Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

fra salamander til ??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
brovst bonden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 mar 2014 19:47
Mit fyr: salamander med akku.
Areal: 125
Brændsel: træ/palletræ
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Årligt forbrug: ca.35rm

fra salamander til ??

Indlæg af brovst bonden » 24 okt 2014 20:35

jeg er ny bruger her inde på dette super forum.
jeg her et nedlagt landbrug hvor varme kilden er en salamander med 1000liter akku og en christiania brændeovn.
jeg fyr med blandet træ. men er ved at være lidt trætaf alt den tid jeg bruger på det.

huset er i den dårlige ende, isolerings mæssigt. men det bliver løbende forbedret.

jeg forstiller mig at der skal et pillefyr ud i fyrrumet og stå, samt en ny brændovn.

hvad har i af forslag?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

fra salamander til ??

Indlæg af pille bruger » 24 okt 2014 20:50

Hvad med sådan en her http://www.nbe.dk/
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

brovst bonden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 mar 2014 19:47
Mit fyr: salamander med akku.
Areal: 125
Brændsel: træ/palletræ
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Årligt forbrug: ca.35rm

fra salamander til ??

Indlæg af brovst bonden » 24 okt 2014 20:56

det kunne da være en mulighed.
det skal være et pillefyr som er stabilt og nemt vedligeholde.
jeg synes at jeg i de seneste år har brugt alt for meget tid i fyrrumet.

dannidines

fra salamander til ??

Indlæg af dannidines » 24 okt 2014 21:00

Så skal det være sådan en her:

www.readytoburn.dk

brovst bonden skrev:det kunne da være en mulighed.
det skal være et pillefyr som er stabilt og nemt vedligeholde.
jeg synes at jeg i de seneste år har brugt alt for meget tid i fyrrumet.

brovst bonden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 mar 2014 19:47
Mit fyr: salamander med akku.
Areal: 125
Brændsel: træ/palletræ
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Årligt forbrug: ca.35rm

fra salamander til ??

Indlæg af brovst bonden » 24 okt 2014 21:12

jeg har ikke noget imod at skulle bruge lidt tid i fyrrumet om ugen. men gider ikke at skulle bruge et par timer dagligt.
fyre godt nok billigt, ca 6000kr. men savner det at komme hjem til et varmt hus når der er frost vejr.

passat c1 pillefyret, er det et ok fyr?


nemocharley

fra salamander til ??

Indlæg af nemocharley » 24 okt 2014 21:25

Du kunne også undersøge ved din skorstensfejer om du må sætte en lovlig pillebrænder på din salamander. Lav nogle røgvendere til salamanderen og hav en god askesuger. Det er mit indtryk, at det ikke er så katastrofalt, som mange vil have en til at tro. Med akkutanken på anlægget kunne du gå efter en svensk tænd-sluk brænder (iwabo s2, viking bio, pellx/kmp, ecotech/bioline) - det vil reducere antallet af optændinger. Da salamanderen ikke behøver shunt, eller er følsom overfor retur temperaturen kan du i overgangsperioder og om sommeren nøjes med at have brænderen til at køre via et tænd-sluk ur. Det bliver således kedeltermostaten og tænd-sluk uret der bestemmer hvornår og hvor meget brænderen kører. Du behøver heller ikke lave din installation om, og kan du finde en lovlig brugt brænder m. snegl og silo kan dette gøres meget billigt. De sparede penge kunne du jo så bruge på yderligere efterisolering og energiforbedring. Efter at have set sådan en kedel med pillebrænder i drift og talt med ejeren og hjulpet med at rense - så synes jeg ikke længere det er så dumt endda. En gammel støbejernskedel holder også meget længe - længere end de moderne pladejernskedler.

Minus ved den gamle støbejerns kedel er at den er besværlig at rengøre og at den kaster megen spildvarme af sig (den bruger flere piller end en moderne kedel).

Dette forslag skal nok give mig nogle klø.

Hvis du vil have et helt nyt anlæg, og hel ny installation så er der NBE produkterne (som mange har og er glade for herinde på forum). Der er også MGM-pillefyr, som også har en del glade brugere.

Den nye Biomax er den billigste i anskaffelse. Men det er jo som bekendt slutprisen man skal se på - installationsomkostninger kan godt stikke af ved en helt ny installation - en post som skorstensforbedring eller udskiftning kan være ret heftig f.eks.

nemocharley

fra salamander til ??

Indlæg af nemocharley » 24 okt 2014 21:26

Passat c1+ er et ærligt lille pillefyr - men jeg er overbevist om at det er klasse 4 fyr og ikke det krævede klasse 5 efter kravene fra 1/7 2014.

brovst bonden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 mar 2014 19:47
Mit fyr: salamander med akku.
Areal: 125
Brændsel: træ/palletræ
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Årligt forbrug: ca.35rm

fra salamander til ??

Indlæg af brovst bonden » 24 okt 2014 21:32

jeg synes nu at det er en udmærket ide at bygge videre på det eksisterende anlæg. men er der ikke mest at spare ved at
købe et nyt anlæg?
atmos d14p kunne det være en ide sammen med min 1000liters akku.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

fra salamander til ??

Indlæg af ktm » 24 okt 2014 21:33

Jeg har i >10 år kørt med en Salamander med en pillebrænder spændt for. Jeg har for nylig sammenlignet mit pilleforbrug med en hel del andre med tilsvarende huse, og det viser at min gamle Salamander, med tilretninger og fornuftig behandling, er lige så "økonomisk" som alt muligt andet.
Jeg har lige ydet moralsk opbakning til en anden bruger, som just har startet med pillebrænder foran en Salamander. :D :D
Og skæld mig bare ud, jeg er helt frelst med mit superbillige anlæg!! :D
mvh
ktm

nemocharley

fra salamander til ??

Indlæg af nemocharley » 24 okt 2014 21:38

brovst bonden skrev:jeg synes nu at det er en udmærket ide at bygge videre på det eksisterende anlæg. men er der ikke mest at spare ved at
købe et nyt anlæg?
atmos d14p kunne det være en ide sammen med min 1000liters akku.
atmos d14p er et godt pillefyr - tag evt. en snak med ugelvig her fra Forum - se hans indlæg i "mit fyrrum og mine indstillinger". Og mht. salamander og pillebrænder - så er der nogle stykker herinde der kan dele deres erfaringer med dig - og det er ærlig snak er mit indtryk, der bliver hverken pyntet eller rakket unødigt. ktm er en af dem er mit indtryk.

jeg tror ikke nødvendigvis der er mest sparet ved at købe et nyt anlæg og lave ny installation. Det er husets samlede varmesystem man skal se på - så at bruge pengene på isolering fremfor et helt nyt anlæg kan jo give det samme resultat.

til 125m2 godt isoleret og en salamander fornuftig drevet - og et 4personers forbrug kan måske holdes på 5 ton. Det er et rent gæt selvfølgelig - så der er eftertryk på måske.
Last edited by 1 on nemocharley; edited 24 times in total


Besvar