Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilket pillefyr til min bolig?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Scrallar
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 12 jul 2013 12:14
Mit fyr: Scotte blackstar semirens 16kw
Modtaget likes: 2 gange

Hvilket pillefyr til min bolig?

Indlæg af Scrallar » 15 okt 2014 14:18

Hej. Jeg er flyttet ind på en gammel gård som lige nu har et nyere oliefyr, men da det er sat til at bruge 48.000kr om året så leder jeg efter et pillefyr for at spare nogle penge. Stueetagen er 180kvm, og 1salen er ikke udnyttet lige nu, men regner med at inden for et par år så er alle 140kvm på førstesalen udnyttet. Dvs. om et par år er hele huset 360kvm.

Fakta
Fra 1932
Hovedhus stueetage 180kvm
1sal 140kvm (Når den bliver bygget om nogle år)
Isolering er der ingen af! (regner med at få hulrumsisoleret i år, men hulrummet er kun 5cm så det er begrænset hvor meget det hjælper)
Vinduer er gamle og piv utætte (de bliver skiftet løbende, men der går nok 3-5år før de alle er skiftet)
Vi bor 3 voksne = ingen børn der tager lange bade.
jeg har cirka 80.000kr (Aller højst 100.000kr) til at købe fyr, og få en til at montere det.

Jeg leder efter et fyr hvor jeg skal lave mindst muligt, og et som ikke skal repareres hele tiden. og så skal det kunne komme på internettet.

Jeg har læst meget godt om scotte fyr men da der er lidt mere rense arbejde ved det så er jeg faldet for MGM Comfort Lux som der ikke skulle være så meget rense arbejde ved.

Er der andre pillefyre jeg burte kigge på som har minimal rensearbejde, og som kan komme på internettet?

Hvis det bliver MGM Comfort Lux, skal det så være 15kw eller 25kw?

Skal min nuværende skorsten have en speciel diameter for at virke til pillefyr? (Mener skorstensfejeren sagde den havde isokern)

Hvis det bliver MGM kan i så anbefale en god forhandler på Sjælland omkring 4690 Haslev?
Scotte blackstar semirens 16kw. https://stokercloud.dk/v3/#/scrallar/main-page
Trækstabilisator + kompressor rens + vejrkompensering + vvb prioriterings kit + Røgrørs temp føler + tilbageløbs temp føler + 7,5m Ø130mm stålskorsten.


nemocharley

Hvilket pillefyr til min bolig?

Indlæg af nemocharley » 15 okt 2014 16:37

Hvis det er blevet muligt med internetopkobling til Vølunds Pellux 100 med pb20max brænder så kunne det også være en fin løsning til dit hus.

NBE har jo også lanceret en ny kedel-serie - RTB.

Hvis huset bliver godt isoleret så tror jeg MGM 15kw modellen er kraftig nok (i test står den også til 17,4kw)

I den lidt dyrere ende er der østrigerne - Biotech, Biowin, Biolyt, Eta, Gilles, Hargassner m.fl

Hanefar76
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Hvilket pillefyr til min bolig?

Indlæg af Hanefar76 » 15 okt 2014 18:07

Hej.
Jeg har selv en rtb og må sige at den bare kører derudaf. Jeg har haft mit fyr i et halvt år, og det spinder som en lille mis. :-)

nemocharley

Hvilket pillefyr til min bolig?

Indlæg af nemocharley » 15 okt 2014 18:10

skorsten: min skorsten er 5½m høj, isokern og 150mm lysning - det er fint til mit pillefyr, sikkert fint til en mgm - og vel også en rtb. Fik tilbud på en biotech, hvor skorstenen også blev vurderet egnet.

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Hvilket pillefyr til min bolig?

Indlæg af DBS » 15 okt 2014 18:22

Jeg har en scotte 16 kW. På en BS 1016 kedel, og komp. Rens, jeg renser fyret hver 4 uge, og det klares på 15 min, så jeg synes ikke det er meget arbejde.


Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Hvilket pillefyr til min bolig?

Indlæg af Smut 25 » 16 okt 2014 08:07

Hej
Jeg ville også gå efter en 16 kw scotte med hele svineriet til....
og ja det tager maks 15 min og lave en normal rensning på den...
gir du den helt store tur kan det vel godt tag 45 min incl drikkepause som man gør et par gange om året
jeg gør det her i oktober midt på vinteren også når sæsonen er slut..
Hele sommeren kører min også og der renser jeg ikke den kører bare....
Jeg vil mene at du vil kunne holde en seriøs timeløn på og rense med den besparelse du opnår...
Selv en kvinde uden noget teknisk snille kan guides via tlf for og fikse de problemer
jeg har haft igennem de 2 sæsoner min har kørt
jeg har skiftet en tænder og en lysføler...

jaa også styringen men det var et lynnedslag der tog livet af den...

Vælger du en scotte så er du nået langt med 35000 kr så brug resten på isolering....
måske der er en i nærheden af dig hvor du kan se hvordan sådan en kører...

Scrallar
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 12 jul 2013 12:14
Mit fyr: Scotte blackstar semirens 16kw
Modtaget likes: 2 gange

Hvilket pillefyr til min bolig?

Indlæg af Scrallar » 17 okt 2014 14:38

5 indlæg og ingen siger god for MGM!, troede ellers det var et bedre pillefyr end scotte (Efter hvad jeg har læst).

