Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 14 nov 2014 14:04

nemocharley skrev:
Det er ikke alle der er uden økonomisk incitament her på forum, men det skulle gerne fremgå af deres signatur. Du kan sagtens få arrangeret fyrspark ved nogen herinde - folk plejer at være flinke til at vise frem.
Godt at vide, det vidste jeg nemlig ikke. Jeg er MEGET grøn både mht. kunsten at køre med fyr, men også generelt herinde på foraet.

Hvis der sidder nogen derude i 8300/8350 området som har enten et RTB eller et Scotte fyr de vil vise frem, så er jeg meget interesseret. :wink:


Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 14 nov 2014 14:08

pille bruger skrev:
Jeps, det er nemt med en RTB.
Efter indkøring er det bare at fylde piller på, og det blive den største udfordring at huske det.
Og ja, når du har brændt ca. nogle tons piller af, skal aske kassetten tømmes.
Får du behov for at se om alt fungere, kigger du på mobilen icon_cheesygrin.gif
E-mail /sms hvis noget er galt, glemt at fylde piller på f.eks.
Har du problemer med en indstilling, så kig i min profil, hvor du med det samme kan hente hjælp.
Okay, jeg må indrømme at jeg hælder lidt mere til et RTB end Scotte'n efter den viden er kommet til mig. Nemt er nok det største nøgleord hos mig, da det bare skal køre uden nogen dikkedarer. Danskproduceret lyder jo heller ikke helt skidt. Prismæssigt er RTB'en en god slat dyrere end Scotte'n, men hvis det sparer mig for en masse bøvl og service i den sidste ende, så er pengene jo givet godt ud. :great:

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pille bruger » 14 nov 2014 14:13

Expendable skrev:
Okay, jeg må indrømme at jeg hælder lidt mere til et RTB end Scotte'n efter den viden er kommet til mig. Nemt er nok det største nøgleord hos mig, da det bare skal køre uden nogen dikkedarer. Danskproduceret lyder jo heller ikke helt skidt. Prismæssigt er RTB'en en god slat dyrere end Scotte'n, men hvis det sparer mig for en masse bøvl og service i den sidste ende, så er pengene jo givet godt ud. :great:
Der er bare nemt :great:
Også fra dag et.
Kig mere RTB her http://www.readytoburn.dk/
og her https://www.facebook.com/pages/NBE-Prod ... ef=tn_tnmn
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 14 nov 2014 14:29

pille bruger skrev:
Der er bare nemt :great:
Også fra dag et.
Kig mere RTB her http://www.readytoburn.dk/
og her https://www.facebook.com/pages/NBE-Prod ... ef=tn_tnmn
Super, tak for links... Jeg havde været inde på deres egen hjemmeside og rodet lidt rundt, men det skal lige nærstuderes én af de kommende dage, hvor jeg har mulighed for at fordybe mig i materialet. :) Jeg kan virkelig ikke komme mig over, at det kan være SÅ let = praktisk talt ingen servicering overhovedet.

Det er nemlig SUPER vigtigt for mig, at løsningen bare kører HELT problemfrit, da jeg kun har fyret som eneste varmekilde. Jeg har alt for mange gange stået en vintermorgen uden varmt vand, fordi fyret står og bipper med en alarm ude i fyrrummet. En alarm som man først opdager, når man åbner døren til garagen, hvilket ikke er den fedeste måde at starte sin dag på. Alarm = to timers arbejde med fyret som min. :(

pendec

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pendec » 14 nov 2014 14:52

Expendable skrev:Det er nemlig SUPER vigtigt for mig, at løsningen bare kører HELT problemfrit, da jeg kun har fyret som eneste varmekilde.
Hvis du læser nogle af trådene for alle de nye som køber scotte og RTB, så kan du nok se INTET er problemfrit indtil man har sat sig ind i tingene. Så giver du dit valg en chance, så kan det komme til at køre godt. Skal du derimod ringe til service for hjælp hvis du ikke vil lære eller sætte dig ind i det du har købt, så kan den måske blive langhåret selvom det er ligetil for mange.

