i denne tråd.

Der er nogle detaljer på fx MGM der er noget mere gennemtænkte end på fx RTB og Woody.
Scotte/Woody er kendt for en notorisk dårlig el-tænder. Det problem har man overført til RTB'en. Man har så bare monteret 2 el-tændere i stedet for at tænke i nye baner. Underlig doven løsning hvis du spørger mig.
MGM'en kører med røgsuger hvilket vil sige der er undertryk i kedlen. Så skal fyret stå i bryggerset er det måske værd at tage med i sine overvejelser da du så undgår en del aske og støv ud i rummet.

Vølund Pellux 100 var måske også værd at overveje. Også med en god holdbar el-tænder :)


Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 17 nov 2014 13:12

Man kan også sige, at med en stk. pris på 195,- fra BioEksperten pr. el-tænder... Så er det nu også en overskuelig opgave at skifte disse ud en gang imellem. Det er jo unægtelig en sliddel. :)

Hvis det er eneste ulempe ved fyret pt. så er der stadig meget sparet ifht. min nuværende løsning. :)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 17 nov 2014 13:13

Expendable skrev:Man kan også sige, at med en stk. pris på 195,- fra BioEksperten pr. el-tænder... Så er det nu også en overskuelig opgave at skifte disse ud en gang imellem. Det er jo unægtelig en sliddel. :)

Hvis det er eneste ulempe ved fyret pt. så er der stadig meget sparet ifht. min nuværende løsning. :)
På et NBE fyr er det en sliddel. Det er vel nok det eneste fyr hvor det anses som en reel sliddel.

På RTB er det selvfølgelig ikke så stort et problem, når der nu er to tændere. Men på fx Scotte'n hvor der kun er en, går sådan en oftest i stykker når man er på weekend med fruen og den slags.

Det skal siges, jeg kan sagtens se det smarte i en Scotte. Man får rigtigt meget pillefyr for pengene.
Men når vi nærmer os de 30.000,- synes jeg personligt en MGM er et langt mere gennemført fyr. I min optik er RTB "bare" et forfinet Scotte, på godt og ondt. Jeg synes +35.000,- er meget at give for sådan en løsning, altså med løs pillebrænder.

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af From » 17 nov 2014 13:22

Expendable skrev:Man kan også sige, at med en stk. pris på 195,- fra BioEksperten pr. el-tænder... Så er det nu også en overskuelig opgave at skifte disse ud en gang imellem. Det er jo unægtelig en sliddel. :)
Sidst jeg købte el-tænder købte jeg dem hos Hedestoker.dk 5 stk for 450 kr, det er lidt en anden stk pris :)

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 17 nov 2014 13:23

Vi er helt enige Tom_AT icon_cheesygrin.gif Og ja, pisset står ALTID af, når man har mindst tid til at gøre noget ved det... Oh the joy of being a homeowner! :lol:

Bestemt, 34k for et pillefyr er også i den gode ende, især når jeg kan få et Blackstar for 20k. Jeg håber virkelig også, at jeg kan få lov til at se et MGM i aktion, og sammenligne det med et RTB. Som det er lige nu, står valget helt klart mellem et MGM eller et RTB.


Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 17 nov 2014 13:25

From skrev:
Sidst jeg købte el-tænder købte jeg dem hos Hedestoker.dk 5 stk for 450 kr, det er lidt en anden stk pris :)
Super, jeg havde nemlig kigget på dem også, men var ikke klar over at de også passede til 10 kW RTB... ;) Der er alligevel lidt forskel på 90,- og 195,- ;)

nemocharley

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 17 nov 2014 13:53

Expendable skrev:Mange tak for ekstra input, Tom_AT, :) Jeg har haft kigget på et Vølund Pellux 100, men da det er helt oppe i 20 kW (modulerende fra 6), er jeg bange for at det måske bliver for stort til mit forbrug. En del af mit problem er allerede nu, at min stoker (18 kW) er for overdimensioneret til huset.

Godt at høre om problemerne med el-tænderen, den har jeg nemlig ikke hørt før... Og du har helt ret, en fordobling af el-tænderne vil ikke løse det problemet hvis begge failer på samme tid. Fyret står i separat fyrrum i min lukkede garage, så en lille smule støv og aske sker der ikke noget ved - selvom det naturligvis er rarest helt at undgå det. :wink:
på forum er der tidligere skrevet en del om det der med de lave effektområder førend fyret autoslukker (for så først starte op igen, når varmen kalder på det) - jeg har blandt andet fået et par hak i ørene på den konto (men lærte dog en del i processen :) ) - jeg ved at Ugelvig har et fint årligt forbrug med hans atmos/iwabobrænder (som ikke modulerer men tænder og slukker efter behov fra ca 7kw effekt).

Pellux 100 kan såvidt jeg kan læse mig frem sættes til at køre ml 4.5 og 10kw - den har autotænd/sluk og stopper simpelthen når tiden er til det. Dem der har huse under 200m2 demonstrerer et udmærket forbrug på dem - og det selvom den typisk ikke anbefales til huse under 200m2) - husk at din goliath pausefyrer, derfor er det meget mere vigtigt at ramme præcis med kw ydelse her, for at undgå sjatfyring. Hedestoker kører en pris på 23500 inkl tilskud lige pt - det er ikke så ringe endda.

Aaens forbrug på Baxi tpk 24 er da også helt fornuftigt...

Og dette er IKKE en tale mod hverken MGM eller RTB - jeg er synes faktisk begge pillefyr er meget interessante og rummer en masse muligheder (i modsætning til atmos, tpk - som er mere enkle men meget driftsikre pillefyr), til en nogenlunde ok pris. Personligt hælder jeg mest til MGMén - men da jeg ikke har set en RTB i virkeligheden, så er det jo en holdning, jeg har på en billig baggrund.

