Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af HR LUCCA » 17 nov 2014 23:50

pendec skrev:Så er det godt MGM har så fin support på forum't her, præcis som RTB'n har ;) Der findes da gode eksempler ikke mange dage gamle på MGM support her som fungerede på få dage med service onsite/på stedet.

Men korrekt, nogle af de 7 år gamle knaskere kan godt være svære at finde hjælp til for slet ikke at tale om 14 år gamle modeller.
Ja Karsten gør meget for at svare og hjælpe , det er god servise , men han skal også leve af det :wink:


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 18 nov 2014 15:34

HR LUCCA skrev:
Ja Karsten gør meget for at svare og hjælpe , det er god servise , men han skal også leve af det :wink:
Det er vist ikke kun for at leve af det.
Jeg synes da at have læst om flere tilfælde hvor han uden beregning er kørt ud til folk.

pendec

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pendec » 18 nov 2014 16:09

Tom_AT skrev:
Det er vist ikke kun for at leve af det.
Jeg synes da at have læst om flere tilfælde hvor han uden beregning er kørt ud til folk.
Præcis, og NBE skriver pænt på siden at den garanti man betaler ekstra for, kun dækker delene og ikke arbejdsløn, så mon ikke NBE lever af det for at tjene penge, hvor andre gør lige så meget for at hæve service niveauet og forsøger at gøre et godt navn. Som igen vel kædes sammen med deres udvalgte til at hjælpe NBE/MGM kunder i nød, leve af det eller ej, så er det forretning.

nemocharley

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 18 nov 2014 16:10

MGM´s support og service netværk er blevet større og større - fabrikken Kosluzan ligner heller ikke en der vælter lige med det samme. Men det er korrekt at NBE´s produkter er de mest udbredte og flertallet af aktive brugere herinde har en scotte.

Jeg ved så ikke hvilket fyr rtbén eller mgmén der over dets levetid får brug for mest service/hjælp.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af triumph » 18 nov 2014 17:17

Jeg syntes at begge fyr er rimeligt godt dækket ind vedr. support. Måske de 2 bedste på markedet, da pillebruger jo supportere for NBE her på siden, og det samme gør karsten for MGM. Dog er der lidt længere til mgm stumper når/hvis noget går i stykker. Tilgændgæld er der nok færre problemer med indstillger, netopkobling, programopdateringer (der ikke altid fungere lige godt). Alle de ting der både gør RTBén smart, men også komplex.
Det er ikke der jeg mener man bør vælge ud fra.
Det er også mit indtryk at begge fyr vil være driftsikre. Dog hver med deres plusser og minuser. Noget man skal ud og opleve ved en gang fyrspark.
Jeg kan godt lide den simple opbygning, og brændersystem på MGM,
Jeg kan godt lide alle de styringsmæssige mulighedder der er på RTB, at kedlen er tæt. Jeg ved at brænderen gennerelt god (dog med minus for eltændere, og et måske for overfølsomhed over for smuld)
Det er altsammen noget der skal opleves og sammenholdes med sine egne preferecer


Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 19 nov 2014 10:54

Hey guys,

Beklager at jeg lige var stille i går, men der var release på to AAA titler til PS4, så jeg brugte dagen foran spillekonsollen. :D

Og jeg hilser hele diskussionen velkommen, da det jo er med til at nuancere processen - netop da der kommer en masse gode pro's and con's mod begge fyrproducenter. Jeg kan evt. komme med lidt fra mit perspektiv, hvis det evt. kan tælle med i den samlede vurdering. :)

Jeg kan sagtens selv servicere, så jo flere penge jeg kan holde i egen lomme - jo bedre. Det jeg ikke selv kan klare, kan jeg enten læse mig til (som jeg har gjort indtil videre på mit eget fyr), eller også kan jeg spørge i min vennekreds, da jeg har adgang til både elektrikere, smede, industriteknikere etc. Det som jeg ikke kan/ved, har de helt sikkert en teknisk løsning på, eller også kan de hjælpe med det håndværksmæssige. ;)

Jeg er ikke bange for at det bliver avanceret, så længe manual, online hjælp eller sælger/producent kan svare på det ved blot en telefonopringning. Og hvis ellers interfacet på fyret er intuitivt nok og man kan klare det via indstilling - burde det ikke være et problem. Jeg er bestemt ikke teknikforskrækket, så længe jeg ikke selv skal i gang med komponenter, printplader og loddekolbe - DET rækker mine evner nemlig ikke til.