Jeg vil da også erkende min snart 7 år gamle bio18 ikke har købt problemfrit de sidste par år. Og det har været ting som kun servicen ville klare hvis jeg ikke selv skiftede blæser eller kondensator og lign.
Så vil man ikke selv tage fat, så kan du efter 3-5 år nok sande, at du skal leve på service og de forbrugsdele som kosterekstra over tid og at ringe til dem når det brænder på hvis forum ikke er nok.
Så den udgift kan også være god at tage med men du pålægges alligevel at tegne en årlig service på RTB , hvis du vil beholde deres 5 års garanti, så det går nok. Det er kun en små 7-8.000 ekstra på 5 år.


Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 14 nov 2014 15:12

pendec skrev: Hvis du læser nogle af trådene for alle de nye som køber scotte og RTB, så kan du nok se INTET er problemfrit indtil man har sat sig ind i tingene. Så giver du dit valg en chance, så kan det komme til at køre godt. Skal du derimod ringe til service for hjælp hvis du ikke vil lære eller sætte dig ind i det du har købt, så kan den måske blive langhåret selvom det er ligetil for mange.

Jeg vil da også erkende min snart 7 år gamle bio18 ikke har købt problemfrit men de sidste par år. Og det har været ting som kun servicen ville klare hvis jeg ikke selv skiftede blæser eller kondensator og lign.
Så vil man ikke selv tage fat, så kan du efter 3-5 år nok sande, at du skal leve på service og de forbrugsdele som kosterekstra over tid og at ringe til dem når det brænder på hvis forum ikke er nok.
Så den udgift kan også være god at tage med men du pålægges alligevel at tegne en årlig service på RTB , hvis du vil beholde deres 5 års garanti, så det går nok. Det er kun en små 7-8.000 ekstra på 5 år.
Det er klart, man kan ikke bare installere noget, trykke på en knap og så regne med at det kører uden problemer de næste fem år - den er jeg med på. :)

MEN, hermed skal det også siges, at min nuværende løsning på ingen måde er holdbar. Jeg har siden midt i september måned skullet lave servicestop 1 gang om ugen, hvor der bliver brugt 2-2½ time på rengøring og rens af fyret, bare for at være sikker på det ikke knækker splitten. Ellers skal jeg bruge yderligere to timer på at skille det ad, tømme magasinet for piller, udskifte splitten for derefter at genopfylde magasinet og tænde op på ny. Sådan som det er nu, kan jeg ikke tage på ferie i en uge, for derefter at være sikker på det kører når jeg kommer hjem igen. Det er ikke en holdbar løsning, og det vil jeg MEGET gerne slippe for fremadrettet. :)

Jeg er godt klar over, at man ikke kan undsige sig for at skulle få beskidte fingre eller holde et servicestop i ny og næ, men 1 gang om ugen er lige lovlig tit i min optik. Derudover fodrer jeg det også kun med 1 stk. 16 kg. pose ad gangen, HVIS uheldet nu skulle være ude, og det alligevel knækkede splitten - så slipper jeg for at skulle skovle 200 kg. piller op fra gulvet bagefter. Det betyder at jeg konstant skal rende ude ved fyret - og problemet bliver ikke mindre nu hvor vinteren er på vej! :wink:

Og det er netop også humlen ved det hele, hvorfor jeg spørger herinde om råd og vejledning, når jeg er totalt pillefyrs n00b. Jeg vil have noget driftsikkert hvor jeg ikke hver 14. dag skal frygte alarm på fyret, eller på anden vis konstant skal skille fyret ad, fordi sneglen kører fast og derefter knækker splitten. Det skal bare virke med min. servicenedbrud, servicestop og så ellers ikke koste en arm i reservedele, når der ryger en sliddel eller en kondensator.

pendec

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af pendec » 14 nov 2014 15:20

Expendable skrev: MEN, hermed skal det også siges, at min nuværende løsning på ingen måde er holdbar. Jeg har siden midt i september måned skullet lave servicestop 1 gang om ugen, hvor der bliver brugt 2-2½ time på rengøring og rens af fyret, bare for at være sikker på det ikke knækker splitten. Ellers skal jeg bruge yderligere to timer på at skille det ad, tømme magasinet for piller, udskifte splitten for derefter at genopfylde magasinet og tænde op på ny. Sådan som det er nu, kan jeg ikke tage på ferie i en uge, for derefter at være sikker på det kører når jeg kommer hjem igen. Det er ikke en holdbar løsning, og det vil jeg MEGET gerne slippe for fremadrettet. :)
Jeg havde selv en EcoClimax Stoker da jeg flyttede ind her, og det var sgu noget af en fest jeg holdte derude i fyrrummet. Der var masser af slåskampe og jeg brugte mange timer på rens og vedligehold. Så stoker skiftet til en pilleknasker har været guld værd men jeg har da stadig måtte lære og læse en hel del men har da heller ikke holdt mig tilbage fra at tage fat når dele skulle skiftes.