Hey hvad med Passats Bioheat - hedestoker har dem til 46k :D

Bare lov mig at du kommer ud og fyrsparker de fyr du vil vælge imellem - det er næsten det vigtigste synes jeg.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af triumph » 17 nov 2014 18:55

Jeg er sikker på lige meget om man vælger en MGM eller en RTB så får man et godt fyr.
MGM har dog været på markedet så længe at brugererfaringer peger på at det er et driftsikkert fyr.
RTB har en særdeles genemprøvet brænder der er solid og god, dog har den, den ulempe at eltænderne skal skiftes løbende.
Resten af konstruktionen er ny, og der er endnu ikke så mange erfaringer.

Personligt tiltaler MGMens opbygning der minder om dyre østrigske fyr, men lavet med simpel bondemekanik.
Jeg kan også god lide den faste korte snegl der ikke er følsom over for smuld. Den simple kedelrens, både af brænder og kedel.
Eltændernen er enormt driftsikker, og koster over 4000 noget der naturligtvis gør fyret dyre, men naturligtvis også kan give en væsentlig udgift hvis den går i stykker.

RTB har en brænder der som udgangspunkt er meget pålidelig og god, men eltænder går i stykker jævnligt (hos mig ca. hver 8 md)
Kedlen skulle efter sigende være 100% tæt, (der er adskellige genemføringer i mgm kedlen).
Det påståes at RTB sneglen ikke længere er følsom over for smuld, en stor ulempe der ellers er ved flex snegle. Og noget der har givet andledning til en del problemer hos bla. scotte ejere.
Personligt har jeg dog svært ved at forstå hvorfor den nye RTB snegl ikke skulle være følsom over for smuld ?

Rengøringen af RTB kedlen foregår ved hjælp af trykluft. Det betyder at der i døgndrift står en kompressor med trykluft. Noget jeg syntes er en unødig kompliceret måde at rengøre en kedel på, når man ser på hvor simpel rense mekanismen er på en MGM

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pille bruger » 17 nov 2014 19:07

triumph skrev:Jeg er sikker på lige meget om man vælger en MGM eller en RTB så får man et godt fyr.
MGM har dog været på markedet så længe at brugererfaringer peger på at det er et driftsikkert fyr.
RTB har en særdeles genemprøvet brænder der er solid og god, dog har den, den ulempe at eltænderne skal skiftes løbende.
Resten af konstruktionen er ny, og der er endnu ikke så mange erfaringer.

Personligt tiltaler MGMens opbygning der minder om dyre østrigske fyr, men lavet med simpel bondemekanik.
Jeg kan også god lide den faste korte snegl der ikke er følsom over for smuld. Den simple kedelrens, både af brænder og kedel.
Eltændernen er enormt driftsikker, og koster over 4000 noget der naturligtvis gør fyret dyre, men naturligtvis også kan give en væsentlig udgift hvis den går i stykker.

RTB har en brænder der som udgangspunkt er meget pålidelig og god, men eltænder går i stykker jævnligt (hos mig ca. hver 8 md)
Kedlen skulle efter sigende være 100% tæt, (der er adskellige genemføringer i mgm kedlen).
Det påståes at RTB sneglen ikke længere er følsom over for smuld, en stor ulempe der ellers er ved flex snegle. Og noget der har givet andledning til en del problemer hos bla. scotte ejere.
Personligt har jeg dog svært ved at forstå hvorfor den nye RTB snegl ikke skulle være følsom over for smuld ?

Rengøringen af RTB kedlen foregår ved hjælp af trykluft. Det betyder at der i døgndrift står en kompressor med trykluft. Noget jeg syntes er en unødig kompliceret måde at rengøre en kedel på, når man ser på hvor simpel rense mekanismen er på en MGM
Med den ny teknik bliver der givet besked når et forbrug er uden for det definere område.
Der bruges 2 eltændere, og lavere effekt = flere gange længere levetid.
Så det med at den skal skiftes jævnligt er ikke aktuelt.
RTB magasinet har en vandret snegl i bunden, og den tager det hele.
Hvorfor skulle det være et problem at der står en kompressor med tryk på ?
Det er enkelt, og der er ikke noget mekanik der knækker af når man betjener det.
Og nej, der var ingen skjulte hentydninger til andre fyr her.
Det er afprøvet på tidligere modeller af kedler, og er fravalgt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 17 nov 2014 19:24

pille bruger skrev:
Med den ny teknik bliver der givet besked når et forbrug er uden for det definere område.
Der bruges 2 eltændere, og lavere effekt = flere gange længere levetid.
Så det med at den skal skiftes jævnligt er ikke aktuelt.
RTB magasinet har en vandret snegl i bunden, og den tager det hele.
Hvorfor skulle det være et problem at der står en kompressor med tryk på ?
Det er enkelt, og der er ikke noget mekanik der knækker af når man betjener det.
Og nej, der var ingen skjulte hentydninger til andre fyr her.
Det er afprøvet på tidligere modeller af kedler, og er fravalgt.
Både MGM, Vølund, Iwabo og sikkert andre har jo brænderrens uden at kræve kompressor. Så jo, det er da i den grad en unødvendigt kompliceret måde at gøre det på.

RTB er sikkert en fin kedel. Men specielt genbrug af el-tænder og det kompressorrens stinker da langt væk af venstrehåndsarbejde fra dem der har designet kedlen/brænderen. Ikke mindst til den pris.


Besvar