Jeg vil helst kunne klare 99,9% service og reparationer selv så VVS'er eller servicemontør holdes ude af billedet, når først løsningen er koblet til og virker. Jeg er ikke bange for selv at få beskidte fingre, og jeg prøver så vidt muligt i første omgang altid selv at løse et problem.

Jo billigere og nemmere reservedelene er at anskaffe, jo bedre. :)

nemocharley

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 19 nov 2014 11:04

Hvis du henter et bud på begge fyr inkl. installation så kan du jo få en reel fornemmelse af prislejet på de to løsninger - det er der ihvertfald ikke noget forgjort i.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 19 nov 2014 11:10

nemocharley skrev:Hvis du henter et bud på begge fyr inkl. installation så kan du jo få en reel fornemmelse af prislejet på de to løsninger - det er der ihvertfald ikke noget forgjort i.
Lige præcis, det havde jeg faktisk ikke overvejet - men rigtig god idé.

Jeg håber også at jeg kan komme på fyrspark, har en kammerat der har en kollega der kører RTB - jeg vil prøve at høre ham, om jeg kan komme på besøg en dag. Så mangler jeg bare at se et MGM in action. :)

Det der bekymrer mig lidt ved MGM'en er, at der bliver nævnt en nypris på en el-tænder på 4000,- en ret stejl pris på noget der er en ret kraftig sliddel. Kan nogen be- eller afkræfte at levetiden på el-tænderen i en MGM ikke er noget man skal gå og bekymre sig om? Jeg kan reelt købe RIGTIG mange RTB tændere til 90 kr. stykket for 4000,- :wink:

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Flemmingth » 19 nov 2014 12:20

Expendable skrev:
Lige præcis, det havde jeg faktisk ikke overvejet - men rigtig god idé.

Jeg håber også at jeg kan komme på fyrspark, har en kammerat der har en kollega der kører RTB - jeg vil prøve at høre ham, om jeg kan komme på besøg en dag. Så mangler jeg bare at se et MGM in action. :)

Det der bekymrer mig lidt ved MGM'en er, at der bliver nævnt en nypris på en el-tænder på 4000,- en ret stejl pris på noget der er en ret kraftig sliddel. Kan nogen be- eller afkræfte at levetiden på el-tænderen i en MGM ikke er noget man skal gå og bekymre sig om? Jeg kan reelt købe RIGTIG mange RTB tændere til 90 kr. stykket for 4000,- :wink:
Tænderen i MGM'en er en gemen varmeblæser, a´la den varmepistol du bruger i værkstedet eller en almindelig hårtørrer. Jeg har ingen idé om hvor mange gange den slags apparater kan tåle tænd/sluk.
Når mit fyr starter op, kører tænderen ca. 2 min.
Jeg har fuldt tiltro til, at den holder laaaaanng tid.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

pendec

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pendec » 19 nov 2014 13:09

Flemmingth skrev:
Tænderen i MGM'en er en gemen varmeblæser, a´la den varmepistol du bruger i værkstedet eller en almindelig hårtørrer. Jeg har ingen idé om hvor mange gange den slags apparater kan tåle tænd/sluk.
Når mit fyr starter op, kører tænderen ca. 2 min.
Jeg har fuldt tiltro til, at den holder laaaaanng tid.
Hvis den ligner en hårtørrer, så har jeg en fra jeg var 20år, og den virker stadig når jeg prøver den. men den kostede kun 200-300kr dengang i 1990 ;)
Spørgsmålet er vel om det er tænd/sluk eller glødetid som afgører levetid på dem?
Min bio18 tænder jo ikke flere gange om dagen, og har egentlig holdt i 4-5 år uden probs og kun skiftet som vedligehold og håb på hurtigere tænd effekt. men slidt nej. Så kan man tro RTB har X antal tændinger som problemet?


Besvar