Så dit skifte fra Stoker til pillefyr kan kun blive mere positivt end andet. Og de er jo er forbedret siden jeg kikkede lidt og valgte min billige løsning fordi jeg ikke vidste nok. Så nu kan du kun vælge noget godt som rtb eller scotte og få en masse godt ud af det.

Bare du selv vil lære, så kan det kun blive en god oplevelse med gode fester i fyrrummet og nogle fine fredagsbar derude når der skal rengøres , desværre kræver RTB så ikke meget af dette :)

nemocharley

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af nemocharley » 14 nov 2014 15:24

hvis du ikke har noget imod lidt manuel rengøring så er der også baxi tpk og atmos d14p

og vølunds pellux 100 - den har en slags delvis auto rens. Der er flere men i prisklassen til under eller lige omkring 30k, så lader de tre til at være ret driftsikre.

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 14 nov 2014 15:30

pendec skrev: Jeg havde selv en EcoClimax Stoker da jeg flyttede ind her, og det var sgu noget af en fest jeg holdte derude i fyrrummet. Der var masser af slåskampe og jeg brugte mange timer på rens og vedligehold. Så stoker skiftet til en pilleknasker har været guld værd men jeg har da stadig måtte lære og læse en hel del men har da heller ikke holdt mig tilbage fra at tage fat når dele skulle skiftes.

Så dit skifte fra Stoker til pillefyr kan kun blive mere positivt end andet. Og de er jo er forbedret siden jeg kikkede lidt og valgte min billige løsning fordi jeg ikke vidste nok. Så nu kan du kun vælge noget godt som rtb eller scotte og få en masse godt ud af det.

Bare du selv vil lære, så kan det kun blive en god oplevelse med gode fester i fyrrummet og nogle fine fredagsbar derude når der skal rengøres , desværre kræver RTB så ikke meget af dette :)
Ha ha ha, ÅH GUD... Så kender du jo alt til den wrestling match jeg har ligget krop til de sidste par år, og som siden september måned blot er blevet værre og værre. :lol: Men du har helt ret, det kræver naturligvis en indsats fra egen side at holde det kørende... Og fantastisk at høre, at selve serviceringen af fyret er på en minimum med et RTB.

Og som husejer er man nødt til at lære det meste selv, da der for mit vedkommende ikke er plantet et pengetræ i baghaven. :wink: Jeg har simpelthen ikke råd til IKKE at sætte mig ind i tingene. icon_cheesygrin.gif

Det stoker fyr jeg har nu, er også noget billigt polsk skrammel, installeret af forrige ejer, og den dag det bliver kørt væk på ryggen af en lastbil - åbner jeg en god flaske drue! :lol:

Brugeravatar
Expendable
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 31 aug 2014 10:30
Mit fyr: RTB 10 kW
Areal: 141 m2
Brændsel: 6 mm German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 8350
Dagligt forbrug: Svingende
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Hundslund, Odder
Givet likes: 27 gange
Modtaget likes: 2 gange

Skifte fra Stoker til Pillefyr

Indlæg af Expendable » 14 nov 2014 15:34

nemocharley skrev:hvis du ikke har noget imod lidt manuel rengøring så er der også baxi tpk og atmos d14p

og vølunds pellux 100 - den har en slags delvis auto rens. Der er flere men i prisklassen til under eller lige omkring 30k, så lader de tre til at være ret driftsikre.
Sweet, tak for info, dem skal jeg også lige kigge lidt på. Jeg havde faktisk kig på Baxi BioMax, dengang den blev vurderet som bedst i test 2014 i Sverige. Og igen, Danskproduceret er KUN et plus i min bog. :great:

Lidt manuel rengøring har jeg intet imod, så længe det ikke er 2 timer hver lørdag el. søndag - sådan som det foregår lige nu. :lol:


Besvar