Hvilket pillefyr?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Ravagen
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 sep 2014 13:06
Mit fyr: MGM comfort lux 15
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5772
Geografisk sted: Kværndrup

Hvilket pillefyr?

Indlæg af Ravagen »

Hejsa,

Vi er ved at købe et hus hvor der er installeret et brændefyr Passat Atmos i 2011. Vi er ikke interesserede i at varme med brænde. Faktisk er vi slet ikke interesseret i at skulle huske på at fyre. ( Vi har fjernvarme nu )
Derfor vil vi gerne have et pillefyr. Vi vil lave et rum til opbevaring af piller og forhåbentligt i sådan en størrelse at det kun skal fylde 1-2 gange om året.
Fyret skal varme huset der er på 207 m2, forholdsvis godt isoleret og med gulvvarme i det meste af stueetagen. ( Køkken alrum, badeværelser, bryggers og stuen ) Der er energiruder i hele underetagen. 1. sal har 4 værelser som vi ikke regner med vil blive brugt så meget igen.

Vi har kigget på MGM comfort lux, men er i tvivl om hvorvidt det er den rette løsning.

VVB har elpatron til sommertiden.

Fyrrummet:
http://youtu.be/iQsgzQAYiDs?list=UUZ8i1 ... QekLnQI-lw

Hvad vil/kan I anbefale?

Alle input er velkomne :-)

nemocharley

Hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley »

Bioheat (46k ved hedestoker), RTB, MGM som i ser på eller en af de dyre østrigere (Biotech, Biolyt, Hargassner osv) - alle med fjernlager og sug - så bliver det ikke meget nemmere.

Det lyder til at 10-15kw vil være stort nok til jer.

Hvis hele brændefyret og tank skal væk, så har i da også fint pladsen til det. Man kunne jo også beholde brændefyret og bruge det når man havde tid/lyst - men er der så plads?
Ravagen
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 sep 2014 13:06
Mit fyr: MGM comfort lux 15
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5772
Geografisk sted: Kværndrup

Hvilket pillefyr?

Indlæg af Ravagen »

Tak for dit svar. Umiddelbart kan der laves plads tror vi, da det gamle brændefyr stadig står der. Altså det fra før 2011.
I kan se plantegningen her.

https://drive.google.com/file/d/0B0k-VG ... sp=sharing
Vedhæftede filer
plantegning.jpg
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Hvilket pillefyr?

Indlæg af triumph »

MGM er et god valg, der er også andre gode, men MGM er et af de bedste. Du skal dog nok finde ud af om det skal være 10 eller 16 KW (junior eller comfort)
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Hvilket pillefyr?

Indlæg af Tom_AT »

Ravagen skrev:Hejsa,

Vi er ved at købe et hus hvor der er installeret et brændefyr Passat Atmos i 2011. Vi er ikke interesserede i at varme med brænde. Faktisk er vi slet ikke interesseret i at skulle huske på at fyre. ( Vi har fjernvarme nu )
Derfor vil vi gerne have et pillefyr. Vi vil lave et rum til opbevaring af piller og forhåbentligt i sådan en størrelse at det kun skal fylde 1-2 gange om året.
Fyret skal varme huset der er på 207 m2, forholdsvis godt isoleret og med gulvvarme i det meste af stueetagen. ( Køkken alrum, badeværelser, bryggers og stuen ) Der er energiruder i hele underetagen. 1. sal har 4 værelser som vi ikke regner med vil blive brugt så meget igen.

Vi har kigget på MGM comfort lux, men er i tvivl om hvorvidt det er den rette løsning.

VVB har elpatron til sommertiden.

Fyrrummet:
http://youtu.be/iQsgzQAYiDs?list=UUZ8i1 ... QekLnQI-lw

Hvad vil/kan I anbefale?

Alle input er velkomne :-)
Har i overvejet andre alternativer?
Umiddelbart lyder I lidt som nogle der ikke vil røre en finger hvad varme angår. Hvad med noget varmepumpe, evt kombineret med solvarme?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Hvilket pillefyr?

Indlæg af John Skov Jensen »

Du kunne også påbygge en Atmos A25 pillebrænder på din nuværende Atmos kedel. Denne pillebrænder er kl5 godkendt og kan påbygges din kedel.
Atmos fabrikken har lavet et ombygningskit netop til dette formål.

http://atmos.cz/english/kotle-009
xkfc

Hvilket pillefyr?

Indlæg af xkfc »

Hejsa.
Selv det bedste pillefyr i verden kan ikke passe sig selv 100% så i må være indstillet på at der skal tilses og renses en gang imellem.

Ellers vil jeg også foreslå et jordvarmeanlæg, når huset nu er egnet til det.

Kenneth
nemocharley

Hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley »

I praksis er det nu ikke så meget - biotech toplight 14kw med fjernlager og sug - forbrug 6 ton årligt. 2-3 asketømninger om året (tager 3-4 min), 1 årlig rens (foretages af smeden under den årlige faste service), to indblæsninger af piller. Kører på 7 eller 8 år uden bøvl overhovedet. Eksempel taget fra det virkelige liv.
Ravagen
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 58
Tilmeldt: 09 sep 2014 13:06
Mit fyr: MGM comfort lux 15
Areal: 196
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5772
Geografisk sted: Kværndrup

Hvilket pillefyr?

Indlæg af Ravagen »

Tak for alle rådene.
Der må gerne være lidt arbejde med det, vi er klar over at vil blive sådan. Og vi vil formentlig endda blive lidt nørdede med det i forhold til at optimere.
Jordvarme har vi tænkt på, men da der er en del radiatorer i noget af huset tør vi ikke bruge den løsning, da fremløbstemperaturen simpelthen er for lav, og jeg er en frossenpind.
Vi har overvejet at bygge om på brændefyret, men vi er rimelig overbevist om at et system udviklet og optimeret til piller, giver den bedste brændselsøkonomi?

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl :-)
nemocharley

Hvilket pillefyr?

Indlæg af nemocharley »

med en ombygget atmos og en akkutank kan der laves vejrkompensering som vil give en god driftsøkonomi + der kan på sigt købes solvarme :)

hvor stor er akkutanken? og hvad slags er det?

umiddelbart virker det som en god og pris-fornuftig løsning - a25 brænder m snegl - 16-18k, mafasilo 3k, og måske et vejrkompenseringskit hvis muligheden er der - måske 4k??

men det er en kedel og brænder som man selv skal rense - styringsmulighederne er ikke de store i selve brænderen.

Det Biotech halløj jeg nævnte rendte jo op i over 100k inden det var køreklart.

styringsmæssigt er der også sådan en mulighed her: http://www.phj.dk/Alpha%202-2279.aspx

Besvar