Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

fra salamander til ??

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
nemocharley

fra salamander til ??

Indlæg af nemocharley » 07 feb 2015 19:09

ok - så du går efter en kombiløsning med ny brændekedel og måske et pillefyr?


brovst bonden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 mar 2014 19:47
Mit fyr: salamander med akku.
Areal: 125
Brændsel: træ/palletræ
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Årligt forbrug: ca.35rm

fra salamander til ??

Indlæg af brovst bonden » 07 feb 2015 19:55

det er planen. og pillefyret skal nok være et tænd og sluk typen. nu får jeg nok at vide at modulerende er det bedste. men er jeg synes nu bedre om tænd og sluk pillefyret, for de skal der storset aldrig justeres på.

nemocharley

fra salamander til ??

Indlæg af nemocharley » 07 feb 2015 20:05

det er sådan et jeg har - og til akkutanken er det perfekt - jeg har 300liter jeg varmer i, det er for lidt synes jeg ift. tændingerne. Atmos pillefyr med a25 brænder kunne være et bud men bestemt også pellux 100. Varmestyringen kan så foregå fra akkutanken af.

hvis mit pillefyr har interesse så er den danske forhandler her: http://www.dptvarme.dk/

så mangler jo bare solvarmen :)

brovst bonden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 mar 2014 19:47
Mit fyr: salamander med akku.
Areal: 125
Brændsel: træ/palletræ
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Årligt forbrug: ca.35rm

fra salamander til ??

Indlæg af brovst bonden » 07 feb 2015 20:28

lige nu er atmos og varmebaronens pillefyr de mest spændende. solvarme er da også interessant. hvad koster sådan noget?

nemocharley

fra salamander til ??

Indlæg af nemocharley » 07 feb 2015 20:36

det koster så meget at det næppe kan tjenes ind - det er det korte svar.

Til 1000l vand ville jeg gå efter 11-14m2 fangere eller 90-120 rør. Eksterne pladevarmevekslere til solvarme og brugsvand eller en 200-300l solvarmevvb i serie med tanken (Ernsts solvarmebog har en mængde løsninger og Niels Lycks Varmtvandfrasolen.dk er også inspirerende læsning).


brovst bonden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 mar 2014 19:47
Mit fyr: salamander med akku.
Areal: 125
Brændsel: træ/palletræ
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Årligt forbrug: ca.35rm

fra salamander til ??

Indlæg af brovst bonden » 07 feb 2015 21:16

det kunne godt være at jeg skulle tage en gammel ide jeg har haft i et stykke tid.
tanken var at sætte et atmos pillefyr sammen med en akku på 500l og koble en brænde ovn til akku tanken også.
så når der fyres i brændovnen er pillefyret slukket. på den måde burde man kompinere komfort, billig varme og det at jeg har adgang
til billigt træ.
hvordan lyder den idee??

nemocharley

fra salamander til ??

Indlæg af nemocharley » 07 feb 2015 21:21

Den lyder fin synes jeg :)

Men havde du ikke 1000l nu?

brovst bonden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 mar 2014 19:47
Mit fyr: salamander med akku.
Areal: 125
Brændsel: træ/palletræ
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Årligt forbrug: ca.35rm

fra salamander til ??

Indlæg af brovst bonden » 07 feb 2015 21:33

jo det har jeg. men ville skifte til mindre akku for at finde balancen imellem antal tændinger og pille forbrug når akku skal varmes op.

nemocharley

fra salamander til ??

Indlæg af nemocharley » 07 feb 2015 22:04

1000l er fint, du ville ikke være den eneste med 1000l til atmos eller värmebaron - der er ingen der siger du behøver at varme den fra bunden af i øvrigt. Desuden er dit hus jo 125m2 - så der er 1000l ikke ved siden af.

Hvis din nuværende varmtvandsbeholder står overfor en udskiftning kunne du jo skifte den ud med en 200l solvarmebeholder. Hvis du så vil have lidt solvarme på taget senere så er du klar til det. Evt overskudsvarme fra solen kan så sendes i akkutanken.

Hvis du vil have en ny akkutank kunne du jo øverveje en med en bundspiral - eller hvis du virkelig vil flotte dig en af Värmebaronens teknik-tanke som fåes i 500, 750 og 1000l (så er du stadig forberedt til solvarme)

brovst bonden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 mar 2014 19:47
Mit fyr: salamander med akku.
Areal: 125
Brændsel: træ/palletræ
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Årligt forbrug: ca.35rm

fra salamander til ??

Indlæg af brovst bonden » 08 feb 2015 09:09

det lyder rigtigt. jeg læste for nogle år siden om en i dk som til sin akku tank havde sol varme koblet til den. oliefyret leveret varmen til akku når solen ikke gav nok, samtidig var brændeovnen også koblet til akku. han fyrede for under 4000kr om året i et ret stort hus.
det er den ide jeg arbejdede lidt udfra med mit med atmos pillfyr og brændeovn koblet til samme akku.


Besvar