Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan det betale sig at skifte det gamle pillefyr ud?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Kan det betale sig at skifte det gamle pillefyr ud?

Indlæg af Ollii » 29 okt 2014 14:05

Jeg tager lige nogle billeder. Fyret egner sig dog ikke til flis. Opstillingen inde i huset egner sig heller ikke til flis.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Kan det betale sig at skifte det gamle pillefyr ud?

Indlæg af Brian B » 29 okt 2014 21:27

Hej
Det kommer an på talenter.. Min har spist 40 m3 flis men det er ikke nemt der skal omrøre i og siloen en alt for lille min kunne spise en tank på en alm arbejdsdag når det var rent flis.. Og det skal være meget fin flis. Fremtrækket på sneglen er heller ikke det bedste til flis
Der er ikk ret tit brand slukning på dem de er født med en lille vandtank og en stearin prop så vidt jeg ved, de 6-8 anlæg jeg har set er mit det eneste der var slukning på, hvis tanken er tæt er det heller ikke så vigtig min kørte flere år uden og er aldrig brændt tilbage..
Du kan ikk få dele til den eller det er svært styringen kan der ikke fås noget til feks.. Så hvis du ikke selv kan holde den i live så ud med den hvis den er slidt larmer den osse en del
Min vudering er uden jeg har haft en ny pillebrænder at det må være dejligt nemt med kompressor rens og alt det gejl,
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Kan det betale sig at skifte det gamle pillefyr ud?

Indlæg af kent a » 29 okt 2014 22:20

Screenshot_2014_10_26_19_55_52.jpg
Hvorfor smide den ud bare fordi man kan. den kan nemt holde køre billig i mange år frem ved få ændringer, hvis min salamander type c kedel ikke var revnet havde den stået endnu i fyrrummet.

Jeg har en bio 18 som er trimmet ind og bygget om for få kroner, jeg har ingen nævneværdig besparelse. det tror jeg heller ikke du vil opnå hvis du gider sætter dig ind i det du har og forbeder, var det ikke sjovet at bruge pengene på noget andet, jeg vil ikke mene at et nyt fyr er nødvendig når den anden går i smader.

Menningen her inde på forummet er langt henne af vejen køb nyt, køb nyt. Jeg synes bare folk glemmer lidt at være kreative og det er en skam.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Kan det betale sig at skifte det gamle pillefyr ud?

Indlæg af Ollii » 30 okt 2014 23:01

Brian B skrev:Hej
Det kommer an på talenter.. Min har spist 40 m3 flis men det er ikke nemt der skal omrøre i og siloen en alt for lille min kunne spise en tank på en alm arbejdsdag når det var rent flis.. Og det skal være meget fin flis. Fremtrækket på sneglen er heller ikke det bedste til flis
Der er ikk ret tit brand slukning på dem de er født med en lille vandtank og en stearin prop så vidt jeg ved, de 6-8 anlæg jeg har set er mit det eneste der var slukning på, hvis tanken er tæt er det heller ikke så vigtig min kørte flere år uden og er aldrig brændt tilbage..
Du kan ikk få dele til den eller det er svært styringen kan der ikke fås noget til feks.. Så hvis du ikke selv kan holde den i live så ud med den hvis den er slidt larmer den osse en del
Min vudering er uden jeg har haft en ny pillebrænder at det må være dejligt nemt med kompressor rens og alt det gejl,
Hehe Brian vi er vældig enige dog med nogle modifikationer. Talenter er en ting nærigheden noget andet. :great: Jeg mener ikke det vil være besværet værd at fyre med flis i sådan et fyr. Slet ikke den lave besparelse han må forvente ud fra forbruget.
Men den kan sagtens og er slet ikke det værste fyr til det. Af dem jeg har haft imellem fingrene.

Helt korrekt med den vandslukning du nævner. Samme opbygning på mit gamle Overdahl. Tanken har jeg endnu hvis trådstarter vil have det på. Og nej mit har heller aldrig haft en tilbagebrand selvom det var udsat for mange overgreb. :lol:

Angående styring byggede jeg en scotte på hvilket var rimelig overkommelig.

Mvh. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Kan det betale sig at skifte det gamle pillefyr ud?

Indlæg af Ollii » 30 okt 2014 23:06

kent a skrev:
Screenshot_2014_10_26_19_55_52.jpg
Hvorfor smide den ud bare fordi man kan. den kan nemt holde køre billig i mange år frem ved få ændringer, hvis min salamander type c kedel ikke var revnet havde den stået endnu i fyrrummet.

Jeg har en bio 18 som er trimmet ind og bygget om for få kroner, jeg har ingen nævneværdig besparelse. det tror jeg heller ikke du vil opnå hvis du gider sætter dig ind i det du har og forbeder, var det ikke sjovet at bruge pengene på noget andet, jeg vil ikke mene at et nyt fyr er nødvendig når den anden går i smader.

Menningen her inde på forummet er langt henne af vejen køb nyt, køb nyt. Jeg synes bare folk glemmer lidt at være kreative og det er en skam.
Hvis skiftet er for at spare penge vil jeg give Kent ret. Investeringen til nyt fyr tror jeg kommer til at tage flere år. Alt efter hvad fyret skal i sommer halvåret.

For at hente komfort i anlægget kan investeringen fint tjene sig hjem. :great:

Mvh. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Kan det betale sig at skifte det gamle pillefyr ud?

Indlæg af Ollii » 01 nov 2014 22:26

Ollii skrev:Jeg tager lige nogle billeder. Fyret egner sig dog ikke til flis. Opstillingen inde i huset egner sig heller ikke til flis.

Jeg skal nok lige prøve at komme forbi den i morgen for billeder.

mvh.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar