Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken størrelse fyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
ArneG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 aug 2014 21:18

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af ArneG » 31 aug 2014 22:01

Hej

Jeg er indehaver af et gammelt halmfyr som jeg vil konvertere til et stokerfyr. Spørgsmålet er så hvad jeg skal vælge og hvor stort det skal være?
Fyret kommer til at stå ude i stalden/fyrrummet og skal opvarme et hus på 2 plan med 90 m2 i stuen og 50 m2 på 1. sal. Som det er lige nu er 1. salen ikke isoleret ret meget men da den skal rykkes ud bliver der selvfølgelig efterisoleret til den tid.
Udover at fyre med træpiller skal det som minimum også kunne fyre med træ.

Jeg har snakket med CN maskinfabrik, da det er deres halmfyr der står her i forvejen og har fået et tilbud på deres CN 15 model (15 kW)
Er det rette størrelse og er der nogen der har nogle erfaringer med CN Maskinfabrik?

Mvh
Arne


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af newpas » 31 aug 2014 22:09

Som du kan se af de fleste indlæg her så frarådes det at have et fyr der kan begge dele. Kan du ikke supplere med et lille pillefyr ved siden af det nuværende? Og 10KW skulle være mere end rigeligt til dit størrelse hus.

ArneG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 aug 2014 21:18

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af ArneG » 31 aug 2014 22:16

Ja kan se at virkningsgraden er lavere på sådan et, men kan det betale sig at sætte begge dele op? Tænker på udgifterne til to fyr i stedet for et og da hverken akkumuleringstank, eller noget fra det gamle halmfyr kan bruges skal der investeres i helt nyt.
Vil det ikke blive en dyr fornøjelse. Budgettet ligger omkring 60.000,-

nemocharley

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af nemocharley » 31 aug 2014 22:36

uanset - så løber det op hvis både træ og træpiller skal varme beboelsen op igennem centralvarmesystemet. I dit tilfælde en 1500l akkutank hvis du ikke allerede har det?

Kombifyr - atmos kombikedel er stadig lovlig, men ifølge reglerne må der kun fyres med træpiller i den. Koster ca 40-45k.

KSM Tuxedo 10kw - Värmebaronens Biomax kedel - begge et stykke over 50k

Hvis du skiller de to ting ad - så kan du måske lande et 10kw pillefyr til under 20k (scotte, passat, biomax), sammen med en regulær gasogenkedel - attack, orlan, atmos til omkring 20k (en 30kw kedel skulle iflg vvs-eksperten være passende til en 1500 akkutank) - men så skal det hele rigges til og sættes fornuftigt op.

priserne på hedestoker - (ingen aktier i firmaet, hjemmesiden er bare dejlig overskuelig) - 16k for et passat, 18k for en attack - så skulle der være lidt økonomisk frirum til at få resten til at spille (især hvis du allerede har akkutanken).

Hvis du skriver hvor i landet du bor, så kan det være at en af de kyndige i den slags kombiløsninger vil se på dit fyrrum og komme med gode forslag til installation/opbygning.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af HR LUCCA » 01 sep 2014 19:07

Hvad med et lille pillefyr og en brændeovn i huset , det er nok den billige løsning hvis der er en skorsten i huset der kan bruges .


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af John Skov Jensen » 01 sep 2014 19:49

nemocharley skrev:uanset - så løber det op hvis både træ og træpiller skal varme beboelsen op igennem centralvarmesystemet. I dit tilfælde en 1500l akkutank hvis du ikke allerede har det?

Kombifyr - atmos kombikedel er stadig lovlig, men ifølge reglerne må der kun fyres med træpiller i den. Koster ca 40-45k.

KSM Tuxedo 10kw - Värmebaronens Biomax kedel - begge et stykke over 50k

Hvis du skiller de to ting ad - så kan du måske lande et 10kw pillefyr til under 20k (scotte, passat, biomax), sammen med en regulær gasogenkedel - attack, orlan, atmos til omkring 20k (en 30kw kedel skulle iflg vvs-eksperten være passende til en 1500 akkutank) - men så skal det hele rigges til og sættes fornuftigt op.

priserne på hedestoker - (ingen aktier i firmaet, hjemmesiden er bare dejlig overskuelig) - 16k for et passat, 18k for en attack - så skulle der være lidt økonomisk frirum til at få resten til at spille (især hvis du allerede har akkutanken).

Hvis du skriver hvor i landet du bor, så kan det være at en af de kyndige i den slags kombiløsninger vil se på dit fyrrum og komme med gode forslag til installation/opbygning.
Hvor har du set en godkendelse til en atmos combi kedel der viser at den er testet og godkendt ?

nemocharley

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af nemocharley » 01 sep 2014 20:26

den så jeg ved vvs-eksperten for nogle uger siden. Jeg ville lige sende link - men nu er det væk?

ArneG
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31 aug 2014 21:18

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af ArneG » 01 sep 2014 21:57

Nu har jeg kigget lidt rundt og tænker umiddelbart at et 10 kw Scotte pillefyr med en Blackstar kedel og en 15 kw Attack brændekedel tilsluttet 1500L akku tank var en løsning? Derudover var tanken at skifte den gamle varmtvandsbeholder ud med en ny Metro combi vandvarmer, men er det helt tosset at den kan køre på el i de varme måneder af året? Som sagt står mit fyr ca 30 meter fra huset så der går alligevel lidt tabt under vejs.
Et andet spørgsmål melder sig så på banen og for de erfarne er det nok et dumt spørgsmål. Men i en del tråde frarådes det med en stoker som jeg oprindeligt overvejede, men umiddelbart er virkningsgraden da ens? Scotte har 91-93% Attack 86% og CN stokerfyret på 92% så hvorfor den store modstand?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af triumph » 01 sep 2014 22:24

Du skal være opmærksom der lige er trådt nye regler i kraft, og mange kedler ikke længere er godkendt. Du skal være helt sikker på at kedlen er godkendt efter 303-5 klasse 5
Den prøvningsattest der ligger på CN´s egen hjemmeside viser kun at den er godkendt efter 303-5 klasse 3. Og det er ikke godt nok (Den er ulovlig at opstille)

Det er muligt at kedlen er testet ved et andet prøvningsinstitut end TI, og så går der lidt tid inden den kommer på TI´s liste. Men det må du kunne undersøge ved CN.
Her er listen fra TI:
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp

Bemærk at listen ikke nødvendigvis er 100% opdateret.
Bemærk også at det stort set ikke er nogen fyr der må fyre med korn, og kun få der må fyre med flis

Hvis du kun skal putte træpiller i den, så er det bedst at få et anlæg der selv kan tænde og slukke. Det giver dig mulighed for at lave vv om sommeren på økonomisk vis, samt øget komfort/besparelser i overgangsperioder

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Hvilken størrelse fyr

Indlæg af HR LUCCA » 01 sep 2014 22:41

Spørgsmålet er om det kan svare sig for Arme G og bruge pillefyret til VVB om sommeren hvis der er 30 meter fra fyr til hus , hvis VVB står i huset er det en del meter slanger/rør + kedel der skal varmes op , jeg ville nok vælge Combi beholderen .


Besvar