Nu har jeg læst lidt om Scotte og RTB. Forskellen på de 2 er at RTB er 100% selvrensende med kompressor rens så jeg kun behøver at tømme askeskuffen når den er fuld (Ligesom MGM lux), og Scotte er semirens uden kompressor rens hvor jeg skal rense den hver 2 eller 4 uge. er det korrekt forstået?

Hvad er fordelene ved at vælge Scotte/RTB frem for MGM lux?

Vølunds har ikke internet så den dur ikke.

Huset bliver ikke godt isoleret. Det får nok 5cm hulrumsisolering, men det betegner jeg ikke som godt isoleret...

Da jeg snakkede med en forhandler der regnede han ud at jeg vil ligge på vippen til at kunne bruge et 15kw anlæg, mener han regnede ud det skulle være 17kw. Så derfor var det nok smartest at købe et 20-30kw anlæg så jeg var sikker på det var stort nok.
Scotte blackstar semirens 16kw. https://stokercloud.dk/v3/#/scrallar/main-page
Trækstabilisator + kompressor rens + vejrkompensering + vvb prioriterings kit + Røgrørs temp føler + tilbageløbs temp føler + 7,5m Ø130mm stålskorsten.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Hvilket pillefyr til min bolig?

Indlæg af pille bruger » 17 okt 2014 14:52

Scrallar skrev:5 indlæg og ingen siger god for MGM!, troede ellers det var et bedre pillefyr end scotte (Efter hvad jeg har læst).

Nu har jeg læst lidt om Scotte og RTB. Forskellen på de 2 er at RTB er 100% selvrensende med kompressor rens så jeg kun behøver at tømme askeskuffen når den er fuld (Ligesom MGM lux), og Scotte er semirens uden kompressor rens hvor jeg skal rense den hver 2 eller 4 uge. er det korrekt forstået?

Hvad er fordelene ved at vælge Scotte/RTB frem for MGM lux?

Vølunds har ikke internet så den dur ikke.

Huset bliver ikke godt isoleret. Det får nok 5cm hulrumsisolering, men det betegner jeg ikke som godt isoleret...

Da jeg snakkede med en forhandler der regnede han ud at jeg vil ligge på vippen til at kunne bruge et 15kw anlæg, mener han regnede ud det skulle være 17kw. Så derfor var det nok smartest at købe et 20-30kw anlæg så jeg var sikker på det var stort nok.
En 16 Kw Scotte kan stilles op til 20 Kw hvis du kommer til at mangle varme til vinter.
En RTB er som du har fundet ud af helt selvkørende efter indkøring.
Scotten giver mulighed for selv at finjustere og lave mange af indstillingerne selv.
Der kan sættes kompressor rens på Scottens brænder.
Derved forøges renseintervallet.
Der kan også sættes mange ekstra funktioner på Scotten
Her er nogle af dem http://www.nbe.dk/download/tilbehoer-traepillefyr.html
Til RTB http://www.readytoburn.dk/teknisk-info/ ... tning.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

nemocharley

Hvilket pillefyr til min bolig?

Indlæg af nemocharley » 17 okt 2014 15:08

Scrallar skrev:5 indlæg og ingen siger god for MGM!, troede ellers det var et bedre pillefyr end scotte (Efter hvad jeg har læst).

Nu har jeg læst lidt om Scotte og RTB. Forskellen på de 2 er at RTB er 100% selvrensende med kompressor rens så jeg kun behøver at tømme askeskuffen når den er fuld (Ligesom MGM lux), og Scotte er semirens uden kompressor rens hvor jeg skal rense den hver 2 eller 4 uge. er det korrekt forstået?

Hvad er fordelene ved at vælge Scotte/RTB frem for MGM lux?

Vølunds har ikke internet så den dur ikke.

Huset bliver ikke godt isoleret. Det får nok 5cm hulrumsisolering, men det betegner jeg ikke som godt isoleret...

Da jeg snakkede med en forhandler der regnede han ud at jeg vil ligge på vippen til at kunne bruge et 15kw anlæg, mener han regnede ud det skulle være 17kw. Så derfor var det nok smartest at købe et 20-30kw anlæg så jeg var sikker på det var stort nok.
jeg ejer ikke en mgm - mit indtryk er at dem der ejer et er meget tilfredse (læs selv i mgm fora og under mit fyrrum og mine indstillinger).

Scrallar
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 12 jul 2013 12:14
Mit fyr: Scotte blackstar semirens 16kw
Modtaget likes: 2 gange

Hvilket pillefyr til min bolig?

Indlæg af Scrallar » 17 okt 2014 15:09

Jeg ønsker et fyr som passer sig selv så jeg skal gøre mindst muligt ved det. Så det lyder ikke til det skal være et Scotte hvis man selv skal justere det fra tid til anden.

Kan RTB 16kw også justeres op til 20Kw? (mærkeligt forhandleren ikke skriver man kan det hvis man virkelig kan det)

Hvad med afvejning af piller på Scotte og RTB? For det er heller ikke noget jeg gider fra tid til anden, der syntes jeg det var smart med MGM at det behøvede man ikke.
Scotte blackstar semirens 16kw. https://stokercloud.dk/v3/#/scrallar/main-page
Trækstabilisator + kompressor rens + vejrkompensering + vvb prioriterings kit + Røgrørs temp føler + tilbageløbs temp føler + 7,5m Ø130mm stålskorsten.


Besvar